بودجه ۱۴۰۰ به زبان ساده/ معیشت مردم سال آینده بهبود خواهد داشت؟

طبق گزارش ها شفاف است، لایحه بودجه 1400 این صبح روز چهارشنبه ، سوم دسامبر ، چند روز قبل از موعد قانونی در مجلس مطرح شد و حسینعلی امیری ، معاون رئیس جمهور مجلس ، از بودجه 99 در برخی مناطق دور شد و هیچ تغییری در یک یا دو بخش ایجاد نکرد.

تغییر در بودجه 1400 نسبت به امسال وام ازدواج است که سقف آن معادل 50 میلیون تومان است.

این امکانات پس از اول آوریل 2016 برای زوج هایی که تاریخ ازدواج دارند در دسترس است. وام ازدواج دریافت نشده ، مدت بازپرداخت هفت سال تعیین شده است. با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه پیشنهادی ، نامه و سفته معتبر برای سهولت ازدواج 100 میلیون تومانی زن و شوهر کفایت می کند.

یارانه های نقدی بدون تغییر باقی می مانند

اما بخشی ثابت از بودجه در سالهای اخیر یارانه نقدی در سال آینده خبری از افزایش نیست. دولت هر ساله یارانه های پول و معیشت را در بودجه سالانه خود برای کمک به فقرا در نظر می گیرد. طبق لایحه بودجه ، 1400 رقم این یارانه ها برای سال آینده بدون تغییر باقی می ماند و میزان یارانه های نقدی همانند سال های گذشته ، 45 هزار و 500 تن و یارانه زندگی در سال جاری به همین ترتیب خواهد بود.

به گفته نوبکت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، تمام کسانی که هم اکنون یارانه 45 هزار تومانی دریافت می کنند ، در سال آینده نیز یارانه دریافت می کنند. همچنین برای ریشه کن کردن فقر 16000 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم.

در مقابل ، یارانه نان سال آینده 100 میلیارد ریال افزایش می یابد و مجموع آن به 220 میلیارد ریال می رسد.

این واحدهای تولید هوایی 16 1680 میلیارد لایحه برای سازماندهی تولید چای و تضمین خرید در کشور ، برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و اساسی ، پرداخت بدهی های مربوطه 00 3500 ، 8500 میلیارد پوند برای شیر مدرسه ، 35 3500 برای واکسن واکسن دام و یارانه تسهیلات سرمایه در گردش است. یارانه در نظر گرفته شده.

افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان

مهمترین افزایش هزینه های زندگی در بودجه 1400 افزایش حقوق کارمندان است که 25٪ لایحه دولت است.

در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش 25 درصدی حقوق کل کارمندان دولت در سال آینده خبر داد: “تا سال 1400 کادر پزشکی قابل توجهی خواهیم داشت و حقوق اجباری دو برابر خواهد شد.”

یکی دیگر از موضوعات بودجه ای که مستقیماً روی معیشت مردم تأثیر می گذارد ، مالیات بر دستمزد است. افرادی که سال آینده کمتر از 4 میلیون دلار درآمد دارند نباید نگران پرداخت مالیات حقوق خود باشند زیرا بودجه 1400 ماهیانه 4 میلیون تومان تخفیف مالیات تعیین کرده است. در واقع سقف کسر مالیات موضوع ماده 84 قانون مالیات مستقیم است که تعداد 48 میلیون تومان را پیش بینی کرده است.

در لایحه بودجه 1400 افزایش وام های رهنی پیش بینی شده است و گرس الحسنه 70 میلیون وام وام مسکن به خانواده های سه فرزند اعطا کرده است که هدف آن کمک به زایمان و معیشت خانواده است.

جزئیات افزایش مالیات

اما طی سالیان گذشته ، دولت بر افزایش درآمد مالیاتی تأکید کرده است و این نکته در لایحه بودجه 1400 مورد توجه قرار گرفته است ، به طوری که درآمد مورد انتظار از انواع مالیات افزایش یافته و مالیات بر درآمد بیشترین افزایش را نسبت به سایر مالیات ها داشته است. در بودجه سال آینده ، کل درآمد مالیاتی کشور 2515228135 (میلیون ریال) برآورد شده است.

مالیات اشخاص حقوقی 58 میلیارد تومان ، مالیات بر درآمد 48 میلیارد تومان ، مالیات بر املاک 23 میلیارد میلیارد تومان ، مالیات بر واردات 22 میلیارد تومان و مالیات کالاها و خدمات 94 میلیارد میلیارد تومان است.

