چرا اینورتر خروجی ندارد؟

یکی از محصولات الکتریکی مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی اینورتر است. تعداد کمی از دستگاه ها آنقدر ساده و قابل اعتماد هستند که مهندسان فرآیند فراموش می کنند که وجود دارند. در اینجا توضیح می دهیم که چرا حتی اینورترها ممکن است خراب شوند، چه چیزی باعث خرابی اینورترها می شود و در صورت خرابی چه باید کرد.

کنترل دور موتور

سوئیچ ها، درایوها، VSD (درایوهای سرعت متغیر)، VFD (درایوهای فرکانس متغیر) دسته محصولاتی هستند که برای کنترل سرعت موتور الکتریکی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی در کاربردهای سرعت متغیر استفاده می‌شوند. انتقال قدرت می تواند کاملاً الکترونیکی باشد یا اثرات مکانیکی را با مدارهای الکترونیکی ترکیب کند. از آنجایی که اینورترها توان DC را از باتری‌ها، پنل‌های خورشیدی یا سلول‌های سوختی به برق AC تبدیل می‌کنند، کاربردهایی که می‌توان در آن‌ها استفاده کرد بسیار متنوع است.

کاربرد موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی در همه جا در صنعت، از جمله صنایع غذایی و آشامیدنی، از فن ها، دمنده ها و نوار نقاله ها گرفته تا پمپ ها و یخچال ها استفاده می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، خرابی یا خاموش شدن اینورتر می تواند منجر به وقفه در تولید و خسارات مالی قابل توجهی شود.

علل خرابی اینورتر

شایع ترین علت خرابی یا خرابی اینورترها نصب نامناسب است که اغلب ترکیبی از عدم رعایت توصیه های مندرج در دفترچه راهنمای کاربر و انتخاب نامناسب کابل، دستگاه اندازه گیری یا فیوز است. بعد از اینکه تست نصب را پشت سر گذاشتید و محصولتان راه اندازی شد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

فرسایش خازن

استفاده بیش از حد

ولتاژ بالا

آتش ضعیف

جریان بیش از حد i

ارتعاشات اولتراسونیک

خوردگی خازن ها

اولین دلیل خرابی اینورتر، فرسایش الکترومکانیکی خازن است. اینورترها برای ارائه توان خروجی صاف در سطوح مختلف جریان به خازن ها متکی هستند. با این حال، خازن های الکترولیتی طول عمر محدودی دارند و سریعتر از اجزای خشک پیر می شوند. این خود می تواند دلیل خرابی اینورتر باشد. خازن ها به دما نیز بسیار حساس هستند.

دماهای بالاتر از دمای کارکرد نامی که اغلب ناشی از جریان های زیاد است، می تواند عمر قطعه را کاهش دهد. با این حال، از آنجایی که الکترولیت ها در دماهای بالاتر سریعتر تبخیر می شوند، عمر خازن زمانی که در دماهای پایین تر از دمای کارکرد کار می کند، افزایش می یابد. خوشبختانه، حفظ یک برنامه منظم تعمیر و نگهداری و تعویض مرتب خازن ها از اکثر مشکلات سایش جلوگیری می کند.

اضافه بار

ما اشاره کردیم که چگونه اپراتورهای فرآیند گاهی اوقات فراموش می کنند که اینورترها کار می کنند. بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد. استفاده بیش از حد از اینورترها چه به صورت انتخابی و چه به دلیل نظارت نادرست یا عدم آگاهی می تواند منجر به خرابی پل یکسو کننده اینورتر شود. استفاده از هر قطعه ای فراتر از حد کارکرد آن، عمر آن را کوتاه می کند و منجر به خرابی می شود، بنابراین اجتناب از این مشکل باعث می شود همه اینورترها به درستی کار کنند.

ولتاژ بالا

مشکل بعدی که می تواند باعث از کار افتادن اینورتر شود، اضافه ولتاژ است. اگر ولتاژ به سطحی افزایش یابد، اینورتر برای آن طراحی نشده است، ممکن است به اجزای دستگاه آسیب برساند. این معمولاً پل یکسو کننده اینورتر است. این آسیب معمولاً در اثر گرمای بیش از حد تولید شده توسط نوسانات ولتاژ ایجاد می شود. این به دلیل افزایش زیاد ولتاژ لینک DC است. دلیل این امر ممکن است به دلیل تخلیه سریع بار اینرسی بالا باشد. این به موتور اجازه می دهد تا به عنوان یک ژنراتور عمل کند. و ولتاژ لینک DC اینورتر را افزایش می دهد با این حال، دلایل دیگری نیز برای اضافه بار DC وجود دارد.

