یکی از شایعترین دلایلی که می تواند مانع از روشن شدن موتورگردد، باتری مرده یا تخلیه شده است. این قسمت از خودرو که اغلب نادیده گرفته می شود، یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است که وظیفه ی تامین برق مورد نیاز برای استارت و دیگر وسایل برقی خودرو را انجام می دهد. با از بین رفتن باتری و یا تخلیه آن، روشن شدن موتور تقریبا غیرممکن خواهد بود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا باتری کم کم شارژ خود را از دست می دهد. در ادامه به توضیح 8 مورد از دلایلی که می توانند باعث تخلیه باتری خودرو گردند می پردازیم. با آچاره همراه باشید.
جهت خرید و و تعویض رایگان در محل با متخصصان الو باتری در تماس باشید.
عوامل موثر بر دشارژ و خالی کردن باتری خودرو
اهمیتی که شما در بررسی قسمت های مختلف اتومبیل می دهید، می تواند در سالم بودن باطری موثر باشد. همیشه مواردی وجود خواهد داشت که باعث بروز ایراد در باتری شود. به عنوان مثال ممکن است چراغ های جلو را روشن بگذارید. همچنین ممکن است در لحظه خروج از اتومبیل چراغ درون کابین مسافران را خاموش نکنید. این موارد نمونه هایی از نحوه استفاده از خودرو است که می تواند در تخلیه شارژ باتری یا همان دشارژ باتری ماشین موثر باشد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که تمام این قسمت ها از برق باتری استفاده می کنند. در این حالت باتری ماشین یک شبه تخلیه می شود زیرا این اجزای الکتریکی در تمام شب کار می کنند. برخی از وسایل نقلیه مدرن، مجهز به سیستم های هشدار دهنده ای هستند که در صورت روشن ماندن دستگاهی در خودرو، به او اخطار می دهند.
سیستم شارژ معیوب
زمانی که رانندگی می کنید، اجزای الکتریکی اتومبیل قدرت مورد نیاز خود را از طریق دینام تامین می کنند. در عین حال، این قطعه علاوه بر تامین انرژی تجهیزات خودرو وظیفه شارژ باتری را نیز بر عهده دارد. اگر در عملکرد این سیستم مشکلی بوجود آید، می تواند موجب تخلیه شارژ باتری گردد. همین طور ممکن است که تخلیه باتری بخاطر آلترناتور نباشد و سایر مؤلفه هایی که موجب شارژ باطری می شوند مشکل ساز شوند. به عنوان مثال، تسمه های فرسوده یا کمربندهای سست می توانند عملکرد آلترناتور را در هنگام شارژ باتری تحت تاثیر قرار بدهند. از این رو، اگر باتری اتومبیل هنگام رانندگی تخلیه شارژ شود، حتما در سیستم شارژ وسیله نقلیه مشکلی وجود دارد. سریس وحید هر لحظه آماده خدمات دهی به مشتریان خود است.
مشکلات برقی ماشین
برخی از اجزای ماشین وجود دارد که باید 24 ساعته کار کنند. به عنوان مثال، سیستم امنیتی اتومبیل باید بصورت شبانه روزی کار کند. به همین دلیل این سیستم بصورت شبانه روزی در حال مصرف برق از باتری است. علاوه بر این سیستم های دیگری نظیر رادیو و ساعت خودرو نیز می توانند در زمان خاموش بودن موتور، از انرژی باتری مصرف کنند. همه ی این دستگاه ها برای حفظ عملکرد خود به باتری متکی هستند. تخلیه واقعی باتری زمانی خود را نشان می دهد که خودرو دارای فیوزهای معیوب، سیم کشی یا اتصالات معیوب باشد. این نواقص سیستم برقی می تواند بصورت شبانه روزی برق باتری را بصورت تدریجی تخلیه کند. جهت باتری به باتری سیار در محل محل با مکانیک متخصص تماس بگیرید.
دیود معیوب
همانطور که گفته شد، آلترناتور یکی از قطعات مهم خودرو است که دو وظیفه ی اساسی را در خودرو انجام می دهد. این دستگاه در هنگام کار، وسایل الکتریکی موجود در خودرو را شارژ می کند و همین طور باتری را نیز شارژ می کند. در مواردی که دیود موجود در آلترناتور خراب شود، اگرچه موتور از قبل خاموش شده است ولی دیود تامین انرژی سیستم های برقی را از طریق باتری ادامه می دهد. به همین دلیل از آنجا که باطری ماشین تخلیه شده است، نمی توان موتور خودرو را روشن کرد.
