آیا سبوس برنج برای پوست مفید است؟

زیبایی پوست با سبوس برنج

به پوسته بیرونی و سلول های خارجی چسبیده به آندوسپرم نشاسته ای دانه گفته می شود که قهوه ای رنگ است و از پوسته برنج جدا می شود و  خواص دارویی و درمانی زیادی چون درمان دیابت ، کاهش فشارخون ، بهبودی دستگاه گوارش و درمان اختلالات پوستی دارد.

سبوس برنج ، طبیعتی متعادل دارد و سرشار از ویتامین های گروه B ،ویتامین E ، آهن ، روی و فیبر است که برای درمان خیلی از بیماریها از آن استفاده می شود.

سبوس برنج دکتر بیز را به صورت پودر و فراوری شده آن ،عصاره، روغن و کرم به کار می برند که روغن آن مواد زیاد و متنوعی را در خود جای داده و مردم کشورهای هند ، چین و ژاپن بخشی از نیاز غذایی خود را با روغن سبوس برنج تامین می کنند. همچنین می توانید با از این ماده ی غذایی باارزش را به دست آورید.

سبوس چند غله دکتر بیز برای لاغری: اگرچه روغن سبوس برنج در غرب به عنوان یک ماده آرایشی شناخته شده ای به حساب نمی آید ولی در ژاپن به عنوان یک ماده ضد پیری ، معروف است و سیمای بدون چین و چروک زنان ژاپنی از همین امر ناشی می شود و بدلیل خواص آنتی اکسیدانی و نرم کنندگی که دارد مورد تحسین قرار می گیرد.

روغن سبوس برنج را به کمک حلال  یا کمپرس سرد(پرس سرد و فشار روی سبوس برنج) از سبوس برنج و جوانۀ آن استخراج می کنند که لیپاز موجود در آن باعث افزایش درصد اسیدهای چرب آزاد اشباع در حد15% تا 20% و غیر اشباع در حد 80% تا 85% می شود.

توصیه می شود ، روغنی را که با عملیات کمپرس سرد به دست می آید بهتر از روغنی است که از طریق حلال یا مواد شیمیایی استخراج می شود.

اسیدهای موجود در آن ؛ ۱-۴ درصد اسید میریستیک، ۱۲- ۱۸ درصد اسید پالمیتیک، ۱-۳ درصد اسید استئاریک، ۴۰- ۴۵ درصد اسید لینولئیک، به مقدار ۱ درصد اسید لینولنیک و ۲ تا ۴/۰ درصد اسید پالمیتولئیک است.

سفارش پودر جوانه گندم دکتر بیز: روغن سبوس برنج تا دمای 160 درجه سانتی گراد مقاومت دارد و تخریب نمی شود.این روغن با داشتن اسیدهای چرب ، ویتامین های E ،A و ویتامین های گروه B باعث تقویت موی سر و پوست و مرطوب کردن آن می شود.

روغن سبوس که یک طعم آجیلی دارد در آشپزی آسیایی استفاده می شود و به صورت خوراگی در سالاد و برای تفت و بو دادن کاربرد دارد و خوب هم ترکیب می شود.

با غیر فعال کردن لیپاز روغن سبوس برنج از آن برای تهیه صابون ، شامپو و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.

اسید فیتیک ترکیب دیگری در سبوس غلات مانند سبوس برنج است که رشد سلول های پوستی را تحریک کرده و سبب به هم پیوستگی و سلامت پوست می شود.

1- سبوس برنج ، پوست صورت را خیلی مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن آن در زمستان جلوگیری می کند.این خاصیت سبوس برنج از آنتی اکسیدان ها و موجود در سبوس برنج حاصل می شود.

برای این کار از ماسک سبوس برنج استفاده می کنند که دو قاشق غذاخوری از سبوس برنج را در یک فنجان آب گرم مخلوط می کنند و سپس با پد یا پنبه ای به روی صورت می مالند و باید تا 15 دقیقه بماند بعد با آب گرم می شویند.

 زیبایی پوست با سبوس برنج

2-سبوس برنج سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی معدنی است که برای لایه برداری پوست های کثیف ، پاک سازی جوش های ریز پوست ، برطرف کردن لکه های پوستی ، روشن کردن پوست و حفظ پوست از پیری و چروک زود رس  به کار می رود که طریقه استفاده از آن به صورت ماسک است.

دوقاشق غذاخوری پودر سبوس برنج را با یک قاشق غذا خوری عسل را در یک فنجان شیر مخلوط می کنند و به خوبی هم می زنند و سپس آن را با پد به روی صورت می مالند و اجازه می دهند تا 15 دقیقه بماند بعد آن را با آب گرم می شویند.

3- سبوس برنج به صورت فراوری شدۀ آن هم در بازار وجود دارد که برای تهیه ماسک ، یک قاشق غذاخوری از آن را با دو قاشق ماست مخلوط می کنند و به صورت می مالند که برای جوش های ریز پوست و نرمی آن خیلی مفید است.

ماسک سبوس برنج یکی از بهترین ماسک ها برای لایه برداری از سلول های مرده روی پوست می باشد که اسیدهای چرب آن باعث نرمی و لطافت پوست می شود.

4- یکی از فراوارده های اسخراجی از سبوس برنج ، روغن نقره فام آن است که امروزه امکان انجام این کار در کشور ایران وجود ندارد. این روغن حاوی ویتامین E است که به عنوان یک  آنتی اکسیدان قوی در جهان مطرح است ، خواص ضد سرطانی موثری دارد و برای درمان اختلالات پوستی هم کاربرد دارد.

