عوارض پاکسازی پوست چیست؟

عوارض پاکسازی پوست چیست؟

عمل از بین بردن سلول های مرده و ناخالصی های تجمع یافته روی پوست را پاکسازی پوست می گویند. با پاکسازی پوست می توان پوست شاداب و شاداب شود و تا حد زیادی به سلامت پوست کمک کند. البته این به معنای نادیده گرفتن اثرات پاک کنندگی پوست نیست.

عوارض پاکسازی پوست

فواید پاکسازی صورت

لایه برداری پوست به حذف سلول های مرده پوست و همچنین چربی و سلول های مرده پوست به دلیل آلودگی هوا کمک می کند. علاوه بر این، با پاکسازی پوست، جوش های سرسیاه از سطح پوست پاک شده و مواد معدنی و اکسیژن وارد پوست می شود. درم یک لایه داخلی است که در زیر پوست قرار دارد. کلاژن در این ناحیه قرار دارد، پاکسازی پوست باعث بازسازی می شود.

البته برخی افراد برای درمان جوش یا لک های آکنه روی صورت و کاهش کک و مک و لکه های بارداری روی صورت و یا حتی در برخی موارد برای کاهش چین و چروک، لایه برداری را توصیه می کنند. پوست انسان به طور طبیعی چربی تولید می کند و از این روغن برای محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید و جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب از سطح و خشکی پوست استفاده می شود.

فواید پاکسازی پوست به طور کلی عبارتند از:

زیبایی و جذابیت چهره را افزایش می دهد

افزایش طراوت و درخشندگی پوست

درمان خطوط ریز و روشن شدن پوست

افزایش اکسیژن رسانی پوست

ترمیم بافت آسیب دیده پوست

اهمیت پاکسازی پوست صورت

هنگامی که روغن های موجود در منافذ پوست با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شوند، می توانند کومدون یا جوش های سرسیاه ایجاد کنند.

روش های مختلفی برای از بین بردن این جوش های سر سیاه وجود دارد که اکثر این روش ها سطحی و موقتی هستند مانند چسب یا اسکراب.

بهترین راه برای درمان جوش های سرسیاه و سرسفید یا کومدون; این تخلیه کامل آنهاست. همچنین برای پاکسازی صورت نیز شناخته شده است.

رفع کامل آکنه از تجمع و چربی اضافی در فولیکول های مو که اساس آکنه و جوش های التهابی هستند جلوگیری می کند و همچنین منافذ پوست را باز می کند.

عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه

متاسفانه برخی از افراد برای رفع مشکلات پوستی خود به خوددرمانی روی می آورند.

که کاملاً نابخردانه و اشتباه است و در آینده آسیب جدی و جبران ناپذیری به پوست وارد می کند

هر نوع درمان پوستی باید زیر نظر پزشک باشد تا عوارض غیرقابل پیش بینی روی پوست ایجاد نشود.

یکی از متداول ترین راه های کاهش عوارض لک، روشی به نام پاکسازی پوست است.

متاسفانه این عمل در برخی از آرایشگاه ها انجام می شود، کاملا اشتباه است و انجام آن در آرایشگاه ها ممنوع است.

امروزه بسیاری از آرایشگران که اطلاعات کافی در مورد ساختار، فیزیولوژی و آناتومی پوست ندارند وارد عرصه پوست و مو شده اند. این موضوع مشکلات زیادی را برای پوست افراد به خصوص خانم ها ایجاد می کند. برخی محل و زمینه کار را برای آرایشگران مقصر می دانند و توصیه های پزشکی برای پوست و مو به کسانی که حرفه زیبایی را مرور می کنند ارائه می کنند. و شما را به انجام لایه برداری شیمیایی یا پیلینگ و … تشویق می کنند.

پاکسازی پوست یکی از کارهایی است که در آرایشگاه انجام نمی شود، بلکه زیر نظر متخصص پوست و مو انجام می شود.

اما متاسفانه در برخی موارد این کار بدون حضور پزشک متخصص انجام می شود. در این صورت ممکن است پس از تمیز کردن پوست عوارض ناخوشایندی مشاهده شود.