در مقایسه با ارقام مصوب امسال ، درآمد مالیاتی برای دوره 1400 ساله 52 میلیارد دلار افزایش یافته است.

سهم نفت در بودجه 1400

بر اساس این گزارش ، تخصیص روغن یکی از مهمترین موارد در بودجه 1400 است ، بنابراین پیش فروش نفت برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

سقف درآمد بودجه 1400 بودجه 199 هزار و 272 میلیارد تومان تعیین شده است که وابستگی نفت به درآمد نفت را در مقایسه با قانون بودجه امسال به 23.7 درصد افزایش داده است.

در همین رابطه نوبکت تصریح کرد: لایحه بودجه سال آینده 199 میلیارد تومان فروش نفت را پیش بینی می کند که معادل 23 درصد روغن بودجه است.

وی اظهار داشت: اگر ما روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشكه نفت بفروشیم ، رئیس جمهور دستور داده است كه این مقدار با توجه به یك میلیون بشكه در بودجه لحاظ نشود. این بدان معنی است که ما هنوز برای بودجه به نفت اعتماد نداریم.

آیا ارز 4200 تومانی فدای معیشت مردم می شود؟

س importantال مهم دیگر برای مردم این است که آیا وضعیت ارز در بودجه سال 1400 و واحد پول 4200 تومانی در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت؟ براساس لایحه بودجه ، ارز واحد با استفاده از روش ETS محاسبه خواهد شد.

خانلو سخنگوی ستاد بودجه توضیح داد: ارز بودجه سال آینده نیز همینطور خواهد بود و نرخ ارز دیگری که در ETETS ، سیستم تجارت ارزی بانک مرکزی مشخص شده باشد ، نخواهیم داشت. در واقع ، این ارز بین ارزهای نیمه ترجیحی و ترجیحی است و به منظور نزدیک کردن نرخ هر دو ارز به یکدیگر طراحی شده است. این بدان معنی است که نرخ ارز ترجیحی در بودجه ، نرخ ETS خواهد بود.

نوبکت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: 4200 واحد پول دامنه هنوز وجود دارد ، اما در صورت خطرناک بودن ارزهای 4200 تومانی ، آنها را حذف خواهیم کرد و یارانه های زنده را افزایش می دهیم.

8 میلیارد دلار ارز دولتی برای کالاهای اساسی اختصاص دهید

پورمحمدی ، معاون مالی سازمان برنامه و بودجه در کشور ، در مورد اینکه در نهایت ارز 4200 دامنه از بودجه حذف می شود؟ وی گفت: در بودجه سال آینده 4200 میلیارد دلار ارز برای 8 میلیارد دلار زیرساخت در نظر گرفته شده است. 6 میلیارد ورودی ، کالا و 2 میلیارد دلار معیشت. برخی معتقدند این ارز مخرب و تورمی است.

وی افزود: دولت تأثیر مثبتی در زندگی جامعه دارد. اگر متوجه شویم ارز 4200 هیچ تأثیری ندارد ، درخواست می کنیم که آن را حذف کرده و در فرم یادداشت 1 برای سود مادام العمر استفاده کنید.

بیچاره محمد گفت: اگر فهمیدیم ارز 4200 تومانی مخرب است ، نرخ ارز را با نرخ متعادل تعیین کنید و مابه التفاوت را برای آنچه که لازم است خرج کنید.

پور پور محمد اظهار داشت: در بسیاری از موارد ، وجود ارز 4200 تومانی یارانه پرداخت ارز ، ایجاد رانت و افزایش غیر واقعی کالاها را می دهد. در نتیجه ، دولت از پارلمان اجازه خواست تا 4200 شرط شناسایی ارز را فراهم کند.

وی گفت: وقتی بتوان تولید داخلی را به جای یارانه دادن به دارو تأمین کرد ، قطعاً این روند را برای حمایت از تولید داخلی دنبال خواهیم کرد.

براساس این گزارش ، لایحه بودجه 1400 با تمام نقاط قوت و ضعف در مجلس مطرح شده و بسیاری از جزئیات آن توسط کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است.حال انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چکش های خود برای بودجه امسال استفاده کنند. آینده را به نفع کشور و معیشت مردم بهتر کنید.