روغن برنج را هم برای تمیز کردن پوست صورت به کار می برند که به سلول های شاخی و مرده سطح پوست می چسبد و به راحتی آنها را جدا می کند.

روغن سبوس برنج یک لایه بردار متوسط است و فقط لایه خراب را از پوست جدا و صدمه ای به آن وارد نمی کند.این کار باعث می شود که با ماساژ ملایم صورت با روغن ،پوست شما کاملاً نرم ، لطیف و براق شود.

خاصیت دیگر روغن سبوس برنج رفع چروکیدگی و جوان کردن صورت شخص است. این روغن حاوی اسیدهای چرب و امینه خیلی مفید است که بتدریج از لایه های سطحی پوست عبور کرده و به اعماق آن نفوذ می کند و خاصیت جوانی را برای پوست شما افزایش و خطوط و چروکیدگی های آن را کاهش می دهد.بطوریکه مصرف طولانی مدت آن به صورت شبانه خواص مذکور را تقویت و آسیبی هم به پوست وارد نمی کند.

 زیبایی پوست با سبوس برنج

ویتامین E موجود در سبوس برنج علاوه بر رطوبت رسانی و نرمی پوست باعث می شود که از بروز ترک های پوستی در پاشنه پا ،دست ،روی شکم و بازو جلوگیری کند.

5- خیلی از مردم فکر می کنند که منبع پروتئین فقط در گوشت است در صورتیکه در غلات ، سبوس برنج و برنج سبوس دار پروتئین وجود دارد که با خوردن آنها پوست بدن تقویت می شود.

ساختمان اصلی لایه خارجی و کراتینی پوست از پروتئین تشکیل شده است و در صورتیکه این لایه صدمه ببیند و بدون محافظ بماند تخریب می شود.

در ضمن مصرف گوشت برای اشخاص میانسال و پیر که کلسترول بالا و بیماریهای قلبی دارند مفید نیست.

یا در سبوس برنج ویتامین B5  زیادی وجود دارد که برای ترمیم پوست برای افرادی که جراحی ، میکرودرم ابریژینا ، لایه برداری و لیزر کردند مفید است و این کار با مالیدن کرم های موضعی ب پانتنول و دکس پانتنول روی پوست که حاوی ویتامین B5 هستند انجام می شود.

عوارض جانبی استفاده از سبوس برنج و محدودیت ها

1- معمولاً برای رفع مشکلات پوستی صورت از ماسک سبوس برنج استفاده می کنند که قبل از استفاده لازم است به مدت 20 دقیقه در یک قسمت کوچکی از پوست بمالید تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.

2- مصرف خوراکی آن برای بیمارانی که زخم معده و روده و کولیت عصبی روده دارند و یا زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

3- زیاده روی در مصرف سبوس باعث انسداد روده ، دیورتیکول روده و اسهال می شود.

4- پیشنهاد می شود پس از مصرف سبوس برنج ،مایعات و آب فراوانی نوشیده شود.

ماسک سبوس برنج یکی از راه هایی است که با استفاده از آن می توان پوستی شاداب داشت. برنج به عنوان یک ماده غذایی کامل، سرشار از ویتامین های مختلف است و با استفاده از این ویتامین ها می توان تعداد زیادی از بیماری ها و مشکلات موجود در بدن را رفع کرد. یکی از خواص شگفت انگیز برنج برای پوست و مو است و در نتیجه با استفاده از برنج می توان پوست و مویی شاداب داشت.

ماسک سبوس برنج برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال با استفاده از این ماسک می توان برای زیبایی و سفید شدن پوست، رفع چین و چروک، جلوگیری از پیری زودرس، رفع آکنه ها و لکه ها، رفع آفتاب سوختگی، رفع تیرگی زیر چشم، درخشان شدن پوست، رفع خشکی پوست و غیره استفاده کرد. در ادامه این متن 10 ماسک پر کاربرد با سبوس برنج و خواص و روش تهیه آنها توضیح داده می شود.

10 ماسک پر کاربرد با سبوس برنج و خواص آنها

1-روش تهیه ماسک سبوس برنج برای زیبایی و سفید شدن پوست

ماسک سبوس برنج عمدتا برای بهبود و زیبایی پوست استفاده می شود. یکی از نمونه های پرکاربرد ماسک سبوس برنج، ماسکی است که به عنوان ماسک ژاپنی نیز شهرت دارد. در واقع خانم های ژاپنی دهه هاست که با این ماسک آشنایی دارند و از آن داشتن پوستی روشن و زیبا استفاده می کنند.

روش تهیه این ماسک صورت بسیار راحت است. برای تهیه آن به برنج، عسل و شیر نیاز است. برای تهیه این ماسک 3 قاشق غذاخوری برنج را آب پز کرده و آب آن را از دانه های برنج جدا می کنیم. نیمی از این آب را با یک قاشق عسل و یک قاشق شیر مخلوط کرده و آنقدر هم می زنیم تا حالت خمیری یکدست به خود بگیرد.

اگر خمیر شل بود می توانید از دانه های برنج آب پز برای محکمتر شدن آن استفاده کنید. در نهایت خمیر بدست آمده را به صورت ماسک بر روی صورت بمالید و پس از 30 دقیقه با نیم دیگر آب برنج آن را شست و شو دهید. توصیه می شود برای کسب نتیجه بهتر به صورت هفتگی این کار را انجام دهید تا پوستی ده سال جوانتر از سنتان داشته باشید