چرا لوگوی یوونتوس تغییر کرد؟

محال است که به فوتبال و بازی‌های هیجان‌انگیزش علاقمند بوده و جریان لوگوی یوونتوس را ندانید و یا چیزهایی درباره آن نشنیده باشید. از آن عجیب‌تر این است که در صنعت گرافیک و طراحی لوگو مشغول باشید و لوگوی یوونتوس نظرتان را به خودش جلب نکرده باشد. کمتر زمانی پیش می‌آید که یک تیم ورزشی چنان محبوبیتی در میان تمام اقشار پیدا کند که ‌بتوان آن را به عنوان برندی ملی معرفی کرد. در واقع اغلب تیم‌های فوتبال تنها برای افراد علاقمند به این رشته جذاب بوده و نهایتاً در شهر محل پیدایش خود برای تمام افراد جالب‌اند.

با این حال چند سال پیش باشگاه یوونتوس کاری کرد که از یک باشگاه فوتبال معتبر و قدرتمند، به برندی جهانی تبدیل شد. جسارت مدیران و برنامه‌ریزان باشگاه یوونتوس برای تغییر لوگو نشان از اهمیت این موضوع و نتایج ارزشمند آن دارد. این موضوع از چنان اهمیت و جذابیتی برخوردار است که بد نیست این مقاله را به دلایل تغییر لوگوی یوونتوس اختصاص دهیم. همراه ما بمانید.

لوگوی قدیمی یوونتوس چه شکلی بود؟

لوگوی یوونتوس روند جالبی را در طی صد و چند سال گذشته طی کرده که مرور آن برای هر کسی که اندک اطلاعاتی درباره فوتبال و یا گرافیک داشته باشد، جذاب به نظر می‌رسد. اگر بخواهیم به اولین لوگوی این تیم برگردیم، باید به سال ۱۹۰۵ برگردیم. تأسیس باشگاه یوونتوس مربوط به سال ۱۸۹۷ بوده و نخستین بازیکنان این تیم، جوانانی بودند که با علاقه شدید خود به فوتبال نوظهور، تیمی تحت عنوان یوونتوس ( به معنای جوانان) تشکیل داده بودند.

لباس‌های این تیم، در ابتدای کار به رنگ مشکی و صورتی بود، اما پس از مدتی «جان سویج» به عنوان سرمایه‌گذار و نخستین بازیکن خارجی این تیم، پیشنهاد جایگزین کردن رنگ صورتی با رنگ قرمز را مطرح کرد. به همین دلیل آن‌ها یک نمونه از لباس‌های خود را به دفتر ورزشی در انگلستان فرستادند تا طراحی جدید برای لباس ورزشی صورت گیرد. نکته جالب این داستان این جاست که به علت مسافت طولانی بین ایتالیا و انگلستان، لباس‌ها با رنگی پریده به این کشور رسیدند و به همین دلیل، رنگ صورتی به سفید تبدیل شد. این داستان، تاریخچه رنگ‌های مشکی و سفید در لوگوی یوونتوس را شرح می‌دهد.

در سال ۱۹۰۵ نخستین لوگوی تیم یوونتوس، متشکل از شکل هندسی بیضی درون قاب سلطنتی، یک روبان پیچ خورده با متن « او تاج و تخت را نمی‌پذیرد، او ترجیح می‌دهد خارج از قوانین بازی کند»، یک سپر و یک گاومیش تاج بر سر شکل گرفت. این لوگو تا سال ۱۹۲۱ همچنان پا برجا بود.

