از بین بردن ترک پوستی تا عید

درمان استریا یا ترک پوستی

استریا:

استریا یا ترکهای پوستی ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه ها ایجاد میشود.ترکهای پوستی هنگام بلوغ، اغلب روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند ولی در دوران حاملگی این ترک ها بیشتر در نواحی شکم و سینه ها بروز می کنند. ترکهای پوستی در آقایان نیز ایجاد میشوند ولی در خانمها بسیار شایعتر است. با ورود به سایت محصولات گاتیو روش درمان مشکل را پیدا کنید.

علل ایجاد استریا :
1.مهمترین عامل کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم.
2.تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست ها ( سلول های تولید کننده الاستین و کلاژن ) می شود.
3.بیماریهای زمینهای و مصرف داروهای مختلف مخصوصاً داروهای کورتونی نیز میتواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد.
4.وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد. استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده میشود.

ترکهای پوستی اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد میشوند.حدود 30% افراد هنگام بلوغ و حدود 77% خانمها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترکهای پوستی میشوند.در مورد بارداری، سن اولین بارداری در بروز ترکهای بسیار مهم است.

به طوریکه اغلب بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده اند دچار ترکهای پوستی می شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمتراست . کرم های گاتیو راه حل برطرف کردن آن ها است.این ترک ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری ایجاد می شوند. ترک ها حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند.در بعضی از افراد اولین بارداری بدون ایجاد ترکهای پوستی طی میشود ولی در بارداری های بعدی بیمار دچار است.

راه های پیشگیری:
بهترین روش برای پیشگیری از این موضوع کنترل اضافه وزن و چاق شدن میباشد. یعنی اگر بمرور زمان افزایش وزن پیدا کنید دیگر این ترکها ایجاد نمیشود. کرم استرچ مارک  هم محصول مفیدی به همین منظور است.راهکارهایی نیز برای کاهش شدت در هنگام بارداری وتغییر وزن وجود دارد شامل:- استفاده از مقادیر کافی سبزیجات، میوه های تازه، غلات و خشکبار در رژیم غذایی
– نوشیدن فراوان آب
– ورزشهای ملایم بارداری تا روند اضافه شدن وزن کنترل شود.
– مالیدن کرم مرطوب کننده بر روی پوست می تواند کمک کننده باشد اما لزوما پیشگیری نمی کند.
– ماساژ روزانه پوست با هر نوع روغن گیاهی مانند روغن زیتون یا بادام هم مفید است. بعضی پزشکان مصرف ویتامین Eیا خوردن کپسول آن را نیز توصیه می کنند.
درمان:
نکته مهمی که در درمان استریا وجود دارد این است که در مراحل اولیه كه تركها رنگ قرمزمایل به بنفش دارند نتایج درمانی بسیار موثرتر است .نکته دیگر اینکه هدف از درمان استریا بهبود قابل توجه آن است زیرا درمان کامل ترکهای به ندرت اتفاق میافتد. در صورتی که ترکهای پوستی درمان نشوند، رنگ آنها به رنگ سفید تغییر میکند.امکان بهبود خود به خود ترکهای سفید بسیار کم است.

1.درمان دارویی استریا استفاده از ترهتینویین، ویتامین سی موضعی و اسید گلیکولیک با غلظت های مختلف
2.استفاده از لیزر های مختلف مانندIPLو PDLو فرکشنال ( فراکسل )پاسخ به لیزرهای IPLو PDLنتایج متفاوتی به دنبال داشته است ولی لیزر فراکسل اثر بسیار خوبی بر استریا دارد. لیزر فراکسل بین 6-3 جلسه برای بیمار انجام میشود و همزمان از دارو برای درمان بیمار استفاده میشود. اولین پاسخ درمانی حدود 4 هفته پس از لیزر ظاهر میشود ولی ظاهر شدن نتایج کامل به ادامه جلسات درمانی بستگی دارد.
3.میکرودرم ابریژن ( به جلسات متعدد درمانی نیاز دارد و اثر آن از لیزر فرکشنال کمتر است).