شارژ کوتاه باتری
این مورد به عملکرد دوم آلترناتور که همان شارژ مجدد باتری است، بر میگردد. باید این نکته را بدانید که آلترناتور باید زمان لازم جهت شارژ باتری را داشته باشد و تنها راهی که می توانید آلترناتور را در حال کار نگه داشت، این است که با وسیله نقلیه به مدت طولانی تری رانندگی کرد. اما اگر از آن نوع افرادی هستید که از وسیله نقلیه خود برای پیمودن مسافت های کوتاه استفاده می کنید، به احتمال زیاد این کار باعث تخلیه و دشارژ باتری خودرو خواهد شد. اگر موتور را قبل از اینکه آلترناتور بتواند باتری را مجددا شارژ کند، خاموش کنید در این صورت باتری بدون اینکه شارژ شود، همچنان تخلیه می شود.
دمای بالا
دمای بالای باتری می تواند باعث ایجاد بلورهای سولفات سرب شود، دلیل این اتفاق می تواند به خاطر زمان شارژ طولانی باتری باشد که باعث کوتاه شدن عمر باتری و خرابی آن می گردد. سولفاته شدن در باتری ها، می تواند تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی را مختل کند و از آنجا که باتری مدت زمان زیادی را برای شارژ شدن نیاز دارد، ممکن است تا زمانی که موتور را خاموش می کنید، بطور کامل شارژ نشود. این موضوع نیز می تواند موجب افزایش اندازه ی بلورهای سولفات درون باتری گردد که عملکرد باتری را کاهش می دهد.
باتری فرسوده یا کابل های باطری سست
خوردگی و فرسوده شدن صفحات درون باتری می تواند یکی از دلایل عمده تخلیه شدن باتری وسیله نقلیه باشد. زنگ زدن یکی از عوامل تأثیرگذار در ترکیب مواد شیمیایی موجود در باتری و تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است. به عبارت دیگر، خوردگی می تواند مانع از شارژ مجدد باتری بطور کامل شود. همین طور بهتر است سالم بودن کابل های متصل به باتری را از هرگونه خوردگی بررسی کنید. اگر علامتی از خوردگی را روی آنها مشاهده کردید، باید در اسرع وقت آن را تمیز کنید. کابل های شل باطری، می توانند در هنگام استارت زنی موتور مشکل ایجاد کنند. هرچند رفع چنین مشکلی بسیار آسان است.
باتری قدیمی یا ضعیف
همه وسایلی که تا به حال ساخته شده اند، دارای تاریخ انقضا هستند. حتی جدیدترین و پیشرفت های فن آوری باتری خودرو، هنوز نتوانسته اند سیستمی را ابداع کنند که بتواند به مدت زیادی عمر کند. دلیل آن بسیار ساده است، گذشت زمان عواملی را به همراه دارد که می تواند دوام این دستگاه ها را تضعیف کند. بیشتر باتری ها با طول عمر حدود 3 تا 4 سال به بازار عرضه می شوند. با این حال، میزان این عدد بر شرایط و حالت رانندگی نیز بستگی دارد. درباره طول بیتشر بخوانید.
بدون نگهداری صحیح و عادات نامناسب رانندگی، نمی توان انتظار داشت که باتری بتواند به مدت طولانی تری کار کند. با وجود اینکه باتری ماشین ممکن است هنوز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. باید اطلاعات دقیقی در مورد نحوه ی رسیدگی به آن داشته باشیم که می تواند به شما در ایجاد اقدامات پیشگیرانه کمک کند.
راه های جلوگیری از دشارژ شدن باتری ماشین
برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری خودرو بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
- برای جلوگیری از دشارژ شدن به خودرو استارت بزنید.
شما باید هر چند روز یکبار ماشین خود را استارت زده و روشن کنید تا دینام بتواند کار خود را انجام دهد و باتری ماشین شما کاملاً خالی نشود. رانندگی منظم موتور را روان نگه میدارد و با کاهش فشار روی قسمت پایینی لاستیکها، نقاط صاف را اصلاح میکند.
- از راندن در مسیرهای کوتاه خودداری کنید.
راندن مداوم در مسیرهای کوتاه، باتری ماشین شما را خسته کند. برای جلوگیری از آن، بهتر است در مسیرهای کوتاه کمی پیاده روی کنید.
- ماشین را به درستی خاموش کنید.
