مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیریم/صادرات غیرنفتی ۴۵ میلیارد دلار می‌شود

به گزارش شفاف، سیدرضا فاطمی امین در گفتگوی اختصاصی خبری افزود: در ماه های آینده 6 پست تجاری جدید در سایر کشورها از جمله ارمنستان و ترکیه و دو پایانه صادراتی در کشور ایجاد کرده ایم که چالش هایی از جمله رفع آنهاست. صادرات شیرینی فلفل به روسیه فعال است.

وی گفت: در این پایانه ها کیفیت و تست محصولات صادراتی ساماندهی می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 6 مشاور مالی داشتیم که در چند ماه گذشته 4 مشاور به آن اضافه شد.

فاطمی امین ادامه داد: صادرات فناوری و مهندسی از 700 میلیون دلار در سال گذشته به یک میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یافت و درآمد ارزی نیز 8 درصد افزایش یافت.

وی گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون 650 پرونده به ثبت رسیده و تشریفات واردات و صادرات به شدت تقویت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از ارز کشور برای ایجاد زیرساخت های تجاری و فعال سازی قراردادهای اقتصادی با سایر کشورها در این مدت استفاده شد.

آقای فاطمی امین گفت: «در چند ماه گذشته دو ربات جراحی به اندونزی صادر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه صنعت کشور نیازمند تهیه نقشه راه است، گفت: در طول این سال ها اسناد زیادی تدوین شده اما اجرایی شدن آن با مشکل مواجه بوده و در این زمینه روند و مسیر مشخصی نداشته ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اهداف باید در شاخص های کلیدی اقتصاد قابل اندازه گیری باشد و در برنامه ها وقایع به وضوح بیان شود.

فاطمی امین افزود: بسیاری از برنامه ها کلی و توصیفی است که با عبارات و سبک اجرا می شود.

وی گفت: پروژه ها باید جامع باشند و بر زیرساخت ها، صادرات و شبکه ها متمرکز شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این پروژه باید به اجرا پیوند خورد، اضافه کرد: به عنوان مثال هیچکس مخالف استفاده از شرکت های دانش بنیان نیست، اما سازوکار اجرای آن اندیشیده نشده است.

بر اساس سوابقی که در گذشته رشد اقتصادی کشور را هشت درصد پیش‌بینی می‌کرد، تولید فولاد در سال 1404 بالغ بر 55 میلیون تن برآورد شد، در حالی که این میزان بر اساس وضعیت کشور کاملاً نادرست است.

وی افزود: میزانی که پیش بینی و مطالعه می کنیم 30 تا 40 میلیون تن است اما باید مشخص کنیم که برای تولید این میزان فولاد به چه میزان گاز نیاز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعی گاز در یکی دو ماه اخیر بر تولید واحدهای فولادی تاثیر گذاشته است.

فاطمی امین افزود: فارغ التحصیلان بیکار زیادی داریم، اما منابع اشتغال آنها محدود است، بنابراین باید به سمت صنایعی برویم که دارای فناوری بالا هستند و فارغ التحصیلان بتوانند شغل ایجاد کنند.

انتخاب فولاد برای این کار اشتباه است زیرا به منابع مالی زیادی نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در برنامه ریزی برای صنعت باید اهداف به هم پیوسته و یکپارچه باشد و نقشه راه نباید ما را به سمت برنامه ریزی متمرکز سوق دهد زیرا برنامه ریزی کلان نیازمند هماهنگی بین بخشی است.

فاطمی امین گفت: برای اجرا نباید فکر، تصمیم یا اعلام کنیم، بلکه باید سازوکارهایی طراحی کنیم که یکسری اولویت ها را مشخص کند تا فعالان مالی در قالب آن سامانه ها حرکت کنند و به اهداف برسند.

وی افزود: به عنوان مثال در صنعت فولاد ما اتفاقات بدی افتاده و در این صنعت تعادل نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون ظرفیت تولید نورد بیشتر از تولید اینکوت و فولاد به ویژه در کوره های القایی است.

فاطمی امین افزود: با ثابت بودن قیمت مرکب و میلگرد، سرمایه گذاران بر اساس نیت باطل اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت: اکنون بازار را کنترل کرده ایم و قیمت های واقعی شکل گرفته است، بنابراین افزایش قیمت دلار در یکی دو ماه اخیر و قطع گاز تاثیری بر قیمت ورق و شمش فولادی نداشته و حتی این قیمت ها در حال کاهش است. .

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر برخی از صنایع فولادی با قیمت واقعی توجیه مالی ندارند، البته از آنها برای تغییر کاربری حمایت می کنیم و قصد خروج از حوزه را نداریم.

فاطمی امین گفت: طراحی اولویت ها پایان کار نیست بلکه سازوکارهایی است که باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه اگر برای هر قطعه قیمت تعیین کنیم قطعا شبکه نامتعادل می شود گفت: بر همین اساس وارد کل زنجیره فولاد از کنسانتره تا بورس شدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به عیار متفاوت سنگ آهن، این محصول قابل عرضه در بورس نیست.

فاطمی امین گفت: ورود به بورس کالا تعیین کننده قیمت واقعی فولاد و اهدافی است که به آن دست یافته ایم.

