در فیزیوتراپی زانو از چه تکنیک هایی استفاده می شود؟

 مراحل، روش ها، ورزش ها و آنچه باید در مورد فیزیوتراپی زانو بدانید

فیزیوتراپی شیراز: آیا زانوی شما آسیب دیده یا جراحی شده است؟ آیا زانوی شما بدلیل آرتروز دردناک و خشک شده یا رباط ها یا منیسک های زانوی شما دچار آسیب گشته است؟ در هر کدام از این شرایط  فیزیوتراپی  زانو برای بهبود مشکل و بازگشت به فعالیتهای روزانه ضروری و مفید است. فیزیوتراپی، درد عضلات و مفاصل شما را بهبود می دهد. برای فیزیوتراپی زانو حداقل 10 جلسه یک فیزیوتراپیست با شما کار می کند. فیزیوتراپیست با استفاده از روشهای درمانی متفاوت سعی در کاهش درد، تقویت عضلات، بهبود درد و ارتقای کیفیت زندگی شما دارد.

درمان هایی که در فیزیوتراپی زانو انجام می شوند شامل موارد زیر است:

  • آموزش و انجام تمرین‌های کششی و تقویتی
  • استفاده از یخ و گرما
  • استفاده از امواج ماورای صوت (اولتراسوند)
  • درمان دستی تخصصی
  • فیزیوتراپی زانو با دستگاه
  • فیزیوتراپی زانو با لیزر
  • استفاده از کینزیوتیپ
  • تجویز اُرتز مناسب

بهترین فیزیوتراپی شیراز: بسته به علت آسیب و درد زانو برنامه درمان فیزیوتراپی برای شما در نظر گرفته خواهد شد. در اکثر آسیب‌‌های زانو فیزیوتراپی بهترین درمانی است که می توانید برای بهبود مشکل تان انجام دهید. انجام جراحی تنها در بعضی از مشکلات زانو لازم است. درصورتیکه انجام جراحی لازم باشد، پزشک شما قبل و بعد از انجام جراحی حداقل یک دوره 10 جلسه ای فیزیوتراپی برایتان تجویز می کند.

جلسه اول درمان فیزیوتراپی زانو چگونه است؟

فیزیوتراپی در منزل شیراز  :لازم است که شما جلسات فیزیوتراپی خود را کامل کنید. فیزیوتراپیست شما را در مورد نحوه و مدت زمان لازم برای کسب مجدد قدرت و حرکت در زانو و پای شما راهنمایی می کند. با ادامه دادن جلسات فییزیوتراپی بهتر می شوید و می توانید به کارهایی که علاقمند به انجام آنها هستید، بازگردید.

برای انجام فیزیواپی زانو بهتر است که شلوارک ورزشی و لباس راحت بپوشید.

در جلسه اول، فیزیوتراپیست شما زانویتان را معاینه می کند و میزان خم شدن، صاف شدن و حرکات زانو را بررسی می نماید. فیزیوتراپیست همچنین بررسی می کند که آیا مشکلات زیر وجود دارند یا خیر:

  • آیا تعادل شما دچار مشکل است؟
  • آیا زانوی شما درد دارد؟
  • آیا زانوی شما تورم دارد؟
  • آیا راستای اندام تحتانی شما طبیعی است؟
  • آیا با خم و راست کردن زانو درد ایجاد می شود؟
  • آیا ایستادن روی یک پا برای شما مشکل است؟
  • آیا عضلات قدام یا خلف ران شما که حمایت کننده زانویتان هستند، ضعیف می باشند؟
  • یا ثبات کمربند کمری لگنی شما مناسب است؟

به منظور تشخیص مشکل اصلی شما ممکن است که فیزیوتراپیست از شما بخواهد که مسافت کوتاهی راه بروید، حرکت اسکات انجام دهید یا با یک پا بپرید. پس از انجام ارزیابی و بررسی سابقه بیماری شما، امکان دارد که فیزیوتراپیست لازم بداند که در دوران بهبودی تان جهت پیشگیری از خطر افتادن از عصای زیر بغلی یا واکر استفاده کنید. همچنین ممکن است که فیزیوتراپیست به شما استفاده از کفش مخصوص طبی را توصیه کند.

جلسات درمانی پس از جلسه اول فیزیوتراپی زانو

بعد از جلسه اول درمان، فیزیوتراپیست شما با کمک خودتان در جهت قوی تر کردن عضلات پاهای شما می کوشد. عضلات پای شما مقداری از فشار وارد شده بر زانوی شما را می کاهند و این کار سبب کاهش درد شما می شود. فیزیوتراپیست تمرین هایی را به شما آموزش می دهد که لازم است در منزل انجام دهید. فیزیوتراپیست حرکات صحیح و ناصحیح برای زانو را به شما آموزش می دهد.

