ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده گانودرما

ویتامین های قارچ گانودرما

در محصولات دکتر بیز اگرچه اطلاعات محدودی درباره ویتامین های موجود در قارچ گانودرما وجود دارد، برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین D و ویتامین E از اجزای قارچ گانودرما محسوب می شوند.

  • ویتامین D در قارچ گانودرما: قارچ گانودرما –مخصوصا اگر در آفتاب خشک شده باشد- دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین D است. ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که در مواد غذایی خیلی کم پیدا می شود. منبع این ویتامین بیشتر از همه نور آفتاب است. با این وجود روغن کبد ماهی نیز حاوی مقادیر بالای این ویتامین است. ویتامین D به مقدار کم در تخم مرغ هم وجود دارد.
  • ویتامین E: در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، مقادیر انواع واریته های ویتامین ای در چند نوع قارچ گانودرما مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که مقادیر کلی ویتامین E در انواع مختلف این قارچ بسیار مختلف است. علاوه بر این آلفا توکوفرول و بتا توکوفرول نیز با مقادیر بسیار متفاوتی در این قارچ ها اندازه گیری شدند.
  • ویتامین های گروه B: علاوه بر ویتامین D، اکثر قارچ های دارویی ترکیبی بی نظیر از ویتامین های گروه B هستند که یافتن آنها در سایر گونه های گیاهی به سختی امکان پذیر است. میزان ویتامین های گروه B قارچ های دارویی بسته به محل دقیق رشد آنها متفاوت است، اما بسیاری از قارچ های دارویی ترکیبی از B2 ، B3، B6 و حتی B12 دارند. ویتامین های گروه B برای تبدیل غذا به سوخت ضروری هستند و به سالم ماندن سیستم گوارش کمک می کند. این ویتامین ها معمولا در شیر، تخم مرغ، پنیر، کبد و کلیه، گوشت سفید و قرمز و سبزیجات سبز تیره به مقادیر زیاد موجود است. برخی از ویتامین های گروه B نسبت به حرارت مقاوم هستند و برخی دیگر از آنها به سرعت در حرارت غیر فعال می شوند. به همین دلیل طریقه استخراج و آماده سازی عصاره قارچ های دارویی- از جمله گانودرما- در میزان ویتامین های B آنها دخیل است.

مواد معدنی و بیو اکتیو قارچ گانودرما

قهوه فوری گانودرما و جینسینگ: تجزیه و تحلیل مقدماتی قارچ گانودرما، نشان داده است فسفر، سیلیس، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از عناصر اصلی معدنی این قارچ هستند. آهن، سدیم، روی، مس، منگنز و استرانسیم و نیز فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم و جیوه در مقادیر کمتری شناسایی شدند. گانودرما همچنین می تواند تا ۷۲ میکروگرم در گرم وزن خشک سلنیوم داشته باشد  و می تواند ۲۰-۳۰٪ سلنیوم معدنی موجود در بستر رشد را به پروتئین های حاوی سلنیوم تبدیل کند.

برخی از توجهات به محتوای بالای عنصر ژرمانیم قارچ گانودرما جلب شده است. ژرمانیوم از نظر غلظت (۴۸۹ میکروگرم در گرم) در بین مواد معدنی شناسایی شده در گانودرمای طبیعی، پنجمین ماده است. این ماده معدنی همچنین در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله جینسینگ، آلوئه و سیر وجود دارد. اگرچه ژرمانیم یک عنصر ضروری نیست، اما در دوزهای پایین، فعالیت ضد توموری، آنتی اکسیدانی و ضد جهش ژنتیکی دارد. با این حال، اگرچه از محتوای ژرمانیم گانودرما برای تبلیغ  محصولات شرکت گانودرما مبتنی بر این گیاه استفاده شده است، اما هیچ مدرک محکمی درباره ارتباط این عنصر با مزایای مرتبط با سلامتی قارچ وجود ندارد.

پروتئین ها و لکتین های قارچ گانودرما

گانودرما حاوی برخی ترکیبات دیگر است که ممکن است در اثر دارویی گزارش شده آن نقش داشته باشد، مانند پروتئین ها و لکتین ها. محتوای پروتئین گانودرمای خشک شده حدود ۷-۸٪ است که نسبت به بسیاری دیگر از قارچ ها کمتر است. گزارش شده است که پروتئین های بیواکتیو گانودرما، از جمله LZ-8، در خواص دارویی این قارچ نقش دارند.

