قیمت شارژ کارتریج پرینتر به چه چیز بستگی دارد؟

 در این صفحه از بازار “استاده” به معرفی متخصصین مجرب جهت انجام خدمات شارژ کارتریج پرینتر در محل و همراه لیست هزینه و نحوه شارژ آن می‌پردازیم. با انواع کارتریج‌های مورداستفاده در پرینتر‌ها و پروسه‌ی کامل شارژ کارتریج در زمان آشنا شویم و چگونگی انجام شدن این فرآیند و نحوه‌ی اجرای آن در منزل یا محیط کار را نیز فرا بگیریم.

قیمت شارژ کارتریج به چه عواملی بستگی دارد؟پرینتر‌های لیزری و جوهرافشان دو نوع بسیار متداول و معروف از پرینترهای پرکاربرد امروزی هستند که به‌منظور چاپ انواع محتوا و برای انجام شدن عملکرد و کارایی این‌گونه پرینترها، به تونر در پرینترهای لیزری و جوهر در پرینترهای جوهرافشان نیاز است. در همین راستا، کارتریج نیز که همان مخزن و جایگاه نگهدارنده‌ی تونر یا جوهر در پرینتر می‌باشد، از اصلی‌ترین قطعات انواع پرینتر به‌شمار می‌رود که برحسب میزان استفاده از پرینتر و جوهر یا تونر آن، قابل شارژ می‌باشد.

کاربران گرامی، تمامی قیمتهای اعلام شده در استاده بهصورت حدودی میباشد.

حداکثر قیمت( تومان) عنوان
شارژ کارتریج 80.000 تا 130.000
شارژ تونر( لیزری-رنگی) 90.000 تا 150.000
شارژ تونر( لیزری-سیاه سفید) 80.000 تا 130.000

هزینه و قیمت شارژ کارتریج مانند هر وسیله و ابزار کاربردی دیگر، به نوع و مدل پرینتر، ابعاد و اندازه‌ی پرینتر، برند تولیدکننده‌ی آن، حجم کارتریج دستگاه، مرغوبیت، کیفیت و مقدار گرم تونر مصرفی و همچنین میزان کارکرد وسیله و نوع استفاده از آن بستگی دارد.

 حتما بخوانید: خدمات

دقت داشته باشید براساس نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات کاربردی پرینتر مانند چیپست و بلید، محدوده‌ی قیمت شارژ پرینتر نیز افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است قیمت شارژ کارتریج برای پرینتر‌های سامسونگ، اچ‌پی و کانن کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و برحسب کارایی و تکنولوژی طراحی کارتریج‌ها، محدوده‌ی قیمت تعیین می‌گردد.

توصیه می‌شود پس از کسب اطلاع از معتبرترین شرکت‌ها و کارگاه‌های شارژ کارتریج پرینتر، ضمن اطمینان از ارائه‌ی گارانتی و خدمات سریع و باکیفیت ازجانب آنها، برای شارژ اقدام کنید.

نحوه شارژ کارتریج

شارژ کارتریج پرینتر ازجمله کارهایی است که علی‌رغم تخصصی بودن آن، افراد غیرمتخصص نیز می‌توانند با دسترسی به ابزارآلات و وسایل موردنیاز، این پروسه را در محل کار خود یا منزل انجام دهند.

 حتما بخوانید: خدمات در استاده

توجه داشته باشید به‌دلیل امکان نیاز به ابزارآلات تخصصی و کمکی مانند دستگاه مکنده و… برای انجام شدن فرآیند شارژ کارتریج و همچنین بنابر دلایلی همچون امکان نشت تونر، بروز کثیف‌کاری طی روند و بروز خطا و آسیب حین شارژ کارتریج، توصیه به انجام شدن پروسه‌ی تعویض شارژ در محل تعمیرگاه تخصصی می‌باشد. اما با حفظ نکات و انجام شدن اصولی تمامی مراحل، این پروسه در مکان‌هایی غیر از تعمیرگاه نیز امکان‌پذیر است.

 بهطور کلی، مراحل شارژ صحیح کارتریج شامل چندین گام میباشد که به شرح زیر است: (درهنگام انجام پروسه، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.)

1- درابتدا پیچ موجود در سمت راست کارتریج را باز کرده و پس از آن، قاب بیرونی کارتریج را خارج نمایید. در این حالت، دو قسمت کاملا جدا از هم دردسترس خواهد بود؛ قسمتی تحت عنوان مخزن تونل اصلی و قسمت دیگری به نام ضایعات تونل.

ضایعات تونل که شامل یک بخش فوم‌مانند می‌باشد، باید کاملا از هرگونه پودر اضافی و باقی‌مانده تخلیه گردد.

