رشد ماهانه قیمت متوقف شد/ شکست در کنترل اجاره بها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن تهران در بهمن ماه امسال نشان می دهد که میانگین ارزش مسکن 33 میلیون تومان است. متر مربع در مقایسه با ماه قبل (دی 1400) از یک دهم درصد فراتر نرفت.

این شاخص (میانگین قیمت مسکن) در بهمن ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل (بهمن 1394) 16.4 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه امسال بالغ بر 8500 مورد بوده که نسبت به دی ماه امسال 13 درصد کاهش و نسبت به بهمن ماه سال گذشته 117 درصد کاهش داشته است (نقطه به نقطه).

اگرچه افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال 1399 و افزایش ماهانه قیمت ها تقریباً بی سابقه بود. امسال خبری نیست، این افزایش قیمت ماهانه یا متوقف شده یا کند شده است. ولی بازار مسکن همچنان راکد است.

در باره اجاره دادن . و متوسط اجاره واحد اقامت تهران در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته بیش از 48 درصد رشد داشته است.

خانه اقتصاد: موسسه سیاستمدار رشد ماهانه قیمت مسکن متوقف شده است، اما کنترل اجاره دادن . ناموفق

خشایار باگرپور این گفتگو بر اساس این گزارش، آنلاین در گفتگو با خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار مسکن گفت وگو کرد به تازگی بانک مرکزی درباره وضعیت بازار گفت: تا دی ماه امسال میانگین افزایش قیمت مسکن 30 یا 31 درصد نسبت به دی ماه سال گذشته بود اما افزایش اجاره بها. . بین 50 تا 54 درصد متغیر است. به عبارت دیگر نرخ رشد نقطه به نقطه اجاره . این نرخ 1.6 تا 1.7 برابر نرخ رشد قیمت مسکن بود ولی در ماه فوریه، این تفاوت در نرخ رشد اجاره . قیمت مسکن بیش از سه برابر شد و به 16.4 درصد رسید، در حالی که اجاره بها به طور متوسط ​​50 درصد افزایش یافت.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: به عبارتی سیاست های نظام سیاست گذاری در حوزه مسکن است کنترل بازار اجاره مسکن چندان کارآمد نیست.

او در مورد عقل است Ep 13 درصد معاملات مسکن در بهمن ماه نسبت به دی ماه سال جاری: بهمن ماه نسبت به بهمن سال گذشته 117 درصد رشد داشته است. ولی در ماه های اخیر، تعداد معاملات خانه همچنان بالا بوده است جان قیمت ها در بازار مسکن نهادینه شد و مردم این قیمت ها را پذیرفتند و به خرید و فروش مسکن روی آوردند. ولی در حالی که تعداد معاملات مسکن در بهمن و اسفند هر سال افزایش می یابد، دلیل کاهش تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه قبل (بهمن تا دی) این است که به نظر می رسد موضوع توافقات بین المللی باشد. برجام خبر خوب این است که در کاهش تراکنش ها موثر است.

وی اظهار داشت: مردم فکر می کنند این معامله باعث کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت مسکن می شود، بنابراین دست به دست هم می دهند تا نتیجه مذاکرات بین المللی ایران را مشخص کنند.

باگرپور یادآور شد: در صورت ادامه کاهش ارزش دلار در پایین ترین سطح ثابت و بلندمدت، می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت.

وی گفت: منطقه 10 در ماه است به تازگی از منطقه 5، تعداد معاملات افزایش مستمری داشته است: منطقه 10 یکی از اولین مناطق در سال های گذشته بود. ولی در ماه های اخیر به دلیل حجم کم توانسته است دومین تراکنش را حفظ کند شدن صفحه اصلی با وجود اینکه میانگین قیمت این منطقه متری 22 میلیون تومان است. ولی به ذهن کوچک بودن واحدها، نزدیکی به مرکز شهر و محیط کامل مسکونی آن مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

