ساخت باتری با استفاده از ماسک!

به گزارش شفافیت و به نقل از نیواطلس، تجهیزات حفاظت فردی یکی از مهم ترین سلاح های ما در برابر ویروس SARS-Cow-2 است، اما متاسفانه برای ایجاد حداکثر حفاظت باید از این وسیله یک بار مصرف استفاده کرد که مقدار زیادی زباله ایجاد می کند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که 129 میلیارد ماسک در ماه در روزهای اولیه همه گیری استفاده می شود. این ماسک‌ها در نهایت در محل‌های دفن زباله، اقیانوس‌ها و سایر محیط‌ها ظاهر شدند و گازهای سمی می‌سوزانند و تولید می‌کنند، بنابراین دانشمندان در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده مجدد از ماسک‌ها و تبدیل آن‌ها به موارد کارآمدتر مانند مصالح راه‌سازی هستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد. برای ساخت باتری های سازگار استفاده می شود.

محققان ابتدا ماسک ها را با استفاده از امواج فراصوت ضد عفونی کردند و سپس آنها را در جوهر گرافن فرو کردند. در مرحله بعد، ماسک ها فشرده شده و تا دمای 140 درجه سانتیگراد گرم شده و به ساختارهای گلوله ای شکل رسانا تبدیل می شوند که می توانند به عنوان الکترود در باتری ها استفاده شوند. این گلوله ها توسط یک لایه عایق که از ماسک ساخته شده از هم جدا می شوند. همه آنها در یک محلول الکترولیت و در نهایت یک پوشش محافظ ساخته شده از سایر ناخالصی های پزشکی قرار می گیرند.

این باتری ها به طور قابل توجهی کارآمدتر هستند و محققان ادعا می کنند که آنها به چگالی توان 99.7 وات بر کیلوگرم دست یافته اند.

این نزدیک به چگالی انرژی باتری های لیتیوم یون معمولی با چگالی توان 100 تا 265 وات بر کیلوگرم است.

محققان با افزودن نانوذرات پروسکایت کلسیم-کبالت به الکترودها موفق به بهبود باتری ها شده اند.

این امر بیش از دو برابر چگالی انرژی باتری ها را به 208 وات بر کیلوگرم رساند. بهترین نسخه باتری پس از 1500 چرخه 82 درصد ظرفیت خود را حفظ کرد و بیش از 0.54 ولت را برای بیش از 10 ساعت تامین کرد.

تیم توسعه می گوید این باتری ها مزایای دیگری نیز دارند. استفاده از ضایعات به این معنی است که آنها ارزان، قطر کوچک، انعطاف پذیر هستند و در صورت نیاز می توانند یکبار مصرف باشند.