چگونه سئو کار حرفه ای شویم

اگر می خواهید به یک کار حرفه ای تبدیل شوید باید روزانه و به صورت مستمر کارهای به خصوصی را انجام دهید. تمام کارهایی که در جهت حرفه ای شدن در سئو انجام می دهید باعث می شود تجربه شما در سئو سایت بالا برود. سئو یک علم نیست! سئو مجموعه ای از فرایند هایی است که در جهت بالا بردن رتبه یک سایت در نتایج جست و جو باید یاد بگیرید.

این فرایند ها از بررسی رقبا و تحلیل وب سایت آن ها گرفته تا بهینه سازی داخلی سایت و مسائل فنی آن.

هر کسی هم که قصد دارد به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شود باید تجربه خود را بالا ببرد. تجربه در سئو یعنی تمام فرایندها را پیاده سازی کنید و نتایج حاصل را بررسی کنید. هیچکس تا خودش دست به کار نشود و مراحلی که در سئو باید به کار گیرد را انجام ندهد هیچ وقت در سئو موفق نخواهد شد.

سئو چیزی نیست که با خواندن یک کتاب یا دیدن چند ویدیو یاد بگیرید و در آن حرفه ای شوید. سئو در شرایط مختلف روی هر سایتی نتایج متفاوتی دارد. به عنوان مثال سئو سایت های محتوا محور با سایت هایی که محتوایی نیستند فرق می کند. همچنین سئو سایت در کشور ها و زبان های مختلف نیز فرق می کند.

گاهی اوقات مطلبی در مورد سئو در سایتی مشاهده می کنید و فکر می کنید به کارگیری آن در فرایند سئو سایت خود نیز باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می شود. ولی زمانی که از آن استفاده می کنید نتیجه کاملا بر عکس است.

در این مقاله قصد دارم در مورد کارهایی که روزانه و طبق یک برنامه ریزی منظم باید انجام دهید تا به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید را عنوان کنم. اگر شما هم دوست دارید به یک سئو کار با تجربه و حرفه ای تبدیل شوید و هر سایتی را در کلمه کلیدی مد نظرتان بالا بیاورید در این مقاله همراه من باشید.

پیشنهاد می کنم مقاله  را حتما بخوانید.

اکثر افراد فکر می کنند سئو یعنی سایتی را در یک یا چند کلمه کلیدی خاص و رقابتی در نتایج جست و جو بالا آوردن. اما سئو فقط به اینجا ختم نمی شود. سئو یعنی مجموعه ای از فرایند هایی که سود آوری یک سایت و در واقع یک کسب و کار آنلاین را از هر لحاظی افزایش  دهد.

سئو یک استراتژی است. باید بدانید یک سایت چرا باید در یک کلمه کلیدی خاص بالا باشد. هدف از بالا آمدنش چیست؟ آیا به دنبال جذب کاربر است یا فقط افزایش ترافیک سایت برایش مهم است؟ چند درصد از بازدید کننده ها به کاربر تبدیل می شوند؟ آیا کاربران جذب شده هدفمند هستند یا خیر؟ آیا می توان روی کاربران جذب شده عملیات بازاریابی انجام دهیم یا خیر؟

در حقیقت بسیار مهم است که چرا اصلا می خواهید سایتی را بالا بیاورید. منظور این است که باید هدف مشخصی داشته باشید. سئو کارهای حرفه ای آدم های با هوشی هستند و استراتژی دقیقی در بالا آوردن یک سایت در نتایج جست و جو دارند.

در ادامه در مورد انجام کارهایی صحبت می کنم که جزء عادت های روزانه هر سئو کار حرفه ای می باشد.

1.یادگیری مداوم

یکی از مهمترین کارهایی که به صورت روزانه باید در برنامه کاری تان باشد یادگیری سئو است. سعی کنید از منابع معتبر جهت یادگیری سئو استفاده کنید. سایت های مرجعی مثل وبلاگ سایت یا سایت و یا … مراجعی هستند که هر سئو کاری در دنیا روزانه به آن ها سری می زند و از مقالات شان بهره می برد.

مزیت بزرگ این سایت ها این است که تحلیل ها و بررسی هایی که شخصا متخصصین خودشان انجام داده اند را از مهمترین و تاثیر گذارترین فاکتورهای سئو منتشر می کنند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست! معمولا در هر چیزی می خواهید حرفه ای شوید باید از حرفه ای ها بیاموزید و گفته آن ها را پیروی کنید.

همچنین وب سایت های فارسی در زمینه سئو را هم دنبال کنید. بعضی از این وب سایت ها همان چیزهایی که سایت های مرجع خارجی منتشر کرده اند را با ترجمه روان قرار داده اند که می توانید از آن ها هم استفاده کنید.

سعی کنید هر روز یک الی دو سایت زمان خود را به یادگیری و مطالعه در مورد سئو اختصاص دهید و اطلاعات خود را در زمینه سئو به روز نگه دارید. تکنیک های سئو هر روز در حال تغییر هستند و به خاطر همین همیشه باید خود را با جدیدترین متدها در سئو آشنا کنید.

پیشنهاد ویژه همیار وب

2.پیاده سازی و بررسی نتایج

همانطور که اشاره کردم با یادگیری سئو از طریق خواندن یا دیدن به جایی نخواهید رسید و باید خودتان شخصا اقدام کنید. تمام چیزهایی که در سئو یاد گرفته اید را خودتان پیاده سازی کنید و نتایج حاصل را بررسی کنید.

به عنوان مثال اگر می گویند گرفتن بک لینک از سایت های edu باعث افزایش رتبه سایت می شود خودتان اقدام به ساخت بک لینک در سایت های آموزشی کنید و بعد از مدتی نتیجه اش را بررسی کنید.

یا اگر می گویند هر چه تعداد اشتراک ها و لایک های یک مطلب در شبکه های اجتماعی بالا باشد رتبه آن مقاله هم در نتایج جست و جو بالا می رود، خودتان تست کنید ببینید آیا چنین چیزی واقعیت دارد یا خیر!

چیزهای خوب در رابطه با سئو زیاد است ولی تا زمانی که خودتان آن ها را بررسی نکنید به هیچ وجه به دردتان نمی خورد. همانطور که قبلا گفتم بعضی از تکنیک های سئو که در سایت های خارجی استفاده می شوند شاید در وب فارسی اهمیتی نداشته باشند یا حتی بر عکسش هم ممکن است اتفاق بیافتد. به خاطر همین باید خودتان شخصا بررسی کنید ببینید آیا واقعا چنین چیزی تاثیر گذار است یا خیر؟

همین حالا سایت های زیادی در وب فارسی هستند که با روش های نا متعارف سئو شده اند و مدت زمان زیادی هم است که در بهترین جایگاه های نتایج جست و جو قرار گرفته اند و از سرجایشان تکان هم نمی خورند!

برای اینکه هر چیزی که در سئو یاد می گیرید را تست کنید و نتیجه اش را بررسی کنید بهتر است سایتی جداگانه برای این کار داشته باشید. به هیچ وجه برای بررسی نتایج از سایت های مشتریان یا پروژه هایی که در دست دارید استفاده نکنید.

پیشنهاد می کنم مقاله را هم بخوانید.

3.تسلط بر ابزارهای مورد نیاز در سئو

ابزارهایی در رابطه با سئو وجود دارند که حتما باید به آن ها تسلط داشته باشید. اگر می خواهید به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید باید کار با آن ها را یاد بگیرید و از آن ها در پروژه های سئو خود استفاده کنید.

دو ابزار بسیار حرفه ای و ارزشمند در سئو و  هستند که هر سئو کاری باید به آن ها تسلط کافی داشته باشد.

به عنوان مثال هر سئو کاری باید بداند خطاهای ایجاد شده در گوگل وب مستر تولز را چگونه باید بر طرف کند. یا اینکه در گوگل آنالیتکس چگونه رفتار کاربران را تحلیل کند و با استفاده از بررسی های انجام شده بازدهی سایت مورد نظر را افزایش دهد.

