مالیات گیری از خودروهای میلیاردی بازار آنها را کساد می کند؟!

طبق گزارش ها شفاف استنمایندگان مجلس شورای اسلامی بندهای اضافی بندهای 7 و 6 ماده واحده در بودجه را در روز پنجم اسفند امسال در جریان جلسه عمومی قوه مقننه و بررسی قسمت درآمد لایحه بودجه 1400 بررسی کردند. . این لایحه تصویب خودروهای سواری از همه دارندگان اتومبیل (از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی) ، وانت های دو کابین با شماره انضباط شخصی به نام آنها ، کودکان زیر 18 سال و افراد تحت تکفل که بیش از ارزش کل خودرو خود هستند. در پایان هر سال یک میلیارد تومان. مشمول مالیات سالانه ماشین خودت باش

نرخ مالیات این خودروها از یک میلیارد تا یک میلیارد ، به ارزش 500 میلیون ریال ، در مقایسه با یک میلیارد تومان مازاد است. یک درصد، متناسب با مازاد 1.5 میلیارد تومانی ، از 1.5 میلیارد تومان به سه میلیارد تومان ؛ دو درصد، سه میلیارد تومان تا 4.5 میلیارد تومان ، در مقایسه با مازاد سه میلیارد تومان. سه درصد سرانجام ، ارزش خودروهای 4.5 میلیارد تومانی (4 میلیارد ، 500 میلیون تومان) بیش از 4.5 میلیارد تومان است؛ چهار درصد هر ساله از آنها مالیات گرفته می شود.

به طور دقیق تر ، خودروهایی با ارزش حداکثر یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات سالانه معاف هستند. به عنوان مثال ارزش روزانه یک مالک خودرو یک میلیارد و 200 میلیون تومان است و دو میلیون (بیش از یک میلیارد تومان) باید مالیات پرداخت شود. اگر ارزش خودرو 1.5 میلیارد تومان باشد ، باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات دریافت کند.

علاوه بر این ، برای یک ماشین ، به عنوان مثال ، سه میلیارد ، 500 هزار تومان ، 41 میلیون تومان مالیات در سال ؛ یا برای خودرویی به ارزش 3 میلیارد و 900 هزار تومان ، 62 میلیون تومان نیاز به پرداخت سالانه مالیات دارد.

در اتومبیلهایی به ارزش 4.5 میلیارد ریال ؛ به عنوان مثال ، برای خودرویی به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان ، سالانه در مجموع 92 میلیون تومان مالیات محاسبه می شود. به نظر می رسد این 92 میلیون تومان برای صاحب اتومبیل تقریباً 92 میلیارد تومان مبلغ قابل توجهی نیست و از خرید این خودروهای میلیارد دلاری برای افرادی که چنین دارایی دارند جلوگیری می کند.

مرجع محاسبه مالیات خودرو قیمت روز انواع خودرو بسته به تاریخ ساخت یا واردات خودرو است که تا پایان سال 1399 توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود. در این راستا ، سازمان امور مالیاتی موظف است آخرین دارایی های واجد شرایط و ارزش آنها را تا پایان خرداد ماه سال آینده تعیین کند و افراد واجد شرایط را از این طریق اطلاع دهد.

دارندگان اتومبیل هایی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان باید آخرین مالیات سالانه خودروها و افراد تحت تکفل آنها را تا پایان فوریه 1400 پرداخت کنند.

در این راستا ، یک اقتصاددان معتقد است که اگرچه هدف از اخذ مالیات از آن اتومبیل ها و خانه های لوکس نوعی توزیع ثروت است ، اما نرخ این دو نوع مالیات باید از خارج خارج شود و در پرداخت مالیات این مالیات دقت زیادی صورت گیرد. زیرا خطایی در این زمینه باعث تغییر نقدینگی و سرمایه از یک بازار به بازار دیگر می شود. این مالیات سه هدف خاص را دنبال می کند ، از جمله افزایش درآمد مداوم دولت ، توزیع مجدد ثروت و جلوگیری از احتکار و افزایش پول. هدف مجلس جمع آوری مالیات برای اتومبیل های لوکس و خانه های توزیع املاک است است.

سفارش مالیات بر اتومبیل لوکس در زمان ممنوعیت واردات

با اعلام ممنوعیت واردات خودرو از آگوست 1397 ، بازار خودروی کشور بین تحریم و ممنوعیت واردات خودروهایی که قبلاً وعده تعرفه ، مالیات و عوارض بالایی داشتند ، میلیاردها دلار دریافت کرد. مجلس پیش از این مالیات خودروهای به اصطلاح لوکس را تصویب کرده و سال آینده تعرفه ویژه ای وضع خواهد کرد.