وی افزود: در وزارت صامت تعدادی از شاخص های کلیدی مانند صادرات، ارزش افزوده، نیروی کار، منابع سرمایه در گردش و واحدهای تولیدی ثابت را بر اساس مدل های کلان اقتصادی طراحی کرده ایم. نیاز داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات به تنهایی کافی نیست.

نظام رتبه بندی صادرکنندگان باید تغییر کند، یعنی اگر یک نفر یک میلیون دلار فولاد صادر کند، معادل یک میلیون دلار صادرکننده تجهیزات پزشکی نیست.

وی گفت: این روش باعث تشویق و جذب صادرکنندگان می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال های اخیر ظرفیت های قابل توجهی در شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است اما بیشتر آنها واحدهای کوچک و فاقد ظرفیت مالی و بازار هستند.

فاطمی امین گفت: ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان در صنایع بزرگ به ما ارزش بیشتری می دهد.

وی افزود: اولین نکته در حوزه دانش بنیان اولویت های تولید کشور است که باید با شرایط کشور اعم از ساختار جمعیت، منابع، توان علمی و مبادلات بین المللی پیوند خورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ما را به رسمیت می شناسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 60 درصد از برنامه ها غیرعملی است، خاطرنشان کرد: 8 درصد رشد در بودجه 401 لحاظ شده است.

فاطمی امین افزود: ارزش صنایع ماشین سازی، الکترونیک و خودروسازی با تمرکز بر تولید ماشین آلات بیشتر از نفت است. معاونت ماشین آلات و تجهیزات در وزارت صمت ایجاد کرده ایم.

وی گفت: در راستای حمایت از صنعت ماشین سازی 30 مشوق و مانع برداشته ایم که یکی از آنها تامین مالی زنجیره ای بر اساس تخصیص اعتبار برای خرید ماشین آلات داخلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از افزایش صادرات مرهون تلاش وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نیرو است. “

فاطمی امین گفت: رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور موظف شده اند یک نهاد بین بخشی برای رسیدگی به این روند ایجاد کنند.

وی افزود: هر دو هفته یکبار با بانک مرکزی جلسه ای برای بررسی و حل مسائل برگزار می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از این بحث ها قرارداد هوشمند و استفاده از ارزهای رمزپایه در صادرات کشور بود که فعال شد.

فاطمی امین افزود: این مسائل برای صادرات ما مهم است و طرف های خارجی راحت تر با ما کار می کنند.

این یک بیت کوین برای تولید، مصرف و هزینه ایجاد می کند که می توان آن را با استفاده از بیت کوین وارد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: معاملات هوشمند نیز به روابط کمک زیادی می کند.

فاطمی امین گفت: منتظر تکمیل تدوین سند راهبردی صنعتی قبل از نگارش برنامه هفتم هستم.

وی با بیان اینکه 60 درصد برنامه ها غیرعملی است، گفت: بسیاری از آنها در دستور کار برنامه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در لایحه بودجه 1401 نیاز به رشد اقتصادی هشت درصدی است.

وزیر صمت گفت: گزینه های زیادی برای بهره بردار جدید معدن کاف وجود دارد و در حال برنامه ریزی برای تعیین بهره بردار بدون رانت هستیم و به زودی عملیات استخراج به پایان می رسد.

فاطمی امین درباره وضعیت بهره برداری از معدن خواف بیان کرد: بهره بردار این معدن در رده های مختلف تخلفاتی داشت که در آن زمان (سال 1377) سازمان بازرسی با وزارت صمت مکاتبه کرد و پروانه بهره برداری را اعلام کرد. تخلفات توسعه این واحد.

وی ادامه داد: بر اساس نامه شورای عالی معادن در سال 1377 به وی اجازه ادامه کار تا پایان دوره بهره برداری داده شد و پس از آن پروانه بهره بردار تمدید نمی شود.

وی افزود: همکاران ما نسبت به جابجایی اپراتور اقدام کرده اند تا اپراتور جدید این کار را برعهده بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیمی از کارکنان این واحد چالش های خود را حل کرده اند، گفت: معدن کاف دارای 700 پرسنل است که از این تعداد 400 نفر در پروژه های دیگر مشغول به کار هستند و مابقی به زودی مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود: به دلیل موقعیت خاص این معدن که باید با احتیاط به آنها واگذار شود تا باعث رانت نشود.

* وزیر صمت: ما مسئولیت کیفیت خودرو را بر عهده می گیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو به موقع تنظیم شده است، تصریح کرد: شکایات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو جا دارد. وزارت ساکت این مسئولیت را بپذیر.

فاطمی امین در خصوص کیفیت خودروها افزود: باید در این زمینه با دولت، قطعه سازان و خودروسازان همکاری داشته باشیم و دو ماه است که در حال تهیه پیش نویس برنامه راهبردی خودرو هستیم و نظرات در انتظار نهایی شدن است. “

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از کارهایی که باید در سطح دولت برای صنعت خودرو انجام شود، نظارت و شفافیت است.

فاطمی امین گفت: 70 درصد کیفیت یک خودرو به 30 درصد مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه مفهوم طبقه بندی حدود 15 سال است که در صنعت خودرو مطرح شده است، اضافه کرد: یک خودروساز با 800 قطعه ساز مواجه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان استاندارد شماره گذاری خودروها قوانینی را برای خودروسازان تعیین می کند که آنها آن را تایید می کنند و قول می دهند.