لزوم واقعی سازی قیمت خوراک پتروشیمی و صنایع/ اهمیت ورود تکنولوژی به صنایع با کمک اقتصاد دانش‌بنیان برای فرار از بحران ها

لزوم واقعی سازی قیمت خوراک پتروشیمی و صنایع/ اهمیت ورود تکنولوژی به صنایع با کمک اقتصاد دانش‌بنیان برای فرار از بحران ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سود زیاد محصولات صادراتی به دلیل قیمت های جهانی و ارزانی انرژی آن هاست؛ باید یک برنامه مدون برای اصلاح یارانه انرژی در بخش خانگی و صنایع به سمت اصلاح این امور پیش برد. همچنین باید با کمک تکنولوژی و فناوری در صنایع به کمک دانش بنیان ها حرکت کنیم.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آوای البرز درباره اهمیت اصلاح یارانه سوخت و انرژی صنایع اظهار داشت: زمانی که مردم از کالا و یارانه اعطایی به آن کالاها استفاده نمی کنند دلیلی برای دادن سوخت یارانه ای به  صنایع کشور وجود ندارد ، سوخت یارانه ای تنها مدیریت ها را تنبل و ضعیف می کند و سود را  به صنایع می رساند و در عمل برای مردم عایدی ای ندارد.

وی درباره مصرف بالای انرژی در کشور، بیان کرد: طبق آمارهای  ارائه شده ی جهانی، مصرف انرژی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار بیشتر است. پایین بودن قیمت انرژی در کشور یکی از عوامل بالا بودن مصرف محسوب می شود، از دلایل اصلی مصرف بالای انرژی می توان به  وجود مدیریت با بهره وری پایین و تکنولوژی های  کهنه وقدیمی اشاره کرد. در مسئله ی مصرف انرژی در کشور باید با دیدگاهی عمیق توجه شود.

صنعت پتروشیمی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در کشور موضوعی تحت عنوان یارانه وجود ندارد و همان گونه که شاهد هستیم بعد از حذف ارز 4200 مردم اقلام مورد نیاز خود مانند گوشت، لبنیات و …. به صورت آزاد خریداری می کنند، خوراک پتروشیمی و صنایع نیز باید به صورت جهانی خریداری شود، درواقع براساس فام خلیج فارس هم سوخت  دهیم و هم کالاها را از بورس خریداری شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: زمانی که مردم از یارانه استفاده نمی کنند دلیلی برای دادن سوخت یارانه ای به صنایع کشور وجود ندارد، سوخت یارانه ای تنها مدیریت ها را تنبل و ضعیف و سودرسانی به صنایع می کند و در عمل برای مردم عایدی ای ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: سوخت بیت المال و متعلق به مردم است. به دلیل ضعیف بودن عملکرد مدیریتی یک نهاد، بهره وری آن کاهش، قیمت محصولاتش افزایش و درنهایت رقابت در سطح بین المللی کم می شود.

 فاز 2 پالایشگاه آبادان

سیاهکلی در ادامه گفت: دادن یارانه به صنایع و پتروشیمی ها به این دلیل است که محصولات آن ها قابل رقابت با رقیب خود در خارج کشور نیست. اگر محصولات صادراتی کشور در حال حاضر با قیمت های جهانی سود می کنند؛ به دلیل ارزانی انرژی آن هاست و همین موضوع نشان از درگیری این صنایع در تله انرژی دارد.

وی ادامه  داد: برای رهایی از این وضعیت باید یک برنامه مدون برای اصلاح یارانه انرژی در بخش خانگی و صنایع به سمت اصلاح این امور پیش برد وگرنه در آینده قطعا به مشکل خواهیم خورد و ناترازی انرژی نیز تشدید خواهد شد. همچنین باید به سمت ورود تکنولوژی و فناوری در صنایع به کمک دانش بنیان ها حرکت کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهمیت سیاست تولید بار اول افزود: تجربه موفق تولید بار اول اقلام راهبردی نظیر کاتالیست، توجه و اعتماد به تولید بار اولی در حوزه تجهیزات و ابزارآلات صنعت نفت وگاز را به همراه داشته است که علاوه بر دانش بنیان شدن این صنعت، ما را در این حوزه به خودکفایی می رساند و موجب خنثی کردن تحریم های ممنوعیت فروش اقلام راهبردی به صنایع کشور خواهد شد. ما به کمک تولید بار اول تجهیزات صنعت نفت، می توانیم صادرات فنی مهندسی و خدمات و تکنولوژی نیز داشته باشیم و قطعا در این حوزه موفق باشیم.

 فاز 2 پالایشگاه آبادان

این نماینده در پایان بیان کرد: در حال حاضر قیمت محصولات فولاد در کشور از قیمت جهانی آن بیشتر است، این محصولات با قیمت بیشتر از جهانی به مردم فروخته می شود، در واقع این اقدام نوعی ظلم در حق مردم است. هم به صنایع و پتروشیمی ها انرژی ارزان می دهیم و هم محصول گران دریافت می کنیم!

انتهای پیام/ 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف