دلایل روشن شدن چراغ کارتریج پرینتر

در پرینتر مجموعه‌ای از دکمه‌ها به همراه چراغ‌های چشمک‌زن وجود دارد که هر یک برای نشان دادن یک قابلیت دستگاه کاربرد دارد. در زمان عملکرد دستگاه، روشن شدن یا چشمک زدن این چراغ‌ها می‌تواند علت خاصی داشته باشد. کارتریج سامسونگ یک محفظه استوانه‌ای شکل است که جوهر یا تونر را در آن می‌ریزید و برای چاپ استفاده می‌کنید. در واقع کارتریج پرینتر یکی از مهم‌ترین  قسمت‌های پرینتر است که اگر یکی از چراغ‌های آن روشن شود، باید علت را بررسی کنید. در زمان خرید کارتریج هم ممکن است فروشنده اطلاعاتی را در رابطه با دستگاه در اختیار شما قرار دهد. با این حال مطالعه این مطلب می‌تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند.

آشنایی با کارتریج لیزری

روشن شدن چراغ کارتریج توشیبا (یا هر برند دیگری)، از یک مشکل حکایت دارد و خطاهای مختلفی را نشان می‌دهد. اغلب کسانی که در زمینه فروش کارتریج فعالیت دارند، معتقدند که روشن شدن چراغ‌های چشمک زنی که بر روی پنل چاپگر قرار دارند، نشان‌دهنده خطا دستگاه است.

به همین دلیل اگر خطای مرتبط با چشمک زدن چراغ دستگاه را مشاهده کردید، باید با نمایندگی کارتریج hp تماس بگیرید. اما گاهی نیز به راحتی می توانید این خطاها را کشف کرده و آن‌ها را عیب‌یابی کنید.

به طور کلی در بسیاری از مواقع چراغ زدن به معنای خراب بودن قطعات کارتریج است که باید مشکل آن برطرف شود. در اینجا دلایلی وجود دارد که علل روشن بودن چراغ این قطعه را به خوبی نشان می‌دهد.

باز بودن درب کارتریج

زمانی که درب کارتریج باز باشد و آن را به طور کامل روی سطح استوانه‌ای قفل نکرده باشید، چراغ روشن می‌ماند. وقتی جوهر یا تونر را در داخل کارتریج ریختید، باید درب آن را محکم ببندید و از بسته بودن آن مطمئن شوید. اولین نکته در مورد علت روشن شدن چراغ کارتریج، بررسی درب این همین قطعه است.

خراب بودن قطعات کارتریج

بعد از خرید کارتریج پرینتر باید قطعات مختلف آن را بررسی کنید و یا از وارد کننده کارتریج hp (یا هر برند دیگری) بخواهید در مورد قطعات آن اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. همچنین در دفترچه راهنمای دستگاه هر یک از قطعات کارتریج بررسی شده‌اند که زمان روشن کردن به این اطلاعات نیاز دارید. شما می‌توانید با یک سرچ اینترنتی در مورد قطعات مختلف کارتریج اطلاعاتی خوبی را کسب و در صورت روشن شدن چراغ کارتریج، علت آن را بررسی کنید.

اتصال نامناسب دستگاه

اگر چراغ Power و یا Resume کارتریج روشن است، به این معناست که دستگاه به خوبی راه‌اندازی نشده است و در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در این مواقع بعد از شارژ کارتریج باید دوباره آن را به برق متصل کنید.

همچنین باید دستگاه در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. قرار دادن پرینتر روی سطح شیب‌دار و یا سطحی که باعث لغزش دستگاه می‌شود، یک عامل روشن شدن چراغ است. به یاد داشته باشید حتی با خرید کارتریج از بین بهترین برندهای بازار باز هم باید به درستی از آن استفاده کنید تا در زمان روشن شدن با خطا مواجه نشوید.

گیر کردن کاغذ در دستگاه

یکی از دلایل دیگری که باعث روشن شدن چراغ کارتریج می‌شود، گیر کردن کاغذ در دستگاه است. این مورد با روشن شدن چراغ چشمک زن Resume خود را نشان می‌دهد. حتما بعد از خرید کارتریج فروشنده در مورد نوع کاغذی که باید در دستگاه استفاده کنید، با شما صحبت می‌کند.

همچنین در دفترچه راهنمای پرینتر در مورد نوع کاغذ مناسب دستگاه اطلاعاتی درج شده است. بهتر است برای استفاده درست از پرینتر حتما از کاغذهای مناسب آن استفاده کنید.

در صورتی که چراغ چشمک زن Resume روشن شد، دستگاه را خاموش کرده و بعد قسمت خروج کاغذ را بررسی کنید. اگر در این قسمت کاغذ گیر کرده است، مطمئن شوید پاره نشود و آن را به طور کامل از چاپگر خارج کنید.

