مبل راحتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مبل راحتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مبل لغت معروفی است که اغلب در بین مردم استفاده می شود. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مبل چیست و انواع مبل کدام است؟ یک مبل باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در این مقاله می خواهیم اطلاعات جالبی در مورد ویژگی های دقیق یک مبل راحتی به شما ارائه دهیم. اگر قصد خرید مبل راحتی را دارید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

مبل چیست؟

مبل به معنای وسیله ای برای نشستن یا دستیار نشستن است. کلمه کاناپه در زبان فرانسوی است و منشا آن انگلستان است. ساختار کلی مبل چهارپایه کم ارتفاع و دارای روکش نرم می باشد.

مبل نیز برگرفته از همین تعریف و ساختار است و برای نشستن و پذیرایی از مهمان استفاده می شود. باید بگوییم که قدمت مبل به زمان غارنشینان برمی گردد و نمونه اولیه مبل به شکل فعلی که برای چنین سازه ای طراحی شده است به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

مبل راحتی تعاریف زیادی دارد، از جمله یک وسیله نشیمن راحت. مبل ها در دنیا معمولا به دو دسته راحتی و کلاسیک تقسیم می شوند. البته باید توجه داشت که مبلمان در ایران معمولا به سه دسته راحتی، فلزی یا سلطنتی و آنتیک تقسیم می شوند.

اگر با مبل آشنایی ندارید، بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید. مبل های استیل و کلاسیک که تقریباً یک خانواده هستند اما تفاوت هایی در آنها وجود دارد، مبل های راحتی بر خلاف مبل های کلاسیک دارای صندلی های بسیار نرم با ارتفاع کم و دسته و کوسن های پهن هستند. از ویژگی های مهم آن ایجاد احساس راحتی و نرمی در پشت و صندلی است.

برای خرید مبل بادوام باید اطلاعات لازم را در مورد اندازه و تفاوت فنر، عمق صندلی، فنر، پارچه و … به دست آورید. مبل یکی از گران ترین وسایل منزل است که سال هاست مورد استفاده خانواده ها قرار گرفته است. در صورت خرید مبل برای استفاده موقت، پس از مدتی می توانید آن را از اتاق نشیمن به اتاق نشیمن منتقل کنید و پس از مدتی می توانید آن را به سمت پایین و در نهایت از اتاق خواب خارج کنید. به راحتی می بینید که یک دهه یا بیشتر می گذرد و مبل جزئی از زندگی شما شده است، پس بهتر است مبل باکیفیت و با انتخاب های هوشمندانه بخرید تا سال ها در کنار شما بماند.

چگونه از کیفیت مبل اطمینان حاصل کنیم؟

استحکام مبل را بسنجید، مبل های باکیفیت عموما محکم و سنگین هستند. می توانید چند بار به مبل ضربه بزنید تا مقاومت آن را اندازه بگیرید، سپس گوشه آن را بلند کرده و تکان دهید، اگر فکر می کنید مبل سبک است، بهتر است آن را نخرید. مبل های ساخته شده از چوب سخت مانند بلوط، توسکا، افرا یا تخته سه لا با کیفیت خوب را انتخاب کنید. استفاده از ترکیب فنر و تسمه در یک مبل کیفیت بالای آن را نشان می دهد در حالی که استفاده از فنرهای غلتکی می تواند راحتی مبل را افزایش دهد.

قاب و اتصالات را بررسی کنید

محل اتصال بهترین مبل ها دو بار میخکوب شده و گوشه ها چسب و پیچ کافی دارند. در مبل های مدل بالا، پایه ها و فریم یک تکه است و پایه ها جدا به بدنه متصل نمی شوند. با این حال، یکی از مزایای پایه های جداشدنی این است که راحت تر از در عبور می کنند.

به تشک های مبل دقت کنید

تشک های کاناپه ای یکی از مواردی است که در هنگام انتخاب باید به آن توجه کرد. بیشتر تشک ها دارای هسته فوم پلی اورتان هستند. هر چه فوم متراکم تر باشد، سنگین تر و بادوام تر است. از تشک های سبک در مبل های ارزان قیمت استفاده می شود. مبل های باکیفیت دارای تشک های ترکیبی با فنر تعبیه شده در وسط است که با فوم مرغوب احاطه شده است.

چگونه می توان مطمئن شد مبل انتخابی ما با دکوراسیون اتاق همخوانی دارد؟

اگر به دنبال دکوراسیون سنتی هستید، بهتر است به دنبال مبل هایی با بازوهای گرد و همچنین تخت های پرزدار و پرزدار باشید. مبل های جدید دارای خطوط تمیز در تزئینات کوچک و پارچه های رنگارنگ هستند. در هنگام خرید بهتر است اندازه اتاق را در نظر بگیرید و ببینید کدام مبل برای آن فضا مناسب تر است.

مبل راحتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
مبل راحتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید، یک طرح اولیه را با استفاده از چسب کاغذی و نوارهای آبی بکشید. اگر قصد دارید زمان زیادی را بر روی مبل بگذرانید، بهتر است فاصله بین دو تکیه گاه را بررسی کنید تا از اندازه مناسب آن مطمئن شوید. در ضمن بهتر است فقط طول آن را در نظر نگیرید زیرا پهنای دستگیره ها نیز بر فضای بین دو دسته تاثیر می گذارد. اگر فضای کوچکی دارید بهتر است مبل با بازوهای باریک بخرید زیرا جلوه بهتری دارد.

می‌خواهید کاناپه‌تان برای چند نفر مناسب باشد؟

ظرفیت مبل مهم است، بنابراین اگر یک مبل با تشک دو نفره خریداری می کنید، انتظار نداشته باشید که بتوانید بیش از دو نفر روی آن بنشینید. برای جا دادن افراد بیشتر روی مبل، از مبل های سه تایی یا مبل هایی با تشک بلند استفاده کنید.

پشتی مبل راحتی معمولا یکی از دو نوع مختلف است. یا نوعی بالش است که دارای چند کوسن یا پشتی قابل جابجایی است یا از یک واحد کامل تشکیل شده است. مبل با پشتی نرم راحت تر و شیک تر است، اما یک نقطه ضعف دارد، باید کار کنید و بالش ها را با دقت پر کنید. در غیر این صورت، معمولاً کمی کج و کثیف به نظر می رسد.

اندازه مبل

اندازه مبل متفاوت است، راحتی مبل تحت تاثیر عوامل زیادی مانند عمق نشیمنگاه و زاویه پشتی آن قرار دارد. ممکن است بپرسید چگونه عمق مناسب مبل را تعیین کنیم؟ ما به شما می گوییم که باید از تجربه خود کمک بگیرید. اگر مبل یا صندلی دارید که روی آن احساس راحتی می کنید، فاصله بین زانوها و نقطه برخورد پشتی با پشتی مبل را اندازه بگیرید و این اندازه ها را هنگام جابجایی مبل در نظر بگیرید.

رنگ مناسب برای مبل

انتخاب رنگ مناسب نیز مهم است، از آنجایی که برای خرید یک مبل راحتی باید پول زیادی پرداخت کنید، واقعاً می خواهید سال ها بدون از مد افتاده شدن از آنها استفاده کنید. بهتر است پارچه ای ساده برای مبل خود انتخاب کنید.

با خرید بالش های رنگارنگ و شیک می توانید جلوه زیبایی به مبل خود بدهید. اگر کودک کوچکی دارید بهتر است از خرید مبل با رنگ روشن خودداری کنید زیرا خیلی زود کثیف می شود و تمیز کردن آن سخت می شود.