عکاسی صنعتی با کمترین امکانات

آموزش عکاسی ارزان از محصولات

عکاسی از محصولات همواره بخشی از هزینه های تبلیغاتی کسب و کارها را شامل می شود. در این مطلب آموزشی عکاسی ارزان محصولات با کمترین تجهیزات توضیح داده شده است. عکاسی صنعتی محصولات همواره بخشی مهم از پروسه تبلیغات کسب و کارها است. برای معرفی هر محصولی نیاز به ارائه تصویری واقعی و با کیفیت از آن خواهد بود. تصویری که به عکس صنعتی معروف است و خصوصیات محصول اعم از مزایا، کاربرد ابعاد، رنگ و جنس آن را نشان می دهد.

هزینه های عکاسی صنعتی محصولات

پروسه عکاسی صنعتی از محصولات نیازمند برنامه ریزی و تخصیص بودجه های لازم این بخش است. اما بعضی کسب وکارها در شروع فعالیت فعالیت نیازمند صرفه جویی در هزینه های مجموعه خود هستند، که صرفه جویی در تبلیغات را هم مدنظر قرار می دهند. بخش عکاسی محصولات که پیش نیاز تولید هر نوع تبلیغی است را نمی توان از پروسه بازاریابی و تبلیغ حذف کرد. اما از طرفی استفاده از عکسهای بی کیفیت و ابتدایی اگر لطمه ای به وجهه کسب و کارتان نزند، منفعتی هم نخواهد داشت. من معتقدم عکاسی و تبلیغات بعنوان سرمایه گذاری کسب و کارها است، چرا که تاثیر مستقیم بروی فروش دارد. در این مطلب قصد دارم با ارائه راهنمایی ها و راهکارهای مهم بتوانید با هزینه بسیار کم عکسهایی بهتری از محصولات خود ارائه کنید.

عکاسی ارزان محصولات

تجهیزات عکاسی صنعتی از قدیم ابزارهایی گرانقیمت بوده اند و در سالهای اخیر با افزایش نرخ ارز چندین برابر شده اند. این اصلی ترین دلیل است که مبالغ کم را برای عکاسی حرفه ای غیرقابل توجیه می کند. تعرفه ی عکاسی صنعتی برای معدود کسب و کارهای سنتی که به تازگی بسمت بازاریابی و فروش مجازی آمده اند اهمیت بیشتری دارد. اما این کسب و کارها با در اختیار داشتن ابزارهای ابتدایی می توانند عکسهای بهتری از محصولات خود در فضای مجازی منتشر کنند. عکسهایی که با این آموزش تهیه می شوند برای تبلیغات چاپی و یا معرفی قدرتمند محصول مناسب نخواهند بود.

عکاسی صنعتی محصولات با استفاده از موبایل

همانطور که در عکس بالا می بینید برای تهیه عکسهای صنعتی حرفه ای از تجهیزات نورپردازی و عکاسی حرفه ای استفاده می شود. با بررسی صفحات اجتماعی بعضی تولید کنندگان و یا فروشندگان متوجه عکسهای غیر حرفه ای محصولاتشان خواهیم شد. عکسهایی بسیار ضعیف که با موبایل تهیه شده اند و ایرادات زیادی برای معرفی محصول دارند. برای شروع عکاسی ارزان قیمت از محصولات به لوازمی نیاز خواهید داشت، بعضی از این وسایل در دسترس همگی هست و برخی را باید تهیه و آماده کنیم. این وسایل ابتدایی ترین ابزارهای عکاسی از محصولات است که در ادامه به شرح توضیح داده ام.

ابزارهای مورد نیاز برای عکاسی کم هزینه از محصولات

برای انجام عکاسی ارزان از محصولات به لوازم زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک عدد جعبه مقوایی برای ساخت لایت باکس عکاسی
  • کاغذ سفید هم سایز اضلاع جعبه
  • لامپ کم مصرف سفید
  • گوشی تلفن همراه که از دوربین با کیفیت بهره مند است
  • سه پایه گوشی موبایل

طرز ساخت لایت باکس برای عکاسی موبایلی از محصولات

برای نورپردازی مناسب محصولات به یک جعبه نور نیاز خواهید داشت که در اصطلاح عکاسی به لایت باکس معروف است.

