چگونه دندان ارتودنسی را تمیز کنیم؟

مسواک زدن دندان در صورت استفاده از درمان ارتودنسی دندان بسیار دشوار است. با این حال تمیز کردن دندان ارتودنسی شده اهمیت زیادی در طول درمان دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت علاوه بر افزایش احتمال پوسیدگی، زرد شدن دندان ها دور براکت ها از عوارض رایج ارتودنسی است. بسیاری از بیماران تصور می کنند پس از برداشتن بریس با لبخند زیبایی رو به رو می شوند.

اما عدم مراقبت صحیح از دندان ها در دوره ارتودنسی باعث می شود که در نهایت دندان های آنها دچار لکه های سفید زیر براکت و دندان های زرد در اطراف آن شود. میتوانید فیلم ارتودنسی دندان را برای نحوه مراقبت بهتر از دندانتان مشاهده کنید. این تفاوت رنگ برای بیمار مطلوب نیست و موجب وارد شدن هزینه بیشتر برای انجام درمان های سفید کردن دندان می شود. در این مطلب شما را با اصول تمیز کردن دندان ارتودنسی شده آشنا می کنیم. رعایت این اصول می تواند از پرداخت هزینه های بیجا برای ترمیم دندان و تغییر رنگ آنها جلوگیری کند.

مسواک زدن دندان ارتودنسی شده

1. قسمت بیرونی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

هنگامی که لبخند می‌زنید قسمت جلویی دندان‌های شما دیده می‌شود. فراموش نکنید پلاکی را که در امتداد بخشی از دندان‌هایتان در نزدیک خط لثه است بردارید. از بیرون دندان‌های پایینی تان شروع کنید. دندان‌هایتان را روی هم بگذارید. مسواک را روی دندان‌هایتان به سمت جلو و عقب حرکت دهید در حالی که به تدریج مسواک را روی دندان‌های پایینی تان حرکت می‌دهید مطمئن شوید که به همه دندان‌های آسیا عقبی خود دسترسی دارید. در صورت لزوم تف کنید.

حالا قسمت بیرونی دندان‌های بالایی تان را مسواک بزنید در حالی که هنوز دندان‌هایتان را روی هم   گذاشته اید به آرامی و با حرکات دایره وار مسواک بزنید. مطمئن شوید که مسواک را هم روی همه دندان‌های جلویی تان و هم به سمت قسمت خارجی دندان‌های آسیا عقبی خود حرکت می‌دهید. اگر کمی دهانتان را باز کنید ممکن است دسترسی به انتهای دهانتان آسانتر باشد.

چنانچه از یک مسواک معمولی استفاده می‌کنید مسواک را هم به سمت خط لثه خود و هم به سمت بالای دندان خود کج کنید. این کار کمک می‌کند تا اگر تکه های غذا به صورت مستقیم در بالا یا پایین براکت شما گیر کرده بیرون بیاید. با حرکات دایره وار کوچک بریس‌ها ( سیم‌های ارتودنسی) را مسواک بزنید. هر براکت را حداقل به مدت 25 تا 30 ثانیه مسواک بزنید. ضمنا شما می‌توانید از مسواک بین دندانی برای مسواک زدن قسمت‌های بالایی براکت‌های خود استفاده کنید. بیشتر مسواک‌های بین دندانی در داخلشان سوراخ دارند که دیدن این سوراخ ها دشوار است. بنابراین تلاش کنید تا مسواک بین دندانی خود را به سمت پایین هر براکت حرکت دهید.

2. قسمت داخلی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

مسواک را به سمت جلو، عقب، بالا و پایین و سپس با حرکات دایره وار به سمت داخل دندان‌های بالایی و پایینی خود حرکت دهید. معمولا در هنگام ارتودنسی مسواک زدن قسمت‌های داخلی دندان‌های شما خیلی آسان تر است زیرا این قسمت از دندان‌های شما با بریس (سیم‌های ارتودنسی) پر نشده است.

3. تاج دندان‌های خود را مسواک بزنید.

مسواک خود را به صورت عمودی بین شکاف‌های دندان‌های خود بچرخانید. مسواک را به سمت عقب و جلو حرکت دهید و از حرکت دایره وار نیز استفاده کنید. این کار به دسترسی یافتن به شکاف های سخت که حاوی جرم و ذرات غذا هستند کمک می‌کند.

4. به بخش‌های دیگر دهان خود توجه کنید.

دهان شما پر از جرم و پلاک است که موجب تشدید ورم لثه ها می‌شود. شما باید مسواک بزنید و لثه ها، گونه ها و همچنین زبان خود را ماساژ دهید. قبل از شروع در صورت لزوم تف کنید. با مسواک خود به آرامی لثه های بالا یا پایین را مسواک بزنید. مسواک زدن را به سمت براکت‌ها به صورت افقی و به آرامی انجام دهید.