میزان کربوهیدرات و فیبر خام قارچ خشک گانودرما مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که به ترتیب ۲۶-۲۸٪ و ۵۹٪ است. علاوه بر این ترکیبی به نام لکتین ها نیز از قارچ جدا شده است. لکتین ها (از کلمه لاتین legere به معنی برداشتن، انتخاب کردن) پروتئین های غیر آنزیمی یا گلیکوپروتئین هایی هستند که کربوهیدرات ها را به هم متصل می کنند.

ترکیبات دیگری که از گانودرما جدا شده اند شامل آنزیم هایی مانند متالوپروتئاز است که باعث افزایش زمان لخته شدن خون می شود. ارگوسترول (پرو ویتامین D2)؛ نوکلئوتیدها (آدنوزین و گوانوزین) از اجزای دیگر آن هستند. بعلاوه، گزارش شد که اسپورهای گانودرما حاوی مخلوطی از چندین اسید چرب با زنجیره بلند هستند که ممکن است در فعالیت ضد توموری قارچ نقش داشته باشند.

پلی ساکاریدها و پپتیدوگلیکان های گانودرما

قارچ ها از نظر تنوع ساختارهای پلی ساکاریدی با وزن مولکولی بالا قابل توجه هستند و پلی گلیکان های فعال در تمام قسمت های قارچ یافت می شوند. پلی ساکاریدها، ماکرو مولکولهای بیولوژیکی با ساختار متنوع و خواص فیزیک و شیمیایی گسترده هستند. گزارش شده است که پلی ساکاریدهای GL-PSs قارچ گانودرما طیف وسیعی از فعالیت های زیستی را شامل اثرات ضد التهابی، کاهش قند خون، بهبود زخم، بهبود تومورها و تحریک سیستم ایمنی را نشان می دهند. پلی ساکاریدهای گانودرما به طور معمول با استخراج به وسیله آب گرم و به دنبال آن رسوب با اتانول یا متانول حاصل می شوند، اما می توانند با آب و قلیا نیز استخراج شوند.

تری ترپن های قارچ گانودرما

ترپن ها دسته ای از ترکیبات طبیعی هستند که اسکلت های کربنی آنها از یک یا چند واحد ایزوپرن C5 تشکیل شده است. این ترکیبات به طور گسترده در سراسر جهان گیاهان توزیع شده اند و در پروکاریوت ها و همچنین یوکاریوت ها یافت می شوند. همچنین مشخص شده است که ترپن ها دارای فعالیت ضد التهابی، ضد توموری و کاهش چربی خون هستند. گزارش شده است که ترپن ها در جینکگو بیلوبا، رزماری و جینسینگ (Panax ginseng) به اثرات سلامتی این گیاهان کمک می کنند.

برای خرید قارچ گانودرما و اطلاع از قیمت ها میتوانید از طریق همین وبسایت اقدام کرده و به صفحه مراجعه نمایید این قارچ را در دو نوع آسیاب شده و سالم و در بسته های ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی میتوانید تهیه کنید

پلی ساکاریدها

پلی ساکاریدها طیفی از ماکرومولکولهای بیولوژیکی با ساختارهای متنوع و خصوصیات فیزیولوژیکی گسترده میباشند. پلی ساکاریدهای مختلفی از میوه قارچ ، اسپورها و میسلیوم گانودرما استخراج شده است. گزارش شده است که پلی ساکاریدهای گانودرما  (GL-PS)دارای طیف گسترده‌ای از خواص زیستی می‌باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به خواص ضد التهابی ، کاهش قند خون ، ضد انعقادی، ضد توموری و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. پلی ساکاریدها معمولاً با آب داغ از قارچ و همچنین به صورت عصاره به وسیله‌ی اتانول یا متانول حاصل می‌شوند. این قارچ همچنین از ماتریکسی از پلی ساکارید کیتین تشکیل شده است که علت سختی جسم قارچ میباشد و تا حد زیادی توسط بدن انسان غیر قابل هضم است. تعداد زیادی از پلی ساکاریدهای استخراج شده از گانودرما اکنون به عنوان داروهایی برای بیماری‌هایی از جمله سرطان و بیماری‌های کبد در بازار عرضه می شوند (Gao et al. 2005).