قبل از پیاده شدن از خودرو، بررسی کنید که چراغهای داخل خودرو، چراغهای جلو و همه لوازم جانبی مانند سوکت شارژر تلفن و درگاههای USB خاموش باشند. استفاده از رادیو یا GPS هنگامی که موتور خاموش است، باتری ماشین شما را خالی میکند.
- باتری را به طور منظم چک کنید.
میتوانید با بلند کردن کاپوت یا با کمک یک متخصص، باتری خودروی خود را بررسی کنید. هنگام برررسی موتور مطمئن شوید که باتری تمیز و عاری از گردوغبار است و پایانههای باتری دچار خوردگی نشده باشند.
- به علائم هشدار دهنده توجه کنید.
داشبورد خودرو معمولاً دارای نماد باتری است که در صورت خالی شدن باتری، روشن میشود. علائم دیگر که نشان میدهد باتری شما سریعتر از آنچه باید خالی شده است، عبارتند از:
- صداهای غیرعادی
- کم نور شدن چراغها
- شنیدن صدای کلیک هنگام استارت زدن
برای نگهدای بهتر باتری ماشین به این نکات توجه کنید
آن را بیش از حد شارژ نکنید.
شارژ بیش از حد میتواند مقاومت داخلی را افزایش داده و کارایی و عمر باتری را کاهش دهد. همانطور که شارژ بیش از حد میتواند آسیبزا باشد، رسیدن شارژ به صفر نیز، به خودروی شما آسیب میزند.
سطح اسید را بررسی کنید.
به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری باتری خودرو، باید سطح اسید باتری خود را هر 6 ماه یک بار بررسی کنید.
آب را با دقت اضافه کنید.
اگر متوجه شدید که سطح الکترولیت پایین است، آن را با آب مقطر پر کنید. هنگام انجام این کار مراقب باشید و فقط سلولها را برای پوشاندن صفحات پر کنید. هنگامی که سطح آب را پر کردید، از یک شارژر باتری برای شارژ مجدد باتری استفاده کنید.
باتری را تمیز کنید.
کثیفی و زباله اگر وارد باتری شود، میتواند باعث خوردگی فلز مجاور آن شود، بنابراین تمیز کردن بالای باتری و اطراف پایانهها به عنوان بخشی از نگهداری باتری خودرو مهم است.
ماشین خود را در پارکینگ نگه دارید.
سعی کنید همیشه ماشین را درون پارکینگ قرار دهید یا اگر پارکینگ نداریدجلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین
برای افزایش عمر باتری خودرو می بایست آن را همیشه شارژ نگه داشت و اگر باطری برای مدت زیادی شارژ نشود صفحات داخلی آن سولفاته کره و غیر قابل استفاده می شود .
سطح الکترولیت یا آب باطری را کنترل کنید . میزان آب باطری موجود در محفظه باطری بایستی 10 تا 15 میلی متر بالاتر از صفحات سربی آن باشد .
در صورتی که میزان آب باطری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باطری کاهش یابد ؛ احتمالا آفتامات دینام خراب می باشد و در صورت عدم توجه کافی خرابی زود هنگام باطری را سبب می شود .
در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشش آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود . در زمانی که خودرو خاموش می باشد حتی المقدور از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید .
سیستم پخش خودرو و یا چراغ های بزرگ بالاترین مصرف داشته و حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو نیز روشن می باشد بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید . زیرا در این هنگام دور دینام و شدت جریان تولیدی دینام پایین است . با این کار علاوه بر کاهش مصرف شارژ باتری ؛ از فشار وارده بر دینام نیز کاسته می گردد .
دقت شود سوراخ های تعبیه شده بر روی درب خانه های باطری همیشه باز باشند تا تهویه درون سلول ها به خوبی انجام شود .
باتری ماشین تیبا
گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باطری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که اینامر سبب ضعیف شدن باطری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن می شود . در صورت نیاز باطری به آب باطری فقط به آن آب مقطر اضافه کنید .
روی قطبین باطری را به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته ان را با آب جوش تمیز کرده و سپس مقداری گریس بر روی آن بمالید .
هیچگاه به قطبین باطری ضربه نزنید و باطری را با احتیاط حمل کنید و رد صورت وارد آمدن ضربه به باطری خطر شکستگی صفحات سربی وجود دارد .
از به وجود آمدن اتصال کوتاه بین قطب های باطری بپرهیزید . زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باطری می شود .
