همکاری‌های ترانزیتی ایران برای تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل

ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب توافق کردند و در صورت همکاری روسیه در ساخت راه آهن رشت – آستارا باید ظرف مدت دو ماه در این پروژه مشارکت کند.

به گزارش آوای البرز، نخستین نشست وزرای حمل و نقل 2+6 جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آسیای میانه درباره توسعه همکاری های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان و فدراسیون روسیه در سطح وزیر، معاون وزیر و مدیران عامل راه آهن حضور داشتند. در نشست اخیر سران سازمان همکاری شانگهای مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست در دو نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان موضوعاتی همچون ساخت و بهره برداری از قطعه راه آهن رشت – آستارا متناسب با توسعه حمل و نقل و توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل بار مطرح شد. ترافیک در شاخه غربی کریدور بین المللی شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت. همچنین میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن با معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه در خصوص مسیر ریلی گرمسر – اینگبرون گفتگو کرد.

اعضای این اجلاس متن بیانیه اولین اجلاس همکاری های ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه را با هدف توسعه ترانزیت امضا کردند. همچنین سرانجام اعلام شد که ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی گفت: متاسفانه در سال های گذشته این کریدورها مورد بی توجهی قرار گرفته است. اگرچه زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین میزان زیرساخت، حجم تردد را افزایش داده ایم، در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب وجود دارد. تلاش داریم کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب را تکمیل کنیم و ناوگان باری را ارتقا دهیم. راه آهن رشت – زاهدان به طول 900 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و بهسازی کریدور شمالی اینگبرون – گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

قاسمی همچنین درباره تکمیل پروژه رشت – آستارا با کمک روسیه توضیح داد: برای همکاری کریدور رشت – آستارا دو هفته پیش با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست وزیر روسیه جلسه ای داشتیم. ما برنامه ای برای این همکاری ارائه کرده ایم تا به صورت روزانه انجام شود. محدود شد و در دیدار با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که آیا روسیه مایل به همکاری در ساخت راه آهن رشت – آستارا است. دو ماه دیگر باید در این پروژه باشد.

تصمیم داریم پروژه راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر را تکمیل کنیم

در همین رابطه عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا به آوای البرز گفت: همانطور که وزیر راه بارها اعلام کرده تصمیم به تکمیل پروژه داریم. . 162 کیلومتر راه آهن رشت – آستارا، این پروژه را یکی از پروژه های مهم ریلی کشور می دانیم، از این رو بحث هایی مبنی بر مشارکت طرف های روسی یا کشور آذربایجان در این زمینه مطرح می شود.

وی ادامه داد: دو ماه پیش هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند، تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند. نظر در مورد پروژه این مذاکرات ادامه دارد و باید منتظر دیدگاه طرف روسی باشیم تا ببینیم چگونه وارد خواهند شد و آیا وارد فاز ساخت و ساز یا مالی خواهند شد.

به گفته خطیبی، در حال حاضر 10 کیلومتر از قطعه اولیه این خط آهن در حال ساخت است، از سمت آستارا حدود 11 کیلومتر مسیر در حال ساخت است و مابقی 140 کیلومتر آن حدود 800 میلیون یورو نیاز دارد که سه مورد نیاز است. حداکثر تا چهار سال، پیش‌بینی کردیم که آن را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/