نرم افزار پخش مویرگی (نکاتی که باید بدانید)

کانال‌های توزیع و شبکه‌های انتقال مهم‌ترین رکن بازاریابی و بخش مهمی از چرخه اقتصادی و تجاری کسب‌وکار هستند. و می توان آنها را یک مزیت رقابتی برای شرکت ها در آینده در نظر گرفت. توزیع مویرگی فرآیندی است که تولید کننده کالا و خدمات خود را به مشتری تحویل می دهد (این مسیری است که کالاها و خدمات به مشتری طی می کنند). این مسیر مستقیم به مشتری امکان خرید بدون واسطه را می دهد. کلمه انگلیسی توزیع معادل اصطلاح توزیع و انتقال است.

در میان انواع مکانیسم های توزیع محصول که شامل توزیع انحصاری، توزیع انتخابی و توزیع مویرگی یا گسترده است، فروش و توزیع مویرگی سودآورترین توزیع برای کالاها و محصولات مصرفی است. این نوع توزیع محصول، تعداد زیادی خرده فروش را برای توزیع محصولات به کار می گیرد و از طریق تحقیق و تحلیل نیازهای مشتریان، جزئیات کانال های توزیع را تعیین می کند.

مکانیزم توزیع

بنابراین می توان نتیجه گرفت که گردش یا گردش مویرگی فرآیند فروش و ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد انتشار مویرگی بدانید را توضیح دهیم و شما را با تمام اصطلاحات انتشار مویرگی آشنا کنیم.

کانال توزیع را بشناسید

کانال توزیع زنجیره‌ای از کسب‌وکارها یا واسطه‌ها است که یک محصول یا خدمات از آن عبور می‌کند تا به مصرف‌کننده نهایی برسد. این کانال ممکن است شامل عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان و حتی اینترنت باشد.

چهار عامل اصلی در ساختار کانال وجود دارد:

الزامات مشتری

ظرفیت شرکت

دسترسی

تعیین واسطه های مناسب

روش ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند:

کانال دایرکت به مشتری امکان خرید از یک تولید کننده خوب را می دهد.

کانال های غیرمستقیم به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا از عمده فروشان و خرده فروشان خرید کنند.

با این حال، گاهی اوقات کالاها و خدمات از طریق کانال های متعدد، ترکیبی از کانال های کوتاه (با تعداد کمی از واسطه ها) و طولانی (با تعداد زیادی واسطه) به مصرف کنندگان منتقل می شوند. تعداد راه هایی که مصرف کننده می تواند محصولات خرده فروشی را به دست آورد افزایش می یابد. از سوی دیگر، می تواند سیستم پیچیده ای ایجاد کند که گاهی مدیریت توزیع را دشوار می کند. علاوه بر این، هرچه کانال توزیع بزرگتر باشد، تولیدکننده به دلیل هزینه های واسطه گری، سود کمتری از فروش کسب می کند. سه نوع کانال اصلی وجود دارد که همه آنها ترکیبی از سازنده، عمده فروش، خرده فروش و کاربر نهایی هستند.

اولین کانال توزیع

کانال اول طولانی ترین است و از چهار عنصر، از تولیدکننده تا کاربر نهایی تشکیل شده است. صنعت نوشیدنی بزرگسالان در چندین کشور نمونه کاملی از این کانال توزیع طولانی است. در این صنعت، به دلیل قوانین منع، کارخانه های آبجوسازی نمی توانند مستقیماً به خرده فروشان بفروشند. این سیستم بر اساس آنچه سیستم سه بخشی نامیده می شود عمل می کند، به این معنی که آبجوسازی ها طبق قانون موظفند محصول خود را ابتدا به عمده فروشان و سپس به خرده فروشان بفروشند. در نهایت فروشنده محصول را به مصرف کننده نهایی تحویل می دهد.

کانال دوم توزیع

کانال دوم تولیدکننده است که مستقیماً به خرده‌فروش می‌فروشد و سپس خرده‌فروش محصول تولیدکننده را به کاربر نهایی عرضه می‌کند. در واقع کانال دوم فقط یک واسطه دارد. به عنوان مثال، دل آنقدر بزرگ است که محصولات خود را مستقیماً به خرده فروشان معتبری مانند BEST Buy بفروشد.

کانال سوم

کانال سوم و نهایی یک مدل مستقیم به مصرف کننده است که در آن تولید کننده محصول خود را مستقیماً به مصرف کننده نهایی می فروشد. آمازون که از پلتفرم خود برای فروش KINDLES به مشتریان استفاده می کند، نمونه ای از مدل مستقیم است که کوتاه ترین کانال توزیع ممکن است. یکی از وظایف مدیر شرکت پخش، تداوم و بررسی مقرون به صرفه بودن کانال های توزیع فعلی و درک این نکته است که کانال های توزیع نیازی به ثابت ماندن برای همیشه ندارند، بلکه در صورت لزوم می توان آنها را تغییر داد.

