آخرین بودجه قرن در غیاب بزرگان!

از زمان معرفی اولین لایحه بودجه دولت روحانی ، تغییرات و تحولات زیادی در حوزه های بین المللی و اقتصادی رخ داده است و این طبیعتاً بر بودجه تأثیر گذاشته است ، از جمله بودجه 1400 که اکنون برای دو دولت تهیه شده و آخرین لایحه بودجه این قرن. وقتی به مجلس فرستاده می شود بدون هیچ خبر جالبی از سیاست و اقتصاد ، درآمد و هزینه میلیون ها ایرانی با آن مرتبط است ، رئیس جمهور یا رئیس مجلس ، رئیس برنامه و سازمان بودجه ، بودجه ای بدون “سخنرانی”!

به گزارش آوای البرز ، امروز در دوازدهم آذر 1399 لایحه بودجه 1400 به مجلس راه یافت. در سالهای گذشته انتظار می رفت که رئیس جمهور این لایحه را در پارلمان معرفی کند ، اما وی به دلیل اظهارات ستاد ملی کرونا در مجلس حضور پیدا نکرد ، در حالی که در غیاب رئیس جمهور ، نوبک رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشت. وی در مجلس ظاهر خواهد شد ، اما این اتفاق نیفتاد و سرانجام معاون رئیس مجلس لایحه را ارائه داد. وقتی رئیس مجلس برای دریافت لایحه حضور نداشت ، درآمد و هزینه مردم به نماینده آنها ارائه می شد و سرانجام توسط نایب رئیس مجلس تحویل می شد.

هر ساله ، هنگام ارائه لایحه بودجه ، رسم بر این است که رئیس جمهور همزمان با ارائه لایحه ، سخنرانی بودجه را نیز انجام دهد. سخنرانی بودجه ارائه مقدماتی قبل از بررسی بودجه ، ارائه تصویری از اقتصاد کلان در سال آینده ، برجسته کردن اهمیت مشکل وی در رابطه با مشکلات اقتصادی و ابعاد آن و اهداف کلی بودجه است. اما هیچ سخنانی برای بودجه 1400 ارائه نشده است ، كلی از نظر رئیس جمهور بسیار حساس و ممتاز است.

از سال 1393 تا 1400 کم و زیاد می شود

آنچه در لایحه بودجه قبلی دولت یازدهم و دوازدهم طی این سالها اتفاق افتاده است ، تغییرات زیادی را نشان می دهد ، اما این به معنای اصلاح ساختاری بودجه و تغییرات اساسی آن است. وقتی اولین لایحه بودجه دولت روحانی در تاریخ 8 دسامبر 2013 به مجلس رفت ، دولت کشور را از دولت احمدی نژاد تحویل گرفت. آمار شاخص های اقتصاد کلان خوب نبودند ، تورم رشد کرد و به 36 درصد رسید. اقتصاد منفی بود.

در آن زمان ، رئیس جمهور در گزارش بودجه 100 روزه خود گفت روحانی در سخنان خود پس از انتخاب اظهار داشت که تورم در دولت کشور در جهت عکس است و آنها در تلاشند تورم را سال آینده یعنی سال 1393 کاهش دهند و روحانی در حال بررسی خروج از مسکن از رکود است. عزم دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز ، ارزش ویژه ، خصوصی سازی و محیط زیست از دیگر مواردی است که روحانی به آن اشاره کرد.

وی در پارلمان قول داد که دولت کار خود را در زمینه امنیت غذایی مردم ، به ویژه افراد کم درآمد ، توسعه بیمه درمانی ، بهبود آلودگی هوا ، شرایط تولید ، به ویژه واحدهای کوچک و متوسط ​​هدر نخواهد داد. آنها علاوه بر مهار تورم و آرامش بازار ارز ، برنامه های خاصی را نیز در نظر گرفته اند.

اما به طور مداوم تا امسال ، روال به گونه ای بود که وعده داده نشده بود ، در زمانی که مذاکرات هسته ای و توافق برجام برقرار بود ، دولت با امید بیشتری به بودجه پیش می رود و بودجه 2016 را بر این اساس تدوین می کند. او آن را به پارلمان برد. اما دوباره ، امور بین الملل تغییر کرد و بودجه تحت تأثیر تشدید تحریم ها قرار گرفت. از طرف دیگر ، قیمت نفت به شدت سقوط کرده و با تأمین 120 دلار توسط دولت ، حجم صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته و به 30 دلار رسیده است که این کار برای بودجه مبتنی بر نفت انجام نمی شود. زیبا باش.