گوگل آنالیتکس فقط برای اطلاع از بازدید صفحات و یا میزان نرخ پرش کاربران از سایت  و … کاربرد ندارد! بلکه یک ابزار حرفه ای است که هر سئو کاری می تواند از آن در جهت افزایش رتبه سایت خود در گوگل استفاده کند.

به عنوان مثال اگر مقاله ای در نتایج جست و جو بالا نمی آید را می توانید در گوگل آناتیکس بررسی کنید که چه مشکلاتی دارد. شاید سرعت صفحه اش پایین باشد. شاید بانس ریتش بالا باشد و شاید میزان ماندگاری کاربران در آن صفحه کم است.

همانطور که می دانید مواردی که به آن ها اشاره کردم جزء فاکتورهای تاثیر گذار در نتایج جست و جو هستند که با دانستن این موارد می توانید آن ها را برطرف کنید و بعد از مدتی رتبه مقاله مورد نظر خود را در گوگل افزایش دهید.

این فقط یک نمونه از تحلیل هایی است که با استفاده از گوگل آنالیتکس می توانید انجام دهید. تحلیل های بسیاری در جهت بهبود تجربه کاربری در سایت با این ابزار ارزشمند و رایگان می توانید انجام دهید.

4.تحلیل و بررسی رقبا

یکی دیگر از کارهایی که هر سئو کار حرفه ای به آن تسلط دارد بررسی رقبا است. باید بتوانید رقبای اصلی سایت مورد نظرتان را پیدا و آن ها را بررسی کنید.

بسیاری از دوستان فکر می کنند بررسی رقبا در سئو یعنی بررسی بک لینک های سایت آن ها. درصورتی که تحلیل و بررسی رقبا گسترده تر از این حرفاست.

بررسی رقبا یعنی باید بدانید آن ها در چه کلمات کلیدی بالا هستند. چرا بالا هستند و شما چه کارهایی باید انجام دهید تا در نتایج جست و جو به آن ها برسید.

اگر واقعا رتبه خوبی دارد و همچنین کلمه یا عبارت کلیدی پر بازدیدی است به درد شما می خورد که روی آن کار کنید و در دراز مدت رویش سرمایه گذاری کنید.

در مرحله بعد با استفاده از ابزاری که سایت moz در اختیار ما قرار می دهد آتوریتی دامین و پیج سایت رقبا را باید چک کنیم. مهم است که قدرت سایت آن ها در چه حدی است.

با بررسی بک لینک ها و محتوای صفحات سایت شان می توانید متوجه آن شوید که اگر آتوریتی دامین یا پیج سایت رقباتون بالا است چه علتی داشته است. همچنین به نحوه لینک دادن های داخلی و خارجی سایت دقت و توجه ویژه ای کنید.

برای بررسی بک لینک های رقبا از ابزارهایی مثل سایت moz و استفاده کنید. هر بک لینکی که اسپم اسکور پایینی داشت و آتوریتی دامین بالایی داشت و فالو هم بود قطعا به دردتان می خورد. در لیست بک لینک های خود ذخیره اش کنید تا سر فرصت در همان صفحات برای سایت مورد نظر خود بک لینک بسازید.

با استفاده از ابزارهایی مثل تعداد ورودی های سایت رقبایتان را بررسی کنید. ببینید ترافیک ورودی سایت شان بیشتر از گوگل است یا بازدید مستقیم یا بازدید واسطه ای؟ مهم است که بدانید ترافیک سایت رقباتون بیشتر از کجا تامین می شود. مثلا اگر بیشتر ترافیک آن ها از گوگل باشد مشخص می شود روی کلمات و عباراتی که کار کرده اند حتما برایشان ارزش داشته است.

با بررسی رقبا به راحتی می توانید به آنچه رقبایتان را در سئو قوی کرده است پی ببرید. همچنین با بررسی رقبا می توانید نقاط ضعف آن ها را هم پیدا کنید و از این طریق در جهت بهبود سئو سایت خود آن نقاط ضعف را در خود تقویت کنید.

به عنوان مثال اگر قصد دارید مقاله ای در موضوعی بنویسید بهتر است ابتدا به مقالاتی که رقبایتان در آن موضوع نوشته اند نگاهی بیاندازید و آن ها را بررسی کنید. سپس با توجه به ضعف هایی که در آن ها می بینید محتوای خود را تقویت کنید و محتوای کامل تری ارائه دهید تا بتواند در نتایج جست و جو رتبه بهتری بگیرد.

اگر نتوانید رقبای خود را به خوبی بررسی کنید و از بررسی های انجام شده به سود خود استفاده کنید هیچ وقت نمی توانید یک سئو کار حرفه ای شوید.

5.داشتن استراتژی در سئو

داشتن استراتژی در سئو لازمه هر سئو کار حرفه ای است. اگر در سئو استراتژی نداشته باشید نمی توانید پیروز میدان شوید.

سئو یعنی انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی. این یک استراتژی فوق العاده در سئو است. سئو یعنی چه کار کنیم تا مخاطبان هدفمند تر بیشتری جذب کنیم؟

به عنوان مثال کلمه کلیدی “خرید هاست” کلمه کلیدی خیلی سخت و پر بازدیدی است و کار روی آن بسیار دشوار است. ولی اگر هوشمندانه کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید عبارت “خرید هاست با کیفیت” را انتخاب می کنید. با اینکه سرچ پایین تری دارد ولی مشتریان هدفمند تری را نصیب کسب و کار مورد نظر می کند.

اینکه بخواهید وقت تان را روی گرفتن رقبا در هر کلمه کلیدی بگذارید استراتژی خوبی نیست! همانطور که گفتم مهم این است که کسب رتبه خوب در کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر چقدر می تواند به سود شما باشد.

این استراتژی را بیشتر با تحلیل و بررسی رقبا می توانید بدست بیاورید. مثلا اگر یکی از رقبای شما روی تولید محتوا ضعیف ظاهر شده است، تولید محتوای هدفمند می تواند یک استراتژی خوب در سئو برای شما باشد.

به عنوان مثال بسیاری از رقبای شما ممکن است صفحه اصلی سایت شان را سئو کرده اند و فقط صفحه اول و بعضی از صفحات فرود شان رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. این یک اشتباه بزرگ در سئو است.

شما می توانید هوشمندانه تر عمل کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب وب سایت تان کنید. مثلا می توانید با استفاده از بازاریابی محتوا مقالاتی را تولید کنید و آن ها را در گوگل بالا بیاورید که به سود شما باشد و بتوانید مخاطبان هدفمند تر بیشتری را جذب کنید.

پیشنهاد ویژه همیار وب

اگر فقط بخواهید روی صفحه اصلی یا دسته بندی های سایت تان کار کنید ترافیک بالایی نصیب تان نمی شود. ولی اگر بتوانید روی مقالاتی با موضوعات و عناوین جذابی کار کنید قطعا می توانید مخاطبان بیشتری را به سایت خود جذب کنید.

هر ایده ای که به بهبود سئو سایت کمک کند یک استراتژی می تواند باشد. امروزه اکثر سئو کارها استراتژی خود را بر پایه تولید محتوای اختصاصی بنا می کنند. استفاده از عناوین خاص در نوشتن مقالات هم می تواند یک استراتژی خوب به حساب آید.

هر سئو کاری که قصد دارد یک استراتژی را توسعه دهد به زمان و تفکر و تحلیل بیشتری نیاز دارد. یک سئو کار حرفه ای باید اهداف مختلفی را برای سئو تعیین کند و سپس با در نظر گرفتن ابعاد مختلف استراتژی، تاکتیک های خاصی را تعریف کند و به کار گیرد. در واقع استراتژی یعنی به کارگیری تاکتینک هایی که بهترین نتیجه را با صرف زمان و هزینه کمتری حاصل می کند.