بررسی عملکرد چاپگر با کمک چراغ کارتریج

کسانی که در زمینه فروش کارتریج فعالیت دارند، خوب می‌دانند چراغ‌هایی که روی این قطعه قرار دارد، برای نشان دادن مشکلات و خطاهای چاپگر هستند. شما می‌توانید از طریق چراغ‌های چشمک‌زن، عملکرد چاپگر را به راحتی بررسی کنید. به طور کلی در بیشتر دستگاه‌های پرینتر (به خصوص برند hp) 8 دکمه به کار رفته است که عبارتند از:

  1. دکمه سطح جوهر
  2. دکمه لغو
  3. دکمه پاور
  4. دکمه Resume
  5. دکمه رنگی شروع کپی
  6. دکمه بی‌سیم
  7. دکمه اطلاعات
  8. دکمه سیاه شروع به کپی کردن

اگر چراغ روی هر یک از دکمه‌ها روشن شود، نشانه وجود مشکل در همان قسمت است. اگر بعد از شارژکارتریج hp متوجه شدید، چراغ آن روشن مانده است، باید علت را در گیر کردن کاغذ، باز ماندن درب کارتریج و یا خراب بودن این قطعه بررسی کنید. اما در مورد روشن شدن سایر دکمه‌ها، به راحتی می‌توانید از طریق کاربرد دکمه و روشن ماندن چراغ آن، مشکل دستگاه را تشخیص دهید.

رفع خطاهای چراغ چشمک‌زن کارتریج

نوع و الگوی چشمک زدن هم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن دقت داشته باشید و زمان خرید کارتریج اطلاعات کاملی در مورد نحوه عملکرد چراغ‌ها را از فروشنده دریافت کنید. از سوی دیگر ممکن است عملکرد چراغ‌ها در دستگاه‌ها با برندهای مختلف متفاوت باشد. برای مثال خطاهای چراغ چشمک‌زن در کارتریج در هر یک از محصولات با یکدیگر متفاوت است و شاید این شما را به اشتباه بیندازد.

در اینجا برخی از مهم‌ترین خطاهای چراغ چشمک‌زن دستگاه پرینتر آمده است:

چراغ چشمک زن Power

زمانی این دکمه روشن می‌شود که پرینتر به اندازه کافی، کاغذ نداشته و یا کاغذهای آن تمام شده باشد. همچنین در صورتی که درب دستگاه باز باشد، ممکن است این دکمه روشن شود. پس برای جلوگیری از بروز این خطا حتما بعد از شارژ کردن و بستن درب کارتریج، کاغذ دستگاه را نیز چک کنید.

بررسی پیام روی صفحه نمایش دستگاه

امروزه در مراکز فروش کارتریج و چاپگر، دستگاه‌هایی با صفحه نمایش لمسی عرضه می‌شود که خطاها را به سادگی روی آن مشاهده می‌کنید و حتی به بررسی دستگاه هم نیاز ندارد. پس یک علت روشن شدن چراغ کارتریج را می‌توانید در صفحه نمایش دستگاه مشاهده کنید.

اگر چراغ Power به تمام شدن کاغذها مرتبط باشد، روی نمایشگر مشخص می‌شود. بعد از اینکه کاغذ دستگاه را شارژ کردید، در قسمت صفحه نمایش، ارور مربوط به آن را بررسی و برطرف کنید.

چشمک زدن چراغ کارتریج در هر 3 ثانیه

اگر چراغ پرینتر هر 3 ثانیه یک بار روشن و خاموش می‌شود، به این دلیل است که برای دستگاه دستور مشخص کرده‌اید، اما در حال انجام کار دیگری هستید. برای رفع این خطا و خاموش کردن چراغ، باید اجازه دهید دستور فعلی شما اجرا شود. سپس دستگاه را بازنشانی کنید که این کار با روشن و خاموش کردن آن انجام می‌شود.

حالا یک برگه برای تست کردن عملکرد صحیح چاپگر در آن قرار داده و فرآیند چاپ را روی آن انجام دهید. هنگام چاپ این برگه، باید دکمه خاموش شده باشد و بار دیگر با مشکل روشن/ خاموش شدن مداوم آن روبرو نشوید. اگر این مشکل برطرف نشد، تنظیمات حالت چاپ پرینتر را تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

عیب یابی چراغ نارنجی چشمک زن

یکی دیگر از علل روشن شدن چراغ کارتریج را باید در رنگ چراغ بررسی کنید. اگر چراغ نور نارنجی را نشان می‌دهد، نشان‌دهنده خرابی در قطعات دستگاه، گیر کردن کاغذ و یا نصب اشتباه کارتریج است. با بررسی هر یک از این موارد می‌توانید چراغ با نور نارنجی را خاموش کنید.

در پایان

کارتریج چیست؟ کارتریج یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در دستگاه چاپگر کاربرد دارد و تونر یا جوهر را در آن می‌ریزید. مراکز فروش کارتریج در مورد نحوه استفاده از این قطعه، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در غیر این صورت بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه و کارتریج را به طور کامل مطالعه کنید. امیدواریم مطالبی که ارائه شد برایتان مفید بوده باشد.