تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن، قابل توجیه است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گزارش می دهد نقل قول اقتصاد مقاومتی، افشین پخت پور در سومین کرسی فکری مستقل راه پیشرفت که دیروز سه شنبه 13 مردادماه با موضوع “رابطه با سقف اجاره” برگزار شد. قیمت و کنترل بازار اجاره مسکن» با اشاره به اینکه بخش مسکن به دلیل اهمیت بالای آن در سال های اخیر همواره یکی از دغدغه های اصلی بوده است. سیاست گذاران گفته شده است: امسال نرخ اجاره قیمت در کشور تقریباً 50 درصد افزایش یافته و سهم هزینه مسکن در بودجه خانوارهای تهران از 60 تا 80 درصد فراتر رفته است. راه حل اصلی دولت برای بهبود بازار اجاره، تعیین سقف اجاره بها است قیمت وجود داشته است؛ اما کارشناسان در زمینه عملی بودن آن سیاست آنها موافق نیستند. نکته مهم دیگر این است که بازار اجاره نسبت به بازار در دهه های اخیر ویژگی مسکن کمیاب است سیاست گذاران ایجاد شده است و اخیرا به رسمیت شناختن سه سر استحکام – قدرت تعیین هنجارهای رابطه موجر و مستاجر گامی انقلابی در این زمینه محسوب می شود.

رفع سقف اجاره فقط در شرایط شدید امکان پذیر است مشاوره است

در ادامه این جلسه فرهاد بیضایی کارشناس مسکن برای قضاوت معرفی شد. در باره با توجه به شرایط بحرانی بازار مسکن نیازمند آمار دقیق و رسمی هستیم. قیمت این سیاست ممکن است تبعات اجتماعی خاص خود را داشته باشد اما اقدام کنید. همزمان تا زمان آمار رسمی و دقیقی از سهم هزینه های مسکن از بودجه خانواده منتشر نمی شود بر اساس ارزیابی کنید که آیا وضعیت بازار اجاره در شهرهای بزرگ به شرایط بحرانی رسیده است یا خیر؟

وی افزود: افزایش قیمت مسکن و اجاره بها قیمت انجام داد امسال نسبتاً قابل پیش بینی است. اولین علت این جهش یک قیمت اجرای سقف افزایش اجاره بها قیمت از ابتدای سال 2019، قیمت اجاره در سال های اخیر افزایش یافته است قیمت افزایش نسبتا کمتر از نرخ تورم. پس داخل امسال نرخ اجاره قیمت با پریدن از روی او در سال های اخیر سعی کرده عقب ماندگی خود را جبران کند. علاوه بر این مشکل، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت با سیاست های آن منجر به افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران، رشد مهاجرت و … شد و افزایش قیمت اجاره بها را تشدید کرد.

سقف اجاره بها بر کارایی بازار مسکن تاثیر می گذارد

تاکید می کند که هاری محدودیت اجاره است قیمت سیاست پر از مشکلات است، افزود: این سیاست یکی است بار به نوعی به عنوان تنها راه حلی که در کوتاه مدت از طریق سران سه گانه به ذهن مسئولان اقتصادی رسید در دستور کار قرار گرفت. استحکام – قدرت پذیرفته شد؛ ولی در حال حاضر این امر در بازار اجاره بی توجه نبوده است. دولت در حال حاضر راه حلی جز اجرای این سیاست وجود ندارد، اما این به معنای موثر بودن این سیاست نیست.

این کارشناس مسکن با اذعان به اینکه وظیفه دولت تامین مسکن مردم عادی است، افزود: دولت باید در بازار مسکن نقش آفرینی کند اما این به معنای عدم شناخت سازوکار بازار نیست. وظیفه دولت در بازار مسکن کارآمد کردن بازار است. پسندیدن مثال در جنبش ملی مسکن، فراهم کردن بسترهای مسکن به طور گسترده نقش دولت در عدم سوق دادن بازار مسکن به سمت ناکارآمدی است. اما در حالی که تورم در اقتصاد ایران 50 درصد است، دستمزدها و حقوق ها 60 درصد افزایش یافته است، انتظارات تورمی بیداد می کند و سقف اجاره بها 25 درصد است. قیمت خیلی غیر عملی است و مردم آن را قبول ندارند.

برای اکثر مردم مسکن مشکل بازار اجاره را حل می کند

وی با تاکید بر اهمیت ثبات سکونتی برای خانواده ها در کشور گفت: عدم ثبات در محل سکونت برای تعداد زیادی از افراد تبعات اجتماعی منفی دارد. به این دلیل من معتقدم دولت باید شرایط مسکن را برای مردم عادی فراهم کند. چنین شرایط بازار اجاره به اشتراک بگذارید بخش کوچکی از بازار مسکن را به خود اختصاص می دهد و اصلاح آن در راس اولویت های مسئولان و مردم قرار نمی گیرد. ولی در حال حاضر این امکان وجود ندارد و رفع سرمایه گذاری و پرداخت اجاره بها برای تعداد زیادی از افراد به ویژه زوج های جوان امکان پذیر نیست. ممکن است نه

بیسایی تاکید کرد: بنابراین به نظر من سیاست تعیین سقف اجاره بها است قیمت این سیاست نادرست و نادرست است و برای بهبود وضعیت بازار مسکن کشور باید به دنبال تدابیری باشیم که بازدهی بازار مسکن را بهبود بخشیده و منجر به خانه دار شدن افراد بیشتری شود.

