کاهش ۴۰ درصدی صادرات نفت روسیه به اروپا

بر اساس یک گزارش شفاف، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در هفت ماهه نخست سال جاری، صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله به اتحادیه اروپا و بریتانیا تقریباً 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش یافته است.

این آژانس با استناد به داده های Refinitiv Icon اضافه کرد که صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در بازه زمانی بین سال های 2017 تا 2021 50 درصد کاهش یافته است.

این آژانس نشان داد صادرات گاز طبیعی روسیه در اواسط ژوئیه به 1.2 میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت که کمترین میزان در نزدیک به 40 سال گذشته است.

بر اساس داده های غول نفت روسیه گازپروم، روسیه از طریق 3 خط لوله اصلی گاز طبیعی به اتحادیه اروپا و بریتانیا صادر می کند که معادل 16 میلیارد فوت مکعب ظرفیت خط لوله صادراتی در روز است.

خط لوله نورد استریم 1 یکی از خطوط لوله ای است که از دریای بالتیک به آلمان، هلند، فرانسه، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی می رود.

دو خط لوله دیگر از بلاروس به لهستان و آلمان و از طریق اوکراین به جمهوری چک و اتریش می رود و گاز طبیعی را به کشورهای شمال و جنوب اروپا منتقل می کند.

بیشترین کاهش صادرات روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم 1 بود، زیرا در ژوئیه گذشته صادرات از طریق آن به 1.4 میلیارد فوت مکعب در روز یا فقط 20 درصد ظرفیت اولیه 5.6 میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت.

در تحولی دیگر، ترانس نفت در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی صادرات نفتی که از خط لوله دروژبا به مجارستان می گذرد از 4 آگوست به حالت تعلیق درآمده است.

علیرغم حمله نظامی روسیه به اوکراین از 24 فوریه، نفت و گاز روسیه همچنان از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود، زیرا بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا به هیدروکربن های روسیه متکی هستند.

در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا تحریم تدریجی نفت روسیه را تصویب کرد که انتظار می رود واردات نفت خام از طریق کشتی ظرف شش ماه پایان یابد.

در معامله ای که با میانجیگری ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد، انجام شد، این کشور که 65 درصد به نفت ارزان روسیه وابسته است، شاهد افزایش عرضه خود از طریق خط لوله دروژبا بود. مهلت “موقت” ادامه یافت.

خط لوله دروشبا از اوکراین می گذرد و به 3 کشور اروپایی محصور در خشکی خدمات می دهد: مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک.

این شرکت در بیانیه ای تایید کرد که صادرات نفت به لهستان و آلمان از طریق شاخه دیگری از خط لوله دروشبا که از بلاروس می گذرد به روال عادی خود ادامه می دهد.

از زمان آغاز جنگ با اوکراین، کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه بوده و مسکو را به استفاده از صادرات هیدروکربن به عنوان «سلاح جنگ» متهم کردند.