وظایف اصلی سیستم توزیع چیست؟

ذخیره و نگهداری کالا برای گردش

از مشتریان سفارش بگیرید

تحویل کالا به مشتریان

جمع آوری بدهی

کنترل و دریافت اطلاعات بازار

«توزیع» تحویل محصولات از تولیدکننده به مصرف کننده نهایی است. مویرگ ها عروق کوچکی هستند که وظیفه خون رسانی به سلول ها را بر عهده دارند و با این استعاره سیستم توزیع مویرگی ساخته می شود. ایده اصلی در توزیع مویرگی این است که محصول خود را در همه جا در دسترس قرار دهید و در نتیجه خریداران بالقوه بیشتری را جذب کنید. توزیع مویرگی اغلب زمانی ضروری است که مشتریان انتخاب های زیادی از محصولات مختلف دارند. همچنین ایجاد شبکه توزیع و فروش مویرگی منجر به کاهش ریسک های مالی، کنترل و مدیریت بازار محصول و استفاده از بازخورد بازار و جذب بیشتر مشتری می شود.

وقتی مویرگ تان کاکری

اول از همه، شرکتی که محصول را تولید می کند، سود بیشتری از توزیع مویرگی می برد. زیرا می تواند اولین برند باشد و محصولات خود را قبل از رقبا در فروشگاه ها بفروشد. به همین ترتیب، مشتریان می توانند احساس تعلق به محصول کنند. همچنین اگر فروشنده ها مارک های مختلفی داشته باشند بهتر است. زیرا می توانند با داشتن تمامی برندها در فروشگاه خود به شهرت برسند و مشتریان بیشتری را جذب کنند. در نتیجه مشتریان از آنها رضایت بیشتری دارند و شهرت بهتری در بین تولید کنندگان و مشتریان به دست می آورند.


رمز طراحی صحیح این برنامه، تعهد و حمایت مجریان از اجرای آن است. تصمیم در مورد توزیع محصول تأثیر مستقیمی بر سایر تصمیمات بازاریابی دارد. نبض یک شرکت در دست شبکه فروش و بازاریابی است. بسیاری از شرکت ها با استفاده از سیستم های فروش خلاقانه به مزیت های رقابتی دست یافته اند. تحقیقات نشان داده است که اهمیت روابط موثر با مشتری با رقابتی شدن شرکت افزایش می یابد. از جمله روش های مختلف تقویت ارتباط با مشتری، مانند ب- روابط عمومی، اشکال تبلیغات، بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی و بازاریابی آنلاین، روش هایی که از تعامل و ارتباط مستقیم و دو طرفه استفاده می کنند، تأثیر زیادی بر روی مشتری دارند.

صنعت پخش مویرگی بر اساس نیاز شرکت ها به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1- سفارش و توزیع سرما

در مرحله اول، شخصی به عنوان مهمان به فروشگاه می آید و با ابزار خود شروع به بازدید می کند (بازدیدهای سنتی که از کاغذ و خودکار برای اسناد و کاتالوگ های کاغذی برای معرفی محصولات استفاده می کنند یا بازدیدهای مدرن که از تبلت ها و نرم افزارهای مخصوص استفاده می کنند. بازدید کنید.) و سفارشات را دریافت کنید. سپس پس از ارسال درخواست به شرکت پخش، عامل پخش آن را به فروشگاه ارسال می کند. (در اینجا نمایندگی های توزیع می توانند تبلت ها و نرم افزارهایی برای توزیع اقلام کوچک، وارد کردن پرداخت ها و گرفتن امضا از مشتریان نیز داشته باشند.) به این نمونه سفارش، توزیع سرد می گویند.

2- انتقال گرم

در فرآیند پخش داغ، عامل توزیع و مهمان یک نفر هستند. اینگونه است که بازدیدکننده محصولات را در ماشین خود قرار می دهد. سپس با وسایل خود (سنتی یا مدرن) با مراجعه به فروشگاه ها بازدید و سفارش می دهد.

پس از سفارش، محصولات مورد نیاز فروشگاه به صورت همزمان به فروشگاه تحویل داده می شود. برای بازدیدهای جدید، بازدیدکننده می تواند همزمان با چاپگر شماره معتبر مشتری را چاپ و ارسال کند.

اهمیت و جایگاه نرم افزار فروش و توزیع مویرگی (توزیع سرد و گرم) در اینجا مشخص می شود.