6.داشتن صبر در مشاهده نتایج

اگر می خواهید یک سئو کار خوب شوید باید صبور باشید. بارها تاکید کرده ام که سئو زمان بر است. باید صبور باشید تا بتوانید نتایج واقعی را مشاهده کنید.

در بسیاری از پروژه های سئویی که داشته ام فقط و تنها فقط صبر بوده که باعث به موفقیت رساندن آن شده ام. اگر شما هم می خواهید نتایج واقعی کارتان را ببینید حداقل 3 الی 6 ماه صبر داشته باشید.

زمانی که برای مقالات سایت خود بک لینک می سازید انتظار نداشته باشید یک هفته دیگر رتبه یک گوگل باشد! باید مدت ها صبر کنید تا رتبه واقعی اش در گوگل را ببینید.

بار ها پیش آمده صفحه ای از سایت در ماه عسل گوگل رتبه خوبی دریافت کرده است و بعد از چند روز از نتایج جست و جو محو شده است. یا ممکن است به خاطر در جایگاه خوبی قرار گرفته و بعد از مدتی رتبه خود را از دست داده است. این دلیل نمی شود شما کارتان را خوب انجام نداده اید یا اینکه گوگل به شما رتبه نمی دهد! یا اینکه ممکن است در گوگل پنالتی شده باشید. باید صبور باشید تا جایگاه واقعی اش را در گوگل مشاهده کنید. بعضی وقت ها تا 5 ماه هم زمان می برد تا نتیجه واقعی را مشاهده کنید.

این را هم متذکر شوم که در سئو وسواس نداشته باشید. مثلا نیازی نیست هر روز رتبه سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف چک کنید و جایگاه سایت خود را با رقبا مقایسه کنید.

چگونه سئو کار شویم؟

چگونه سئو کار حرفه ای شویم؟ اولین نکته ای که برای پاسخ دادن به سوال چگونه سئو کار شویم، باید به آن توجه کنید این است که قصد دارید تنها یک سئو کار باشید و یا به عنوان یک سئو کار حرفه ای فعالیت کنید؟ تفاوت بین یک سئوکار و سئوکار حرفه ای این است که سئو کار حرفه ای، سئو را به عنوان شغل خود انتخاب کرده است و متخصص سئو است. اما سئوکار فقط میداند بر اساس الگوریتم های گوگل و موتورهای جستجو، چگونه بهینه سازی یک سایت را انجام دهد تا وب سایت به یک رتبه خوب در گوگل برسد.

سئو کار بودن چه مزیت هایی دارد؟

اگر شما بتوانید مانند یک سئوکار حرفه ای روی سایت خود فعالیت داشته باشید، مزایای زیادی برای وب سایت شما خواهد داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. کم کردن هزینه سئو سایت: اگر بخواهید یک سئو کار حرفه ای برای سایت خود استخدام کنید، باید هزینه زیادی بپردازید؛ اما اگر خودتان کار بهینه سازی و تولید محتوا سایت را در دست بگیرید، دیگر نیازی به پرداخت این هزینه نخواهید داشت.
  2. بالا بردن رتبه سایت: میتوان گفت این مهمترین دلیلی است که شما باید به یک سئو کار تبدیل شوید؛ زیرا سئو نقش بسیار زیادی در کسب رتبه بالا برای سایت شما دارد. همچنین داشتن رتبه خوب در گوگل می تواند بازدید وب سایت شما را نیز بالا ببرد.
  3. عدم وابستگی به شرکت های خدمات سئو: اگر شما بتوانید سئو سایت خود را انجام دهید، نیازی به کمک شرکت های خدمات سئو نخواهید داشت و برای تغییرات جزئی نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
  4. تصمیم گیری درست برای استخدام سئو کار: زمانی که شما در زمینه سئو اطلاعات خوبی داشته باشید، به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که کدام سئوکار حرفه ای میتواند در بهبود رتبه و بهینه سازی سایتتان به شما کمک کند.

چگونه به سئو کار حرفه ای تبدیل شویم؟

اکنون با مزایای سئو کار شدن آشنا شدید، باید به این سوال پاسخ بدهیم که چگونه روی سئو کار کنیم؟ چطور سئو کار شویم؟ چگونه سئو انجام دهیم؟  برای این کار ابتدا لازم است را یاد گرفته و با برخی از تکنیک های اصلی آشنا شوید. در ادامه به این مورد پرداخته ایم:

  1. عملکرد موتورهای جستجو را بشناسید

آشنایی با عملکرد موتورهای جستجو، موضوعی است که یک سئوکار حتما باید درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشد. این عملکردها به سه دسته تقسیم میشوند :

موتورهای جستجو با استفاده از این ربات ها، مطالب و محتوای وب سایت ها را کنترل میکنند. چرخه این فعالیت به این صورت است که ربات های خزنده به سایت ها وارد میشوند و تمامی مطالب از جمله کلیه محتوا، تصاویر، فایل ها و … مورد بررسی قرار میدهند؛ این ربات های خزنده اگر لینکی در صفحه وجود داشته باشد، آن را دنبال میکنند و به صفحه جدید وارد میشوند و به همین روش بررسی های خود را ادامه می دهند.

با این روش اطلاعات موجود در یک سایت را مرتب و ایندکس میکنند. ربات های جستجو پس از ورود به یک سایت و خزیدن در آن، اطلاعات موجود را ذخیره و ایندکس می کنند. پس از این که یک سایت توسط موتورهای جستجو ایندکس شد، در نتایج گوگل نمایش داده می شود.

زمانی که کاربران یک موضوع خاص را در اینترنت جستجو می کنند، مرتبط ترین مطالب، متناسب با سایت های ایندکس شده به آنها نمایش داده میشوند در واقع رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو، مشخص می کند  که سایت ها با چه ترتیبی در صفحات جستجو به کاربران نمایش داده شوند.

البته گوگل الگوریتم های مختلفی برای بررسی محتوا دارد، که در مقاله” ” به صورت مفصل درباره ی آنها صحبت شده است.

  1. از بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM استفاده کنید

seo (سئو) یک فرایند طبیعی و رایگان برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل است؛ اما روشی دیگر به نام sem وجود دارد که در یک بازه زمانی خاص، شما می توانید با انجام تبلیغات غیر رایگان در نتایج ابتدایی گوگل قرار بگیرید.

هر دو این روش ها به شما کمک میکند تا بازدید سایت خود را افزایش دهید؛ البته با این تفاوت که ترافیک sem به صورت پولی است اما ترافیک سئو به صورت طبیعی می باشد. زمانی که شما سایتتان را سئو می کنید، ترافیک سایتتان به صورت طبیعی افزایش یافته و این روند همیشگی خواهد بود. اما در روش sem پس از پایان مهلت تبلیغات، ترافیک سایت افت کرده و تاثیر آن از بین خواهد رفت..

  1. با مفاهیم اولیه سئو آشنا شوید

در سئو حرفه ای باید به چند مفهوم اصلی دقت داشت که در ادامه می گوییم:

انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به کلماتی گفته می شود که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ میکنند و هدف خود را به سرعت پیدا میکند. کاربران و موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی از موضوع سایت شما با خبر می شوند. برای این که شما بهترین کلمه کلیدی را پیدا کنید باید به سه نکته دقت داشته باشید. همچنین شما می توانید با مطالعه محتوا ”  ” اطلاعات دقیقی از نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی کسب کنید.

  • میزانی که یک کلمه کلیدی در گوگل سرچ شده است.
  • مرتبط بودن آن کلمه به موضوع محتوا شما
  •  میزان رقابت انتخاب کلمه کلیدی در وبسایت شما بسیار اهمیت دارد پس در انتخاب آن دقت و حساسیت زیادی داشته باشید.

