بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته میشوند

زگیلهای تناسلی در مقایسه با ضایعات پوستی 

به نقل از بهترین دکتر زگیل تناسلی ضایعات پوستی یا تگ‌های پوستی (skin tags) در ناحیه‌ی دستگاه تناسلی و دو بیماری شایع پوستی هستند. ممکن است به دلیل جایی که رشد می‌کنند و ظاهری که دارند، برخی آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند. ضایعات پوستی در ناحیه‌ی دستگاه تناسلی، توده‌ای پوستی گرد و نرم است که روی ساقه و پایه‌ای ایجاد می‌شود. آن‌ها شبیه بادکنک‌های ریز و باد شده هستند. البته این ضایعات مضر یا سرطانی نیستند، اما ممکن است آزار دهنده و تشدید شدنی شوند، به خصوص اگر روی لباس‌ها گیر کنند یا در حین رابطه مالش داده شوند. زگیل‌های تناسلی ضایعات یا برجستگی‌هایی هستند که به صورت صاف هستند یا کمی از روی سطح پوست برجسته شده‌اند. آن‌ها معمولاً در هنگام لمس کردنشان، زبر یا ناهموار احساس می‌شوند و ممکن است شبیه گل‌کلم باشند.برای مشاهده لینک بهترین مرکز لیزر در تهران لطفا کلیک کنید

مانند تگ‌های پوستی، زگیل‌های تناسلی نیز خطرناک یا سرطانی نیستند، اما نشانه‌ای از عفونت هستند که برای جلوگیری از شیوع این عفونت، درمان لازم است. اگر می‌خواهید درباره چگونگی این برجستگی‌ها، علت ایجاد آن‌ها و نحوه درمان آن‌ها بیشتر بدانید، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.

هم ضایعات و تگ‌های پوستی و هم زگیل‌ها می‌توانند به صورت یک برآمدگی ایجاد شوند و یا به صورت خوشه‌ای رشد کنند. به مرور زمان ممکن است تگ‌ها یا زگیل‌های بیشتری در همان منطقه ظاهر شوند. این ناهمواری‌ها معمولاً کوچک هستند که این ممکن است شناسایی آن‌ها را دشوارتر کند، اما تفاوت‌های ظاهری واضحی بین این دو وجود دارد که ممکن است شناختن عارضه‌ای را که بر روی پوستتان دارید، آسان‌تر کند.

ضایعات پوستی در ناحیهی تناسلی

ضایعات پوستی ناحیه‌ی تناسلی، فیبرومای بافت نرم یا توده‌های کوچک و گوشتی هستند. آن‌ها بر روی ساقه‌ها یا “دانه‌های ” ریزی از سطح پوست شما بیرون می‌زنند. وقتی آن‌ها را فشار بدهید، نرم هستند و باید به راحتی خم شوند. اگرچه بیشتر ضایعات پوستی کوچک هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند به اندازه‌ی پاک‌کن سر مداد باشند. بعضی از افراد ممکن است دچار یک ضایعه‌ی پوستی به اندازه‌ی یک دانه انگور یا حتی یک انجیر شوند.

ضایعات پوستی به سرعت پیشرفت می‌کنند، اما به ندرت پس از اولین مراحل رشد به رشد خود ادامه می‌دهند؛ به عبارت دیگر، آن‌ها با گذشت زمان تغییر زیادی نمی‌کنند. ممکن است یک ضایعه یا تگ پوستی از رنگ گوشتی به قهوه‌ای روشن‌تر تا قهوه‌ای تیره تبدیل شود. این تغییر رنگ معمول است و معمولاً جای نگرانی ندارد.

ضایعات پوستی بسیار شایع هستند. آن‌ها معمولاً روی گردن، زیر بغل یا بین چین‌های دیگری در پوست نواحی بدن ایجاد می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در کشاله ران یا دستگاه تناسلی شما ایجاد شوند. تگ‌های پوستی در ناحیه‌ی واژن کمتر شایع است. این به دلیل طبیعت مرطوب واژن است. بیشتر ضایعات پوستی بر اثر اصطکاک به وجود می‌آیند و محیط مرطوب از این امر جلوگیری می‌کند. البته با این وجود ضایعات پوستی ممکن است در ناحیه شرمگاه یا لب‌های آن ناحیه ایجاد شوند.

زگیل‌های تناسلی برجستگی‌هایی مسطح یا کمی برآمده بر روی سطح پوست هستند. زگیل‌ها می‌توانند در سراسر بدن رشد کنند، اما زگیل‌های دستگاه تناسلی در ناحیه‌ی شرمگاه، واژن، فرج، آلت تناسلی مردانه یا مقعد ظاهر می‌شوند.

زگیل‌های تناسلی ممکن است به رنگ گوشتی باشد و یا تفاوت زیادی یا رنگ پوست شما داشته باشند و می‌توانند قهوه‌ای یا صورتی‌رنگ نیز باشند. رنگ زگیل ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند کمتر شوند و از بین بروند و فقط در یک نقطه دیگر دوباره ظاهر می‌شوند. با از بین رفتن زگیل‌ها، رنگ پوست ممکن است به حالت طبیعی برگردد.

قسمت سطح زگیل‌های تناسلی هنگام لمس ممکن است ناهموار یا زبر به نظر برسد. آن‌ها اغلب به صورت ” گل‌کلمی شکل ” ظاهر می‌شوند. زگیل‌های تناسلی ممکن است به صورت یک ناهمواری و برآمدگی ظاهر شوند، یا می‌توانند به صورت خوشه‌های دانه دانه‌ای کوچک رشد کنند. زگیل‌های بیشتری ممکن است با گذشت زمان ظاهر شوند.

چه عواملی باعث بروز این برآمدگیها میشوند و چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند؟ 

اگرچه برجستگی‌های به وجود آمده بر روی پوست اغلب به خاطر ظاهر فیزیکی مشابهی که با دارند، با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما علت آن کاملاً متفاوت است.

ضایعات و تگهای پوست ناحیهی تناسلی

تقریباً نیمی از افراد بزرگ‌سال حداقل دچار یک ضایعه‌ی پوستی در زندگی خود می‌شوند، اما این ضایعات پوستی علت مشخصی ندارند. چندین عامل می‌تواند خطر ابتلا به آن‌ها را افزایش دهد.

شایع‌ترین عوامل خطر برای ایجاد ضایعات پوستی در ناحیه‌ی تناسلی عبارت‌اند از:

  • اصطکاک. تماس پوست با پارچه‌ی لباس یا لباس زیر می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی شود. مالش مکرر بین لباس و پوست می‌تواند پوست ظریف ناحیه تناسلی را تحریک کرده و باعث بروز این توده‌ها و ضایعات کوچک شود. اصطکاک ناشی از رابطه جنسی نیز ممکن است باعث ایجاد این ضایعات پوستی در ناحیه‌ی تناسلی شود.
  • بارداری. تغییرات به وجود آمده در سطح هورمونی در دوران بارداری می‌تواند خطر شما را در ابتلا به ضایعات افزایش دهد. زگیل‌ها در دوران بارداری می‌توانند به سرعت رشد کنند.
  • چاقی. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر در معرض بروز ضایعات پوستی قرار می‌گیرند. وزن اضافی باعث افزایش سطح و اصطکاک پوست یا پوست می‌شود و این امر باعث می‌شود تا مناطق بیشتری به وجود آورد که ضایعات پوستی می‌توانند در آن نواحی رشد کنند.
  • دیابت نوع 2. ضایعات پوستی می‌توانند نشانه‌ای از دیابت نوع 2 یا بالا بودن سطح انسولین باشند.
  • سن. ضایعات پوستی بیشتر در افراد 60 سال به بالا دیده می‌شود.
  • ژنتیک. اگر در خانواده‌تان، فردی را دارید که دارای ضایعات پوستی می‌باشد، احتمال اینکه خود شما نیز دچار این عوارض شوید بیشتر خواهد بود.

برخلاف ضایعات پوستی در ناحیه‌ی تناسلی، پزشکان دقیقاً می‌دانند که چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود: عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV .(HPV نوعی عفونت مقاربتی بوده و بسیار مسری است.

