تعلل دولت در اخذ مالیات از اقشار مرفه/ چرا مالیات به خانه و خودروهای لوکس نمی‌رسد؟

خبرنگار خبرگزاری آنا از اداره اقتصاد کلان و بودجه ، گفت: توسعه پایگاه مالیات نه تنها عدالت را در جامعه به ارمغان می آورد ، بلکه پل ارتباطی را میان دلالان و واسطه ها ایجاد می کند و با افزایش شکاف در درآمد نفتی ، درآمد کشور را افزایش می دهد.

بنابراین ، بسیاری از کارشناسان خاطر نشان کرده اند که به نظر نمی رسد افزایش درآمد مالیاتی به عنوان راهی برای ایجاد درآمد پایدار با اصلاح ساختار بودجه ، برای اجرای دولت آماده باشد. دلیل این امر آنست که علی رغم مقرر در تبصره 6 قانون بودجه سال 1999 مبنی بر اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس ، 8 ماه از سال ، هیچ خبری مبنی بر اجرای آن دریافت نشده است.

روش کار بدین صورت است که وزارت دارایی و سازمان دارایی و مالیات موظف شدند آیین نامه مربوطه را 2 ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهند ، اما این هنوز محقق نشده است ، همانطور که در جدول فوق از نظر درآمد دولت ، مالیات بر واحدهای مسکونی ارزشمند و مالیات بر ون مسافری و دو کابین نشان داده شده است. “صفر” وجود دارد.

محمود علیساده ، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: آیین نامه تبصره 6 قانون بودجه در مورد وضع مالیات بر خانه ها و آن اتومبیل های لوکس در چند ماه گذشته تهیه و به دولت ارسال شده و منتظر تصویب هستند.

علی مالک زاده ، اقتصاددان ، که از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ، و همچنین در کشورهایی مانند روسیه و انگلیس ، ثروت را در همه کشورها جدی گرفته است ، گفت: مالیات بر دارایی راهی است برای دولت برای ایجاد درآمد پایدار برای اصلاح ساختار بودجه.

به نظر وی ، در ایران ، علی رغم درج مالیات بر دارایی در بودجه قانون 99 با عنوان مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت ، مالیات بر اتومبیل های سواری و وانت های دو کابین با شماره انضباط شخصی ، هنوز خبری از اجرای آن نیست.

بر اساس گزارش ها ، درآمد مالیات دولت از خانه ها و اتومبیل های لوکس در شش ماه اول سال صفر بوده است ، اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که درآمد این کشور 10 تا 50 هزار میلیارد دلار خواهد بود.

سهم مالیات بر دارایی در بودجه 1400

1400 همانطور که در قسمت 1 ، بند T ، تبصره 6 لایحه بودجه آمده است. تمام صاحبان حقیقی و حقوقی املاک مسکونی و تجاری ، از جمله خانه ها ، آپارتمان ها و زمین هایی برای استفاده مسکونی و تجاری ، ارزش کل روزانه آنها 200 میلیارد ریال (معادل 20 میلیارد تومان) ، به علاوه تعداد دو رقمی شماره پلیس شخصی است. ریال (معادل 2 میلیارد تومان معادل آن) مشمول مالیات سالانه املاک است.

مالیات فوق براساس مراکز تعیین شده براساس ارزش ملک مشخص شده محاسبه می شود و باید تا تاریخ فوریه 1400 توسط مودیان پرداخت شود.

در حالی که ارزش مالیات بر دارایی 1400 لایحه بودجه تعیین شده است ، قانون بودجه 20 ، 20 میلیارد تومانی و 99 و 10 میلیارد تومانی بیان شده است.

انتهای پیام / 4133 / ص است