 لینک سازی

در هر محتوا می توانید دو نوع لینک سازی انجام دهید، لینک سازی داخلی و خارجی. با استفاده از لینک سازی میتوانید کاربران و موتورهای جستجو را زمان بیشتری در صفحه خود نگه دارید و پیمایش بیشتر انجام دهند؛ لینک سازی صحیح به افزایش رتبه شما کمک زیادی میکند.

بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا شامل بهینه سازی مواردی مانند تصاویر، توضیحات متا، ریسپانسیو بودن سایت و موارد این چنینی است که به بهبود سایت شما در موتور های جستجو کمک می کند.

بازاریابی محتوا

انجام بازاریابی محتوا برای هر سایتی ضرورت دارد و میتوان گفت که مکمل سئو سایت، بازاریابی برای محتوا است؛ زیرا از این طریق می توانید رضایت کاربران خود را افزایش دهید و از رقیبان خود پیشی بگیرید.

بهینه سازی فنی سایت (سئو تکنیکال)

بهینه سازی و یا سئو فنی به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که باعث ایندکس سریع تر سایت شما توسط موتورهای جستجو شده و در نتیجه عملکرد سایت را نیز افزایش میدهد. این گونه فعالیت ها شامل واکنش گرا بودن سایت، سرعت بارگذاری سایت و … می شود.

  1. از ابزارهای حرفه ای سئو استفاده کنید

اگر بخواهید واقع بینانه نگاه کنید، نمی توانید تمام بهینه سازی سایت را به صورت دستی انجام دهید؛ زیرا زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و در نهایت نتیجه مطلوبی نیز نخواهد داشت. به همین دلیل برای اثر بخشی و بهینه سازی بهتر باید از ابزار های کارآمد در این زمینه استفاده کنید. از مهم ترین این ابزار ها، گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول می باشد. این ابزار ها اطلاعات جامعی درباره بازدید و وضعیت سایت به شما خواهند داد که به وسیله این اطلاعات، میتوانید نقاط ضعف و قوت سایت را پیدا کنید و اشکالات موجود در سایت را برطرف کنید. در صورتی که سایت شما در قالب وردپرس باشد، می توانید از سئو یا رنک مث استفاده کنید.

  1. همیشه اطلاعاتتان را بروز کنید

الگوریتم های گوگل هر روز به روز رسانی میشوند و امکانات مختلفی به آنها افزوده میشود. از آنجایی که سئو سایت با عملکرد موتورهای جستجو رابطه مستقیم دارد، به همین خاطر باید در این حوزه کاری همیشه بروز باشید.

  1. در زمینه سئو و بهینه سازی تمرین کنید

مطالعه در زمینه سئو می تواند اطلاعات شما را افزایش دهد، اما زمانی می توانید در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشید که به صورت عملی بر روی سایت های مختلف، سئو را پیاده سازی کنید. با این کار می توانید به درستی نیاز هر سایت را شناسایی کرده و با توجه به آنها برای بهینه سازی سایت اقدام کنید.

روش دیگری که می تواند باعث پیشرفت شما در زمینه سئو شود، آموزش دانش خود به دیگران است. زمانی که اطلاعات خود را به دیگران می آموزید، در واقع به تثبیت آنها در ذهنتان و همچین عملکرد بهتر خودتان، کمک زیادی کرده اید.

  1. وب سایت های قدرتمند را تحلیل و بررسی کنید

یکی از اقداماتی که به شما می کند تا یک سئو کار حرفه ای شوید، تکرار و تمرین است. یک سئو کار حرفه ای باید توانایی تحلیل و بررسی وب سایت رقبا را داشته باشد. برای کسب تجربه بیشتر در این زمینه می توانید لیستی از رقبای قدرتمند و ضعیف خود را در حوزه کاری خود تهیه کنید. سپس آنها را از جنبه های مختلف بررسی کنید. برخی فکر می کنند تحلیل رقبا به معنی پیدا کردن بک لینک های آن سایت است؛ اما این به تنهایی کافی نیست.

بررسی کلمات کلیدی رقبا

بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی رقبا

علاوه بر این باید قدرت دامنه و پیج آتوریتی سایت رقیب را نیز مورد بررسی قرار دهید؛ برای این کار می توانید از وب سایت moz کمک بگیرید. با بررسی این دو معیار می توانید به عوامل موثر در سایت پی برده و آنها را در سایت خود پیاده کنید.

بررسی بک لینک سایت رقبا

  1. مرجع آموزشی مناسبی انتخاب کنید

با وجود اختلاف نظرهای بسیاری که در زمینه سئو وجود دارد، لازم است یک منبع آموزشی مناسب انتخاب کنید و از همان پیروی کنید.

  1. تخصص خود را به نمایش بگذارید

در رابطه با تخصص خودتان ویدیو آموزشی تهیه کنید و از طریق کانال های ارتباطی مانند یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام آن را به دیگران معرفی کنید.

  1. صبر و حوصله داشته باشید

برای این که در زمینه سئو پیشرفت داشته باشید، باید صبور باشید؛ زیرا سئو نیاز به تمرین دارد. بنابراین شما نمی توانید به سرعت در گوگل رتبه خوبی بگیرید. اگر قصد دارید که سریع تر این راه را طی کنید، باید به تبلیغات پولی گوگل روی بیاورید.

  1. سئوکار حرفه ای وردپرس شوید

یکی از مواردی که باید حتما آن را یاد بگیرید، وردپرس است. امروزه به سبب محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا، اغلب وب سایت ها وردپرسی شده و نیاز به سئو و بهینه سازی دارند. از این رو یک سئوکار حرفه ای وردپرس زمانی موفق خواهد شد که بتواند هر نوع وب سایت وردپرسی را سئو کند. شما باید بتوانید سایت های وردپرسی را چه از نظر سئو داخلی و خارجی و چه از نظر سئو تکنیکال بررسی کرده و آن را بهینه کنید.

  1. سئو تکنیکال را یاد بگیرید

سئو و بهینه سازی سایت تنها به تولید محتوا و گرفتن بک لینک ختم نمی شود؛ یک سئو کار حرفه ای باید بتواند یک سایت را از جنبه های فنی نیز بهینه کند. بهینه نبودن کد های جاوا اسکریپت، کند بودن سرعت سایت، بهینه نبودن سایت در موبایل و … از جمله مواردی است که با سئو تکنیکال حل خواهد شد.

بنابراین علاوه بر موارد گفته شده، سئو تکنیکال یک سایت را نیز یاد بگیرید.

منابع یادگیری سئو سایت

اگر می خواهید سئو کار سایت شوید باید دائما اطلاعات خود را بروز کرده و مطالب جدیدی را یاد بگیرید. منابع زیادی برای یادگیری سئو وجود دارد که از بهترین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا سئو شغل پر درآمدی است؟

سئو کار سایت یکی از شغل های جدیدی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود اکثر کسب و کارها در دنیای اینترنت، استخدام سئو کار، خیلی بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده است. همچنین این شیوه کسب و کار، روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده و طبیعتا نیاز به یک سئو کار حرفه ای نیز بیشتر خواهد شد. پس می توان نتیجه گرفت شغل سئو کار، یک شغل پر تقاضا با آینده روشن است.

اما نکته ای که باید حتما در نظر داشته باشید این است که سئو به صورت مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین فردی می تواند دراین شغل موفق بوده و یک سئو کار خوب تبدیل شود که اطلاعاتش را بروز کرده و به بهترین نحو از آنها استفاده کند.

حقوق سئوکاری که به صورت کارمندی کار می کند، حدود 2 تا 5 میلیون تومان است که البته ممکن است این مبلغ در  بیشتر هم باشد؛ چرا که تخصص، مهارت و تجربه بیشتری در این زمینه داشته و کاربران بیشتری را جذب می کنند.