روند تغییر لوگوی یوونتوس

پس از طراحی لوگوی اولیه، در طول دوران تغییرات متعددی در لوگوی یوونتوس ایجاد شد. در سال ۱۹۲۹ طراحان تصمیم گرفتند تا به جای گاو میش، نماد اشرافیان رم یعنی گور خر را به لوگو اضافه کنند. در سال ۱۹۳۱ بار دیگر طرح گاومیش در لوگوی یوونتوس ظاهر شد؛ با این تفاوت که این بار تاجی از استادیوم‌های رم باستان بر سر داشت. در سال ۱۹۷۷ بار دیگر گور خر با طرحی انتزاعی و در فرمی جدید به لوگوی یوونتوس بازگشت، تا جایی که در سال ۱۹۸۹ فرم مستطیلی آن به دایره تغییر پیدا کرد. آخرین تغییر لوگوی یوونتوس که آن را به فرم آشنا برای اغلب ما تبدیل کرد، در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. این بیضی سیاه و سفید تا سال ۲۰۱۷ یادآور نام یوونتوس بود تا این که نهایتاً در این سال، فرم فعلی لوگوی یوونتوس شکل گرفت.

لوگوی فعلی یوونتوس و تفسیر آن

پاییز سال ۲۰۱۶ بود که در اتاق کوچکی در طبقه همکف ساختمان مدیریت باشگاه یوونتوس، جلسه‌ای برگزار شد تا تصمیمی جدید در خصوص لوگوی یوونتوس گرفته شود. اگر چه تغییر لوگو برای باشگاه یوونتوس تازگی نداشت، اما اهمیت این اتفاق حاکی از آن بود که تغییرات گسترده‌ای در حال وقوع هستند. در آن جلسه تیم تبلیغاتی پیشنهادی مبنی بر ایجاد تغییرات اساسی در لوگوی یوونتوس را داد که اگر چه می‌توانست خشم هواداران دو آتیشه را برانگیزاند، اما با اهداف جدید یوونتوس همسو بود.

این باشگاه فوتبال تصمیم گرفته بود تا از یک باشگاه ورزشی، به عضوی از صنعت سرگرمی تبدیل شود. در واقع حضور در این حوزه و نفوذ به عمق زندگی افراد در سرتاسر دنیا به چیزی فراتر از یک تیم فوتبال نیاز داشت. «برند بودن»، یکی از نیازهای باشگاه یوونتوس بود. از آن جا که یکی از مهم‌ترین ارکان برندینگ، طراحی لوگو به حساب می‌آید، طراحی یک لوگوی حرفه‌ای در دستور کار طراحان یوونتوس قرار گرفته بود.

از جمله مهم‌ترین موارد در طراحی لوگو، زیبایی در عین سادگی است. بدیهی بود که لوگویی با روبان پیچ در پیچ و گاومیشی تاج بر سر نمی‌توانست لوگوی خوبی برای یک برند جهانی باشد. به همین دلیل یوونتوس، لوگوی سنتی و قدیمی را که برای یک قرن فرم کلی خود را حفظ کرده بود، با لوگویی مینیمال و امروزی جایگزین کرد. در این لوگو تنها حرف J به عنوان نمادی از باشگاه یووه به چشم می‌خورد.

پس از این تغییر، یوونتوس همکاری خود را با عرصه‌های مرتبط و غیرمرتبط آغاز کرد و در مسیر تبدیل شدن به یک برند جهانی قرار گرفت. تا کنون علاوه بر مستند یوونتوس که در نتفلیکس ساخته شده، این برند با کمپانی‌های مختلف از جمله کمپانی‌های پخش اینترنتی موسیقی، شرکت پوشاک «پالاس»، و حتی نمایشگاه فناوری‌های جدید عرصه لوله و اتصالات نیز همکاری کرده است. داستان تغییر لوگوی یوونتوس نمونه بارزی از تأثیر لوگو بر برندینگ و رابطه میان این دو است.

کلام آخر

در این مقاله با تاریخچه و سیر تکاملی لوگوی باشگاه یوونتوس آشنا شده و دلیل این تغییر را نیز دانستید. حال می‌دانید که برندینگ می‌تواند باشگاه بزرگ یوونتوس را نیز به تغییر لوگوی صد ساله و طرح لوگویی مدرن وا دارد؛ بنابراین انتخاب لوگویی مناسب می‌تواند تأثیر به سزایی بر موفقیت یک برند داشته باشد.