تکنیک های عیب یابی ولتاژ بالا

کنترل کننده ولتاژ را روشن کنید.

بررسی کنید که آیا ولتاژ منبع تغذیه دارای ولتاژ بالا ثابت یا گذرا است.

عملکرد و مقاومت خردکن ترمز را بررسی کنید

زمان کاهش سرعت را افزایش دهید.

در صورت امکان، از عملکرد «ایستگاه ساحلی» استفاده کنید.

مبدل فرکانس مناسب با ترمز خردکن و مقاومت ترمز.

دیسک قابل ارتقا را جایگزین کنید.

ولتاژ پایین

این مشکل به دلیل ولتاژ پایین لینک DC ایجاد می شود. این ممکن است به دلیل خرابی فیوز، ایزولاتور یا کانکتور، خطا در پل یکسو کننده داخلی، یا ولتاژ پایین شبکه به دلیل عدم وجود فاز ولتاژ تغذیه باشد.

روش های عیب یابی ولتاژ پایین

منبع تغذیه و فیوزها را بررسی کنید.

عملکرد ایزولاتور و کنتاکتور را بررسی کنید.

ولتاژ ورودی را چک کنید شاید خیلی کم باشد.

جریان بیش از حد

این در صورتی اتفاق می‌افتد که موتور به دلیل مقدار داده‌های موتور جریان بیش از حد بگیرد.

چگونه مشکل اضافه بار را حل کنیم

اطمینان حاصل کنید که موتور بیش از حد بارگذاری نشده است.

زمان شتاب را بررسی کنید – شتاب بیش از حد بار خطا می تواند باعث جاری شدن جریان شود.

موتور – تست کابل موتور

مطمئن شوید که موتور به ولتاژ صحیح وصل شده است.

مطمئن شوید که موتور به درستی می چرخد.

اطمینان حاصل کنید که شماره موتور با شماره اینورتر مطابقت دارد.

ارتعاشات اولتراسونیک

آخرین مشکل در لیست یکی از مشکلاتی است که به استرس مکانیکی وارد شده بر روی دوچرخه کمک می کند. ارتعاشات اولتراسونیک در هسته مواد جذب کننده باعث اصطکاک و افزایش گرمای غیر ضروری تولید شده توسط دستگاه و آسیب به عناصر سوئیچینگ می شود.

تعمیر و نگهداری اینورتر

مانند هر تجهیزات الکتریکی، تعمیر و نگهداری بسیار مهم است و نباید از آن چشم پوشی کرد. با گذشت زمان، اتصالات الکتریکی تمایل به سست شدن یا خوردگی دارند. اگر اینورتر به درستی به کار خود ادامه دهد، پرسنل تعمیر و نگهداری ممکن است بی دقت شوند و به سادگی علائم سایش را نادیده بگیرند.

با این حال، همانطور که گفته شد، بهتر است در امان باشید تا متاسف باشید، بنابراین تمیز کردن انتهای جعبه باتری، کانکتورها و اتصالات اینورتر حداقل هر شش ماه یک بار بسیار مهم است. علاوه بر این، فرآیند نظافت باید به درستی انجام شود، در غیر این صورت ضرر آن بیشتر از فایده است. در حالت ایده آل، از برس سیمی و گیره استفاده کنید. پس از تمیز کردن و نگهداری، مجدداً یک مهر و موم محافظ روی تمام پایانه های باتری بمالید.

هنگام تصمیم به استفاده از یک پوشش محافظ، از پوشش‌های مبتنی بر چربی خودداری کنید زیرا آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار را جذب می‌کنند، که باعث افزایش خوردگی مفصل می‌شود و در عین حال خرابی ناشی از بازرسی بصری بعدی را پنهان می‌کند. در حالی که نصب و نگهداری صحیح می تواند عمر اینورتر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، در صورت خرابی گزینه های کمی وجود دارد. به خصوص برای مدل های قدیمی یا قدیمی، خرید یک قطعه بازسازی شده منطقی است.