رییس کمیسیون انرژی مجلس : افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش به صورت پایلوت اجرا می‌شود/ واقعی‌سازی قیمت‌ها لزوما اثر تورمی ندارد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بستگی به وزارت نفت دارد چرا که این نهاد قیمت، هزینه حمل و نقل، درصد سهام جایگاه های توزیع و … را می داند. برای این کار باید قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و … را بررسی کنید و سود قیمت را تعیین کنید.

فریدون عباسی دوانی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کشم و کیش گفت: عملاً هر کاری باید در فضای کوچک انجام شود، از آنجایی که کیش و کشم مناطق آزاد هستند، می توان آن را به عنوان یک طرح پایلوت در نظر گرفت. اما باید کار ماهرانه ای انجام شود و سیستم های درآمدی و پرداختی مردم اصلاح شود تا بعدا درباره حامل های انرژی اظهار نظر شود. وی افزود: از آنجایی که درآمد مناطق آزاد با کل کشور متفاوت است، توصیه می شود میزان مصرف، مصرف و یا قیمت حامل های انرژی در این مناطق بررسی شود.

عباسی افزود: هر اتفاقی بیفتد باید روی کاغذ به جایگاه واقعی برسیم یعنی یک منطقه آزاد یا یک منطقه کوچک را به عنوان یک آزمایشگاه عملی در نظر بگیریم و مطمئن باشیم که جان مردم را به خطر نمی اندازد. میتونه بنزین یا همچین چیزی باشه

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بستگی به وزارت نفت دارد چرا که این شرکت از هزینه، هزینه حمل و نقل، درصد سهام جایگاه های توزیع و … اطلاع دارد. برای این کار باید قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و … را بررسی کنید و سود قیمت را محاسبه کنید. وی گفت: نمی دانم میزان یارانه ها تغییر می کند یا خیر، اما منطق حکم می کند. از مردم پول اضافی دریافت می کند، به گروه های هدف کمک می کند و مبلغی را پرداخت می کند تا جانشان به خطر نیفتد.

عباسی ادامه داد: نمی توان گفت که این شغل آثار تورمی خواهد داشت. دستیابی به قیمت ها باعث بهتر شدن مشاغل در کشور، ایجاد انگیزه شغلی بیشتر و واقعی شدن قیمت ها می شود. بنابراین لزومی ندارد تورم باشد، وی در پاسخ به اینکه آخرین افزایش قیمت بنزین در سال 98 بر تورم تاثیر گذاشته است، گفت: پدیده آبان 98 را نمی توانیم الگو بگیریم، ناآگاهی است. این یک اشتباه است. یعنی طرحی که می توانست به درستی و با آرامش در جامعه انجام شود به خطا رفت و این یک نوع سوء مدیریت بود، بنابراین نمونه خوبی برای ارزیابی نبود. در آبان 1377 هیچ مدل اجرایی وجود نداشت، همه نمی دانستند، بعد مجری گفت من نمی دانستم. دولت یا رئیس قوه مجریه را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین نیازی به قضاوت نداریم که آیا می توانیم نظر بدهیم یا خیر.

وی با بیان اینکه جهل و سوء مدیریت در آبان 98 تکرار نمی شود، ادامه داد: اگر قدم به قدم پیش برویم و پروژه های مختلف را در کمیسیون های کارشناسی، اتاق های فکر مختلف، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی بررسی کنیم، در یک فضای کوچک اجرا کنیم. در خارج، بازخوردها و پیامدها را بررسی کنید، طرح را اصلاح کنید تا روش نهایی استخراج شود، اثر تورمی نخواهد داشت. این موضوع زمانی طول می کشد که در مورد بودجه و هزینه و درآمد دولت اظهار نظر شود.

عباسی افزود: این آزادسازی قیمت نخواهد بود، بلکه این مقدمه تحقق قیمت ها و تحقق دستمزد است، یعنی ابتدا باید مسئولیت خط فقر را مشخص کنیم. تعریف ما از کارگر و کارمند باید مشخص باشد. نباید زیر خط فقر باشند و فقرا نتوانند کار کنند. کارفرما باید درآمد کافی برای پرداخت هزینه های خود داشته باشد. حامل های انرژی بخشی از نیازهای مردم است نه همه آنها. حاکمان کشور باید با هم به همه اینها نگاه کنند.وی تاکید کرد: باید به درآمد مردم و هزینه های آنها با هم نگاه شود. افراد جامعه ما نباید دچار سوءتغذیه باشند بلکه باید غذای کافی دریافت کنند. آنها نباید تمام درآمد خود را صرف مسکن کنند. در این صورت دیگر چیزی برای صحبت در مورد لباس یا حامل های انرژی باقی نمی ماند.

2121