از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلول های باطری با درب باز خودداری کنید . این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد . در هنگام جوشکاری بر روی خودرو موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین ان جدا کنید . از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید . اتصالات و سر سیم های باطری را از نظر سفتی و محکمی و عایق در دوره های مختلف کنترل کنید .
باطری هایی که تاکنون شارژ نشده اند و مایع الکتولیت درون آنها ریخته نشده است امکان انبار کردن و نگهداری برای مدت طولانی را دارند .
باطری های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می توان سلامت باطری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باطری کنترل کنید .
بعنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری سلامت می باشد؛ اگر چشمی سیاه بود نشان از نیاز باطری به شارژ می باشد . اگر چشمی سفید رنگ بود باطری نیاز به تعویض دارد .
علل خرابی باتری
دشارژ عمیق ، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب اتصال کوتاه می گردد . از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری ها ، سولفاته شدن آنهاست . هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از 6 ماه انبار شوند . سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات ، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم ( بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد .
نگهداری پیشگیرانه باتری
بررسی سطح الکترولیت ، محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری ( 2 میلی متر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید .
چگونگی افزایش طول عمر باتری
1- بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد . در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری ، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان ، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند . این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است . استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن ، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند . برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند .
2- آب کاهش یافته را اضافه کنید . هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید .
3- قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود .
4- روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری ، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود . بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید .
5- بار پارزیتیک را به کمتر از 120 میلی آمپر کاهش دهید .
6- باتری های با شارژ کامل را در مکان های سرد قرار دهید و مرتباً هنگامی که مقدار شارژ آنها به کمتر از 80 درصد شارژ کامل می رسد یا بعد از 6 ماه (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد ) آن ها را شارژ کنید .
7- در آب و هوای سرد ، افزایش قطر کابل باتری ( نمره سیم کوچکتر ) به افزایش توان در دسترس باتری برای موتورهای استارتر کمک می کند .
مهم ترین علل ناتوانی ناگهانی باتری
1- کاهش الکترولیت ( که عامل 50 درصد از کارافتادگی باتری هاست ) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد .
2- دشارژ زیاد ( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل )
3- استعمال بیجا یا کاربرد باتری های با سایز نامناسب .
4- شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن .
5- لرزش بیش از اندازه ( به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده )
6- استفاده از آب آلوده .
7- خوردگی .
8- یخ زدگی .
تست کردن باتری
در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است . اگر از مولتی متر دیجیتالی استفاده می کنید ، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید . سپس کابل مشکی رنگ مولتی متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید . مقداری صبر کنید تا مولتی متر یک عدد ثابت را نشان دهد . اگر عددی بیشتر از 12.45 ولت به دست آمده است ، می توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی خورد ، مشکل از جای دیگری است . اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد ، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری ، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت .
باتری شما سالم یا خراب است ؟
باتری سالم شارژ می شود و شارژ را نگه می دارد و می تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند . باطری خراب شارژ نمی شود و شارژ را نگه نمی دارد و نمی تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند . باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود . طبق تحقیقات نمایندگی مدیران خودرو اکثر باتری های خودرو تنها 4 تا 5 سال عمر می کنند . بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما 4 سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی دارد و مدام شارژ آن خالی می شود یا به نظر می رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید .
بررسی سالم بودن سیستم شارژ
سیستم شارژ اتومبیل شامل یک دینام (یا ژنراتور DC ) ، یک رگولاتور ولتاژ ( آفتامات ) ، باتری و لامپ هشدار یا آمپر دینام است . زمانی که موتور در حال حرکت است ، هدف آن مهیا کردن توان برای بار الکتریکی اتومبیل ( برای مثال جرقه زنی ، روشنایی ، لوازم الکتریکی و ) و شارژ باتری اتومبیل است . زمانی که سیستم شارژ از کار می افتد ، معمولاً یک لامپ هشدار روشن خواهد شد و یا آمپر دینام وضعیت خوب (good ) را نشان نمی دهد . رایج ترین عوامل خوب کار نکردن سیستم شارژ ، لق شدن ، فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه دینام است. بنابراین ابتدا باید تسمه دینام را چک کرد . اگر تسمه دینام سالم بود با استفاده از یک باتری سالم دور موتور را برای مدت دو دقیقه به 2000RPM یا بیشتر ( با در نظر گرفتن دمای محیط و بار) برسانید . انواع باتریها :
علل خرابی باطری:
نگهداری پیشگیرانه باتری:
بررسی سطح الکترولیت ، محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (2 میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید.