نمونه هایی از سیستم های تحویل غذا و سیستم های تحویل مویرگی

اکثر تولیدکنندگان محصولات غذایی و بهداشتی از شبکه توزیع مویرگی استفاده می کنند. تولید کنندگان مواد غذایی و محصولات نظافتی/بهداشتی معمولاً از دو شبکه مختلف برای توزیع محصولات خود و تحویل آنها به مصرف کننده نهایی استفاده می کنند:

توزیع مواد غذایی و آرایشی از طریق کانال های توزیع انبوه

شبکه توزیع محصولات از طریق توزیع مویرگی محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی در فروشگاه های فردی.

در واقع، در یک سیستم توزیع مویرگی، محصولات بدون واسطه و قبل از انقضا به دست مصرف کنندگان و مصرف کنندگان نهایی می رسند. سیستمی که در آن غذا به مصرف کنندگان تحویل داده می شود. فروشگاه ها و نقاط توزیع، نیمه کامیون (فروش مویرگی) و تحویل به مصرف کنندگان نهایی.

البته توزیع مویرگی فقط مختص صنایع غذایی و آرایشی نیست. امروزه تولید کنندگان و عرضه کنندگان لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع لوازم صنعتی و مصرفی و …. می تواند با اجرای مدیریت توزیع کانال ریشه از مزایای فراوان آن بهره مند شود. الزامی نیست که محل توزیع فروشگاه فیزیکی باشد. حتی فروشگاه های آنلاین نیز مناسب هستند، زیرا مشتری می تواند محصول را به صورت آنلاین خریداری کند.

یکی دیگر از صنایعی که اخیراً از انتشار مویرگی در ایران استفاده کرده است، تولیدکنندگان و تامین کنندگان قطعات و ابزارآلات خودرو است. در واقع بر اساس توضیحات فوق در مورد کانال های توزیع، هر کسب و کاری که بتواند از فرآیند توزیع مویرگی برای عرضه محصول خود با هزینه ای قابل مدیریت استفاده کند، باید ساختار خاصی داشته باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

شرکت پخش مویرگی چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت پخش مویرگی شرکتی است که کالا را در پایین ترین سطح کانال توزیع (خرده فروش) توزیع می کند. به این معنی که فروش مستقیم محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی به تعداد زیادی از سوپرمارکت ها و خرده فروشان در کشور یا یک منطقه جغرافیایی خاص انجام می شود. استراتژی توزیع مویرگی در شرکت های توزیع معمولاً در توزیع کالاهای مصرفی سریع السیر (FMCG) است که می توان به صنایع غذایی اشاره کرد.

تماشای وبینار «اخبار مهم برای مدیران کسب و کار» را توصیه می کنیم. در این وبینار میزبان آقای جواد نیکبخت رئیس بازاریابی گروه لبنیات میهن بودیم و به مدت 2 ساعت ضمن بررسی پارامترهای مهم در سیستم های توزیع و فروش مویرگی نحوه استفاده از گزارشات مربوطه را به صورت عملی توضیح دادیم.

شرکت های مویرگی و توزیع از نظر ساختار و اندازه متفاوت هستند که از نظر ساختاری به شرکت های مستقل و فرعی تقسیم می شوند:

1- شرکت های پخش از نظر ساختار

شرکت مستقل پخش مو: این گروه ها همزمان با برندهای زیادی همکاری می کنند و وظیفه اصلی آنها توزیع محصولات شرکت های فعال در صنایع غذایی، دارویی و شوینده است.

شرکت توزیع مویرگی غیرمستقل: این گروه از شرکت ها از آن دسته سازمان هایی هستند که زیر نظر شرکتی که مالک شرکت تولیدی آنهاست فعالیت می کند و موظف است فقط محصولات خود را توزیع کند.

2- شرکت های انتشاراتی از نظر رشد

شرکت های کوچک محلی

دفتر مرکزی

شرکت های تلویزیون ملی

آشنایی با فعالیت های مرتبط با گردش خون مویرگی

حسابداری و مدیریت سود و زیان روزانه نقشی حیاتی در تداوم این تجارت ایفا می کند زیرا حاشیه های شرکت پخش مویرگی کم است. به عنوان مثال، شرکت های پخش مواد غذایی در تهران نسبت به سایر شهرهای ایران گران هستند و توصیه می شود اگر یک شرکت تولیدی می خواهد محصولات خود را به اندازه بازار تهران بفروشد، با یکی از آنها قرارداد ببندد. شرکت های توزیع با زمینه مناسب برای مذاکره قراردادها.

اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار پخش مویرگی رستاک را در سایت https://rastaksoft.com بخوانید.