انعقاد بزرگترین قرارداد تامین گاز بین روسیه و چین

گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (CNPC) روز جمعه دومین قرارداد بلندمدت برای تامین 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه امضا کردند. این توافق در حالی صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به چین سفر کرده است.

به گفته گازپروم، این توافق گام مهمی در جهت تقویت بیشتر همکاری های دوجانبه بین روسیه و چین در بخش گاز است. حجم گاز از خط لوله روسیه به چین از طریق خاور دور به 48 میلیارد متر مکعب در سال می رسد.

بزرگترین ذخایر گاز طبیعی گازپروم در خاور دور، میدان Eugeno-Kirinskoye است که انتظار می رود تولید آن در سال 2023 آغاز شود.

امضای دومین توافقنامه تامین گاز روسیه به چین نشان دهنده سطح بالای اعتماد و همکاری متقابل چین و روسیه است.

الکس میلر، رئیس شرکت گازپروم گفت: شرکای چینی ما در شرکت ملی نفت چین تایید می کنند که گازپروم یک تامین کننده قابل اعتماد گاز است.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار پوتین در کرملین، عرضه انرژی روسیه به چین به اوج خود رسیده است.

گازپروم و شرکت ملی نفت چین اولین قرارداد 30 ساله عرضه گاز خود را در سال 2014 امضا کردند. اولین خط لوله گاز طبیعی بین روسیه و چین سه سال پیش عرضه گاز را آغاز کرد.

در سال 2015، هر دو طرف توافق کردند که گاز را از طریق مسیر غربی تامین گاز از شبه جزیره سیبری یامال، “جایی که روسیه بزرگترین ذخایر گازی را دارد” تامین کنند. خط لوله جدید قادر است سالانه بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق مغولستان به چین منتقل کند.

گازپروم تجزیه و تحلیل پروژه خط لوله گاز سایوز – وستوک به چین را از طریق مغولستان در ژانویه به پایان رساند که می تواند سالانه 50 میلیارد متر مکعب گاز به چین برساند.

تحلیلگران می گویند که محور گاز مسکو به چین چالشی را برای اروپا ایجاد می کند که در ماه های اخیر با افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم کرده است. روسیه همچنان تامین کننده اصلی گاز اروپا است، اما تحلیلگران می گویند که تغییرات در زیرساخت های حمل و نقل انرژی آن باید جدی گرفته شود.

مصرف سالانه 541 میلیارد متر مکعب گاز چین بیش از 331 میلیارد متر مکعب است، اما انتظار می رود که وابستگی پکن به زغال سنگ، مصرف سالانه گاز چین را تا سال 2030 به 526 میلیارد متر مکعب کاهش دهد.

موسسه مشاوره مک کینزی تخمین می زند که تقاضای گاز چین تا سال 2035 دو برابر خواهد شد. بر اساس آمار منتشر شده توسط غول انرژی چینی سینوپک در ماه سپتامبر، مصرف سالانه گاز این کشور تا سال 2040 به 620 میلیارد متر مکعب و تا سال 2050 نفت خواهد رسید.