ابتدا جعبه ای متناسب با سایز محصولات و مطابق مراحل زیر و عکسها عمل کنید.

دقت کنید هر چه عمق جعبه بیشتر باشد لایت باکس بهتری خواهید داشت، چون با قرار دادن محصول در انتهای جعبه از بازتاب اشیاء محیط جلوگیری می شود.

جعبه ای که من برای این آموزش ساخته ام برای محصولات کوچک مناسب است. اگر محصول بزرگتری دارید لازم است جعبه ای اختصاصی و متناسب با سایز محصولتان بسازید.

برای ساخت جعبه نور ابتدا درب های جعبه ی مقوایی را با استفاده از کاتر حذف کرده و اطراف جعبه مقوایی را مطابق شکل زیر برش می زنیم.

بعد از این مرحله با استفاده از کاغذ های سفید تمام بخش های داخلی جعبه را می پوشانیم.

در مرحله بعد یک کاغذ با فرمی منحنی در بخش اصلی جعبه (طبق عکس پایین) که محل قرار گیری محصول است می چسبانیم.

فضای سفید داخل جعبه باعث انعکاس نور در بخش های مختلف محصول کرده و کمترین سایه را در اطراف سوژه ایجاد می کند.

لایت باکس شما با کمترین امکانات برای عکاسی رایگان از محصولات آماده است.

در مرحله پایانی باید محیط داخل جعبه را توسط ۳ لامپ کم مصرف سفید به شکل زیر نورپردازی کنید.

لامپ ها طبق عکس پایین در سمت چپ، راست و بالای جعبه قرار می گیرند تا با عبور نور از کاغذهای سفید، نوری نرم و یکدست به داخل جعبه بتابانند.

شروع عکاسی از محصولات توسط موبایل

برای شروع عکاسی بهترین زاویه از محصول را انتخاب کرده و رو به فضای باز لایت باکس قرار دهید.

گوشی موبایل را بروی سه پایه مخصوص موبایل قرار داده و محلی را برای انتخاب بهترین کادر به نحوی که فقط محصول و مقداری فضای سفید در اطراف آن باشد قرار دهید.

دوربین گوشی های هوشمند امکان فوکوس بروی سوژه را دارند که با لمس عکس محصول در صفحه نمایشگر اینکار انجام می شود.

عکسبرداری را با استفاده از دوربین های دیجیتال خانگی (دوربین کامپکت) هم می توانید انجام دهید.

پس از انتخاب کادر مناسب و فوکوس بروی سوژه اقدام به عکسبرداری کنید.

گاهی اوقات لازم است عکسهای بیشتری تهیه کنید تا زوایای مختلف یک محصول به خوبی نشان داده شود.

برای این کار کافیست فقط محصول را در جعبه نور جابجا کرده مجدد اقدام به عکاسی کنید.

دوربین موبایل های جدید امکانات حرفه ای عکاسی را در اختیار کاربران قرار می دهند. در صورت تسلط به امکانات نورسنجی دوربینِ موبایل عکسهای بهتری می توان ثبت کرد.

هر چه کیفیت دوربین شما بیشتر باشد عکس تهیه شده از وضوح بیشتری برخوردار است.

معمولا محفظه دوربین موبایل در اثر تماس با دست تمیز و براق نیست که باعث تار شدن عکسها می شود.

سعی کنید قبل از عکاسی محفظه لنز موبایل را با دستمال نرم تمیز کنید.