روش های درمانی نوین:
4.کربوکسی تراپی ( در این روش تزریق گاز co2سبب تحریک فیبروبلاست ها میشود)
5.مزوتراپی
6.استفاده از درمارول (جهت تحریک فیبروبلاست ها )
7.سل تراپی(استفاده از سلول های خونی فرد)
استفاده از روش های ترکیبی در کاهش این خطوط موثر میباشد

درمان ترک پوستی | چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم؟

به نظر شما آیا ترک پوستی درمان دارد؟ بهترین روش از بین بردن ترک های پوستی شامل روش‌های پزشکی، خانگی و طب سنتی است که در ادامه به توضیح مختصری از هر روش می‌پردازیم.

درمان ترک پوستی به روش پزشکی

آیا ترک های پوستی قابل درمان است؟ باید بگوییم که بله، راه های درمان ترک پوستی و از بین بردن ترک های پوستی به روش پزشکی شامل 6 روش اصولی است:

لایه‌ برداری پوست

یک‌راه ساده برای درمان ترک های قرمز روی پوست به روش پزشکی توسط تراشیدن یا لایه‌برداری پوست است. در این روش سلول‌های مرده پوست جدا می‌شوند و رشد سلول‌های جدید رخ می‌دهد. لایه‌بردارهای شیمیایی نیز اثر مشابهی دارند و با جدا کردن لایه مرده سطح پوست رشد و ترمیم پوست جدید را سرعت می‌بخشند. البته استفاده زیاد از این موارد ممکن است سبب خشکی پوست شود بنابراین کرم مرطوب‌کننده مناسب را به‌طور مستمر استفاده نمایید.

درمان‌ های موضعی

استفاده از کرم‌های موضعی و پمادها نیز از راه‌های ارزان کاهش ظاهر ترک پوستی است. این درمان باید به‌طور منظم و پیاپی و طولانی‌مدت انجام شود تا اثرگذار واقع شود. در درمان ترک های بدن با کرم‌ها، کاملاً ترک‌ها از بین نمی‌رود اما تا حد زیادی از ظاهر آن کاسته می‌شود. پیش از استفاده از کرم و پمادها با دکترتان مشورت نمایید.

میکرودرمی

این درمان کم تهاجمی برای کاهش ظاهر ترک پوستی مناسب است. این درمان نیاز به بیش از یک جلسه مراجعه به پزشک دارد و با توجه به نوع ترک پوستی و عمر و گستردگی آن تعداد نوبت‌ها توسط پزشک تعیین می‌شود. در این درمان لایه اپیدرم و رویی پوست هدف قرار داده می‌شود و درنتیجه آن پوست کلاژن ترشح می‌کند و پوست سفت و کشیده می‌شود.

در این درمان سلول‌های مرده از پوست جدا می‌شوند و پس از چند جلسه کاهش ظاهر ترک پوستی به‌وضوح قابل‌مشاهده خواهد بود. در حین این درمان ممکن است پوستتان خشک شود و به علت تراشیده شدن، پوست دچار قرمزی شود ولی طی ۲۴ ساعت پوست شروع به ترمیم می‌کند و این علائم از بین می‌روند.

میکرونیدلینگ

برای رفع ترک های پوستی می توانید میکرونیدلینگ کنید میکرونیدلینگ، لایه درمیش پوست را هدف قرار می‌دهد که لایه میانی پوست و محل ایجاد ترک پوستی است. در طی این درمان با سوزن‌های ریزی که در سر یک دستگاه (درمارول) متصل شده‌اند سطح پوست را سوراخ می‌کنند تا کلاژن ترشح شود. این سوزن‌ها میکروسکوپی هستند و موجب خونریزی نمی‌شوند و فقط سبب قرمزی پوست می‌شوند.

 

این درمان ظاهر پوست را بهتر و ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. برای درمان بهتر و کامل به بیش از یک جلسه بافاصله‌های یک‌ماهه نیاز دارید. اگر کمبود کلسیم دارید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله علائم کمبود کلسیم را مطالعه کنید.

لیزردرمانی

لیزر درمانی یک درمان معمول برای ترک‌های پوستی است. در این روش لیزرها به پوست نفوذ می‌کند و باعث بازسازی می‌شوند. این روش با تحریک بافتهای اطراف ترک‌های پوستی سبب سرعت بهبود آن‌ها می‌شوند. لیزرتراپی سبب تحریک ملانین که رنگ‌دانه پوست نیز هست در محل لیزر درمانی می‌شوند و سلول‌های رنگ‌دانه در ترک پوست سبب همرنگ‌سازی آن با دیگر نقاط پوست می‌شوند. بااینکه این درمان مفید است ولی به بیش از یک جلسه نیاز دارد تا نتایج قابل‌توجه ایجاد شود.