عوارض پاکسازی پوست
عوارض پاکسازی پوست

پاکسازی پوست خوب است یا بد؟

بسیاری از افرادی که برای لایه‌برداری به آرایشگاه مراجعه می‌کنند، آکنه دارند.

در صورتی که آرایشگر اصول اولیه مراقبت از پوست را نمی داند و به نام پاکسازی پوست و ویتامین ها از کرم های مختلف، سنگین و چرب استفاده می کند.

حتی می تواند باعث تحریک شدید جوش ها شود که در نهایت سلامت پوست را به خطر می اندازد.

پاکسازی صورت امروزه به طور گسترده در آرایشگاه ها تبلیغ می شود.

که شامل ماساژ پوست، بخور دادن و استفاده از کرم های لایه بردار است.

بعد از این مرحله مرحله بعدی اسپری غلاف ها زیر پوست است.

تمیز کردن با اتومایزر:

در برخی موارد نیز می‌توان دید که آرایشگران از بخور برای تمیز کردن پوست افراد دارای پوست چرب استفاده می‌کنند.

این یکی از رایج ترین روش های تمیز کردن پوست است.

در حالی که برای افرادی که پوست چرب دارند، بخور صورت باعث باز شدن منافذ پوست و افزایش آکنه روی پوست در هفته های آینده می شود.

برای تمیز کردن صورتمان چه کنیم؟

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که پاکسازی صورت دارای مزایایی از جمله جوانسازی و شادابی پوست است. اما از طرفی با توجه به اینکه توسط یک فرد غیر حرفه ای انجام می شود می تواند آسیب های جبران ناپذیری به پوست وارد کند. در این بین مراجعه به متخصص پوست و استفاده از اسکراب برای پاکسازی پوست می تواند یک راه حل علمی باشد. به دلیل استفاده از مواد دارویی کمترین آسیب را به پوست وارد می کند. اگرچه این روش زمان بر است، اما بهترین گزینه برای جلوگیری از عوارض پاکسازی پوست است و روشی کاملا علمی است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

پاکسازی پوست در آرایشگاه ها بدون حضور پزشک متخصص همچنان یکی از مواردی است که باعث بروز مشکلات اساسی می شود.

این امر به دلیل عدم شناخت پوست بدن افراد غیر حرفه ای در نهایت منجر به نگرفتن نتیجه مطلوب از پاکسازی پوست می شود.

پاکسازی پوست باید با توجه به نوع پوست، پوست چرب، خشک و مختلط انجام شود. و زمانی که پوست را تمیز می کنید نباید تمام چربی را پاک کنید.

برای داشتن پوستی خوب و سالم به روغن های پوست معمولی نیاز دارید حتما بعد از پاکسازی پوست با توجه به نوع پوست خود از کرم های مرطوب کننده و مراقبت کننده استفاده کنید. اگر سبوم خارج از محدوده طبیعی باشد. باعث ایجاد جوش و کومدون می شود.

پوست چرب می تواند به مرور زمان باعث باز شدن منافذ پوست و ظاهر شدن پوست پرتقال شود. پاکسازی پوست و شستن روزانه آن از باز شدن منافذ جلوگیری می کند.

مراقبت های بعد از پاکسازی پوست

پس از انجام روش پاکسازی پوست، رعایت توصیه های متخصص برای به حداقل رساندن تغییر رنگ و قرمزی صورت ضروری است.

بهتر است صورت را با فوم یا کرم ضد آکنه بشویید.

تا چند روز بعد از شستن صورت از شیر پاک کننده استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که پوست 48 تا 72 ساعت پس از پاکسازی بسیار حساس است. به همین دلیل از اسکراب ها و لایه بردارهای خشن استفاده نکنید.

برای چند روز صورت خود را به آرامی بشویید.

پس از پاکسازی پوست تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. اگر در معرض اشعه های مضر خورشید هستید، از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

تا چند روز پس از پاکسازی پوست از ماساژ دادن و کشیدن با تامپون و پنبه روی صورت خودداری کنید.

بهتر است قبل از پاکسازی پوست در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

برای یادگیری پاکسازی پوست ما به شما دوره پاکسازی پوست صورت در تهران دکتر حبشی را پیشنهاد میکنیم.