عمل جراحی چاقی برای چه افرادی مجاز است؟

به گزارش شفاف، دکتر محمد کرمان ساروی با اشاره به اینکه چاقی یک بیماری متابوبیک است، گفت: چاقی عوارضی نظیر فشارخون بالا، چربی خون، آپنه خواب، کمردرد و… را به دنبال دارد؛ پس جراحی چاقی می‌تواند به درمان سایر بیماری‌های فرد کمک کند.

فلوشیپ جراحی‌های لاپاروسکوپی با تاکید بر اینکه این اعمال باید توسط پزشکان فلوشیپ انجام شود، اظهار کرد: این عمل، کار یک جراح عمومی نیست مگر جراحان عمومی که دوره‌هایی مخصوص گذرانده باشند و انجمن مربوطه صلاحیت آن‌ها را تایید کرده باشد.

وی افزود: عمل جراحی متابولیک چاقی برای نمایه توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ تحت پوشش بیمه در مراکز دولتی است، اما باید پوشش بیمه‌ای افزایش یابد و حتی انتظار داریم بیمه‌ها درمان‌های نوین این بخش را هم تحت پوشش ببرند.

ساروی اظهار کرد: این هزینه‌ها خیلی کمتر از هزینه‌هایی است که فرد باید در طولانی مدت برای درمان دیابت، فشارخون، نازایی و… پرداخت کند.

وی درباره سن انجام اعمال جراحی چاقی، تصریح کرد: جراحی چاقی از سن ۱۶ تا ۶۵ سال قابل انجام است، اما اگر بیمار در سن کمتری باشد با مشاوره غدد و اطفال در صورتی که بیمار به بلوغ رسیده باشد و سن استخوانی‌اش تکمیل شده باشد، عمل قابل انجام است. در سنین بالای ۶۵ سال هم اگر تاییدیه قلب و ریه بیمار گرفته شود انجام عمل مشکلی ندارد.

منبع: آوای البرز