جراحی زیبایی

اگر درمان‌های دیگر ناموفق باشند، می‌توان از جراحی زیبایی بهره گرفت که این روش به نسبت گران است. جراحی ممکن است خود سبب ایجاد ترک شود ولی درمان قطعی ترک های پوستی محسوب شده و ترک‌های پوستی را به‌طور دائم از بین می‌برد. روش ابدومینوبلاستی یک روش جراحی است که فقط برای از بین بردن ترک پوستی نیست بلکه پوست و چربی اضافی را نیز حذف می‌کند. به‌موجب این درمان پوست کشیده‌تر می‌شود و مستحکم‌تر به نظر می‌رسد.

درمان خانگی ترک پوستی

برای از بین بردن ترک های پوستی در خانه چه کنیم؟ اول از همه باید بگوییم که هر پوست و ترکی ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد ام به طور معمول برای درمان خانگی ترک پوستی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

روغن‌های طبیعی: استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آلوئه‌ورا می‌تواند به تغذیه و مرطوب‌کنندگی پوست کمک کند و ظاهر ترک‌ها را بهبود بخشد.

کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده: استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده حاوی عناصر مغذی و ویتامین‌ها می‌تواند بهبود ظاهر ترک‌ها را تسریع کند و پوست را نرم و تسکین دهد.

ماساژ: ماساژ منظم با استفاده از روغن‌های مرطوب‌کننده می‌تواند به بهبود جریان خون و ارتقای تجدد پوست کمک کند. با ماساژ ملایم در ناحیه ترک‌ها، می‌توانید ظاهر آنها را بهبود بخشید.

مصرف آب به اندازه کافی: مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید، زیرا آب می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند و فرایند ترمیم ترک‌ها را تسریع کند.

تغذیه سالم: تغذیه مناسب و متنوع با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند به بهبود سلامت پوست و ترمیم ترک‌ها کمک کند.

درمان ترک پوستی در طب سنتی

علاوه بر درمان با روش‌های پزشکی می‌توان از درمان ترک پوستی در طب سنتی نیز استفاده کرد. روش های درمان ترک های پوستی در طب سنتی عبارتند از:

ویتامین   A

رتینوئید یا ویتامین A سبب صاف کردن و جوان‌سازی پوست می‌شود. در بسیاری از کرم‌های پوستی از این ماده استفاده‌شده است. هم‌چنین می‌توان از قرص‌های این ویتامین به‌صورت خوراکی استفاده نمود. رژیم لاغری و رژیم غذایی غنی از مواد غذایی مانند هویج و سیب‌زمینی شیرین نیز میزان این پروتئین را در بدن افزایش می‌دهد.

شکر

بعضی افراد از شکر برای تراش دادن پوست و میکرودرم استفاده می‌کنند. در این روش مقداری شکر را با یک مایع لطیف کننده مثل روغن بادام یا نارگیل مخلوط کنید تا حالت شن مرطوب بگیرد؛  سپس کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید. این ماده را روی پوست بمالید. چند بار در هفته از این روش پیش از حمام استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

آلوئه ورا

آلوئه ورای طبیعی خاصیت ترمیم دارد که سبب بهبود ظاهر و درمان ترک پوستی می‌شود و سبب نرم و لطیف سازی پوست می‌شود. روزانه بعد از دوش گرفتن می‌توانید از آلوئه ورا استفاده کنید.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید سبب آب‌رسانی پوست و افزایش کلاژن در پوست می‌شود و شکل و استحکام پوست را پس از کاهش کلاژن براثر افزایش سن حفظ می‌کند. هیالورونیک اسید در بعضی محصولات نیز دیده می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل سبب بهبود ترک‌ها و بازسازی پوست می‌شود. اگر آلرژی نداشته باشید این ماده کاملاً ایمن در نظر گرفته‌شده است.

سنتلا

سنتلا گیاهی است که یک عنصر محبوب در محصولات زیبایی کره ای به شمار می رود. محصولات حاوی سنتلا که به عنوان کرم سیکا شناخته می شوند، گاهی اوقات به عنوان درمان اسکار یا کمک به آرامش و ترمیم پوست حساس استفاده می شوند. محبوبیت کرم‌های سیکا در ایالات متحده در حال افزایش است، اما می‌توانند گران باشند.