فرش دستباف بهتر است یا فرش ماشینی؟

فرش دستباف بهتر است یا فرش ماشینی؟

فرش در یک کلام هنر ایرانی! هنری که ریشه عمیقی در تاریخ و تمدن ایران زمین دارد. نقشی که هر گره آن نشان دهنده ذکاوت، ذوق، فرهنگ و هنری است که واقعا ایرانیان دارند. فرش ایرانی از گذشته تا به امروز به عنوان نماد فرهنگ و هنر ایرانی در میان ملل و اقوام مختلف جهان شناخته می شود.

مدرن یا کلاسیک، فرقی نمی کند! البته در چیدمان دکوراسیون منزل خود از فرش ایرانی استفاده خواهید کرد. پس اگر قصد خرید فرش را دارید ابتدا باید با ویژگی های فرش ایرانی آشنایی کامل داشته باشید.

بدون شک اولین سوالی که هنگام خرید فرش به ذهن خطور می کند این است که آیا بهتر است ماشینی بخرید یا دستبافت؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید در مورد بسیاری از موارد مانند کیفیت، قیمت و مزایا و معایب فرش ماشینی و دستباف تحقیق کنید تا پاسخ جامعی به این سوال بدهید.

تفاوت فرش دستباف با فرش ماشینی

تفاوت فرش دستباف و ماشینی در نحوه بافت آن است. به همین دلیل فرش دستباف از کیفیت، طول عمر و هزینه بالاتری نسبت به فرش ماشینی برخوردار است

شاید در دهه های اخیر فرش ماشینی توان رقابت با فرش دستباف را نداشته باشد، اما اکنون اوضاع فرق کرده است. گرانی فرش دستبافت باعث شده تا خرید فرش ماشینی افزایش یابد. همچنین با افزایش دقت و کیفیت بافندگی و استفاده از مواد اولیه مرغوب، فرش ماشینی به رقیبی جدی برای فرش دستباف تبدیل شده است.

کیفیت فرش دستباف و ماشینی

کیفیت فرش ماشینی و دستبافت به یک اندازه به نوع الیاف و نخ به کار رفته در آن بستگی دارد. فرش های دستباف از ابریشم، پنبه، پشم و سایر مواد طبیعی ساخته می شوند. به همین دلیل فرش دستباف از قیمت و طول عمر بالاتری نسبت به فرش ماشینی برخوردار خواهد بود.

در مقابل، فرش های ماشینی از الیاف اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و ابریشم هنری ساخته می شوند. هر چه مواد اولیه استفاده شده در فرش ماشینی بهتر باشد، کیفیت و عمر طولانی تری خواهد داشت. عمر فرش دستبافت بدون شک بیشتر از فرش ماشینی است، اما میانگین عمر فرش ماشینی بین 20 تا 25 سال است.

قیمت فرش دستباف و فرش ماشینی

به دلیل زمان بر بودن فرآیند ساخت و هزینه بالای مواد اولیه، قیمت فرش دستباف بسیار بیشتر از فرش ماشینی است. یک سال و نیم! زمانی که سه نفر به طور همزمان برای ساخت یک فرش دستبافت 9 متری تماماً از ابریشم طبیعی صرف کردند.

بنابراین قیمت فرش دستبافت ابریشمی مرغوب بین 200 تا 700 میلیون تومان است. در واقع هزینه فرش دستباف با تراکم کمتر و مواد اولیه ارزان‌تر بسیار کمتر است.

از نظر قیمت، فرش های ماشینی بسیار مقرون به صرفه تر هستند. قیمت فرش 9 متری 700 شانه بین سه تا ده میلیون تومان است. هر چه کیفیت مواد اولیه و تراکم فرش بالاتر باشد قیمت فرش نیز بالاتر می رود. اما قیمت فرش ماشینی قابل مقایسه با فرش دستباف نخواهد بود.

طرح و نقش فرش ماشینی و دستبافت

طرح و نقش فرش اغلب به سلیقه و نوع دکوراسیون اتاق بستگی دارد. برای مقایسه طرح ها و نقش های فرش دستباف و فرش ماشینی اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که فرش دستباف معمولا شلوغ تر از فرش ماشینی است. طرح ها و نقش های بیشتر استفاده از فرش دستبافت را در دکوراسیون دشوار می کند.

بدیهی است که تنوع طرح و رنگ در فرش ماشینی بیشتر است. فرش ماشینی علاوه بر طرح های سنتی و کلاسیک در طرح های مدرن، اسپرت، ساده و مینیمال نیز تولید می شود. شاید یکی از مهم ترین مزیت های فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف، تنوع طرح و نقش باشد. این مشکل فرش ماشینی را به بهترین گزینه برای دکوراسیون تبدیل می کند.

شانه و تراکم دستگاه و فرش با دست

اگر شانه ماشینی دارای شانه و تراکم باشد، شبیه فرش دستی می شود. با افزایش شانه و تراکم، قیمت فرش ماشینی بسیار بالا خواهد بود. فرش ماشینی با دوخت و تراکم متفاوت در بازار موجود است. فرش ماشینی 350 شانه و 500 شانه فرش ماشینی 700 شانه، 1200 شانه و فرش ماشینی 1500 شانه قیمت دارد.

ویژگی های فرش دستبافت

فرش دستبافت ارزش هنری دارد و برخلاف فرش ماشینی ارزش فرش به مرور زمان افزایش می یابد. طول عمر پارچه های دست ساز اغلب بیشتر از سایر پارچه های ماشینی است. این فرش به دلیل داشتن الیاف طبیعی در زمستان گرم و در تابستان خنک خواهد بود.

