شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

 دانشگاه استانبول تکنیک شرایط لازم را برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده اند. یکی از مهم ترین شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و ریزنمره های تحصیلی در سطح مناسب برای هر رشته مورد نظر می باشد. علاوه بر این متقاضیان بر اساس دانشگاه و رشته منتخب باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ترکی باشند.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم

دپارتمان های دانشگاه فنی استانبول: متقاضیان تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم می توانند در رشته های کارشناسی دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. به طور کلی همه مدارک تحصیلی اخذ شده از خارج از کشور ترکیه برای تحصیل در دانشگاه های این کشور معادل سازی می شوند. بر این اساس از شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک فوق دیپلم دارا بودن مدرک فوق دیپلم مورد تأیید و معادل سازی شده می باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و انتخاب دانشگاه

انتخاب دانشگاه مورد نظر در ترکیه برای ادامه تحصیل از مهم ترین و اولین اقدامات لازم برای تحصیل در ترکیه است. متقاضی بر اساس تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی باید برای انتخاب دانشگاه های ترکیه اقدام کند. متقاضیانی که دارای مدرک زبان ترکی استانبولی و یا مسلط به این زبان هستند، می توانند دانشگاه های دولتی ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و انتخاب دانشگاه

بیشتر رشته های دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی به زبان ترکی تدریس می شوند.

  • نیز در مقطع کارشناسی ترکیه امکان پذیر است.
  • تحصیل در دانشگاه های دولتی برای متقاضیان بین المللی گاهاً به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه همراه است.
  • متقاضیان با تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه و اخذ بورسیه های تحصیلی می توانند شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه را فراهم کنند.
  • تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه با پرداخت شهریه های به مراتب بالاتر از دانشگاه های دولتی همراه است.

اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه

متقاضیان پس از انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر در ترکیه باید مدارک لازم را برای اخذ پذیرش تحصیلی ارسال کنند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه های ترکیه در همه دانشگاه ها یکسان نمی باشد و هر دانشگاه ممکن است مدارک خاصی را مد نظر داشته باشد. در این مرحله متقاضی باید مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی را به همراه ریزنمرات و ترجمه شده به زبان انگلیسی یا ترکی به دانشگاه ارسال کند.

به طور کلی مهم ترین مدارک لازم همه دانشگاه ها برای صدور پذیرش تحصیلی عبارت است از:

  • مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی ترجمه شده به زبان انگلیسی یا ترکی
  • ریزنمره های تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی ترجمه شده به زبان انگلیسی یا ترکی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ترکی بر اساس دانشگاه مورد نظر
  • انگیزه نامه تحصیلی قوی
  • گواهی سلامت پزشکی متقاضی
  • گواهی تمکن مالی کافی متقاضی
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • رسید پرداخت بررسی مدارک متقاضی

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

متقاضیان با اخذ پذیرش از دانشگاه و رشته مورد نظر در ترکیه باید مرحله بعد، یعنی اخذ ویزای تحصیلی را طی کنند. اخذ ویزای تحصیلی ترکیه از جمله شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می باشد. در واقع بدون اخذ ویزای تحصیلی نمی توان در ترکیه تحصیل کرد. به منظور اخذ ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان باید مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه به سفارت ترکیه در ایران ارائه دهند.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

به طور کلی مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • نامه پذیرش از رشته و دانشگاه مورد نظر در ترکیه
  • سوابق تحصیلی و مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمره های تحصیلی
  • اخذ نمره لازم در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه
  • اخذ نمره لازم در آزمون زبان ترکی تومر TOMER
  • اخذ نمره لازم در آزمون ست SAT
  • رزومه علمی تحصیلی قوی
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا ترکی
  • رسید پرداخت هزینه اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

ثبت نام در دانشگاه های ترکیه

با اخذ ، متقاضی می تواند مقدمات ثبت نام در دانشگاه های ترکیه را فراهم کند. البته متقاضی قبل از ثبت نام در دانشگاه باید در آزمون ها و دوره های آمادگی در کالج های ترکیه شرکت کند تا آمادگی لازم درسی و زبانی لازم را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور کسب کند.

متقاضیان بر اساس رشته تحصیلی انتخابی خود باید قبل از شروع تحصیل در دانشگاه های ترکیه در کالج پزشکی، کالج مهندسی، کالج اقتصاد و علوم انسانی و کالج زبان شرکت کنند تا آمادگی درسی لازم را برای تحصیل در دانشگاه های این کشور کسب کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در مقطع کارشناسی

از شرایط تحصیل در ترکیه با دیپلم در مقطع کارشناسی دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا زبان ترکی را می توان نام برد. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه در حدود 4 سال می باشد. بیشتر رشته های مقطع کارشناسی ترکیه به زبان ترکی استانبولی ارائه می شود، اما رشته های انگلیسی زبان نیز در این مقطع وجود دارد.

