عوارض ارتودنسی نکردن

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله قیمت بالای ارتودنسی، درد یا مسائل دیگر، با وجود ناهنجاری هایی که دارند ترجیح می دهند از ارتودنسی برای صاف کردن دندان هایشان استفاده نکنند؛ غافل از این که انجام ندادن ارتودنسی خود می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. اگر چه انجام ارتودنسی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد اما با توجه به مزایایی که دارد می توان گفت ارزشمند است و ترجیحا باید از آن استفاده کرد. دکتر مبینا ملایی ، در این مقاله عوارض ارتودنسی نکردن را برای شما توضیح می دهند.

عوارض و خطرات انجام ندادن ارتودنسی

تجربه ثابت کرده است، افرادی که به دلایل مشکلات احتمالی بعد از ، به شلوغی و نامرتبی دندان هایشان اهمیت ندهند؛ اصلا کار درستی نمی کنند. در ادامه رایج ترین مشکلاتی که فرد در صورت انجام ندادن ارتودنسی با آن مواجه می شود را نام می بریم. با آگاهی از این عوارض به اهمیت وضرورت انجام ارتودنسی بیشتر پی می برید.

پوسیدگی دندان ها: زمانی که دندان ها شلوغ و به هم ریخته باشند، فرد نمی تواند به خوبی اطراف دندانهایش را تمیز کند. در این شرایط مسواک به خوبی به همه سطوح نفوذ می کند و با نخ دندان نیز نمی توان اطراف دندان را کامل تمیز کرد. به همین خاطر در این شرایط ریسک پوسیدگی دندان ها بالاتر می رود. با استفاده از مسواک مخصوص یا ابزاری مانند واترجت می توان تا حدودی وضعیت را بهتر کرد اما باز هم احتمال پوسیدگی دندان ها وجود دارد. بیماری پریودنتال: در صورت به هم ریختگی دندان ها، حتی اگر بیمار بهداشت دهان و دندانش را به خوبی رعایت کند باز هم احتمال این که دچار مشکلات پریودنتال شود زیاد است.

مشکلات گوارشی و دردهای معده: انجام ندادن ارتودنسی در صورت به هم ریختگی دندان ها باعث می شود جویدن غذا برای فرد سخت شود و نتواند غذا را به خوبی هضم نکند. در این شرایط فرد دچار مشکلات گوارشی و دردهای معده می شود. عدم انجام ارتودنسی علاوه بر این که به دندان ها آسیب وارد می کند به سایر قسمت های بدن هم آسیب می رساند. لق شدن دندان ها: در صورت عدم انجام ارتودنسی، فشار اضافه به لثه و دندان ها وارد می شود. این فشار باعث می شود دندان ها لق شوند و آسیب ببینند. ایجاد سردرد های مزمن: در برخی موارد مشاهده شده است که ارتودنسی نکردن دندان ها منجر به سردردهای مزمن یا دردهای صورت شده است.

مشکلات تنفسی: در شرایطی که فرد فک بزرگ با دندان های کوچک یا فک کوچک با دندان های بزرگ دارد؛ دچار مشکلات تنفسی می شود. با تنگی فک فرد مجبور می شود از طریق دهان نفس بکشد. تنگی فک علاوه بر مشکلات تنفسی موجب انحراف در فک و عدم تارتودنسی دندان به هیچ وجه یک روش درمانی خطرناک نیست. اگر قرار بود مرتب کردن دندان ها عارضه داشته باشد به هیچ عنوان دندانپزشکان این درمان را برای هیچ کسی انجام نمی دادند. بنابراین اگر در جایی صحبت از عوارض ارتودنسی دندان شد و یا در سایتی درباره آن چیزی نوشته شده، بدانید که صحت ندارد. ما چیزی به نام عوارض ارتودنسی نداریم بلکه مانند هر پروسه دندانپزشکی دیگر مزایا و معایب داریم .

مزایای بسیار زیادی دارد و ممکن است در برخی موارد و برای برخی مراجعان معایب یا جوانب منفی بسیار جزئی داشته باشد که در این صفحه به بررسی آن ها پرداخته شده است. به لطف ورود تجهیزات مدرن و امروزی به حوزه دندانپزشکی امروزه بسیاری از عوارض ارتودنسی به شدت کاهش یافته و بیماران می‌توانند با خیال راحت تری درمان را شروع کرده و با موفقیت به اتمام برسانند. برای مثال براکت های ارتودنسی دیمون در کمترین زمان ممکن و با حداقل درد و عوارض به شکلی موثرتر از براکت های سنتی دندان های بیماران را صاف، هماهنگ و منظم میکند. به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق بیماران امروزه بدون هیچ عارضه ای درمان های ارتودنسی را به پایان میرسانند.

عوارض ارتودنسی نکردن چیست؟

همانطور که خواندید ارتودنسی عوارض ندراد و تنها چند نکنه منفی و جزئی در خصوص آن وجود دارد. اما مشکل اصلی زمانیست که با وجود نامرتب بودن دندان ها درمان ارتودنسی انجام ندهیم. در واقع این انجام ندادن ارتودنسی است که خطرآفرین است نه مرتب بودن دندان ها. ویدئوی زیر را ببینید تا متوجه شوید نکردن دندان ها چه هستند و چرا مرتب بودن دندان ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

پاسخ به سوالات رایج درباره عوارض ارتودنسی

عوارض ارتودنسی بدون کشیدن دندان چیست؟  چنانچه فک کوچک باشد و یا با کج بودن شدید دندان ها مواجه باشیم احتمالا برای مرتب شدن دندان ها نیاز به خواهیم داشت. چنانچه دندان کشیده نشود و درمان ارتودنسی بدون اینکار انجام شود، ممکن است بعدها با برگشت ارتودنسی روبرو شویم.  قارن در صورت نیز می شود. اگر دندان های شلوغ و به هم ریخته ای دارید یا دچار ناهنجاری های فک هستید، توصیه می شود در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی خوب برای درمان مراجعه کنید. به هم ریختگی دندان ها علاوه بر دندان و فک بر روی اعضای دیگر بدن بیمار نیز اثر می گذارد بنابراین بهانه هایی مانند نداشتن حوصله یا وقت و هرچیز دیگر را کنار بگذارید.

با همه مضرات و عوارض ارتودنسی دندان آشنا شوید

عوارض ارتودنسی دندان از مشکلاتی است که معمولا فرد را از انجام این روش درمانی باز می‌دارد. ارتودنسی از بهترین روش‌های درمانی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها و برطرف کردن بهم ریختگی آن‌ها است. این روش مخصوصا در سنین پایین می‌تواند نتیجه عالی به همراه داشته و لبخندی زیبا برای فرد به همراه داشته باشد. ارتودنسی به هیچ عنوان درمانی خطرناک محسوب نمی‌شود، اما ممکن است برخی از مشکلات را در طول درمان برای دندان‌ها ایجاد کند.

این موارد در واقع معایب ارتودنسی هستند که در صورت رعایت نکردن نکات مهم توسط بیمار یا دندانپزشک ممکن است ایجاد شوند. در ادامه با این موارد و روش‌های پیشگیری از ضررهای ارتودنسی آشنا می‌شویم. معمولا پس از نصب دستگاه‌های ارتودنسی درد خفیفی در فک و دندان‌های فرد ایجاد می‌شود. این درد کاملا طبیعی است و به هیچ عنوان مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. دستگاه‌های ارتودنسی به محض نصب شدن بر روی دندان‌ها، با ایجاد فشار باعث حرکت دندان‌ها می‌شوند، از این رو کمی درد را به همراه داشته که کاملا طبیعی است. اگر میزان درد بیش از اندازه زیاد شده یا زمان طولانی طول کشید می‌توانید موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید.

با توجه به نوع ارتودنسی، ابزار و دستگاه‌هایی از جنس‌های مختلف درون دهان قرار می‌گیرد. این وسایل مخصوصا در ارتودنسی ثابت از جنس فلز هستند و ممکن است در روزهای اول باعث ایجاد زخم در بافت نرم درون دهان شوند. این موضوع را نیز نمی‌توان از عوارض ارتودنسی دانست، اما به هر حال ممکن است برای فرد ایجاد شود. این مشکل ممکن است به دلیل تخصص نداشتن دندانپزشک و نصب نادرست براکت‌ها نیز ایجاد شود. زخم‌ دهان ایجاد شده تنها چند روز داخل دهان باقی مانده و با گذشت زمان فرد به دستگاه‌های درون دهان عادت می‌کند. برای جلوگیری از بروز زخم می‌توان از موم ارتودنسی نیز استفاده کرد تا قسمت‌های تیز و برنده دستگاه‌ها به بافت درون دهان برخورد نکند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.