کیفیت دوخت و دوام بالای فرش دستباف بیشتر از ماشینی است.

فرش های دستباف ارزش هنری بیشتری دارند و قیمت بیشتری دارند.

هر چه فرش دستباف دوام بیشتری داشته باشد، قیمت آن بیشتر است.

دستباف فرش دستبافت را محکم و بادوام می کند.

فرش های دستبافت با رنگ های بیشتری نسبت به فرش های ماشینی بافته می شوند.

الیاف طبیعی به کار رفته در فرش دستباف باعث می شود این نوع فرش ها در تابستان خنک شوند و در زمستان گرمای بیشتری را حفظ کنند.

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان ویژگی فرش دستباف مطرح کرد این است که ریشه فرش دستبافت جزء مجموعه فرش است. اما در فرش ماشینی پس از بافت فرش، ریشه در آن مخلوط می شود.

عملکرد تشک های مکانیکی

هزینه کم عامل اصلی تشک های مکانیکی است. استفاده از الیاف طبیعی و زمان لازم برای بافت فرش دستباف قیمت فرش دستباف را در مقایسه با فرش ماشینی چندین برابر کرده است. احتمالاً نمی خواهید صدها میلیون برای فرش پرداخت کنید، بنابراین قیمت مناسب فرش ماشینی مهم ترین عامل در خرید فرش خواهد بود.

اگرچه گفته می شود فرش دستبافت بیشتر از فرش ماشینی عمر می کند، اما باید بدانید که عمر مفید فرش ماشینی 15 تا 20 سال است. اما با مراقبت مناسب می توانید عمر فرش خود را 30 سال افزایش دهید!

طراحی و مدل فرش ماشینی

جدا از قیمت، اگر این دو مدل فرش را از نظر طرح و نقشه با هم مقایسه کنیم، به این نتیجه می رسیم که تنوع طرح و نقش در فرش ماشینی بسیار بیشتر است. تنوع بیشتر فرش ماشینی را با هر مدل چیدمان تزئینی سازگار کرده است.

ساختار تشک ماشینی

بافت و گره فرش ماشینی صحیح تر است. فرش دستباف با دست روی فرش بافته می شود و معمولاً فرش دارای ابعاد شروع و پایان متفاوتی است. اما در فرش ماشینی چنین مواردی وجود ندارد و بافت و گره فرش کاملاً صحیح و ابعاد فرش بی عیب خواهد بود.

سایز فرش ماشینی

اندازه فرش ماشینی کامل است. شما می توانید فرش خود را از جالوسینکی و پادری در سایزهای تا 9 متر و 12 متر خریداری کنید. بنابراین مهم نیست که خانه شما چقدر بزرگ باشد، برای پیدا کردن فرش با اندازه مناسب مشکلی نخواهید داشت.

دستگاه رنگرزی فرش

همانطور که گفتم فرش های ماشینی طرح ها و نقش های بسیار متنوعی دارند. یافتن فرشی با رنگ مناسب برای تزیین در فرش ماشینی کار سختی نیست. اما گزینه های زیادی برای طراحی خانه خود با فرش دستباف ندارید. فرقی نمی کند دکوراسیون منزل شما مدرن باشد یا کلاسیک، به راحتی می توانید فرش مورد نظر خود را از بین هزاران طرح و رنگ مختلف انتخاب کنید.

آیا خرید فرش دستباف ارزش دارد یا فرش ماشینی؟

برای پاسخ به این سوال با توجه به محصولات بررسی شده باید گفت که هم فرش ماشینی و هم فرش دستبافت به یک اندازه ارزش خرید دارند. اما با توجه به تفاوت قیمت بسیار زیاد فرش ماشینی با فرش دستبافت، انتخاب و خرید فرش ماشینی را به افرادی که قصد خرید فرش ایرانی باکیفیت و با قیمت نسبتا مناسب را دارند توصیه می کنیم.

با توجه به اینکه چیدمان و طراحی دکوراسیون بیشتر به سمت سبک مدرن و مینیمالیستی حرکت کرده است، خرید فرش ماشینی بهتر است. سبک دکوراسیون شما هر چه باشد، می توانید به راحتی فرش مناسب خود را از میان هزاران طرح زیبا و جذاب فرش ماشینی انتخاب کنید.

سخن پایانی

اگر خرید فرش دستباف را انتخاب می کنید، حتما به تازگی فرش توجه کنید. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم. فرش های دستبافت بسیار متراکم هستند. رنگ الیاف پشت و روی فرش یکسان است. ریشه ها به فرش دوخته نمی شوند و جزء فرش هستند. نقش روی فرش همانند نقش پشت است. و فرش های دستبافت وزن بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند.

اگر خرید فرش ماشینی را انتخاب می کنید، توجه داشته باشید که اطلاعات دقیق فرش، از جمله سازنده، شانه، تراکم و سایر اطلاعات مهم فرش، در پشت آن به سرقت رفته است. توصیه ما این است که یک قالیچه با نی و تراکم بالا بخرید، مثلاً یک قالیچه با نی 700، یک نی 1200 یا بیشتر بخرید، اما توجه داشته باشید که هر چه نی بالاتر و تراکم آن بیشتر باشد، کیفیت بهتری دارد. قیمت فرش بالاست نیز افزایش خواهد یافت.

برای خرید فرش زمرد مشهد حتما در هنگام خرید فرش به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. فرش مورد نظر خود را از فروشگاهی که خدمات پس از فروش دارد خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات پس از فروش و گارانتی فرش استفاده کنید.