2- پس از خارج‌ کردن فوم و درام از مخزن تونل، با استفاده از دریل و با باز کردن پیچ‌ها، قسمت بلید را نیز باز کرده و آن را خارج کنید. در این حالت، تونل‌های اضافه که پس از هربار چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرند، جمع می‌شوند. پودر داخل این تونل‌های مخزن ضایعات را دور بریزید؛ چراکه قابلیت استفاده‌ی مجدد ندارند.

 حتما بخوانید: همراه قیمت

برای خالی کردن تونل‌های داخل مخزن اصلی نیز پس از باز کردن پیچ سمت چپ آن و خارج‌سازی مگنت جاذب پودر، تونل‌ها را از هرگونه پودر و تونر باقی‌مانده پاک‌سازی کنید. (برای این منظور می‌توان از بادگیری آنها استفاده کرد.)

3- در این مرحله نیاز به سرویس‌کاری اجزای مخزن ضایعات می‌باشد. پس از بادگیری تونل‌ها، بلید را مجددا در جایگاه اصلی خود در داخل مخزن ضایعات قرار دهید و پیچ آن را ببندید. پس از آن، فوم و درام (ترجیحا جدید) را نیز ببندید. قبل از بستن فوم، سطح آن را با پارچه‌ای نسبتا نرم کاملا پاک کنید. پس از جاسازی آن در جایگاه اصلی خود در کارتریج، با فشردن گوشه‌های آن به داخل، آن را در جایگاه خود محکم کنید.

 حتما بخوانید: خدمات

4- این مرحله مربوط به سرویس‌کاری مخزن اصلی است. پس از جداسازی بلید، آن را با دستمال پارچهای کاملا تمیز و عاری از آلودگی، پاک نموده و پس از پاک‌سازی آن و همچنین کناره‌های جانبی مخزن، مجددا بلید را در جایگاه خود قرار دهید. قطعات بازشده و پیچ‌های جداشده را نیز مجددا به‌درستی وصل کنید.

5- اکنون می‌توانید تونر را در داخل مخزن کارتریج تخلیه کنید. میزان تونر مصرفی و نوع آن، بسته به نوع کارتریج و پرینتر متفاوت خواهد بود. تونر را قبل از تخلیه کاملا تکان دهید تا به‌خوبی حل شود و به‌آسانی از بطری خارج شود.

در این مرحله برای تخلیه‌ی تونر در کارتریج بخاطر داشته باشید که از ماسک و دستکش را فراموش نکنید؛ چراکه تونر کارتریج از مواد سرطان‌زا به‌شمار می‌رود.

6- در این مرحله برای سرویس‌کاری مگنت، آن را با دستمال پارچه‌ای آغشته به اسپری تینر به‌خوبی تمیز و پاک‌سازی کنید تا آلودگی‌ها و همچنین خط و خش‌های آن کامل از بین برود. پس از پاک‌سازی، مگنت را از قسمت چرخ‌دنده‌ی بزرگ آن در مخزن جاسازی کنید.

 حتما بخوانید:

7- در مرحله‌ی آخر، با نصب مخزن اصلی و مخزن ضایعات بر روی یکدیگر، کار شارژ کارتریج به اتمام می‌رسد. برای این منظور در ابتدا، چرخ‌دنده‌های دو قطعه‌ی تونل را در یک‌راستا قرار دهید و با قرار دادن ضایعه‌ی قسمت انتهایی کارتریج در شیار دایره‌ای قطعه‌ی دیگر، دستگاه را به‌طور کامل جاسازی و نصب کنید. در انتها، قاب روی درام را نیز فیکس و درپوش کارتریج را ببندید.

آموزش ویدئویی شارژ کارتریج پرینتر

انواع کارتریجهای قابل شارژ برحسب نوع پرینتر

لازم به ذکر است در بیشتر انواع پرینترها، مخزن جوهر داخل پرینترهای جوهرافشان که همان کارتریج میباشد، قابل شارژ نیست. به‌گونه‌ای که شارژ پرینترهای جوهری و پرکردن مجدد مخزن آنها توصیه نمی‌گردد. بنابراین، شارژ کارتریج اغلب برای پرینترهای لیزری متداول است.

شارژ کارتریج جوهرافشان نیازمند پروسه‌ای پیچیده و آسییب‌رسان به دستگاه می‌باشد. علاوه بر آن، احتمال ریزش جوهر بر روی قطعه‌های دیگر پرینتر، امکان خرابی آنها را زیاد می‌کند. بنابراین، برای جلوگیری از عملکرد نامطلوب، توصیه به تعویض کارتریج پرینترهای جوهری نمی‌شود.

 حتما بخوانید:

سوالات و مشکلات متداول درخصوص شارژ کارتریج

چرا پرینتر بعد از شارژ کارتریج، کیفیت و رنگ مطلوب را ندارد؟

یکی از مشکلات و سوالات رایجی که درخصوص شارژ پرینتر و نحوه‌ی عملکرد این دستگاه پس از پروسه‌ی شارژ متداول می‌باشد، علت کیفیت پائین چاپ پرینتر علی‌رغم شارژ شدن کارتریج آن می‌باشد.

در این خصوص نکته‌ی حائزاهمیت، کیفیت و جنس شارژ کارتریج می‌باشد. گاهی به‌دلیل کیفیت پائین تونر استفاده شده، پرینتر بعد از شارژ کارتریج، کیفیت و رنگ مطلوب را ندارد. ممکن است به‌دلیل خرابی درام و یا فیوزر کارتریج نیز این اتفاق بیفتد که بنابر صلاحدید متخصصین مجرب و درصورت خرابی یا عیب باید آنها را تعویض کرد.

توصیه می‌شود برای شارژ کارتریج و پر کردن مخزن پرینتر، از تونر اورجینال و با کیفیت مناسب استفاده شود. گاهی نیز بسته به نوع استفاده و کارایی پرینتر مانند مواقع چاپ‌های حساس نقشه‌کشی، توصیه به تعویض کارتریج با نوع اورجینال آن می‌شود.

 حتما بخوانید:

تعداد دفعات موردنیاز هر کارتریج برای شارژ مجدد چقدر میباشد؟

  • سوال دیگری که در این زمینه مطرح می‌گردد، درخصوص تعداد دفعات موردنیاز هر کارتریج برای شارژ می‌باشد. لازم به ذکر است این موضوع به نحوه‌ی کارایی پرینتر و میزان استفاده از آن بستگی دارد.
  •  به‌طور کلی، تا زمانی که خود کارتریج آسیب ندیده باشد و دچار صدمه‌ی سنگین مانند شکستگی یا ترک نشده باشد؛ می‌توان آن را به‌خوبی شارژ کرد.
  • گاهی علاوه بر شارژ کارتریج نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات جانبی مهم در کارکرد پرینتر نیز می‌باشد که بسته به میزان آسیب تعمیر می‌گردند.

نحوهی اطلاع از زمان اتمام جوهر کارتریج به چه صورت است؟

سوال دیگر درخصوص نحوه‌ی اطلاع از زمان اتمام جوهر کارتریج و موعد مقرر برای تعویض آن می‌باشد. لازم به ذکر است مدت زمان معین و دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و بسته به نوع کارایی پرینتر این زمان متغیر خواهد بود. اما به‌طور میانگین، هر شش ماه یک‌بار نیاز به شارژ انواع متفاوت کارتریج می‌باشد. کیفیت رنگ برگه‌های چاپ شده توسط دستگاه و همچنین پیام خود دستگاه مبنی بر اتمام کارتریج، دو فاکتور مهم در تعیین زمان مناسب جهت شارژ یا تعویض کارتریج به‌شمار می‌رود.

درصورتی که کیفیت چاپ برگه‌ها افت پیدا کند و یا خطوط سفیدرنگ، نصفه و نیمه‌کاره در برگه‌های چاپی نمایان شود، نشان از کمبود جوهر یا تونر در کارتریج می‌باشد که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شارژ آن اقدام شود تا آسیب و صدمه به سایر قطعات داخلی رخ ندهد.

دلیل سر و صدای بیش از حد کارتریج پرینتر چیست؟

یکی دیگر از مشکلات رایج مربوط به سروصدای بیش از اندازه‌ی کارتریج پرینتر می‌باشد. در اغلب موارد به‌دلیل تمام شدن تونر کارتریج و فرارسیدن زمان شارژ آن، چنین صداهایی از کارتریج تولید می‍شود. اما گاهی نیز علی‌رغم شارژ کارتریج، مشکل همچنان وجود دارد و به‌دلیل خرابی مگنت که یکی از قطعه‌های پرمصرف کارتریج می‌باشد، صدای ناخوشایندی از پرینتر‌های لیزری بلند می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

دلیل موازی نبودن خطوط چاپی پس از شارژ چه چیزی است؟

درخصوص صاف و موازی نبودن خطوط چاپی پس از شارژ کارتریج نیز می‌توان مشکل را از قطعه‌ی کارتریج و یا فیوزر آن دانست که درصورت فرسودگی و یا خرابی آنها برای رفع این مشکل نیاز به تعویض آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌باشد