حل مشکل سایه انداختن صفحه نمایش سامسونگ

تصویر شبح یا Burn-in چیست؟

به نقل از smartprix.com شبح یا سایه روی صفحه می‌تواند غلط‌انداز باشد. با اینکه در زبان انگلیسی از عبارت «سوختگی» برای توصیف این پدیده استفاده می‌شود، اما در واقعیت هیچ اثری از حرارت یا سوختن چیزی در این پدیده وجود ندارد. چیزی که از آن با عنوان «سایه» یاد می‌کنیم، در واقع تغییر تدریجی رنگ و شدت نور در هر قسمتی از پنل نمایشگر گوشی است.

این مشکلی است که از دیرباز در انواع و اقسام پنل‌های صفحه نمایش وجود داشته؛ سایه افتادن در مانیتورهای قدیمی CRT مسئله‌ای بسیار شایع بود که تلاش برای رفع آن به پیدایش تصاویر متحرک Screen Saver انجامید. حتی در نمایشگرهای پیشرفته LCD و OLED امروزی هم این مشکل در ابعاد و شدت‌های مختلف وجود دارد که مشخصا کاربران گوشی‌های هوشمند آن را بیشتر حس می‌کنند.

قیمت گوشی سامسونگ: کاهش درخشندگی و کم‌رنگ شدن صفحه غالبا به شکل یک هاله شبح مانند از یک متن، آیکن یا تصویر در نمایشگر قابل تشخیص است. افتادن سایه کیبورد روی صفحه گوشی از بارزترین مثال‌های وقوع این پدیده است. این مشکل معمولا سخت‌افزاری است و هنگامی که تبدیل به یک پدیده دائمی شود، آن را Burn-in می‌نامیم.

همان‌طور که گفتیم، Burn-in می‌تواند در هر نوع پنلی رخ دهد، اما مشخصا پنل‌های OLED و AMOLED بیشتر از این مشکل رنج می‌برند.

علت سایه افتادن روی صفحه گوشی چیست؟

هر کدام از اجزای نمایشگر که از خود نور ساطع می‌کنند دارای یک عمر مفید هستند که هر کدام با دیگری فرق دارد. با افزایش سن این قطعات، توانایی درخشش و بازتولید رنگ در آن‌ها کاهش می‌یابد. از آنجایی که هر پیکسل یا LED عمر متفاوتی دارد، برخی از آن‌ها زودتر پیر می‌شوند و به مرور به نظر می‌آید که رنگ و روشنایی بخش‌هایی از صفحه تغییر کرده است.

در گوشی‌های جدید و کمی گران‌تر که از پنل‌های OLED استفاده می‌کنند، این پدیده نمود بیشتری دارد. پنل‌های اولد از LEDهای بسیار کوچکی تشکیلی شده‌اند که سه رنگ قرمز، سبز و آبی را تولید می‌کنند. مشکل اینجاست که پیکسل‌های آبی، روشنایی بسیار کمتری از پیکسل‌های سبز و قرمز دارند و معمولا جریان برق بیشتری به آن‌ها وارد می‌شود تا این اختلاف جبران شود. در نتیجه عمر این پیکسل‌ها به‌شدت کاهش یافته و به مرور نمایشگر هاله‌ای سبز و قرمز به خود می‌گیرد.

سامسونگ به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید و استفاده از پنل‌های OLED، سال‌هاست که با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده و با بهبود کیفیت و فناوری پنل‌های خود تلاش داشته اثر Burn-in را کنترل کند. با این وجود احتمالا زیاد شنیده‌اید که کاربران از تغییر رنگ صفحه نمایش گوشی سامسونگ خود شکایت می‌کنند. نکته اینجاست که نمی‌توان جلوی سایه افتادن روی صفحه گوشی را گرفت، اما نیازی به نگرانی هم نیست. وقوع Burn-in زمان بسیار زیادی می‌طلبد و با راهکارهای زیادی می‌توان آن را عقب انداخت یا اثرش را کمتر کرد.

روشهای جلوگیری از سایه افتادن روی صفحه گوشی

اشاره کردیم که پدیده سایه افتادن روی نمایشگر در طولانی مدت رخ می‌دهد و برخی شرایط خاص می‌تواند آن را تشدید کند. به همین دلیل، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند ممکن است تا مدت‌ها نسبت به آن بی‌توجه باشند و هنگامی به آن پی ببرند که دیگر دیر شده است. متاسفانه پس از وقوع Burn-in دائمی، امکان از بین بردن لکه روی صفحه گوشی وجود ندارد.

اما اگر هنوز به این پدیده در گوشی خود برنخورده‌اید، با رعایت چند مورد ساده به راحتی می‌توانید ظهور سایه و لکه روی نمایشگر را عقب بیندازید.