چگونگی بررسی سالم بودن سیستم شارژ
سیستم شارژ اتومبیل شامل یک دینام (یا ژنراتور DC) ، یک رگولاتور ولتاژ ( آفتامات)، باتری و لامپ هشدار یا آمپر دینام است. زمانی که موتور در حال حرکت است، هدف آن مهیا کردن توان برای بار الکتریکی اتومبیل ( برای مثال جرقه زنی، روشنایی، لوازم الکتریکی و …) و شارژ باتری اتومبیل است. زمانی که سیستم شارژ از کار می افتد، معمولاً یک لامپ هشدار روشن خواهد شد و یا آمپر دینام وضعیت خوب (good ) را نشان نمی دهد. رایج ترین عوامل خوب کار نکردن سیستم شارژ ، لق شدن ، فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه دینام است. بنابراین ابتدا باید تسمه دینام را چک کرد . اگر تسمه دینام سالم بود با استفاده از یک باتری سالم دور موتور را برای مدت دو دقیقه به 2000RPM یا بیشتر ( با در نظر گرفتن دمای محیط و بار) برسانید . ولتاژ باتری باید بین 13 تا 15.1 ولت افزایش یابد.
در شماره قبل به برخی نکات درباره باتری اتوموبیل اشاره کردیم، در این شماره در بخش دوم و پایانی به بیان نکات دیگری درباره باتری می پردازیم.
استارت زدن با اتصال باتری خودرو:
- اگر دمای هوا، کمتر از دمای منجمد شدن است، بررسی کنید که الکترولیت در باتری معیوب منجمد نشده باشد. اگر الکترولیت منجمد شده، اجازه دهید که پیش از کارکردن یخ آن ذوب شود. یک باتری دشارژ شده که ولتاژ آن به اندازه 12 ولت یا کمتر یا دانسیته آن 14/1 یا کمتر است، تقریباٌ در دمای 15- درجه سانتیگراد یخ خواهد زد .
2. بدون لمس اتومبیل، همه تجهیزات غیر لازم و چراغهای هر دو ماشین را خاموش کنید . مطمئن شوید که تهویه کافی وجود دارد و از عینک ایمنی استفاده کنید.
3. ماشینی که باتری سالم دارد را روشن کنید و اجازه دهید که حداقل برای 2 تا 3 دقیقه با سرعت زیاد در حالت خلاص کار کند تا قبل از شروع کار باتری خود را شارژ کند.
4. گیره کابل کمکی مثبت (معمولا قرمز) را به ترمینال مثبت روی باتری خراب وصل کنید . گیره انتهای دیگر کابل تقویت کننده مثبت را به ترمینال مثبت باتری سالم اتصال دهید .
5. گیره کابل کمکی منفی (معمولا سیاه) را به ترمینال منفی بر روی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر گیره کابل متصل کننده منفی را به مکانی تمیز و بدون رنگ بر روی بدنه موتور یا بدنه اتومبیل که باتری آن از کار افتاده و دور از باتری اتصال دهید.
6. اجازه دهید اتومبیل سالم با دور موتور بالا برای 5 دقیقه یا بیشتر جهت فرصت دادن به باتری معیوب برای شارژ شدن و گرم شدن الکترولیت آن، در حالت خلاص کار کند.
7. اتومبیل از کار افتاده را روشن کنید و اجازه دهید که با دور موتور بالا در در حالت خلاص کار کند. اگر اتومبیل بار اول استارت نخورد، اتصالات را مجدداً چک کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً سعی کنید.
8. کابل های کمکی را به صورت عکس آن چه در بالا گفته شده قطع نمائید و ابتدا گیره منفی را از روی بدنه ماشین یا بدنه موتور اتومبیلی که قبلاً کار نمی کرد به منظور کم کردن احتمال انفجار جدا کنید.
9. جهت پی بردن به علت دشارژ عمیق و آسیب های احتمالی باتری، در نخستین فرصتی که بدست آوردید باتری از کار افتاده را کاملا شارژ و تست کنید.
تازگی باتری (Freshness):
گاهی اوقات تشخیص نو بودن یک باتری دشوار است . هرگز باتری که بیش از 6 ماه از عمر آن گذشته است را خریداری نکنید . به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است . سولفاته شدن هنگامی اتفاق می افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که باتری های دشارژ شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند. معمولاً تاریخ تولید بر روی جعبه حک شده است . این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره ها می باشد. ماهها با حروف نشان داده می شوند.