اما افرادی که به صورت پروژه ای در زمینه سئو کار می کنند، درآمدشان با توجه به میزان زمان و کاری که روی سایت انجام میدهند از ماهی 3 تا 20 میلیون تومان افزایش می یابد. باید این نکته را در نظر بگیرید که حقوق سئوکار به میزان مهارت، تجربه، رزومه کاری و نوع سایتی که در دست دارد، بستگی دارد.

آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب یک شغل، این است که مطمئن شوید نسبت به آن حوزه علاقه دارید. تنها اکتفا کردن به درآمد آن شغل کافی نیست؛ اگر علاقه کافی به شغلی که انتخاب می کنید، نداشته باشید به مرور زمان دچار فرسودگی کاری می شوید. در نتیجه نمی توانید عملکرد درستی داشته باشید. در نتیجه پیش از آنکه برای یادگیری سئو اقدام کنید، ابتدا ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز این شغل را بررسی کنید، اگر با روحیه شما سازگار است، یادگیری را آغاز کنید.

کلام آخر

در این محتوا شما را با این موضوع آشنا کردیم که سئوکار چیست؟ چگونه سئوکار شویم؟ درست است که تبدیل شدن به یک سئو کار حرفه ای زمان بر است، اما در زمینه کسب و کار اینترنتی می تواند مشکلات زیادی را حل کند و وب سایت شما را به موفقیت برساند. اگر شما فرصت کافی برای یادگیری سئو و پیاده سازی آن در سایتتان را ندارید، بهتر است که برای استخدام سئو کار حرفه ای اقدام کنید. شما می توانید اطلاعات بیشتر در زمینه سئو را مطالعه کنید و از خدمات وب پویا استفاده کنید. همچنین تیم سئو ، دوره های آموزشی نیز برگذار می کند؛ برای کسب اطلاعات بصنعت بازاریابی آنلاین یا همان روز به روز بیشتر رشد می‌کنند و مشاغلی که در این صنعت معرفی می‌شوند، در میان مشاغلی هستند که در آینده نیاز به آنها بیشتر خواهد شد. همه ما این را می‌دانیم که خرید آنلاین و همچنین خدمات آنلاین جزئی از روزمره ما شده‌اند و وب‌سایت‌ها برای اینکه از رقبای خود در این حوزه عقب نیفتند، به دنبال افراد حرفه‌ای می‌گردند تا بتوانند به خوبی وب‌سایت‌های خود را در میان رقبا برجسته کنند.

در حال حاضر، بیش از ۱ میلیارد وب‌سایت وجود دارد و هر یک از آنها برای اینکه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) باشند، نیاز به فعالیت‌ها و کارهایی خاص دارند. این امر یادگیری بهینه سازی موتور جستجو را به یک مجموعه مهارت جذاب و راهی عالی برای کسب جایگاه مناسب در بازار کار تبدیل کرده است.

هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام کارشناس سئو هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی سئو به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

آنچه در این مقاله می‌آید مروری است بر کار یک کارشناس سئو، مزایای تبدیل شدن به متخصص سئو، در سئوکار شدن و اینکه چرا آموزش و یادگیری عملی به شما کمک می‌کند در این صنعت رو به رشد از دیگر رقبا برتری داشته باشید.

سئو (SEO) چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو () علمی است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک از موتور‌های جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ می‌شود و با کمک این علم است که می‌توان کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت هدایت کرد. به زبان ساده، سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتورهای جستجو است. زمانی که وب‌سایت شما در نتایج جستجو در صفحات نخست گوگل باشد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت خود هدایت کنید و در نهایت از آنها کسب درآمد بیشتری داشته باشید. هدف بسیاری از کسب و کارها و همچنین مدیران وب سایت ها این است که بتوانند در کلماتی که آنها سرچ می‌کنند در صفحه اول نتایج جستجو باشند.

در واقع این هدف باعث می‌شود که یک وب‌سایت بر روی کلمه کلیدی اصلی و مهم خود (به عنوان مثال ) در صفحه یک نتایج جستجو باشد و این در نهایت باعث افزایش کلیک ارگانیک و جذب کاربر بیشتر می‌شود.

سرچ کاربر، رسیدن به وب‌سایت شما روی آن کلمه‌ای که سرچ کرده و در نهایت کلیک بر روی وب‌سایت شما، درست همان هدفی است که تمام کارفرمایان و شرکت‌ها به دنبال آن هستند و همین جا است که نام سئو و کارشناس سئو (یا اصطلاحاً سئوکار) بیشتر از هر چیز دیگری شنیده می‌شود.

سئو چه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود و صفحات آن را بهینه کنید، ابتدا باید از درک درستی پیدا کنید. در واقع این موتورهای جستجو هستند که محتوای وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند و آن را به مخاطب درست نشان می‌دهند.

عوامل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو از آنها برای تجزیه و تحلیل و تعیین ارتباط یک وب‌سایت با کلمه‌ای که کاربر جستجو کرده، استفاده می‌کنند. گوگل اغلب این موارد را فاش نمی‌کند، اما با این حال افراد حرفه‌ای در این حوزه به دنبال این فاکتورها می‌روند و از آنها برای بهینه سازی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. یک متخصص سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب،‌ آگاه باشد و موارد زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه بندی وب‌سایت‌ها می‌باشد:

  • سن دامنه، URL و آتوریتی آن
  • لینک‌ها
  • بهینه سازی وب‌سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه شده و با کیفیت
  • سرعت لود صفحات (از جمله سرعت صفحات وب‌سایت در نسخه تلفن همراه)
  • در دسترس بودن و همچنین امنیت سایت
  • تعامل کاربران در شبکه‌های اجتماعی هر وب‌سایت
  • سئو تکنیکال
  • تجربه کاربری

رتبه بندی وب‌سایت یعنی اینکه وب‌سایت شما در هنگام سرچ کاربر در مورد کلمه‌ای، در اولین صفحه‌ی نتایج جستجو باشد و شما به آن در همان صفحه اول و در رتبه‌های بالای صفحه دسترسی داشته باشید. در واقعی وب‌سایتی می‌تواند این رتبه را به دست آورد که عوامل بالا در آنها رعایت شود و همچنین سئوکار آن از به‌روزترین روش‌ها برای بهینه سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو به طور کلی هنگام رتبه بندی یک وب‌سایت سه مرحله زیر را دنبال می‌کنند:

۱کرال کردن

۲ایندکس کردن

در این مرحله وب‌سایت و صفحات آن به نتایج جستجو اضافه می‌شود. اگر وب‌سایت شما و صفحات مورد نظر شما در فهرست نتایج موتور جستجو نباشد، شانس دیده شدن توسط کاربر را از دست خواهید داد.

۳رتبه بندی

وقتی چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره می‌باشد.

متخصص سئو یا سئوکار کیست؟

متخصص سئو فردی با دانش بالا در زمینه بهینه سازی وب‌سایت است که به خوبی می‌تواند وب‌سایت را از لحاظ فنی، کاربری، محتوا و غیره بررسی کند و آن را برای حضور در صفحات برتر نتایج جستجو و به حداکثر رساندن بازدید سایت بهبود دهد. ئس اگر میخواین در رتبه های بالاتر گوگل حضور داشته باشید به یک متخصص سئو نیاز دارید.
به دست آوردن ترافیک ارگانیک علاوه بر اجرای تکنیک‌های سئو، به اجرای برخی کمپین‌ها بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای به دست آوردن بهترین و مرتبط‌ترین کلمات و همچنین مهارت در بهینه سازی محتوای وب‌سایت بر اساس سئو نیاز دارد.