ادیت عکس های صنعتی با استفاده از موبایل

مرحله ادیت عکسهای محصولات همواره بخش مهم عکاسی است. عکسهای محصولات حتی اگر با دوربین موبایل تهیه شوند نیاز به ادیت دارند که باعث می شود عکسهایی حرفه ای تر بنظر برسند. ادیت عکسها بصورت حرفه ای با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری انجام می شود. عکاسی ارزان محصولات بدان معنا نیست که صرفا عکسهایی با موبایل تهیه کنید. برای تولید عکسهایی بهتر حتما لازم است این عکسها را ادیت کنید که تاثیر زیادی بروی کیفیت و جذابیت عکس محصول دارد.

Adobe Lightroom یکی از اپلیکیشن های مناسب برای ادیت عکسها در موبایل است. با استفاده از امکانات این اپلیکیشن قادر خواهید بود عکسهای محصولات رو خیلی سریع ویرایش کنید. در ویدئوی زیر عکسی که توسط موبایل تهیه شده رو ادیت می کنم تا با تنظیمات مورد نیاز اپلیکیشن آشنا شوید. در پایان نکاتی مهم در عکاسی موبایلی از محصولات را یادآوری می کنم.

–  انتخاب سایز جعبه نور بستگی به سایز محصولات شما دارد.

–  برای نورپردازی حتما از لامپ هایی با نور سفید استفاده کنید تا عکس محصولات شما طبیعی تر ثبت شود.

–  حتما قبل از عکاسی بروی محصول فوکوس کنید.

–  سعی کنید عکس هر محصول را پس از ثبت بررسی کنید تا اگر مناسب نبود مجدد عکاسی کنید.

–  هر محصول را با چند زاویه عکاسی کنید تا معرفی کاملتری از محصول داشته باشید.

–  از یک تکه کاغذ سفید برای حذف رفلکس های مقابل محصول استفاده کنید.

–  پس از عکاسی، عکسها را ادیت کنید.

کلام آخر

عکاسی صنعتی محصولات بخش مهم تبلیغات بوده که در تهیه این عکسها باید دقت لازم را داشت. برای تولید عکسهای صنعتی حرفه ای نیاز به استفاده از تجهیزات حرفه ای و عکاس با تجربه خواهد بود. استودیو ما با داشتن سالها تجربه در زمینه عکاسی حرفه ای از محصولات خدمات با کیفیتی به مشتریان خود ارائه می دهد.

عکاسی صنعتی با موبایل ؛ فوت‌وفن‌ها و اصولی اولیه…

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش دسترسی افراد به فضای مجازی، اینترنت ، تبدیل به اصلی‌ترین رسانه تبلیغی در دنیای مدرن امروز شده است و پر بیراه نیست که در رقابت با سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری، مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه منطقی است که فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارها برای دیده شدن بیشتر محصولات و یا خدمات‌شان به شبکه‌های اجتماعی ورود پیدا کنند. مزیت مهمی که اینترنت برای تبلیغ کالا یا خدمات دارد، هزینه بسیار مناسب و پایین آن در مقایسه با تبلیغات تلویزیونی و سایر رسانه‌های مشابه است!

این مزیت برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یک موهبت بی‌نظیر است، چرا که این کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در گذشته امکانی برای تبلیغ کالای خود نداشتند اما حالا هر فرد، با داشتن یک موبایل و درست کردن یک حساب شخصی در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک یا اینستاگرام، امکان معرفی کالا یا خدمات خود را با کمترین هزینه‌ی ممکن دارد. شاید تنها چیز یا ابتدایی‌ترین اصولی که در نمایش و معرفی کالای یا خدمات شما مهم و تاثیرگذار باشد، تصویری است که منتشر می‌کنید که چنانچه حرفه‌ای و منطبق بر اصول اولیه عکاسی صنعتی باشد، نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. با ما همراه باشید تا نکته از اصول عکاسی صنعتی با موبایل را برایتان شرح دهیم!