در این راستا ، فعالان خودرو با اعمال مالیات بر میلیاردها اتومبیل تحت شرایط آزادسازی واردات ، کنترل دولت و پارلمان را توجیه می کنند. اما اکنون واردات خودرو ممنوع است و نمایندگان در جلسه عمومی دیروز (یکشنبه) پارلمان به بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 در اداره درآمد پرداختند. مخالفت با واردات خودروهای غیرآمریکایی در مناطق آزاد را اعلام کنید ، بند 6 اضافی تبصره 6 حذف شده است.

اتومبیل های Free Zone ، به استثنای اتومبیل های آمریکایی ، مجبور به ورود به سرزمین اصلی و کسب درآمد از منطقه شدند ، اما در نهایت این پیشنهاد در پارلمان رای نیاورد و از دسترسی اتومبیل های رایگان به زمین رایگان محروم شد. بر این اساس ، خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد نخواهد شد و درآمد مورد انتظار دولت از این منطقه حذف می شود.

بنابراین ، به گفته کارشناسان و فعالان صنعت ، وضع مالیات در صورت ممنوعیت واردات ، عواقب زیادی در بازار خواهد داشت. یکی از پیامدهای این امر کاهش انگیزه خرید این خودروها است. مصرف کنندگان محصولات خارجی ، طبق مصوبه مجلس ، باید یک مالیات ثابت سالانه به دولت بپردازند ، که جدا از مالیات های جاری محاسبه می شود. بنابراین ، برای کسانی که محصولات خارجی می خرند هزینه های اضافی به همراه دارد.

بر این اساس ، مالیات بر روی آن خودروهای لوکس که دولت از سه سال گذشته واردات آنها را ممنوع کرده است ، قیمت آنها را بیشتر افزایش می دهد و در صورت سقوط مصرف کننده ، دولت قادر به تأمین منابع پایدار نیست. .

مالیات تقاضا را کاهش نمی دهد

فاربورد زاو ، متخصص صنعت خودرو در مصاحبه با آوای البرز گفت تأثیر مالیات خودروهای لوکس بر بازار و احتمال کاهش قیمت می تواند به دلیل کاهش الزامات مالیاتی باشد. نرخ مالیات بر درآمد و سرمایه قابل مقایسه. فرصت از دست رفته برای خودرویی به ارزش یک میلیارد تومان بیش از 15 میلیون تومان در ماه ارزش دارد. به عبارت دیگر ، اگر به جای خرید خودرو سرمایه گذاری کنید ، 15 میلیون تومان سود بانک دریافت خواهید کرد. البته ، در مورد تورم ، هزینه بیمه ، مالیات شهرداری ، سوخت (حتی یارانه ها) و استهلاک هنوز بالاتر از نرخ مالیات است. بنابراین ، هیچ اعتراضی برای خرید محاسبات مالیاتی وجود ندارد.

در عین حال ، نرخ تورم خودرو در سال های اخیر بسیار بالا بوده است و علی رغم عملکرد ، خودروی وارداتی ظرف 30 ماه بیش از 1000٪ درآمد خود را به صورت افزایش قیمت دریافت کرده است. “در واقع ، تأثیر سیاست های پولی بسیار بیشتر از هزینه مالیات خواهد بود ، که منجر به کاهش بیشتر تقاضا نخواهد شد. سرانجام ، یک مشکل جایگزین وجود دارد ، که در آن اتومبیل هایی مانند بنز S و BMW 7 سری ، که گزینه مناسبی ندارند ، حاضر به خرید یک ماشین چینی بدون پرداخت مالیات نیستند. “

کارشناسان صنعت خودرو می گویند: در پایان ، فقط کسانی که این خودروها را خریداری می کنند مورد سو abuse استفاده سیستماتیک قرار می گیرند. از آنجا که آنها بیش از پنج برابر ارزش واقعی و دو تا سه برابر ارزش یک ماشین 2021 برای یک ماشین چند ساله هزینه می کنند ، آنها مالیات سنگین واردات را پرداخت می کنند ، هیچ یارانه بنزین نمی دهند و اجازه نمی دهند ماشین آنها به قطعات وارد شود .