بیش از 100 نوع ویروس HPV شناسایی شده است. از این تعداد، 40 مورد ناحیه تناسلی را آلوده می‌کنند و دو مورد آن‌ها مسئول ایجاد زگیل‌های تناسلی هستند. HPV بسیار شایع است. تقریباً نیمی از افرادی که از فعالیت جنسی دارند، به نوعی به HPV مبتلا می‌شوند. اگرچه، این ویروس ممکن است علت بروز زگیل باشد یا نباشد. اگر منجر به بروز زگیل شده باشد، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا ظاهر زگیل‌ها معلوم شود.

جهت مشاهده فیلم های آموزشی در مورد زگیل تناسلی و درمان آن بر روی لینک زیر کلیک کنید

 دیگر ضایعات پوستی که با زگیل تناسلی اشتباه میشوند 

پس در صورت بروز ضایعاتی بر روی پوستتان، بهتر به پزشک مراجعه کنید تا آن را چک کند؛ اما قبل از اینکه در مورد هرکدام از آن‌ها ترس و نگرانی داشته باشید، درباره انواع ناهمواری‌هایی که ممکن است بر روی پوست ظاهر شود، اطلاعاتی کسب کنید.

پاپول مرواریدی

پاپول مرواریدوار آلت تناسلی – Hirsyers coronae glandis- (همچنین به عنوان “پاپیلوم هیرسوتوئید” و “پاپول مرواریدی” شناخته می شود) برجستگی های کوچکی هستند که ممکن است در لبه ی کلاهک و سر آلت تناسلی مردانه ایجاد شود. آنها یک تغییر آناتومیکی بی ضرر هستند. پاپول ها اگرچه گاهی اوقات با عفونت HPV اشتباه گرفته می شوند ، اما از طریق آمیزش منتقل نمی شوند و مسری نیستند.

پاپول ها به صورت یک یا چند ردیف از دانه‌های ریز و کوچک، به شکل مرواریدی یا گوشتی، صاف و یا با سر گنبدی شکل ظاهر می شوند که به صورت محیطی اطراف تاج آلت یا حفره گلوبوس را احاطه کرده اند. اندازه آنها ممکن است از کمتر از 1 میلی متر تا 3 میلی متر باشد. از سال 1999، مطالعات مختلفی صورت گرفته است که میزان بروز این عارضه را از 8 تا 48 درصد از کل مردان تخمین زده است. مطالعات نشان می دهد که این عارضه بیشتر در مردان جوان و کسانی که ختنه نشده اند رخ می دهد. آنها در 33.3٪ از مردان ختنه نشده و 7.1٪ در مردان ختنه شده ظاهر می شوند.

پاپول مرواریدی آلت تناسلی گاهی اوقات به عنوان باقی مانده های دانه دانه ای از دانه های خار مانند در آلت تناسلی توصیف می شود، برآمدگی های حساسی که در همین محل در سایر پستانداران وجود دارد. در گونه هایی که ظاهر خارهای آلت تناسلی کاملا باقی می مانند، این خارها باعث لذت جنسی و ارگاسم سریعتر می شوند.

به همین صورت، پاپیلوماتوز وستیبولار یا فرجی یا “hirsyers papillaris vulvae”، در زنان رخ می دهد و به همین ترتیب می تواند به عنوان نوعی از عفونت HPV سوء تعبیر شود. مانند hirsyers papillaris genitalis، این یک تغییر طبیعی در آناتومی انسان است

پاپیلوماتوز وستیبولار 

پاپیلوماتوز وستیبولار با برآمدگی های ریز و کوچک، براق و به رنگ پوست روی ناحیه ی فرج بانوان، یعنی همان قسمت خارجی واژن است ظاهر می شود. این دانه ها یا پاپیلها به صورت یک خط یا به صورت تکه های متقارن بر روی لبه‌های کوچک – چین های داخلی کوچکتر در فرج – در دو طرف فرج رخ می‌دهند. آنها همچنین می توانند در ناحیه ی وستیبولا، یعنی دهانه و ورودی واژن که توسط لبه‌های کوچک احاطه شده است، رخ دهند.

این دانه های پاپیلا می‌توانند به صورت برآمدگی های صاف، گرد و یا برآمدگی های انگشت مانندی باشند. قطر آنها به  1-2 میلی متر می رسد، رشد آنها کند است و سبب تحریک درد نمی شوند.