چگونگی نصب باتری:
وزن یک باتری خودرو بین 10 تا 20 کیلو گرم است و اولین سؤالی که پیش می آید چگونگی نصب آن است. دومین سؤال این است که با باتریهای فرسوده اگر قابلیت معاوضه نداشته باشند چه کنیم؟ 1. به منظور کم کردن مشکلات ناشی از نشت اسید و یا خوردگی ، ترمینال های باتری و جعبه و سینی باتریهای کهنه و قدیمی را با آب شست و شو داده و تمیز کنید. خوردگی زیاد را با مخلوط کردن جوش شیرین و آب می توان خنثی کرد . همچنین کابل ها را به منظور جلوگیری از اشتباه در هنگام متصل کردن دوباره آنها به جای اولیه شان علامتگذاری کنید.
2. ابتدا کابل منفی را جدا کنید. زیرا باعث می شود که امکان اتصال کوتاه باتری را در هنگام جابجائی کابل کاهش دهد. سپس کابل مثبت را جدا کنید و سپس اتصالات پایانه، نگهدارنده را جدا کنید. اگر اتصالات نگه دارنده یا پایه نگه دارنده خراب و خورده شده است آن را عوض کنید. باتری های کهنه و خراب را از طریق معاوضه کردن آن با یک باتری جدید و یا با تحویل دادن آن به یک مرکز بازیافت از خود دور کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که یک باتری شامل مقدار زیادی سرب زیان آور و اسید می باشد.
3. بعد از جابجایی باتری قدیمی مطمئن شوید که سینی باتری و کابل های ترمینال یا اتصال دهنده ها تمیز هستند. با یک برس سیمی سطح داخل سر باتریها و قطب های باتری را تمیز کنید . اگر قطب ها، کابل ها یا پایه های نگهدارنده شدیداً خورده شده اند ، آنها را عوض کنید. ترمینال ها یا کابل های خراب توانایی استارت زدن را کاهش می دهند.
4. ترمینال و گیره های ترمینال را با لایه ای از گریس ( با دمای بالا) یا وازلین جهت جلوگیری از خوردگی بپوشانید.
5. باتری جدید را به نحوی جایگزین کنید که کابل منفی به قطب منفی براحتی بتواند متصل شود. اتصال برعکس قطب های باتری سبب خسارت و صدمه زدن به سیستم برق اتومبیل می شود و نیز ممکن است سبب منفجر شدن باتری بشود.
6. بعد از محکم کردن بست باتری ، ابتدا کابل مثبت و سپس کابل منفی را وصل کنید.
7. قبل از روشن کردن موتور سطح الکترولیت و سطح شارژ را بررسی کنید و در صورت نیاز به مقدار لازم آن را از آب مقطر پر کرده و به مقدار لازم نیز آن را شارژ کنید . جهت جلوگیری از بهم خوردن حافظه کامپیوتر، کدها ، تنظیمات رادیو باید باتری دومی رابه صورت موازی پیش از جدا کردن باتری کهنه به آن متصل کنید . فندک اتومبیل ساده ترین راه برای موازی کردن یک باتری کمکی با مدار برق اتومبیل می باشد.
چگونگی افزایش طول عمر باتری:
- بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند. این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است. استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند. برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند. 2. آب کاهش یافته را اضافه کنید. هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید. 3. قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود. 4. روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود. بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید. 5. بار پارزیتیک را به کمتر از 120 میلی آمپر کاهش دهید. 6. باتری های با شارژ کامل را در مکان های سرد قرار دهید و مرتباً هنگامی که مقدار شارژ آنها به کمتر از 80 درصد شارژ کامل می رسد یا بعد از 6 ماه (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد) آن ها را شارژ کنید. 7. در آب و هوای سرد، افزایش قطر کابل باتری (نمره سیم کوچکتر) به افزایش توان در دسترس باتری برای موتورهای استارتر کمک می کند.
مهمترین علل ناتوانی ناگهانی باتری:
1. کاهش الکترولیت (که عامل 50 درصد از کارافتادگی باتری هاست) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد.
2. دشارژ زیاد( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل)
3. استعمال بیجا یا کاربرد باتریهای با سایز نامناسب.
4. شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن.
5. لرزش بیش از اندازه (به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده)
6. استفاده از آب آلوده.
7. خوردگی.
8. یخ زدگی.