تقویت عضلات به شیوه صحیح بخش عمده درمان فیزیوتراپی شما است. حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل معمولا شامل موارد زیر است:

  • کشش عضلات همسترینگ،
  • انجام اسکات برروی یک پا،
  • انجام تمرین پله،
  • بالا آوردن پا با زانوی صاف،
  • انجام اسکات برروی 2 پا،
  • تمرین‌های تعادلی تقویت کننده حس عمقی.

در مورد حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل در سایت کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو مقاله ای همراه با تصاویر تمرین ها برای مطالعه وجود دارد. البته لازم است که تجویز این تمرین ها پس از ارزیابی بیمار توسط فیزیوتراپیست و بررسی شرایط وی و به صورت اختصاصی برای هر بیمار انجام شود. معمولا در شروع تنها با تعداد کمی تمرین شروع می کنید و سپس با قوی تر شدن، شما تمرین های بیشتری انجام خواهید داد. برای آنکه عضلات شما بیشتر تقویت شوند، ممکن است لازم باشد که شما از وزنه استفاده کنید. اگر حرکتی شما را آزار می دهد به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید. ممکن است که شما با انجام ورزش ها مقداری اذیت شوید، اما اگر درد زیادی داشتید، تمرین ها را متوقف کنید.

آموزش و انجام تمرین های تعادلی تقویت کننده حس عمقی در فیزیوتراپی زانو بسیار مفید و تاثیر گذار است. این تمرین‌های تخصصی لازم است که مرحله به مرحله در هر جلسه درمانی فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده و انجام شوند. داشتن دیدگاه جامع در فیزیوتراپی زانو کلید موفقیت در درمان بیماران مراجعه کننده به کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو است. بررسی مشکلات مفاصل لگن، مچ پاها و کمبود ثبات لگنی کمری می تواند سبب مشکلات زانو شود. در صورت ابتلای بیمار به اینگونه مشکلات بررسی و درمان آن ضروری است.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه

فیزیوتراپیست شما برای بهبود قدرت عضلات پای شما و حرکت زانوی شما ممکن است که ازدستگاه تحریکات الکتریکی استفاده کند. نام تحریکات الکتریکی TENS (تِنس) است که مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است.

برای انجام تحریکات الکتریکی، فیزیوتراپیست الکترودهایی را که پدهای خیس روی آنها قرار داده شده اند را در اطراف زانو یا روی ران شما قرار می دهد. الکترودهای دستگاه توسط سیم هایی به دستگاه تحریک الکتریکی متصل می شوند. با روشن کردن دستگاه توسط فیزیوتراپیست سیگنال های الکتریکی خفیف عصب‌های مربوط به عضله شما را تحریک می کنند. این تحریک‌ها سبب بهبود جریان خون شما می شود و به کاهش درد شما کمک می کند.

چقدر زمان لازم است تا زانو بهبود یابد؟

فیزیوتراپیست به شما خواهد گفت که با چه تواتری لازم است که به فیزیوتراپی بیایید. فیزیوتراپی شما ممکن است که 3 تا 5 بار در هفته برای 6 هفته ادامه پیدا کند. تعداد جلسات و مدت زمان درمان شما به میزان آسیب زانوی شما و اینکه آیا شما جراحی انجام داده اید یا خیر بستگی دارد.

هزینه فیزیوتراپی زانو چقدر است؟

فیزیوتراپی زانو تحت پوشش بیمه های درمانی است و بخشی از هزینه آن را بیمه تقبل می کند. هزینه فیزیوتراپی زانو بسته به اینکه شما درمان تان را در یک مرکز خصوصی و یا دولتی انجام دهید متفاوت است و البته هزینه فیزیوتراپی زانو با لیزر را تنها بیمه های تکمیلی  پوشش می دهند.

عوارض فیزیوتراپی زانو؟

امکان دارد که پس از انجام فیزیوتراپی شما احساس ناراحتی یا درد داشته باشید، بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید پس از فیزیوتراپی مقداری استراحت کنید.عارضه ای که با شروع فیزیوتراپی زانو ممکن است ایجاد شود، افزایش درد و تورم در جلسات اول درمان است. این عوارض گذرا و طبیعی هستند، زیرا با شروع حرکات و آغاز روند ترمیم زانو درد ممکن است افزایش یابد. لازم است که صبور باشید و درمان خود را ادامه دهید. با ادامه دادن جلسات فیزیوتراپی این عارضه برطرف می شود و درد و حرکات زانوی شما بهبود می یابد.

در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو، برای انجام هر چه بهتر درمان تان، فیزیوتراپیست شما در تمام مراحل انجام فیزیوتراپی با پزشکتان در مورد روند پیشرفت شما مشورت خواهد کرد. پزشک، فیزیوتراپیست و شما با کمک هم، زمان مناسب برای ادامه یا توقف فیزیوتراپی زانو را متوجه میشوید