کارایی رفع سقف اجاره بها قیمت این کار باید چندین سال به طور مداوم انجام شود

در ادامه این جلسه علی محمد ابراهیمی مدیر سابق گروه مسکن اندیشکده تشکوی با اشاره به اهمیت بازار اجاره در کشور گفت: مسکن یک کالای استراتژیک است که دولت باید برای آن برنامه ویژه داشته باشد. کم اهمیت به آرامی تسلیم شوید انجام دادن موضوع تامین مسکن مردم از طریق سازوکار بازار، مشکلات هنگفتی را برای برخی از اقشار جامعه ایجاد می کند که تبعات امنیتی و اجتماعی بسیاری دارد. مسکن نیاز اساسی مردم است و مانند کالایی مانند نان نیازمند نقش آفرینی در همه عرصه های حکومتی است.

وی افزود: اثربخشی سیاست سقف اجاره بها قیمت یک پیش نیاز اساسی و دیرینه دارد بودن است در حقیقت اگر این سیاست فقط برای دو یا سه سال در دستور کار باشد، اثربخش نخواهد بود. در حقیقت زمانی که این بیمه نامه فقط برای یک سال اجرا می شود، مستاجر عملاً می داند که پس از گذشت یک سال از اجرای این بیمه نامه، برای سال بعد باید آن را انجام دهد. خانه تخلیه کند چون برای تمدید قرارداد باید اجاره بها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اخراج توسط مستاجران، اگر در مقیاس وسیع انجام شود، می تواند پیامدهای اجتماعی بزرگی داشته باشد ذیل وجود دارد

ابراهیمی ادامه داد: در عین حال بحث الزام اجرایی این قانون نیز بسیار مهم است در حال حاضر از نظر حقوقی الزامی به رعایت ترتیب سقف وجود ندارد و عدم صدور حکم تخلیه که تا حدودی امکان پذیر است کفایت می کند. مسافت طولانی ضرب و شتم وجود دارد همچنین به دلیل پیوندهای اجتماعی بین موجر و مستاجر، اجرای این قاعده کمتر منجر به دعوا می شود که معمولاً بین موجر و مستأجر است. اتهامات بالاتر از قرارداد خودشان را گسترش می دهند کف این قانون اجرا نشده است و لازم است الزام اجرایی مناسب تری در نظر گرفته شود.

سیاست های موقت ایران به طور مداوم در بخش اجاره در کشورهای توسعه یافته کاربرد دارد

این کارشناس مسکن ضمن انتقاد از سیاست های اخیر دولت ها در بازار مسکن گفت: اجاره این امر مستلزم اقدامات بسیاری مانند وضع مالیات بازدارنده، ساخت مسکن بر اساس نیاز مردم، اختصاص زمین بیشتر برای توسعه افقی شهرها است. اما اجرایی نه اهمیت این گونه فعالیت ها سیاست های مثل تعمیر سقف اجاره قیمت دو برابر شد

وی با اشاره به نحوه قانون گذاری دولت برای بازار اجاره در کشورهایی مانند آلمان گفت: آنچه ما به آن سیاست می گوییم. موقت ما آن را اجرا کرده ایم و به طور دائم در این کشورها مورد نیاز است. پسندیدن مثال در بسیاری از کشورها شرایطی که قرارداد تمدید نمی شود و حکم تخلیه از صاحبخانه اخذ نمی شود بسیار دشوار است. این سیاست ها در ایران است موقت فقط برای امسال ترتیب داده شده است. در این کشورها کارکرد مبلغ رهن جبران خسارات احتمالی یا عدم پرداخت اجاره به مستاجر است. صورت صاحب خانه نمی تواند ودیعه را پرداخت کند دست اصابت همچنین در این کشورها اجاره دهنده نمی تواند رهن بالایی را از مستاجر مطالبه کند، به این ترتیب اشتغال به کار شرط کافی برای اجاره خانه محسوب می شود اما در ایران اینطور نیست.

قوانین ایران حاکم بر روابط موجر و مستاجر نیازمند تغییرات شدید است

ابراهیمی به کاستی های قانون اشاره کرد در باره تنظیم روابط موجر و مستاجر گفت: مانند قبل امسال در ایران تنها 5 ماده قانونی بسیار مختصر در سال 1376 برای تنظیم روابط موجر و مستاجر به تصویب رسید که عمدتاً به نفع موجر بوده و بخش زیادی از مقررات قانونی را شامل نمی شود. اما در قوانین امسال پسندیدن موقت موافقم، پیشرفت حاصل شده است انتظار می رود چنین قوانینی باید به طور مداوم تصویب شوند.

در نهایت از سال ۱۳۷۶ تاکید کرد تا زمان بازار اجاره کشور به حال خود رها شده است، وی افزود: اطلاعات موجود در بازار مسکن کشور بسیار مبهم و مبهم است، مشکلی که مشکلات مستاجران را در بازار اجاره دوچندان کرده است. همچنین واسطه گری انواع مختلف املاک که باعث افزایش ارزش مسکن می شود منتهی شدن این نیز یکی از مشکلات بازار اجاره کشور است. من معتقدم در دهه های اخیر بسیاری از قوانین به نفع مالکان بوده است به این دلیل سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها قیمت قادر به توجیه است