کار متخصص سئو چیست؟

متخصصان سئو به کسب و کارها و همچنین کارفرمایان کمک می‌کنند تا بتوانند صفحه محصول و خدمات خود در وب‌سایت را در نتایج جستجو در بهترین رتبه قرار دهند. بنابراین، یک متخصص سئو، درباره بهترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف تحقیق و تجزیه و تحلیل می‌کند تا به استراتژی برسد که با کمک آن بتواند وب‌سایت شما را به صفحه نخست نتایج جستجو برساند.
هدف کلی متخصص سئو افزایش میزان بازدید وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هر صنعت، بهبود تجربه‌ی کاربر و در نهایت تطبیق وب‌سایت با آخرین الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای رتبه گرفتن است. با این وجود موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر هستند و متخصصان سئو باید مدام این تغییرات را پیگیر باشند.

متخصصان سئو نیز مانند هر فرد دیگری در بازار کار باید مهارت‌ها و تخصص‌هایی داشته باشند. البته که این شغل هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فردی که به سئو علاقه دارد، می‌تواند با حضور در کلاس‌های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و همچنین کمک گرفتن از بهترین و بزرگترین افراد در این حوزه، خود را در سئو قوی کنند و به کار در این حیطه مشغول شوند. بعد از یادگیری، کارهایی که هر سئوکار باید انجام دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تهیه استراتژی برای بهینه سازی وب‌سایت
  • تحقیق درباره کلمات کلیدی و استفاده از آن در بازاریابی و رتبه گرفتن وب‌سایت شرکت‌ها و سازمان‌ها.
  • تعیین اهداف قابل اندازه گیری که به تیم مارکتینگ کمک می‌کند تا روند رشد فعالیت‌های سئو را پیگیری کند.
  • ارتباط با سایر متخصصان در تیم بازاریابی برای پیشبرد اهداف در تیم.
  • همکاری با دیگر افراد بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو.
  • همکاری نزدیک با تیم محتوا برای تدوین برنامه‌ای برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت در وب‌سایت.
  • همکاری نزدیک با تیم فنی و برنامه نویسی سایت برای پیاده سازی موارد فنی در سایت.
  • داشتن استراتژی برای لینک سازی و بک لینک برای گرفتن نتیجه بهتر در نتایج جستجو.

چگونه می‌توان سئوکار شد؟

برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن کار خود را آغاز نکردند. برخی کاملاً تصادفی شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها یادگیری خود را در این زمینه روز به روز افزایش دادند. همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه رشته‌ای برای سئو وجود ندارد و یادگیری آن تماما به خود شما و علاقه‌ی شما به این حیطه بستگی دارد. اما با این حال بیایید تا نگاهی به متخصص سئو بیندازیم و ببینیم برای متخصص سئو شدن چه مراحلی را باید طی کنید.

گام اول: آیا سئوکار شدن برای من مناسب است؟

اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید. مطمئنا قصد ندارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارید.

اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، می‌توانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کار سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و سئو را به اشتباه برای انتخاب کرده باشید!

گام دوم: اصول سئو و کار با موتورهای جستجو را درک کنید

به عنوان یک سئوکار باید بدانید که سرنوشت کار شما تماما به نحوه کار موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل شما باید در مورد کرالرها یا همان ربات‌های موتورهای جستجو بدانید. این ربات‌ها هستند در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما تصمیم می‌گیرند و چندین عامل کلیدی باعث این تصمیم آنها می‌شوند.

موتورهای جستجو مانند جعبه سیاه هستند و معمولا اطلاعات و اسرار خود را فاش نمی‌کنند. اما می‌توانید از عوامل شناخته شده برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید و آن را در میان دیگر رقبا برجسته‌تر کنید.

برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید. در ابتدا باید درک کنید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا چه کاری می‌توانید انجام دهید.

یادگیری اصول اولیه سئو در سه مؤلفه خلاصه می‌شود:

  • انواع محتوایی که کاربران می‌خواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر بستگی دارد.
  • درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
  • یادگیری کار با ابزارها و تکنیک‌های مورد نیاز برای بهینه سازی وب‌سایت‌ها.

وقتی از زیربنای سئو باخبر باشید و تمام بایدها و نبایدهای آن را بدانید، به خوبی می‌توانید تمام تکنیک‌ها را بر روی وب‌سایت‌ها اعمال کنید.

گام سوم: وب‌سایت خود را بسازید

هنگامی که اصول سئو را درک کردید، زمان استفاده از آنها فرا رسیده است. بیشتر افراد حرفه‌ای این توصیه را به شما خواهند کرد که سراغ ساخت و امتحان سئو روی وب‌سایت خود بروید. یعنی باید آزمون و خطا را روی وب‌سایت خود انجام دهید.

HTML را بیاموزید. تمامی تگ‌ها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کند.

گام چهارم: وردپرس را یاد بگیرید

یک سوم وب‌سایت‌ها با ساخته شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید متخصص سئو شوید، باید آن را به خوبی بشناسید.

اینکه همه از وردپرس استفاده می‌کنند، تنها دلیل برای انتخاب آن برای یادگیری نیست، بلکه این سایت‌ساز از بهترین CMS های موجود برای سئو است.

وردپرس به دلیل تأثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو می‌گذارند، بسیار مهم است و یادگیری آن نیز باید در برنامه شما باشد.

طرفداران سئو از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها استفاده می‌کنند. پایه و اساس سئو همیشه یادگیری کار با و است و در واقع این دو برای انجام کارهای سئو بسیار مهم هستند. به طور خلاصه این دو ابزار اطالاعات مفیدی به شما می‌دهند که می‌توانید از آنها برای بهبود وب‌سایت‌ها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.

گام ششم: درباره سئو هر روز مطالعه داشته باشید

موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند و هر روز به روز رسانی‌های بسیار در آنها دیده می‌شود. به همین خاطر شما باید هر روز درباره تغییرات بخوانید تا بتوانید عوامل رتبه گرفتن وب‌سایت را بدانید.

آگاهی داشتن از این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بهترین تصمیمات را برای وب‌سایت‌ها و بهینه سازی آنها بگیرید و همچنین در میان رقبای خود، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند

۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

گام هفتم: به نتایج جستجو نگاه کنید

دقیقا همین مرحله است که باید بیشترین دقت خود را بگذارید. نتایج جستجو را با دقت بررسی کنید.

  • ساختار آنها به چه گونه است؟
  • آنها معمولا چه محتوایی را به کاربر نمایش می‌دهند؟
  • چه وب‌سایتی در ارائه محتوا بهتر عمل کرده است؟

به این نکته توجه کنید که هنگام جستجو کلمات مختلف، نتایج چگونه تغییر می‌کنند.

گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین را به کاربر خود نشان دهد. بنابراین نتایج جستجو را مدام پیگیری کنید و زود به زود برای بررسی به آن سر بزنید.

گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید

سئو تکنیکال یا همان سئوی فنی تمام آن کاری است که شما با همکاری تیم فنی باید انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو، بتوانند سایت شما را راحت تر کرال و ایندکس کنند.

سئو تکنیکال شامل بهینه سازی سایت برای نمایش در نسخه موبایل، سرعت سایت، داده‌های ساختار یافته، جاوا اسکریپت و کلیه مکانیزم‌هایی است که بر عملکرد وب‌سایت تأثیر می‌گذارند.

این عوامل در رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو نقش دارند. شما می‌توانید محتوای شگفت انگیزی داشته باشید، اما سایت کند یا دارای اشکالات زیادی باشد که در نهایت به عملکرد وب‌سایت شما در نتایج جستجو لطمه می‌زند.

گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه سازی و ارتقا محتوا اطلاعات کسب کنید

در حالی که سئو تکنیکال به ربات موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر وب‌سایت شما را کرال و ایندکس کنند، اما دانستن تمام اطلاعات از نحوه نوشتن و بهینه سازی محتوا نیز به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربری بهتری رقم بزنید و میزان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید.

این محتوا همچنین باید توسط یک استراتژی تبلیغاتی پشتیبانی شود. سئو به تنهایی کافی نیست – سایر کانال‌های بازاریابی (به عنوان مثال، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ) به موفقیت یا عدم موفقیت محتوای شما کمک می‌کنند.