  • از شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه های دولتی دارا بودن مدرک زبان ترکی تومر می باشد. البته متقاضیان فاقد این مدرک می توانند در دوره های آمادگی زبان ترکی در این کشور شرکت کنند و مهارت زبان ترکی لازم را اخذ کنند.
  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی در حدود 100 تا 300 دلار می باشد.
  • هزینه های تحصیل کارشناسی در دانشگاه های خصوصی ترکیه به مراتب بالاتر از دانشگاه های دولتی و سالانه از حدوداً 8000 دلار تا 25.000 دلار می باشد.

آزمون یوسYOS

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و رشته های مهندسی در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در آزمون یوس نمره لازم را کسب کنند. در هر سال یک بار و به طور مستقل این آزمون را برگزار می کنند.

  • بخش اول که برای ارزیابی سطح دانش علمی متقاضیان در دروس ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی، شیمی و هوش می باشد، شامل 80 سوال تستی است که زمان پاسخگویی به این سوال ها در حدود 90 دقیقه می باشد. زبان بخش اول سوال ها به زبان های ترکی و انگلیسی است.
  • بخش دوم آزمون YOS برای ارزیابی سطح اطلاعات متقاضی به زبان ترکی و درک نگارش زبان ترکی است که مدت زمان پاسخگویی به آن 60 دقیقه می باشد.

آزمون یوسYOS

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و آزمون SAT

از شرایط ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه های انگلیسی زبان دارا بودن نمره لازم در آزمون ست SAT می باشد. آزمون ست SAT یکی از آزمون های استاندارد برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا و انگلیس و کانادا و استرالیا می باشد. این آزمون هر سال 6 بار برگزار می شود و مدت اعتبار آن تا 5 سال می باشد. این آزمون به ارزیابی استعداد تحصیلی و اطلاعات عمومی متقاضی می پردازد.

این آزمون به بررسی علمی اطلاعات متقاضی در حوزه های شیمی، فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی، روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی و هندسه و آمار و احتمال و ریاضیات دوره دبیرستان می پردازد.

آزمون تومرTOMER

 آزمون تومر TOMER معتبرترین مدرک زبان ترکی در ترکیه محسوب می شود. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارند، باید دارای مدرک زبان ترکی تومر باشند. مدرک زبان ترکی تومر دارای همان اهمیت و اعتبار مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل می باشد.

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه با مدرک دیپلم

از مهم ترین شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم به زبان انگلیسی دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس یا تافل مورد نیاز دانشگاه می باشد. البته برای متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشند و یا در آزمون تعیین سطح نمره لازم را کسب نکرده اند، جای نگرانی وجود ندارد. این متقاضیان می توانند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج های ترکیه شرکت کنند و مهارت زبانی لازم را اخذ کنند.

متقاضیان برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم به زبان انگلیسی می توانند در رشته های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی برق، مترجمی، مدیریت بازرگانی، زبان و ادبیات انگلیسی، تدریس زبان انگلیسی و تجارت بین الملل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تحصیل کنند.

تحصیل رایگان در ترکیه

متقاضیان با دارا بودن شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی می توانند شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه را در دانشگاه های ترکیه فراهم کنند. یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و برخورداری از بورسیه های تحصیلی دارا بودن معدل دیپلم عالی و دارا بودن ریزنمره های تحصیلی در سطح عالی می باشد.

  • بورسیه های تحصیلی در ترکیه به دو صورت فول فاند و فاند درصدی می باشند.
  • بورسیه های فول فاند همه هزینه های تحصیل و شهریه را پوشش می دهند، در حالی که بورسیه های درصدی بخشی از هزینه های تحصیلی در ترکیه را پوشش می دهند.
  • متقاضیان مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ترکیه بیشتر می توانند از بورسیه های تحصیلی بهره مند شوند.

تحصیل رایگان در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه

از شرایط تحصیل در ترکیه با دیپلم اخذ مجوز کار دانشجویی و کار و اشتغال پاره وقت در این کشور می باشد. متقاضیان با تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانند در مقطع کارشناسی تا 10 ساعت در هفته، در مقطع کارشناسی ارشد تا 20 ساعت در هفته و در مقطع دکتری تا 30 ساعت در هفته به کار و اشتغال بپردازند.

  • به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در ترکیه در حدود 12% در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی یافتن کار ضمن تحصیل چندان برای متقاضیان بین المللی راحت نمی باشد. البته متقاضیان با آشنایی و تسلط به زبان ترکی می توانند احتمال یافتن کار دانشجویی در ترکیه را افزایش دهند.
  • فارغ التحصیلانی که مسلط به زبان ترکی باشند و دارای مهارت و تجربه کاری لازم نیز باشند، برای یافتن کار مورد نظر در ترکیه دشواری های کمتری خواهند داشت