اکثر پزشکان فکر می کنند این وضعیت غیر معمول، یک تغییر در آناتومی نرمال فرج است، نه یک ناهنجاری یا بیماری. نکته ی مهم در این باره این است که پاپیلوماتوز وستیبولار یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. امکان ندارد که فردی این بیماری را از فردی دیگر بگیرد یا به دیگری منتقل کند. بحث های زیادی درمورد این که آیا پاپیلوماتوز وستیبولار توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم ایجاد می شود یا نه وجود دارد. اما اکثر مطالعاتی که با منبع معتبری صورت گرفته اند، اکنون نشان می دهد که این درست نیست. چندین پزشک و کارشناس تصور می کنند که در صورت ابتلا به پاپیلوماتوز وستیبولار احتمال ابتلا به HPV در شما بیشتر می شود، اما شواهد خوبی برای این نظریه وجود ندارد.

پاپیلوماتوز وستیبولار به اثر داشتن رابطه جنسی یا بهداشت نامناسب ایجاد نمی شود. اگرچه، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است به بدتر شدن آن کمک کند. اگر از صابون با اسکراب خشن استفاده می کنید که با آن روی این دانه ها را به شدت بمالید، ممکن است آنها بدتر شوند.

جوشهای مربوط به قاعدگی 

یکی از انواع متداول برآمدگی‌ها در ناحیه تناسلی، جوش‌های واژن یا فرج یا انسداد غدد چربى پوست است. “این جوش‌ها مانند جوش‌هایی که در سایر قسمت‌های بدن ظاهر می‌شوند، منجر به ایجاد دانه‌ها یا برجستگی‌های ناراحت کننده‌ای می‌شود که معمولاً به صورت سرسفید نمایان می‌شوند.” اگرچه گاهی اوقات، آن‌ها می‌توانند به صورت یک برجستگی سخت در زیر پوست احساس شوند.

جوش‌های ناحیه‌ی تناسلی ممکن است در واقع مربوط به شروع زمان قاعدگی شما باشند و به دلیل رشد باکتری در اطراف واژن، منجر به آلودگی فولیکول‌های مو می‌شوند. این عارضه به خاطر یک بیماری مقاربتی (STI) ایجاد نمی‌شود و نباید با همان اسکراب یا مواد شستشو دهنده‌ای که از آن‌ها بر روی جوش‌های صورت استفاده می‌کنید، درمان شوند. حمام گرم و داشتن بهداشت مناسب هنگام لمس کردن آن‌ها (و فشار ندادن و خالی نکردن) به بهبود آن‌ها کمک می‌کند. (شیو نکردن یا اپیلاسیون نیز خطر ابتلا به آن‌ها را به حداقل می‌رساند.)

کیست 

کیست‌ها برجستگی یا برآمدگی‌های کروی‌ کوچک زرد رنگی هستند که به طور مبهمی سفت و جامد به نظر می‌رسند و احساس می‌شوند. چند نوع کیست مختلف وجود دارد که می‌تواند در اطراف دستگاه تناسلی شما ظاهر شود. “برجستگی‌های روی پوست می‌توانند کیست‌های پوستی باشد، مانند کیست‌های انکلوزیونی اپیدرم یا تومورهای بافت چربی به نام لیپوما.

کیست‌های چربی در هر جایی که ظاهر شوند، توده‌هایی مضر از مایعاتی هستند که در اثر انسداد غده چربی ایجاد می‌شوند، در حالی که کیست‌های غده بارتولین (Bartholin’s) روی لب‌های فرج تشکیل می‌شوند و کیست‌های عده‌ی لنفی اسکینی در اطراف مجرای ادرار ظاهر می‌شوند. کیست‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند مگر اینکه عفونی شوند. شما و پزشک متخصصتان خود می‌توانید بهترین گزینه را برای کنترل این برآمدگی‌های ایجاد شده در ناحیه‌ی تناسلی پیدا کنید.