همه چیز درباره عکاسی صنعتی با موبایل

این روزها عکاسی صنعتی ، مهمترین ابزار برای تبلیغات و داشتن یک کسب‌و‌کار موفق است. همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، بر خلاف گذشته نیاز به پروداکشن‌های بزرگ و پر هزینه، برای تبلیغ یک کالا و یا یک خدمات وجود ندارد؛ بلکه، با مقداری آشنایی مناسب با اصول عکاسی صنعتی و داشتن یک دوربین نیمه حرفه‌ای یا یک موبایل هوشمند معمولی، شما می‌توانید به تبلیغ فروشگاه یا کالای خود بپردازید و با جلب توجه مخاطبان بیشتر، در کسب‌وکار خود موفق‌تر شوید.

ممکن است با شنیدن اسم عکاسی صنعتی تصور کنید داریم از یک گروه حرفه‌ای از عکاسان، کارگردان، تدوین‌گران، دوربین‌های حرفه‌ای گران‌قیمت و نورپردازی‌های سنگین صحبت می‌کنیم. هر چند بعضی از تبلیغات و عکس‌های صنعتی به این ابزار نیاز دارند اما ما در این مقاله بیشتر می‌خواهیم از سبکی از عکاسی صنعتی حرف بزنیم که با کمترین هزینه و امکانات و برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب هستند و البته علی‌رغم سادگی،  بسیار هم سودمند و نتیجه‌بخش است؛ پس اجازه دهید ابتدا عکاسی صنعتی را تعریف کنیم.

عکاسی صنعتی ، حوزه وسیعی از چندین شاخه عکاسی را در بر می‌گیرد که هدف از آن، معرفی محصولات، کالاها، اماکن تجاری، خدمات و افراد در روزنامه‌ها، کاتالوگ‌های تبلیغی، شبکه‌های اجتماعی و موارد متنوع دیگر است. به بیان دیگر، همیشه عکس گرفتن برای ثبت یک خاطره نیست! بلکه قصد عکاس صنعتی و حرفه‌ای از ثبت تصویر یک محصول، معرفی بهتر کالا و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل آن کالا است.

همه‌ی ما انبوهی از عکس‌های صنعتی را هر روز در اینترنت، بیلبورد‌های تبلیغاتی، مجلات و جاهای دیگر می‌بینیم. همانطور که اشاره شد لازم نیست که برای نشان دادن کالایی که تولید می‌کنیم و یا می‌فروشیم، دوربین‌های عجیب و غریب فوق حرفه‌ای داشته باشیم، بلکه با به کارگیری برخی نکات ساده، موبایل شما می‌تواند تبدیل به ابزاری جادویی برای تبلیغ کسب‌وکارتان باشد.

چند نکته مهم برای این که عکس‌های صنعتی بهتری با موبایل بگیرید!

پیش از هر چیزی، باید اعتراف کنیم که شما ابدا نیاز به یک موبایل لاکچری گرانقیمت ندارید و با یک موبایل هوشمند متوسط که دوربین با کیفیتی داشته باشد، می‌توانید عکس‌های صنعتی بسیار باکیفیت و کاربردی بگیرید. مهمترین مواردی که باید برای عکاسی صنعتی با موبایل مورد توجه شما قرار بگیرند عبارتند از :

·         موقعیت و جانمایی سوژه

اولین گام در گرفتن عکس صنعتی ، انتخاب مناسب‌ترین موقعیت مکانی و محلی است که سوژه را برای عکس گرفتن قرار می‌دهید. هر شخصی که از سایت یا شبکه اجتماعی شما دیدن می‌کند، قطعا مایل است تا حد امکان روی تصویر کالا تمرکز کند و امکان بزرگ‌نمایی داشته باشد تا بتواند با وضوح کامل، از کیفیت و همین‌طور ظاهر کالایی که خرید می‌کند، اطمینان یابد. تمیز بودن محصول یا مکانی که موضوع عکاسی است نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است چون در بزرگ‌نمایی بالا، هر لکه و کثیفی، با وضوح کامل، خود را نشان می‌دهد.

·         به پس‌زمینه توجه کنید.

برای بسیاری از کالاها، یک پس‌زمینه کاملا سفید، بهترین انتخاب ممکن است. پس‌زمینه سفید باعث می‌شود، توجه و نگاه بیننده به سوژه اصلی متمرکز شود و به اطراف سوژه، منحرف نشود.به این نوع از عکاسی ، عکاسی زمینه ساده محصول می گویند. گزینه دیگر شما برای پس‌زمینه، انتخاب یک بک‌گراند مفهومی است؛ به بیان دیگر، محصول را در محیطی که استفاده می‌شود نشان دهید. به عنوان مثال، اگر قرار است یک چتر را تبلیغ کنید، یک پس‌زمینه بارانی، می‌تواند مفهوم کاربردی چتر را به مشتری بهتر نشان دهد

برای برخی از کالاها، می‌توانید از مدل استفاده کنید. طبعتا یک کیف یا مانتوی چرم که توسط یک مدل پوشیده شود، بسیار بهتر دیده می‌شود از آن که بر روی میز یا پایه قرار گیرد! یا در مثالی دیگر، اگر قصد دارید، از محصولی مانند اجاق گاز عکس بگیرید، بهتر است در محیط آشپزخانه عکاسی کنید  چرا که این پس‌زمینه، نسبت به یک تصویر مجرد با پس‌زمینه خالی ارجحیت دارد. به طور کلی، مهم این است که ببینید چه پس‌زمینه‌ای برای محصول و بازار هدف شما مناسب‌تر است! همانطور که اشاره شد مهمترین نکته در انتخاب پس‌زمینه، جلب توجه مخاطب به سوژه عکاسی صنعتی و کالای مورد نظر است و اینکه از انحراف نگاه بیننده به اطراف جلوگیری کند.

·         زوایای متنوع و توجه به جزئیات

مشتری به طور طبیعی مایل است تا جایی که ممکن است تصویر محصول مورد نظر خود را پیش از دست به جیب ‌شدن، ورانداز کند؛ خصوصا اگر کالایی که قرار است بخرد، مقداری گران باشد. همیشه مخاطب شما به اطلاعات کافی نیاز دارد و شما باید با گرفتن عکس‌های با کیفیت به این خواست مشتری پاسخ دهید.

از همه زوایای ممکن یک کالا عکس بگیرید و برای این کار، بهترین زاویه‌ها را انتخاب کنید تا ابهامی برای مشتری باقی نماند! با زوم کردن روی جزئیات، اطلاعات بیشتری به بیننده بدهید. زیپ، دکمه، دسته، گیره، کنترل و هر چیز کوچکی، می‌تواند برای یک خریدار مهم و قابل توجه باشد.در مورد عکاسی از غذا هم باید به این جزئیات توجه کنید.

·         توجه به نورپردازی

نور طبیعی، رایگان است و کار با آن خیلی راحت‌تر از عکاسی در فضای بسته و نور مصنوعی است! اگر شما در فضای بسته، از محصول خود عکس می‌گیرید، سعی کنید موقعیت و محل عکاسی و پس‌زمینه را طوری تنظیم کنید که در مجاورت پنجره باشد تا نور طبیعی خورشید را به حد کافی داشته باشید. استفاده از یک بازتاب دهنده در سمت مخالف پنجره، باعث می‌شود نور بیشتری به سوژه بتابد.

عکس‌های متنوعی بگیرید تا بهترین نما از لحاظ نور صحنه به دست بیاید. هیچ‌گونه سایه‌ای بر روی سوژه عکاسی و پس‌زمینه نباید وجود داشته باشد. ضمنا از فلش دوربین موبایل هم استفاده نکنید و فلش دوربین را در حالت خاموش قرار دهید.