اگر هدف واقعی کنترل بازار خودرو داخلی و واردات باشد ، تنها راه حل آزادسازی واردات است که در این صورت پراید نیز در کوتاه مدت تحت تأثیر قرار می گیرد. بازگشایی واردات منجر به کاهش 50 درصدی قیمت خودروهای وارداتی با وجود همان نرخ مالیات و تعرفه می شود. بنابراین ، وقتی لندکروزر 2012 بیش از 700 میلیون تومان قیمت ندارد ، مدیران اتومبیل چگونه می توانند تیگو 8 تا 1.5 میلیارد تومان بفروشند؟ یا اگر کرولا 5015 کمتر از 400 میلیون است ، آیا Deneplus Turbo 400 میلیون تومان مشتری دارد؟ بنابراین قیمت در بازار داخلی نیز سقوط خواهد کرد.

90 درصد خودروهای وارداتی یک میلیارد تومان ارزش دارد

در همین رابطه ، کاشانی نسب ، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و فروشندگان خودرو تهران گفت که 90 درصد خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تن ارزش دارند.

وی در مورد عواقب این قانون در مورد فعالیت غرفه داران اتومبیل که خودروهای وارداتی را توزیع می كنند ، گفت: “از آنجا كه فروشندگان و غرفه داران به دنبال ماهها ركود بازار با مشكلات جدی روبرو می شوند ، اجرای مالیات ضربه سنگینی به فعالیت آنها وارد می كند. “

وضعیت مالیات خودرو در جهان

در حقیقت ، مالیات ها به طور کلی یکی از منابع اصلی درآمد دولت ها تلقی می شوند ، اما از نظر اقتصادی ، آنها می توانند نه تنها به عنوان وسیله ای برای درآمد دولت ، بلکه به عنوان ابزاری موثر برای دستیابی به توزیع درآمد نیز مورد استفاده قرار گیرند. یا اهداف تخصیص منابع. مالیات بر تولید و مصرف کالاها و همچنین توزیع درآمد بین گروه های مختلف درآمدی تأثیر می گذارد.

مالیات محیط زیست ، از جمله مالیات خودرو ، نمونه ای از مالیات است که برای تأثیر بر تولید و مصرف آلاینده ها انتخاب شده است.

مانند هر کالای دیگر ، این خودرو یک پایه مالیاتی و منبع درآمد برای دولت است ، اما به دلیل اثرات نامطلوب خارجی خودرو (خودرو برای مصرف کننده مطلوب و برای سازنده خودرو سودآور است. هزینه جامعه مصرف آن است) .

در طبقه بندی مالیات ، مالیات خودرو به صورت مالیات مستقیم (درآمد) یا مالیات غیر مستقیم (مصرف یا بازار) است. به گفته نمایندگان مجلس ، مالیات مستقیم خودروها در كشور ما وضع شده است.

مالیات خودرو همچنین در کشورهایی مانند اتریش ، آلمان ، انگلیس ، ایتالیا ، هلند و یونان تعریف می شود. در این کشورها مالیات خودرو را می توان به دو دسته “مالیات بر املاک خودرو” و “مالیات سالانه خودرو” تعریف کرد. مالیات بر دارایی نیز از دو طریق اخذ می شود. “مالیات بر خرید یا انتقال خودرو” سیستم مالیات بر ارزش افزوده در بیشتر کشورها. همچنین یک “مالیات ثبت نام خودرو” پرداخت می شود که میزان و درصد آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال در اتریش مالیات خودرو سه دسته وجود دارد: پایه ، نرخ ها و امتیازات توسط دولت مرکزی تعیین می شود و سالانه دریافت می شود.

یا در آلمان ، مالیات خودرو سالانه توسط دولت مرکزی تعیین می شود ، اما مزایا و درآمد آن به مقامات منطقه پرداخت می شود و پول از زمان ثبت نام خودرو تا زمان انقضا ، متعلق به مالکان ثبت شده خودرو است. ، مشمول مالیات است.

دولت همچنین بر اساس افزایش درآمد دولت برای تأمین هزینه های نگهداری و احداث جاده های جدید ، از کاربران خودرو در انگلیس به نام عوارض انتخابی مالیات می گیرد.

اما در ایتالیا مالیات خودرو بر اساس توان موتور بر حسب کیلووات محاسبه می شود و مالیات توسط شخصی که خودرو را ثبت کرده پرداخت می شود. بنابراین ، برای اتومبیل های تا 53 کیلووات ، 150 یورو و برای اتومبیل های بیش از 53 کیلووات ، برای هر کیلووات سه یورو اضافی اضافه می شود.

در جمهوری ایرلند ، مالیات ثبت نام خودرو بر اساس جم موتور و قیمت خودرو دو برابر بیشتر از مالکان خودرو گرفته می شود.

در ایران همانطور که گفته شد مالیات خودرو از خودروهای لوکس اخذ می شود و استاندارد این لوکس ارزش یک میلیارد تومان خودرو است.