تبخال تناسلی 

تب‌خالی که در ناحیه‌ی تناسلی ظاهر می‌شود (هرپس سیمپلکس نوع 2) نوعی عفونت مقاربتی است که افراد زیادی دچار آن می‌شوند این عارضه می‌تواند باعث ایجاد ضایعات تب‌خالی، زخم‌های قرمز، دردناک و احتمالاً خارش‌دار در دستگاه تناسلی شود. (هرپس سیمپلکس نوع 1 هرپس دهانی است که باعث ایجاد تب‌خال در اطراف دهان می‌شود).

اگر برآمدگی‌هایی بر روی پوست این ناحیه ظاهر شود که احساس خارش و سوزش دارند، احتمالاً است. هرپس سیمپلکس محدود به خود فردی می‌باشد که دچار آن شده است و حدود هفت تا 10 روز بعد از بین می‌رود. ممکن است زخم‌ها پس از بهبود دوباره ظاهر شوند، بنابراین در این شرایط باید به پزشک یا متخصص زنان مراجعه کنید تا در مدیریت علائم با استفاده از کرم‌های موضعی و داروهای خوراکی به شما کمک کند.

اغلب اوقات، عفونت‌های هرپس سیمپلکس تشخیص داده نمی‌شود زیرا بیمار این احساس را دارد و فکر می‌کند که این یک است و آن را با داروهای بدون نسخه‌ای که برای درمان عفونت قارچی از داروخانه‌ها به‌صورت آزاد تهیه می‌کند، درمان می‌کند.” هفت روز بعد، علائم از بین رفته و بیمار تصور می‌کنند که مشکل او واقعاً به عفونت قارچی ربط داشته است. اگر زخم یا خارش مداوم دارید و به نظر نمی‌رسد که بتوانید آن را برطرف کنید، ممکن است آزمایش هرپس سیمپلکس به شما کمک کند. در حالی که تب‌خال فعال دارید، پرهیز از مقاربت یا استفاده از روش‌های جلوگیری مانند کاندوم، برای جلوگیری از آلوده شدن همسرتان، بسیار مهم است.

موهای باقیمانده در زیر پوست و عفونت کردن و آلوده شدن فولیکولهای مو

متداول‌ترین نوع برجستگی‌هایی که در ناحیه‌ی تناسلی ایجاد می‌شود، فولیکولیت (عفونت فولیکول مو) است که بیشتر به دلیل کشیدن تیغ اصلاح بر روی موها ایجاد می‌شود. این زمانی است که فولیکول مو باکتری‌هایی را دریافت می‌کند و باکتری‌ها وارد آن می‌شوند و این باعث تحریک و التهاب می‌شود.” همچنین ممکن است مویی در زیر پوستتان رشد کرده باشد که شبیه به مورد اول است، یعنی شبیه به جوش‌های قرمز و ملتهب.

به طور کلی موهای زیر پوستی و آلوده شدن فولیکول مو (فولیکولیت) در افرادی رخ می‌دهد که ناحیه لگن خود را اصلاح می‌کنند. اگر این اتفاق افتاد، پزشکان توصیه می‌کند که برای مدتی موهای آن ناحیه را دوباره اصلاح نکنید، موها را از نظر داشتن عفونت بررسی کنید و مراقب محرک‌های احتمالی ناشی از روش‌ها و موادی که برای اصلاح استفاده می‌کنید، باشید.

زخمهای درماتیت (اگزما)

زخم‌های درماتیت یا اگزما، زخم‌ها یا دانه‌های پوستی همراه با خارش و ناراحتی هستند. بروز این عارضه‌ها بسیار نادر است: درماتیت بیشتر باعث ایجاد بثورات پوستی می‌شود تا زخم‌هایی که احتمالاً در اثر خارش تهاجمی ایجاد می‌شود. درماتیت ناحیه‌ی تناسلی می‌تواند بر اثر انواع مختلف مواد تحریک‌کننده‌ی پوستی، از ژل‌های شستشوی بدن و محصولات بهداشتی گرفته تا انواع خاصی از لباس زیر، ایجاد شود. درمان این زائده‌ها بیشتر شامل کرم‌های موضعی، آنتی‌هیستامین خوراکی و یا توصیه‌هایی در مورد تغییر برخی کارهای معمول برای کاهش استفاده از مواد تحریک‌کننده است