روشنایی صفحه را پایین نگه دارید

تا جایی که برایتان ممکن است، شدت روشنایی صفحه را پایین بیاورید. هر چقدر که نور صفحه بیشتر باشد، جریان برق بیشتری برای تولید روشنایی نیاز است و در نتیجه عمر پیکسل‌ها یا بک لایت گوشی کمتر می‌شود. سعی کنید روشنایی صفحه را روی یک مقدار ثابت تنظیم نکرده و از گزینه روشنایی خودکار استفاده کنید.

زمان قفل شدن صفحه گوشی را کمتر کنید

بسیار رخ می‌دهد که پس از اتمام کارتان با گوشی، به هر دلیل صفحه را قفل نکرده و آن را با صفحه روشن رها کنید. به خاطر داشته باشید که نمایش یک تصویر، آیکن، متن یا الگوی ثابت در طولانی مدت می‌تواند به Burn-in منجر شود و رد آنها همچون سایه روی صفحه باقی بماند. هنگامی که دیگر با گوشی خود کاری ندارید، صفحه آن را قفل کرده یا مقدار Sleep Timer را کم کنید تا گوشی به سرعت پس از بیکار رها شدن، قفل شود.

قسمتهای ایستا در صفحه نمایش را کم کنید

برخی اجزای صفحه نمایش جایگاه ثابتی دارند و ممکن است تا مدت بسیار زیادی تنها یک چیز را نشان دهند. برای مثال نوار نوتیفیکیشن، کیبورد و ردیف دکمه‌های ناوبری تقریبا همواره روی صفحه نقش بسته‌اند و احتمال وقوع Burn-in در نواحی آنها بسیار بالاتر است. سعی کنید در تنظیمات گوشی از گزینه‌ای که این قسمت‌ها را پنهان می‌کند استفاده کنید. انتخاب نوار ناوبری و نوتیفیکیشن شفاف هم می‌تواند موثر باشد.

از دارک مود استفاده کنید

خوشبختانه در چند سال اخیر، تب «حالت تاریک» در دنیای موبایل بالا گرفته و به راحتی می‌توان رنگ رابط کاربری گوشی و حتی اپلیکیشن‌ها را به سیاه تغییر داد. دارک مود به افزایش عمر صفحه گوشی و جلوگیری از سایه انداختن آن، خصوصا در پنل‌های OLED، کمک شایانی می‌کند. نمایش صفحات روشن احتیاج به جریان برق بیشتری دارد که عمر پیکسل‌ها را کاهش می‌دهد. سعی کنید حتی از کیبوردی استفاده کنید که پوسته‌های تاریک ارائه می‌کند. کیبورد Microsoft SwiftKey یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است.

به نمایشگر خود زمان برای استراحت دهید

اگر روی صفحه گوشی خود به سایه برخوردید، نگران نشوید. در این مواقع، باید به پیکسل‌های صفحه اجازه دهید که خود را بازیابی کنند. این نکته خصوصا در گوشی‌های دارای پنل LCD حائز اهمیت است. این پنل‌ها به ندرت دچار شبح دائمی می‌شوند، اما سایه‌های موقت ممکن است در طول زمان روی آن‌ها پدیدار شود. به هر صورت، پس از مشاهده سایه، گوشی خود را خاموش کرده و چند ساعت به نمایشگر برای ریکاوری فرصت دهید.

جا دارد بار دیگر تاکید کنیم که افتادن سایه روی گوشی احتمالا به اندازه‌ای که فکر می‌کنید ترسناک و قریب الوقوع نیست. فناوری تولید پنل‌های نمایشگر امروزه به قدری پیشرفت کرده که زمان بسیار زیادی برای رخ دادن این پدیده نیاز است. با این حال، احتیاط شرط عقل است و خوشبختانه با رعایت نکات فوق که بسیار ساده هم هستند، می‌توانید از سلامت صفحه نمایش گوشی خود اطمینان کسب کنید.

پرسشهای متداول

آیا امکان برطرف ساختن مشکل سایه افتادن روی صفحه گوشی وجود دارد؟ بله. چندین روش در مقاله آموزش داده شده که برای مثال به استفاده از حالت دارک مود می‌توان اشاره کرد.

آیا کاهش نور صفحهنمایش میتواند به مشکل سایه افتادن روی صفحه گوشی کمک کند؟ بله. در صورتی که روی صفحه‌نمایش با مشکلاتی مانند سایه افتادن مواجه شدید، می‌توانید با کاهش میزان روشنایی صفحه‌نمایش، مشکلات پیش آمده را برطرف کنید.

علت سایه افتادن روی صفحه گوشی با پنل OLED چیست؟ در این پنل‌ها پیکسل‌های آبی، روشنایی بسیار کمتری از پیکسل‌های سبز و قرمز دارند و معمولا جریان برق بیشتری به آن‌ها وارد می‌شود تا این اختلاف جبران شود. در نتیجه عمر این پیکسل‌ها به‌شدت کاهش یافته و به مرور نمایشگر هاله‌ای سبز و قرمز به خود می‌گیرد

منبع : alaneesqatar.q