تریترپنها

ترپن‌ها نوعی از ترکیبات طبیعی هستند که اسکلت های کربن آنها از یک یا چند واحد ایزوپرن C5 تشکیل شده است. این ترکیبات به طور گسترده در بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند. همچنین مشخص شده است که ترپن‌ها دارای فعالیت ضد التهابی ، ضد توموری و پایین آورنده چربی هستند. خواص درمانی گیاهانی مانند رزماری و جینسنگ را به وجود ترپن‌ها در آن‌ها نسبت می‌دهند.

تری‌ترپن‌ها یک زیر مجموعه از ترپن‌ها می‌باشد. بسیاری از گونه های گیاهی تری‌ترپن‌ها را به عنوان بخشی از برنامه عادی رشد و توسعه خود سنتز می‌کنند. برخی از گیاهان در لاتکس و رزین خود مقادیر زیادی تری‌ترپن‌ دارند و به نظر می رسد که این مواد در مقاومت گیاهان به بیماری نقش دارند.

استخراج تری‌ترپن‌ها نیز با آب داغ و یا با استفاده از متانول یا اتانول انجام می شود. گزارش شده است که بیش از ۱۰۰ نوع تری‌ترپن با ترکیبات شیمیایی شناخته شده در گانودرما یافت شده است که در بین آنها ، بیش از ۵۰ مورد تنها در این قارچ یافت می‌شود.

گانودرما لوسیدیوم به وضوح سرشار از تری‌ترپن‌ها است ، و این دسته از ترکیبات مسئول طعم تلخ آن هستند و به اعتقاد متخصاصان گیاهان دارویی ، مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش چربی و اثرات آنتی اکسیدانی را به آن اعطا می‌کند. با این حال ، محتوای تری‌ترپن‌ها در گونه‌های مختلف و همچنین مراحل مختلف رشد متفاوت است. از محتوای تری‌ترپن‌های قارچ معمولا به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت نمونه‌های مختلف گانودرما استفاده می‌شود.

دیگر اجزا

تجزیه و تحلیل میوه گانودرما لوسیدیوم مواد معدنی فسفر ، سیلیس ، گوگرد ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم را به عنوان اجزای اصلی نشان میدهد. آهن ، سدیم ، روی ، مس ، منگنز و استرانسیوم نیز در مقادیر کمتری مشاهده شده است ، همانند فلزات سنگین سرب ، کادمیوم و جیوه. بررسی میوه خشک شده یک گونه گانودرما وحشی جمع آوری شده از طبیعت نشان داد که این قارچ از ۱۰.۲ درصد مواد معدنی  برخوردار است که پتاسیم ، کلسیم و منیزیم اجزای اصلی آن می باشند. همچنین در یک تحقیق بر روی گانودرما لوسیدیوم خریداری شده از بازارهای بنگلادش مواد معدنی موجود در قارچ را به شرح زیر گزارش کردند.

همچنین به عنصر ژرمانیوم که از نظر غلظت (۴۸۹ میکروگرم بر گرم) پنجمین عنصر در بین مواد معدنی کشف شده در میوه گانودرما لوسیدیوم میباشد توجه خاصی شده است. این ماده معدنی همچنین در بسیاری از گیاهان از جمله جینسنگ ، آلوئه ورا و سیر به مقدار بسیار کمی موجود است. اگرچه ژرمانیم یک عنصر حیاتی برای بدن نیست ، اما در دوزهای پایین ، به آن خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی ، ضد توموری ، آنتی اکسیدان و ضد تحریک کننده نسبت داده شده است (Kolesnikova, Tuzova, and Kozlov 1997).

گانودرما لوسیدیوم حاوی برخی دیگر از ترکیبات مانند پروتئین‌ها و لکتین‌ها است که می‌تواند کمک کننده خواص دارویی گزارش شده آن باشند. میزان پروتئین در قارچ خشک شده گانورما حدود ۷ تا ۸ درصد گزارش شده است که پایین تر از بسیاری از قارچ‌های دیگر است. برخی ازین پروتئینها به خواص دارویی گانودرما کمک می‌کنند از جمله LZ-8 ، که به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند و از میسیلیوم قارچ استخراج شده است (Van Der Hem et al. 1995). ترکیبات دیگری که از گانودرما لوسیدیوم استخراج شده‌اند شامل آنزیم‌هایی مانند متالوپروتاز هستند که باعث تاخیر در زمان لخته شدن خون می‌شوند. علاوه بر این ، اسپورهای گانودرما لوسیدیوم حاوی مخلوطی از چندین اسید چرب با زنجیره بلند هستند که ممکن است در فعالیت ضد توموری قارچ نقش داشته باشند