همه این سالها می گذرد که دولت مجبور شد به دلیل تخلیه منابع نفتی به سمت ایجاد منابع جدید حرکت کند. سرانجام ، آنچه در بودجه سال گذشته اتفاق افتاد ایجاد منابع جدید درآمد از جمله تمرکز بر بازار سرمایه و درآمد محدود نفت بود. 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و بار اصلی کسری درآمد را دارایی های مالی و به عبارت دیگر بازار سرمایه و توزیع شرکت های دولتی به دوش کشیدند.

با این حال ، بودجه به اندازه کافی تنگ نبود و کسری بودجه در اوایل سال جاری ظاهر شد و دولت شروع به تجدید نظر در منابع و هزینه ها کرد.

در این میان ، دولت با انتشار اوراق بدهی بانک مرکزی که پیش بینی می شود به یک لک میلیارد تومان برسد ، کمک کرده و تاکنون 50 هزار میلیارد تومان از این محل تأمین اعتبار شده است.

این رقم در 8 سال در حال لرزیدن است

بودجه سال آینده به عنوان آخرین بودجه دولت دوازدهم امروز (چهارشنبه) به پارلمان رفت و عمومیت آن افزایش محدودیت مصرف منابع را در بیشتر موارد منابع و مصارف نشان می دهد. بررسی بودجه دولت در سال 1393 به عنوان اولین بودجه دولت روحانی نشان می دهد که حد کل بودجه در مقایسه با ارقام بودجه دولت هشتم از 783 میلیارد به 24 میلیارد میلیارد تن رسیده است.

منابع عمومی 194000 تا 841 میلیارد دلار ، بودجه بانک ها و شرکت های دولتی از 587 میلیارد دلار تا 1561 میلیارد دلار ، درآمد (مالیات و سایر درآمد) از 92 میلیارد دلار به 317 میلیارد دلار تومان و دارایی های جاری از 22000 میلیارد دلار به 298 میلیارد دلار. هزینه ها از 143 میلیارد به 637 میلیارد تومان و بودجه عمرانی از 37 میلیارد به 104 میلیارد تومان افزایش می یابد.

در سال 1393 ، درآمد نفتی دولت 79 میلیارد میلیارد تن بود که نیمی از منابع عمومی بود و تا سال آینده این رقم به 199 میلیارد میلیارد تن خواهد رسید که یک چهارم منابع عمومی خواهد بود. درآمد مالیات از 66 میلیارد دلار به 247 میلیارد دلار رسید.

رشد سنگین نفت در آخرین بودجه

می توان اشاره کرد که کل انتقال دارایی های سرمایه ای به 225 میلیارد تن رسیده است ، بودجه انتقال دارایی های دولت فقط 25000 میلیارد و 199 میلیارد دلار از فروش نفت ، مهمترین تغییرات اقتصادی بودجه 1400 و منابع درآمد منابع نفتی بوده است. . دولت به سرعت درآمد نفتی خود را سه برابر کرد. این به این دلیل است که نرخ صادرات 2.3 میلیون بشکه در روز حدود 40 دلار در هر بشکه است و نرخ پایه با 11000 تومان به ریال تبدیل می شود.

از دیگر تغییرات می توان به سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی اشاره کرد که طبق قانون طبق قانون برنامه ششم توسعه سال آینده 38 درصد از درآمد نفت به صندوق پرداخت شود ، اما در سال های اخیر دولت اجازه داده است فقط 20 درصد از منابع نفتی صندوق مجوز داشته باشد. یک سرمایه گذاری دارد و 18 درصد دیگر که نوعی استفاده از درآمد نفت 199 میلیارد تومانی است.

یا در موارد دیگر ، افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان در هزینه های دولت ، تخفیف تا چهار میلیون ، افزایش حداقل دستمزد از 2.8 میلیون تن در سال جاری به 3.5 میلیون تن در سال آینده.

از طرف دیگر ، علی رغم سهم 4 هزار و 200 هزار تومانی و حذف تدریجی اموال اساسی ، هنوز برنامه هایی برای پرداخت تعداد محدودی از پنج تا شش مورد وجود دارد ، اما بودجه احتمال تغییر این مورد را افزایش می دهد ، که منابع آن باید برای تأمین معیشت مردم هزینه شود. .

در هر صورت ، لایحه بودجه 1400 که بهترین و مهمترین بودجه رئیس جمهور محسوب می شود ، طی ماههای آینده به مجلس می رود و در کمیسیونهای مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت توسط مجمع عمومی تصویب می شود. روندی که می تواند منجر به تغییر در آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده است شود.

انتهای پیام