کار با دوربین موبایل

آشنایی با تنظیمات دوربین موبایل‌تان بسیار مهم است. ممکن است موبایل شما، از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما به دلیل تنظیم نامناسب، عکس‌هایی که می‌گیرید، خوب از آب در نیاید. پیش از عکاسی، حتما کار کردن درست با دوربین تلفن همراه‌تان را یاد بگیرید، ضمنا دقت کنید که آپشن زوم دیجیتال برای کیفیت عکاسی مناسب نیست و متاسفانه تنها امکان موجود در دوربین‌های موبایل همین زوم دیجیتال است که دست شما را برای زوم کردن می‌بندد و کیفیت نامناسبی برای عکاسی صنعتی در اختیارتان قرار می‌دهد.

توصیه می‌کنیم اگر نیاز به کلوزاپ بر روی جزئیات دارید، فاصله خود را با سوژه کم کنید و هیچ وقت از زوم دوربین استفاده نکنید. حتما از دوربین پشت تلفن همراه استفاده کنید، چون کیفیت بهتری نسبت به دوربین جلو دارد و کلا، بی‌خیال سلفی گرفتن با محصول یا سوژه خود شوید!

نکته بعدی که نباید در عکاسی تبلیغاتی با تلفن همراه یادتان برود، تمیز کردن لنز دوربین موبایل است؛ یک لنز کثیف و دارای لکه، از کیفیت تصویر به شدت کم می‌کند. به جای اینکه موبایل را در دست بگیرد و عکاسی کنید از یک پایه ثابت استفاده کنید تا دوربین در حین عکاسی، کمترین لرزش ممکن را داشته باشد.

البته شما می‌توانید با هر موبایلی اقدام به عکاسی صنعتی کنید، ولی قطعا بین کیفیت عکس موبایل‌های مختلف، تفاوت‌هایی وجود دارد. پیشنهاد ما برای گرفتن عکس تبلیغاتی، موارد زیر است، هر چند محدودیتی وجود ندارد و دست شما برای عکاسی با موبایل‌های مشابه باز است. مقدار رزولوشن دوربین شما، بهتر ۱۲ مگاپیکسل به بالا باشد، ولی حتما از بالاترین کیفیت دوربین خود برای عکاسی استفاده کنید.

  • آیفون ۸ یا بالاتر
  • سامسونگ گلکسی اس ۸ یا اس ۹
  • سامسونگ نوت ۸

·         ویرایش تصویر یا عکس گرفته شده

وقتی موضوع، ایجاد موفقیت کاری و رقابت در تجارت است، ارزشش را دارد که زمان کوتاهی را به آموزش یک نرم‌افزار ویرایش تصویر صرف کنید! مطمئن باشید تغییری که در کیفیت نهایی تصاویر شما با کمک نرم‌افزارهای ویرایش ایجاد می‌شود، بسیار قابل توجه است. ضمن این که کار کردن با این نرم‌افزارها، آنقدرها هم سخت نیست و به راحتی، با کمی صرف وقت در اینترنت و آشنایی با گزینه‌های نرم‌افزار ویرایش تصویر، می‌توانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

سخن پایانی

اگر بلاگر هستید و یا صاحبت کسب‌وکار کوچکی هستید که فعلا صرف هزینه‌های گزاف تبلیغات برایتان مقدور نیست، یادگیری اصول عکاسی صنعتی با موبایل ، راه حلی ساده و آسان است که به شما کمک می‌کند، راه موفقیت و فروش بیشتر محصولات خود را هموارتر کنید. در نظر داشته باشید، تصویر به دلیل ویژگی‌های بصری که دارد، ماندگاری بالاتری در ذهن مخاطب دارد و چنانچه از خلاقیت نیز در عکاسی و انتخاب سوژه استفاده کنید، گام مهمی در گسترش کسب‌وکار خود برداشته‌اید. ما در این محتوا به طور خلاصه و آسان، چند نکته‌ی مهم از عکاسی صنعتی را شرح دادیم که امیدواریم در راهبرد تجارت و کسب‌وکار شما موثر باشد. ازین که همراه وب‌سایت ما هستید از شما سپاسگزاریم.