این فعال صنعت ساختمان با اشاره به رتبه منطقه 4 تهران در معاملات مسکن گفت: میانگین قیمت این منطقه 35 میلیون تومان در هر متر مربع است که بالاتر از میانگین کل تهران است. ولی توانست در معاملات به جایگاه سوم دست یابد. این منطقه فاقد واحدهای کوچک، نزدیک به مرکز شهر و طرح های توسعه است ولی با توجه به اندازه بزرگ، گسترش تعداد تراکنش‌های آن، آن را به جایگاه سوم رساند. یا مثلاً منطقه 6 مرکز شهر به دلیل تعداد بالای واحدهای تجاری و اداری و وسعت کم این منطقه، تعداد معاملات نسبتاً بالایی دارد. لیست توزیع تراکنش ها باید یکسان باشد بر اساس نه مناطق، اما بر اساس محله های شهری نیز به محله های مسکونی یا اداری یا تجاری تبدیل می شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمران استان تهران افزود: مناطق 18، 19، 20 ارزان تر، در حالی که قیمت ها پایین تر است. ولی تعداد معاملات آنها کم است که نشان می دهد کاهش قیمت ممکن است منجر به جهش در بازار مسکن نشود. این رفتارهای مصرف کننده نشان دهنده واحدهای کوچک، نزدیکی به مرکز شهر، تراکم بافت مسکونی و ترجیحات فرهنگی خریداران مسکن از بافت یک منطقه بر تعداد معاملات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: اقامت در صورت عدم موفقیت در مذاکرات موضوع رکود تورم خواهد بود

بیت علا ستاریان همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است گفتگو وی درباره گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن به خبرنگار آنلاین گفت: خانه یکی از معاملات بزرگ است که باید باشد. دوره های آموزشی و مدت زمان طولانی تجزیه و تحلیل شد و تجزیه و تحلیل ماهانه نتوانست نقشه راه را نشان دهد.

وی افزود: مسکن در رکود نیست زیرا نشانه‌های رکود در آن دیده نمی‌شود، بلکه در دوره «انتظار» است؛ رشد اقتصادی در بخش مسکن همیشه در دوره‌های ثبات اقتصادی اتفاق می‌افتد. درحال حاضر و بخش مسکن . در صورت توافق، شرایط اقتصادی کشور به این شکل خواهد بود، آنگاه می توان گفت مسکن با رشد رشد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن هشدار داد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، مسکن دچار رکود می شود.

ساتریان افزود: آمار بانک مرکزی از بازار مسکن قابل اعتماد نیست زیرا در شهری با بیش از 2 میلیون واحد مسکونی و تنها 8000 معامله در ماه نمی توان تخمین زد که قیمت مسکن افزایش یا کاهش داشته است. وی ادامه داد: هر سال حداقل 10 درصد جمعیت شهر باید جابجا شوند و این اتفاق نیفتاد. 70 تا 80 درصد از این 8000 معامله بدون شرایط قرارداد و معاملات واقعی بوده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی به آمار ماهانه مراجعه نمی کنم زیرا شرایط کسب و کار در مناطق مختلف و واحدهای مسکونی عادی نیست، ما معمولا در مطالعات خود از چنین اطلاعات و داده هایی استفاده می کنیم. خارج ما انجام می دهیم.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران درباره علت رکود در حوزه مسکن توضیح داد: این وضعیت تنها بر حوزه مسکن تأثیر می گذارد. دیگران بازارها و کالاها این اتفاق نمی افتد. از آنجایی که خانه یک کالای ارگانیک است، تقاضای داخلی برای این کالا همیشه انباشته می شود. از سال 1380 1410 باید 1.2 میلیون واحد مسکونی بسازیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز به این همه مسکن متناسب با شرایط اقلیمی و جمعیتی کشور وجود دارد؟ وی افزود: مسکن دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نه تنها از نظر جمعیتی است. فرض کنید ۲۵ میلیون واحد مسکونی داریم و میانگین عمر واحدهای مسکونی در ایران ۴۰ سال است، یعنی هر ۴۰ سال یکبار هر خانه ای در کشور باید نوسازی شود. از طرفی سالانه 650 هزار ازدواج می کنیم و حتی خانواده های مطلقه همچنان به مسکن نیاز دارند. اگر فاکتور خانه های فقیر یا خانواده های حاشیه نشین را هم به آن اضافه کنیم، متوجه می شویم که تقاضا برای تولید بسیار بیشتر است.