سپس مسواک را  180 درجه بچرخانید تا روبروی گونه شما قرار گیرد. مسواک زدن گونه سخت تر است. اگر مسواک زدن گونه برایتان خیلی سخت است آن را با دست دیگر خود محکم بگیرید. تف کنید. مسواک را به سمت پایین بچرخانید و قسمت نرم کف دهان و لثه ها را در جایی که زبان شما قرار دارد مسواک بزنید. قسمت تحتانی زبان خود و سپس کام دهان خود را مسواک بزنید. در نهایت زبان خود را بیرون آورید و آن را مسواک بزنید. مطمئن شوید که از طریق دهانتان نفس می‌کشید در غیر این صورت حالت تهوع به شما دست خواهد داد. تف کنید و دهان و مسواک خود را بشویید.

5. دندان‌هایتان را بررسی کنید.

آیا دندان‌هایتان تمیز به نظر می‌رسند؟ اگر جرم یا غذا روی دندان‌هایتان دیدید مسواک شسته شده خود را بیرون بیاورید و آن قسمت را مسواک بزنید. اگر دوست دارید آن قسمت‌ها را به هر طریقی که می‌خواهید سریع مسواک بزنید تا  آن جرم ها از بین بروند.

6. مسواک خود را انتخاب کنید.

البته که مسواک معمولی موثر خواهد بود. اما ممکن است شما مسواک برقی را که برای تمیز کردن اطراف بریس ( سیم های ارتودنسی) طراحی شده است در نظر داشته باشید. مطمئن شوید که میزان فشار مناسب را به کار گرفته اید. اجازه دهید تا سر مسواک کاملا بچرخد. این کار باعث تمیزی موثرتر دندان‌هایتان و صرفه جویی در زمان شما می‌شود. از مسواک بین دندانی با سر زاویه دار استفاده کنید تا مسواک در اطراف بریس های شما قرار گیرد. مسواک بین دندانی برند oral B یک برس مثلثی با سر قابل تعویض دارد که خیلی خوب کار می‌کند.

اگر در هنگام ارتودنسی مسواک برقی معمولی را انتخاب می‌کنید این را بدانید که مسواک زدن ماهرانه دهانتان کار بسیار سختی خواهد بود. ضمنا احتمال دارد موی برس مسواک خیلی زودتر ساییده شود. زیرا موهای برس مسواک در بریس های شما گیر خواهد کرد.

اگر از مسواک معمولی استفاده می‌کنید لازم است تا دندان‌هایتان را با زاویه هم به سمت بالا و هم به سمت پایین مسواک بزنید تا بریس‌هایتان خوب تمیز شوند.

یادتان باشد که دندان‌هایتان چند طرف دارد. سمت خارج ( نزدیک گونه یا لب)، سمت داخل ( روبروی زبانتان)، تاج ( روی دندان‌های پایینی). این قسمت از دندان، بالای دهان شما و روی دندان‌های بالایی تان قرار دارد همان قسمتی که روبروی زبانتان است. همه طرف دهانتان باید تمیز شود. بنابراین یک مسواک کوچک و قابل انعطاف تهیه کنید که به راحتی در اطراف دهانتان حرکت کند.

چه خوراکی هایی در زمان ارتودنسی ممنوع است؟

عدم مصرف خوراکی هایی که به دندان ها و وسایل ارتودنسی آسیب می زند.در پاره ای از موارد متخصص ارتودنسی شما ممکن است شما را از خوردن بعضی از غذاها و نوشیدنی ها پس از ارتودنسی منع کند .

نمونه ای از غذاها و شیرینی های  سفت عبارتند از:

ته دیگ

بلال

هویج خام

شکلات های سفت و تافی ممکن است باعث شکسته شدن براکت ها شوند  .

نوشیدنی های حاوی کربونات

قهوه

زعفران

چای پر رنگ و نوشابه های سیاه و زرد

همچنین مصرف شکر و محصولات بدست آمده از شکر را مانند کیک، بستنی، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید  .و یا بعد از خوردن آنها از مسواک و نخ دندان استفاده کنید .به یاد داشته باشید برای حفظ بهداشت دندان های ارتودنسی شده ، بعد از خوردن هر چیزی حتما باید از مسواک استفاده کنید .

چرا نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان ها در طول ارتودنسی کافی نیست؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با وجود دستگاه‌های ارتودنسی می‌تواند کمی مشکل و چالش برانگیز باشد. در واقع همیشه نمی‌توان آنطور که باید و شاید تمام بخش‌های بریس (براکت و سیم و …) را تمیز کرد و یا لابلای دندان‌ها را از ذرات ریز مواد غذایی پاک کرد.

اگر برای شستشوی دهان و دندان وقت کافی صرف نشود و تمام سطوح دندانی تمیز نشوند ذرات ریز به جای مانده در لابلای دندان‌ها می‌توانند به تجمع پلاک، جرم دندان و در نهایت پوسیدگی دندان منجر شود. بنابراین بهتر است برای اینکار، زمان کافی اختصاص داد و برای رعایت بهتر بهداشت نیز حتماً از دهانشویه ارتودنسی نیز استفاده کرد.

بهترین دهانشویه برای ارتودنسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • روی برچسپ این محصولات نوشته شده مخصوص ارتودنسی یا دهانشویه ارتودنسی
  • آن ها حاوی فلوراید و مواد آنتی باکتریال هستند
  • فاقد الکل هستند
  • هیچ عامل تحریک کننده ای ندارند
  • برای کودکان نیز مناسب هستند
  • گاها حاوی مواد مسکن و الیتام دهنده لثه هستند