خبر عجیب نماینده مجلس/ واردات خودرو قطعی شد

اردشیر مطهری نماینده مردم گرسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی توجهی خودروسازان به اعتراضات مردمی و تلفات جانی، به کاهش اخیر کیفیت محصولات خودروسازان داخلی اشاره کرد. جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران با تایید این اعتراض گفتند: «کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست، حق با مردم است» و مسئولان صنعت خودرو به آن نیاز دارند. در تمام سالهای گذشته در پیشگاه خداوند متعال وجدان به شما و قانون و مردم پاسخگو باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو و فروش خودروهای خارجی با قیمت های نجومی پس از خروج آمریکا از برجام و بسته شدن مسیر واردات خودرو، گفت: اکنون واردات خودرو ممنوع است، خودروهای خارجی چندین بار وارد می شود و … قیمت از طریق کانال های غیر رسمی چندین برابر قیمت واقعی برای مصرف کننده است.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در راستای برون رفت از این وضعیت، طرح آزادسازی مشروط واردات خودروهای خارجی را تصویب کرد: مجلس شورای اسلامی طرح آزادسازی مشروط واردات خودروهای خارجی را تصویب کرد. پاییز نسبتا خوب در بازار خودروهای داخلی قیمت ها از 2 تا 7 میلیون متغیر بود، در حالی که در بازار خودروهای خارجی گاه تا دامنه 100 میلیونی کاهش می یافت، اما برخلاف این طرح شورای نگهبان، روند نزولی ادامه پیدا نکرد.

مطهری با بیان اینکه در صورت آزادسازی خودرو، قیمت خودرو بین 20 تا 30 درصد کاهش می یابد، گفت: البته تاثیر آزادسازی واردات خودرو در بازار تنها به خودروهای خارجی محدود نمی شود. با اعمال ممنوعیت واردات خودرو در سال 97، قیمت خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی همانند شرایط فعلی تغییر کرده است.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون واردات خودرو در مجلس از واردات ماشین آلات سنگین معدنی، راهسازی، تریلر، کامیون و اتوبوس در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس این دستور با واردات 50 هزار خودروی سواری موافقت شده است. طرح ساماندهی تصویب شده است.» صنعت خودرو نیز برای بررسی بیشتر به هیات اعزامی ارجاع شد.

همچنین با واردات 50 هزار خودروی سواری موافقت کرده است

نماینده مردم گرسزار و آرادان در مجلس یازدهم افزود: دولت چاره ای جز تصویب این طرح ندارد در حالی که دولت برای جبران کسری بودجه بر واردات و گمرک تعرفه وضع می کند. ماشین های خارجی

مطری گفت: اجرای سیاست کنترل و نظارت بر واردات خودرو در سوق دادن بازار خودرو به سمت قیمت عادلانه، ایجاد بازار رقابتی، تبدیل خودروسازان به روش‌های نوین کاهش هزینه‌های تولید و کاهش زیان انباشته خودروسازان و داخلی موثر است. خودروسازان قیمت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف 4200 تومان بر بازار خودرو ایران تاثیر می گذارد؟ وی گفت: در ابتدای اجرای ارز دولتی، خودروسازان ارز دولتی دریافت کردند و سپس این سهم ارز خودروسازان لغو شد و حذف ارز دولتی از اقتصاد کشور تاثیری بر اقتصاد کشور نداشت. بازار خودرو چون خودروسازان 4200 دامنه برای قطعه سازان گرفتند. آنها نمی کنند.

نماینده مردم گرسار و آرادان گفت: بخش خودروسازی کشور نسبت به بخش‌های کم‌اشتغال، ارتباط نزدیک‌تری با بخش‌های دارای اشتغال بیشتر اقتصاد دارد: قطعات خودرو (مستقیم) و سایر بخش‌ها.

مطهری در پایان درباره نگرش دولت و مجلس به صنعت خودرو بیان کرد: در مواجهه با نگرانی های روزافزون واردات خودرو در صنعت خودرو، دو حالت را می توان در نظر گرفت. اول این که این صنعت از مزیت نسبی برخوردار است که در این صورت نگرانی بابت واردات خودرو و از دست دادن شغل وجود ندارد. سناریوی دوم این است که صنعت در این کشور نسبتاً زیان آور است و البته در این مورد این نگرانی به این دلیل است که صنعتی که در یک کشور نسبتاً زیان آور است، البته باید کوچک باشد و در نهایت از اقتصاد حذف شود. .

223227