گام دهم: سراغ یادگیری تکنیک های لینک سازی بروید

لینک سازی یکی از فاکتور های مهم در سئو میباشد. همچنین، یکی از مباحثی است که برخی افراد روش‌های سیاه و اشتباه آن را به شما ممکن است یاد دهند.

برای اینکه از لینک سازی نهایت بهره را ببرید، به لینک‌های با کیفیت نیاز دارید.

گام یازدهم: در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید

راه دیگر برای بالا بردن مهارت‌های شما در سئو و مارکتینگ، حضور در رویدادها است. کنفرانس‌ها و وبینارها منابع بسیار خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد جنبه‌های خاص بازاریابی محتوا و سئو هستند.

در برخی از این رویدادها و همایش‌ها نکاتی گفته می‌شود که ممکن شما را در این حوزه قوی‌تر از قبل کند و از آنها در پیشبرد کارها و فعالیت‌های سئوی خود استفاده کنید. حضور در رویدادها فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا مستقیماً از زبان متخصصان این صنعت نکاتی را بشنوید، فرصتی که ممکن است در آینده به دست نیاورید.

گام دوازدهم: صبور باشید

همان‌طور که ممکن است بدانید، متخصص سئو شدن کار زمان‌بری است و نیاز به سال‌ها تجربه و تلاش دارد. در مورد تغییرات در الگوریتم‌های سئو هوشیار باشید و مدام خود را به روز کنید.

هیچ یک از این موارد با عجله و یک روزه امکان پذیر نیست. اگر برای متخصص سئو شدن اشتیاق داشته باشید، می‌تواند صبر را نیز در کار خود به کار گیرید و فردی حرفه‌ای در این زمینه شوید.

مهارت‌های لازم برای متخصص سئو

سئو و کار در این زمینه به قابلیت‌های تحلیلی قوی و درک فناوری نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید باید مهارت‌ها و توانایی‌ها زیر را نیز داشته باشید:

  • شکیبا باشید!
  • از کار در زمینه فناوری و با ابزارهای تجزیه و تحلیل لذت ببرید.
  • در زمینه طراحی و مدیریت وب دانش بالایی داشته باشید.
  • در زمینه تحلیل، مهارت بالایی داشته باشید.
  • در مورد بررسی داده‌ها و رسیدن به نتیجه از آنها ماهر باشید.
  • برای موفق کردن کسب و کارها اشتیاق داشته باشید تا در پی آن بتوانید از تلاش خود نتیجه بگیرید.

برای کار در حوزه سئو می‌توانید مدرک بازاریابی داشته باشید، اما مهم‌ترین عامل در موفقیت در سئو و داشتن تجربه‌ی کاری موفق و رزومه درخشان است.

منابع و ابزارهای معتبر برای یادگیری سئو

آیا می‌خواهید سئو را به شکل حرفه‌ای و اصولی یاد بگیرید و خود را در این حرفه به عنوان مدعی معرفی کنید؟ این منابعی که در ادامه نام می‌بریم از بهترین منابع یادگیری سئو هستند که برای یادگیری استراتژی‌های سئو، تاکتیک‌ها، نکات، بایدها و نبایدهای آن نیاز دارید تا به این منابع مراجعه کنید.

چشم انداز شغلی سئو

متخصص سئو شغل نسبتاً جدیدی است، زیرا تقاضا برای بهینه سازی و رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو در دهه گذشته افزایش یافته است. می‌توان سئو را در میان شغل‌های پر تقاضا حساب کرد، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت و رشد شرکت‌های امروزی امری حیاتی است. از آنجایی که این رشته شغلی برای شرکت‌های امروزی بسیار مهم است، می‌توان انتظار داشت که حقوق این افراد نیز نسبتا خوب باشد. اگر علاقه مند به فناوری هستید و مهارت بالایی در تحلیل و بررسی دارید، این زمینه شغلی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

بازاریابی آنلاین و روی آوردن تمام کسب و کارها به دنیای آنلاین، ایسالانه ترندهای دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر است. هر سال روش ها و استراتژی های جدید وارد بازار میشود اما یکی از ویژگی هایی که در این میان تغییری نکرده بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو () است. سئو نه تنها اهمیت خود را از دست نداده بلکه هر سال به اهمیت آن اضافه شده است.
سئو تپش قلب دیجیتال مارکتینگ است. یک شرکت بدون داشتن قادر نخواهد بود که موفقیت زیادی را مشاهده کند. برای اینکه بتوانید در زمینه سئو موفق باشید باید به یک سئوکار تبدیل بشوید. اما این کار چطور ممکن است؟

سئوکار فردی است که نحوه عملکرد موتورهای جستجو را درک میکند و میداند با چه روش هایی ترافیک طبیعی را به طور مداوم برای سایت افزایش دهد. تمام افرادی که به بالا بردن رتبه سایت در موتور جستجو علاقه دارند میتوانند با مطالعه و تمرین و تکرار تبدیل به یک سئوکار بشوند. البته در نظر بگیرید که هر شغلی حداقل های خود را دارد و سئو کارحرفه ای شدن هم نیاز به حداقل دانش دارد افرادی که شخصیت آنالیزور دارند و به کامپیوتر علاقمند هستند برای این کار مناسب ترند.

قبل از اینکه به قدم هایی که باید برای تبدیل به یک سئوکار آنها را دنبال کنیم برویم باید تفاوت سئوکار و را بدانید. سئوکار فردی است که میداند بهینه سازی موتور جستجو چگونه عمل میکند و میتواند با استفاده از این اطلاعات سایت خود را انجام دهد اما سئوکار حرفه ای فردی است که سئو را به عنوان شغل خود انتخاب کرده است و برای کسب و کارهای مختلف سئو را انجام میدهد.

نکته : یک سئوکار لزوما در زمینه سئو، کار نمی کند. فردی که در زمینه سئو برای کسب و کارهای مختلف کار می کند متخصص سئو است.

نکات مثبت زیادی برای وجود دارد که شما باید یک سئوکار بشوید حتی اگر قصد ندارید در زمینه سئو فعالیت کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بالا بردن رتبه و امتیاز سایت: این یک از دلایل خیلی واضح برای تبدیل شدن به یک سئوکار است. وقتی شما میدانید چطور برای موتورهای جستجو سایت خود را بهبود ببخشید میتوانید رتبه بهتری کسب کنید و در نتیجه فروش خود را بالاتر ببرید.
وابسته نبودن به شرکت های : میدونم که عجیب است که یک شرکت دیجیتال مارکتینگ این گزینه را برای شما جز نکات مثبت سئوکار بودن بیاورد اما این موضوع واقعیت دارد. اگر شما خودتان با سئو آشنا باشید میتوانید بدون کمک  در خانه سایت خود را بهینه کنید.
کم کردن هزینه : اگر شما یک بلاگر هستید یا به تازگی کار خود را شروع کرده اید میتوانید با تبدیل شدن به یک سئوکار در هزینه های خود صرفه جویی کنید. چرا که هزینه بالایی برای شما خواهد داشت.
تصمیم گیری برای استخدام سئوکار حرفه ای را راحت تر خواهد کرد: اگر شما در خصوص سئو اطلاعات داشته باشید میتوانید با آگاهی بیشتری برای استخدام یک سئوکار تصمیم بگیرید. شما هم میتوانید بسته های سئو آنها را بهتر بررسی کنید و هم ببینید آیا این بسته ها برای شرکت شما سودآور خواهد بود یا خیر.
اطلاع از سئو برای یک مدیر بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است: اگر شما یک مدیر بازاریابی هستید اطلاعات کافی از سئو به شما کمک میکند در موقعیت بالاتری نسبت به رقبا و همکاران خود قرار بگیرید.
هیچ کسب و کار آنلاین بدون سئو موفق نخواهد بود: سئو دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. سایت هایی که بدون در نظر گرفتن سئو ساخته میشوند قادر نخواهند بود به موفقیت دست پیدا کنند. آشنایی با سئو و نحوه استفاده از آن برای آینده شرکت شما ضروری است

10 قدم برای تبدیل شدن به یک سئوکار در سال 2023

حالا که فهمیدیم تبدیل شدن به یک سئوکار فقط برای متخصص سئو نیست با هم قدم هایی که به شما کمک میکند یک سئوکار بشوید را دنبال خواهیم کرد.

