آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در کنفرانس کشورهای در حال توسعه بدون زمین که امروز دوشنبه 24 اوت در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، درباره تاثیر این نشست صحبت کرد. کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرده اند که گام هایی برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه برداشته شود.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر ایجاد روابط عمیق تر با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چندجانبه اعلام کرد: حمل و نقل یکی از حوزه های اولویت دار ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، اسلام آباد – تهران – استانبول و بسیاری دیگر از کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی در حال به وجود آمدن هستند. کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خطوط دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی دارند.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و پرهیز از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل داخلی و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، تصریح کرد: این رویکرد با رویکرد و روح برنامه اقدام وین برای کشورهای در حال توسعه همسو است. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشارکت خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و اکو برای حمل و نقل در منطقه، گفت: ایران همکاری موثری با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در منطقه دارد. حمل و نقل و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثر در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود گفت: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه جهان یعنی افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان 8 کشوری هستند که ایران با آنها تعاملات ترانزیت دوجانبه و چندجانبه دارد. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهد جامعه جهانی برای کاهش ریسک کشورهای محصور در خشکی، کاهش هزینه های تجاری و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی هستند. برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، اقتصادی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه بین‌المللی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم شبکه حمل‌ونقل ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب‌های آزاد بسته به ظرفیت‌ها و امکانات محلی، خاطرنشان کرد: اینجا ایران است، بدون مشکل. در نتیجه کشورهای در حال توسعه و مصائب ناشی از بحران کرونا، تحت شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه، متأسفانه جامعه جهانی نتوانسته است این فشارها را در یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی کاهش دهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای حمل و نقل بهتر پرداخت و ضرورت بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی را برای کاهش خطرات کشورهای محصور در خشکی و حمل و نقل برشمرد. کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته اند اما خلاء مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل احساس می شود. شرایط سخت بهبود اقتصادی بعدی، کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی اهمیت دوچندان دارد.

قاسمی علیرغم محدودیت های مالی ناشی از تحریم های یکجانبه و شرایط کووید 19، با اشاره به اینکه ایران منابع مالی قابل توجهی را برای پروژه هایی با پیامدهای منطقه ای هزینه می کند، یادآور شد: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل و نقل لازم، تقویت زیرساخت های حمل و نقل دریایی در خزر، ساخت جاده مفقود شده. و خطوط ریلی، لجستیک در مرزهای زمینی، فعالیت های اخیر شامل بهبود امکانات گمرکی با استفاده از منابع محدود داخلی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مشارکت های اقتصادی با برخی از کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار در حال انجام است تا جابجایی محموله ها به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و تسهیل حمل و نقل یکپارچه و چندوجهی در میان سایر روش های حمل و نقل تسهیل شود. با حمایت جمهوری اسلامی ایران.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی بخواهند مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی را کاهش دهند باید به نیازها و خواسته های کشورهای در حال توسعه ترانزیتی توجه ویژه داشته باشند.

تمایل ایران برای تامین نیازهای حمل و نقل 8 کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه است و انتظار دارد جامعه جهانی در قبال آن نقش خود را ایفا کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: ممکن است منابع مالی بین المللی برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان و بازسازی راه آهن کویته است. احداث خط ریلی مفقود شده پاکستان به زاهدان در ایران، قرقیزستان، اتصال ریلی به بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تجهیز ناوگان ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین‌المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای برای تشریح راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی و جامعه جهانی خبر داد. : این کنفرانس هماهنگ با همکاری سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار خواهد شد.