قدم اول: یادگیری عملکرد موتورهای جستجو

قدم دوم: با مبانی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) آشنا شوید

قبل از شروع به کار باید در خصوص دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در سئو اطلاعات لازم را داشته باشید. باید بدانید که چه انتظاری از سئو دارید و در کنار سئو باید از چه ابزارهایی استفاده کنید تا حضور شما در نتایج موتورهای جستجو طولانی تر باشد.
به طور خلاصه سئو یکی از اجزا SEM است. در این است که ترافیک سئو طبیعی است در حالی که ترافیک SEM پولی است.
شما با استفاده از سئو قصد دارید در نتایج طبیعی جستجو در صفحه اول گوگل قرار بگیرید اما در SEM شما میتوانید با استفاده از تبلیغات (مثل گوگل ادوردز) در صدر نتایج نشان داده شوید.

هر دو روش به شما کمک میکند ترافیک سایت خود را بالا ببرید اما در سئو شما نیازی نیست نگران این باشید که بعد از اتمام تاریخ تبلیغ ترافیک شما کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که وقتی با سئو به نتایج اول دست پیدا کنید ترافیک شما به طور مداوم زیاد خواهد شد.

قدم سوم: برای تبدیل شدن به یک سئوکار مفهوم اصلی SEO را یاد بگیرید

سئو فقط در خصوص  و نیست. هدف اصلی سئو بالا بردن تجربه کاربری و ارائه مطلبی است که کاربر دنبال آن میگردد. هدف فقط بالا بردن ترافیک نیست بلکه بالا بردن ترافیک و تبدیل این ترافیک به مشتری است.
سئو انواع مختلفی دارد، می پرسید چیست؟ از مهمترین آن ها میتوان به ، و اشاره کرد.

برای تبدیل به یک سئوکار شما باید از هر سه قسمت سئو اطلاع داشته باشید.

قدم چهارم: روش درست آموزش سئو را انتخاب کنید

وقتی که را شروع کردید با یک مشکل مواجه خواهید شد. اطلاعات زیادی در خصوص سئو وجود دارد. اگر سعی کنید بدون کمک سئو را یاد بگیرید صد در صد گیج خواهید شد. پس اول بهترین روش آموزش سئو برای خودتان را پیدا کنید.

قدم پنجم: همواره در خصوص سئو بروز باشید

سئو یک علم ثابت مانند ریاضیات نیست و با توجه به آپدیت  در بازه های زمانی مختلف با تغییرات مواجه خواهد شد. یکی از راه هایی که میتوانید در خصوص سئو بروز باشید عضویت در سایت های اخبار سئو است.

قدم ششم: استفاده از ابزار سئو مناسب برای تبدیل شدن به یک سئوکار

واقعیت این است که شما نمیتوانید سئو را به تنهایی و به صورت دستی انجام دهید. اطلاعات و تصمیمات در سئو زیاد است و اگر شما بخواهید تمام کار را دستی انجام بدهید زمان را از دست خواهید داد. البته این درست است که بیشتر ابزارهای سئو خوب پولی هستند اما در طولانی مدت بازگشت سرمایه شما از هزینه ای که پرداخت کرده اید بیشتر خواهد بود.

قدم هفتم : تمرین سئو برای تبدیل شدن به یک سئوکار ضروری است.

سئو یک علم تئوری نیست بلکه یک علم عملی است. شما برای اینکه به یک سئوکار تبدیل بشوید باید خوانده های خود را روی یک سایت پیاده سازی کنید و نتایج را در موتور جستجو بررسی کنید.
هر سایت ویژگی های خاص خود را دارد و روشی که برای سئو یک سایت جوابگو است ممکن است در سایت دیگر نتیجه ای نداشته باشد. به همین دلیل شما باید سئو را با تمرین و تکرار یاد بگیرید. شما میتوانید با استفاده از روش هایی که سئوکاران دیگر پیاده سازی کرده اند و به موفقیت رسیده اند  مناسب خود را پیدا کنید.

قدم هشتم: اطلاعات سئو خود را به نمایش بگذارید

یکی از روش هایی که میتوانید یک موضوع را یاد بگیرید با آموزش آن به دیگران است. شما میتوانید یک وبلاگ یا سایت بسازید و در آن تجربیات خود را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید تجربه های خود را به شما اعلام کنند.

قدم نهم: برای سئوکار شدن صبور باشید

سئو یک امر زمان گیر است پس شما نباید برای دریافت نتیجه در سئو عجله داشته باشید. سئو یک راه سریع برای بالا بردن رتبه سایت نیست پس اگر میخواهید با سرعت رتبه سایت را بالا ببرید بهتر به سمت تبلیغات پولی در گوگل بروید. قبل از اینکه تغییراتی در سایت خود بدهید صفحه سایت را برای قبل و بعد از تغییر بررسی کنید. و در صورتی که این صفحه هنوز پیشرفت نداشت دوباره تصمیم گیری کنید.

قدم دهم: از تجربه سئوکاران موفق استفاده کنید

در راه تبدیل به یک سئوکار شما با موانع زیادی رو به رو خواهید شد. زمان هایی هست که شما ترجیح میدهید کلا بیخیال همه چیز بشوید. نگران نباشید این امر طبیعی است. شما وقتی داستان موفق ترین سئوکاران را بخوانید میبینید که آنها هم با شکست رو به رو شده اند. آنها هم با این مشکلات مقابله کرده اند و به همین دلیل امروز در این جایگاه قرار دارند.
با بررسی و آنالیز داستان این افراد میبینید آنها از روش سنتی سئو دور شده اند و با ریسک بالا به موفقیت رسیده اند. شما با استفاده از تجربیات این افراد بهترین راه را برای سئو سایت خود پیدا کنید.

قدم آخر: صبور باشید

سئو به خودی خود -حتی برای یک متخصص سئو- کاری زمان‌بر است. حالا تصور کنید یاد گرفتن سئو و تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای چقدر به زمان نیاز دارد. وقتی تمام مراحل بالا را طی کردید، تنها کاری که ازتان برمی‌آید این است تمرین کنید و صبور باشید. صبوری رسم سئوکارهاست. پروژه‌های زیادی هست که باید در آن‌ها شکست بخورید! بله. به همین صراحت! باید شکست بخورید و کم نیاورید و مدام دانشتان را به روز کنید و دست از تلاش نکشید تا آرام آرام نتیجه صبر و تلاشتان را ببینید.

ما در پونه مدیا به دنبال دقیق، حرفه ای و کاربلد هستیم؛ فردی که با قدرت روحی و توان اجرایی بالا در کنار تیمی قدرتمند به صاحبان کسب و کارها کمک کند تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

اگر دوست داشته باشید می توانید را هم بررسی کنید که اگر برای شما از لحاظ مالی جذاب نیست اصلا وارد نشوید البته بدانید هر چقدر حرفه ای تر باشید حقوق بیشتری می گیرید ممکن است به دلیل تجربه کم و اطلاعات کم در ابتدا حقوق کمی دریافت کنید.

ن امکان را برای شما فراهم کرده است که سراغ مشاغل این حوزه بروید و خود را در این زمینه متخصص کنید. اگر به بهینه سازی وب‌سایت و کار با ابزارهای سئو علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

https://sepidacademy.com/ منابع:

 

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی