با هیوندای اکسنت و مشخصات فنی آن بیشتر آشنا شوید
هیوندای اکسنت یکی از باسابقهترین محصولات کمپانی کرهای هیوندای است که از سال ۱۹۹۴ میلادی جایگزین مدل معروف اکسل شده و تاکنون پنج نسل آن به بازارهای مختلف راه پیدا کرده است. نسل دوم این سدان ریز نقش با نام ورنا در گروه خودروسازی راین (زیرمجموعه کرمان موتور) طی سالهای میانی دهه هشتاد شمسی به تولید میرسید که با استقبال مناسب مشتریان داخل ایران نیز مواجه شد. نسل سوم اکسنت فرصت حضور در کشورمان را پیدا نکرد اما نسل چهارم این سدان سابکامپکت اقتصادی که از سال ۲۰۱۰ در سایر کشورها حضور داشت، با مدل ۲۰۱۴ به صورت وارداتی مهمان جادههای کشورمان شد.
شرکت «آسان موتور» واردات رسمی این محصول را بر عهده داشت. مدتی بعد یعنی میانه تابستان سال ۱۳۹۶ شمسی، شرکت «کرمان موتور» هیوندا اکسنت را در خطوط تولید خود جای داد و نمونه مونتاژی این سدان جمعوجور را راهی بازار خرید و کشورمان کرد. در حال حاضر به علت تعلیق همکاری خودروسازان خارجی با شرکای ایرانی، مونتاژ هیوندای اکسنت در کرمان موتور به حالت تعلیق درآمده است. در مطلب پیش رو از اتوموبی قصد داریم تا نسل چهارم هیوندای اکسنت (RB) را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی ظاهری
با نگاه به بدنه این مدل از متوجه خواهید شد که طراحی بیرونی این سدان ریزنقش با تلفیق خطوط نسبتا ساده و زوایای نرم شکل گرفته است. در نمای روبرو شاهد سگرمههای در هم کشیده چراغهای جلو هستیم که در دو طرف جلوپنجره کشیده و باریک قرار گرفته و سعی در اسپرتتر جلوه دادن چهره این سدان خانوادگی دارند. در بخش کناری اکسنت، یک خط حجمدهنده از انتهای چراغهای عقب تا قوس گلگیر جلو امتداد یافته و نمایی عضلانیتر را برای این زاویه از اکسنت پدید آورده است.
حالت سیال سقف و طول کوتاه درب صندوق عقب در نوع خود جالب توجه و خوشایند به نظر میرسند. در نمای عقب نیز لبه برآمده و قوسی شکل درب صندوق عقب در کنار چراغهای یک تکه و طراحی مناسب سپر، جلوهای نسبتا زیبا را برای این زاویه از هیوندا اکسنت به ارمغان آورده است.
با ورود به داخل کابین متوجه میشوید که داشبورد به صورت تقریبا حجیم طراحی شده و اندکی از فضای پای سرنشینان ردیف جلو را محدود کرده است؛ اما با این حال، افراد با قد متوسط محدودیت خاصی را از نظر فضای سر، پا و زانوها در صندلیهای ردیف عقب و جلو تجربه نخواهند کرد. طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان نیز در نوع خود نسبتا جذاب و دلنشین به نظر میرسد؛ با این وجود قدمت حداقل ده ساله این خودرو باعث شده تا کابین اکسنت چندان مدرن و مطابق با معیارهای امروزی جلوه نکند.
طرح ساده و دایرهای شکل محیط بیرونی غربیلک فرمان نیز میتواند لذت و هیجان رانندگی با هیوندا اکسنت را کاهش دهد. سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه خیلی مرغوب نیست اما از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات چینی برخوردار بوده و احساس بهتری را در ذهن شما به وجود خواهد آورد. به طور کل میتوان چنین برداشت کرد که سبک طراحی فضای داخلی و بیرونی هیوندای اکسنت نسل چهارم نسبت به کلاس و رنج قیمت این خودرو مناسب بوده و برای رفع نیاز یک خانواده چهار نفره رضایت بخش ارزیابی میشود.
مشخصات فنی
طبق مشخصاتی که سایت hyundai.com ارائه داده است، قوای محرکه هیوندای اکسنت از یک پیشرانه جمع و جور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر تامین میشود. این پیشرانه نیرویی به میزان ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید و آن را به وسیله یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو روانه کند.
ماحصل بکارگیری چنین مجموعه فنی در هیوندای اکسنت مونتاژی و وارداتی با وزن 1060 کیلوگرم، شتاب صفر تا صد 11.4 ثانیه، بیشینه سرعت 184 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. با توجه به آمار فنی ارائه شده در سطور پیشین، واضح است که نباید انتظار عملکرد فنی فوقالعاده و شتابگیری مهیج را از اکسنت انتظار داشت؛ با این وجود، کسانی که به دنبال یک سدان جمع و جور برای تامین مصارف خانوادگی به همراه لذت بردن از سواری نسبتا نرم و راحت هستند، میتوانند با خیالی آسوده هیوندا اکسنت را برگزینند.
آپشنها و امکانات
با توجه به سطح قیمت و نوع بازار هدف این خودرو اقتصادی شهری، میتوان اظهار داشت امکانات رفاهی موجود در کابین هیوندای اکسنت اگرچه چندان گسترده نیست، اما متناسب با نیاز و تقریبا قابل قبول برآورد میشود. مهمترین تجهیزات رفاهی نسخه فول آپشن هیوندا اکسنت به موارد زیر محدود میشود:
سانروف، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سامانه رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، تهویه مطبوع اتوماتیک، و عقب، کول باکس، تنظیمات ۶ حالته دستی برای صندلی راننده و ۴ حالته دستی برای صندلی سرنشین جلو، (نسخه مونتاژ)، پورت برق ۱۲ ولت، آینههای جانبی برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، فرمانبرقی، دیلایت، اتولایت، سامانه کنترل ایستایی در سربالایی، حالت رانندگی اکو .
ضمنا هیوندا اکسنت موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی از موسسه امنیت ترافیک بزرگراههای آمریکا () شده که امتیاز مطلوبی به شمار آمده و از امنیت نسبتا شایسته این خودرو در بحث مراقبت از جان سرنشینانش خبر میدهد. بخش زیادی از ایمنی هیوندای اکسنت مدیون حضور امکاناتی همچون: شش کیسه هوای راننده – سرنشین – جانبی و پردهای، حسگر کنترل فشار باد تایر،حسگر پارک عقب، ، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز EBD، مدیریت پایداری خودرو و سامانه کنترل پایداری خواهد بود.
هیوندا اکسنت به عنوان یک سدان بسیار جمع وجور شهری – خانوادگی از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری نسبتا خوشایند و عامهپسند، کابین خوشساخت با سطح کیفی رضایتبخش متریال، امکانات رفاهی ایمنی متناسب و قابل قبول و همچنین خدمات پس از فروش گسترده سود میبرد و اکثر مدلهای آن میتوانند به خوبی از پس تامین نیاز مشتریان و خانوادههای کم جمعیت برآیند؛ با این وجود از منظر قوای موتور و هیجان رانندگی همتراز برخی رقیبان مشابه (از نظر قیمت) نظیر سراتو سایپا عمل نمیکند.
به هر حال در رنج قیمت این سدان کرهای محصولات دیگری همچون هیوندا i10 و i20، کیا پیکانتو و کارکرده، و برخی مدلهای چینی نظیر چری آریزو5 توربو و حتی تویوتا یاریس نیز در بازار ایران وجود دارند که میتوان آنها را هم پیش از خرید هیوندای اکسنت مورد نظر قرار داد.
که تا قبل از این یک خودروی صرفا وارداتی به حساب میآمد از این پس در کرمان موتور تولید و به زودی، به بازار داخلی عرضه می شود. مسئولان شرکت کرمان موتور سال گذشته قرارداد تولید و عرضه محصولات هیوندای را امضاء کردند و از دی ماه سال 95 شاهد آغاز تولید دو خودرو و در این شرکت خودروسازی داخلی هستیم.
حال پس از گذشت 5 ماه شاهد تولید سومین مدل از خودروهای هیوندای در شرکت کرمان موتور هستیم و این طور که از شواهد پیداست باید در نمایشگاه خودرو مشهد، شاهد معرفی این خودرو جدید باشیم. قرار است با 20 تا 30 درصد داخلیسازی به تولید انبوه برسد و از قرار معلوم فرصت تاریخی برای صنعت خودروسازی ایران پیش آمده است تا شاهد تولید و انتقال تکنولوژی از خودروساز کرهای به کشور باشیم.
امکانات رفاهی هیوندای اکسنت
از دیگر مشخصات اکسنت میتوان به ايربگ راننده و سرنشين جلو، جانبی، پردهای، كنترل فشار باد چرخها ،ABS ، سيستم كنترل پايداری ، سیستم مدیریت پایداری VSM، استارت دكمهای، حسگر نوری، كامپيوتر سفری، حسگر باران، دوربين ديد عقب، صفحه نمايش 7 اينچی، بلوتوث، سیستم رهیاب ماهوارهای و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.
اکسنت تولیدی در کرمان موتور از موتور 1600 سی.سی با توان 122 اسببخار بهره میبرد. این محصول 4 سیلندر هیوندای مجهز به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک با فرمان برقی است و استاندارد آلایندگی یورو 6 را پاس میکند.
قیمت هیوندای اکسنت
طبق اطلاعات دریافتی از شرکت کرمان موتور، خودروی اکسنت با قیمت 94 تا 95 میلیون تومان از ابتدای شهریورماه با موعد تحویل آذر در نمایندگیهای شرکت کرمان موتور ثبت نام خواهد شد.
مشخصات فنی هیوندای اکسنت
مشخصات فنی هیوندای اکسنت | |
حجم موتور | 1591 سی سی |
نوع موتور | VVT |
تعداد سیلندرها و سوپاپ | 4 سیلندر خطی – 16 سوپاپ |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
حداکثر قدرت | 122 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 150 نیوتن متر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر |
سیستم فرمان | برقی MDPS |
سیستم ترمز | جلو و عقب دیسکی |
سایز چرخها | 195/50 – رینگ 16 آلومینیومی |
سیستم تعلیق | جلو : مکفرسون / عقب : CTBA |
طول خودرو | 4370 میلیمتر |
عرض خودرو | 1700 میلیمتر |
ارتفاع خودرو | 1457 میلیمتر |
فاصله دو محور | 2570 میلیمتر |
وزن خالص | 1070 کیلوگرم |
حجم صندوق عقب | 465 لیتر |
حجم مخزن سوخت | 43 لیتر |
امکانات و تجهیزات هیوندای اکسنت | |
سانروف | سنسور نور |
ایربگ راننده و سرنشین | ایربگ جانبی و پردهای |
کامپوتر سفری | کنترل فشار باد چرخها |
دوربین دید عقب | ABS |
صفحه نمایش 7 اینچی | سیستم کنترل پایداری ESC |
بلوتوث | سیستم مدیریت پایداری VSM |
تهویه مطبوع اتوماتیک | استارت دکمهای |
چراغهای جلو مجهز به مهشکن با شعاع دید گسترده | سیستم پخش Mp3 همراه با ورودی AUX و USB و 6 بلندگو |
رهیاب ماهوارهای | چراغ ترمز سوم |
بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت یکی از خودروهای جمع و جور ساخت کشور کره جنوبی است و در ایران توسط کرمان موتور مونتاژ میشود. این خودرو جایگزین خودروی اکسل شد و در سال 1994 وارد ایران نیز شد. در حال حاضر نسل پنجم آن رونمایی شده ولی هنوز به تولید نرسیده است.
این خودروی 4 سیلندره 16 سوپاپه دارای حجم موتور 1591 سیسی است. محور انتقال نیرو آن دیفرانسیل جلو بوده و حداکثر قدرت موتور نیز 122 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه است. حداکثر نیروی گشتاور در هر 4200 دور در دقیقه، 155 نیوتنمتر است. ابعاد آن عبارت از طول 4370 میلیمتر، 1700 میلیمتر عرض و 1457 میلیمتر ارتفاع و وزن 1060 کیلوگرم است.
فاصله بین محور لاستیکها برابر 2 متر و 565 سانتیمتر است. حداکثر سرعت آن برابر 184 کیلومتر بر ساعت و مدت زمان رسیدن از شتاب صفر به صد، 11.4 ثانیه است. حجم باک هیوندا اکسنت 43 لیتر است و برای هر صد کیلومتر نیاز به 6.4 لیتر سوخت ترکیبی دارد. میزان آلایندگیان نیز درجه یورو 4 گرفته است.
طراحی داخلی و خارجی خودروی هیوندای اکسنت
این خودرو از نظر ظاهری نسبت به مدلهای امروزی تفاوت زیادی در سبک دارد. از نمای روبرو میتوانیم چراغهای کشیده و اسپرت آن را ببینیم که در راستای خط کاپوت تا نزدیکی ستون پیش میروند. جلوپنجرهای این خودرو ساده است و تنها یک خط سیاه با لوگوی هیوندا دیده میشود.
جلو پنجرهای با خطوطی که روی سپر طراحی شده، حالت شش ضلعی دارد. در دو طرف سپر، چراغهای مه شکن در قابل خاصی قرار گرفتهاند. هواکش پیشرانه نیز در زیر لبه کاپوت قرار گرفته است. از نمای جانبی، سعی شده با کمک حجم دهندهها ظاهر ساده این قسمت پوشش داده شود. این خطوط از لبه چراغ عقب شروع و به مه شکن جلو ختم میشود. در قسمت گلگیرها و پایین درها نیز از خطوط حجم دهنده استفاده شده است.
قاب شیشهها و لچکی عقب را از پلاستیک تیره رنگ و مشکی استفاده کردهاند. در قسمت عقب خودرو نیز سادگی طراحی به لطف چراغهای بزرگ از بین رفته است. بر روی سقف، آنتن نسبتاً بلندی دیده میشود و صندوق عقب حالت دفیوز دارد. در نمای داخلی خودرو ابتدا نمایشگر 7 اینچی دیده میشود که در مرکز داشبورد قرار گرفته است.
داشبورد را نیز با کمک خطوط حجم دهنده ظریفی که روی آن کار شده است، از حالت سادگی درآوردهاند. کلیدها نیز در اطراف مانیتور دیده میشود. صندلیها دارای پوشش مناسب هستند ولی در انتخاب مواد استفاده شده، شاهد عدم مرغوبیت آنها هستیم. در قسمت دنده و دستگیرهها از فلز کروم استفاده شده تا حالت لوکس بودن خودرو حفظ شود.
سایر امکانات و تجهیزات هیوندای اکسنت
از جمله امکانات داخلی میتوان به نمایشگر لمسی 7 اینچی اشاره کرد. برای سیستم صوتی از 4 بلندگو که امکان ارتباط با تلفن همراه، بلوتوث و USB و AYX و درگاههای CD و DVD استفاده شده است. دکمههای کنترلی روی فرمان قرار گرفتهاند. این خودرو دارای سیستم کمکی در سربالاییها و نیز سنسور نشان دهنده فشار باد تایر و دوربین عقب است. رینگهای این خودرو در سایزهای 14 و 16 اینچی طراحی شدهاند.
مقایسه هیوندا اکسنت با هیوندا النترا
این دو خودرو از هر نظر شباهتهایی با هم دارند، ولی تفاوتهایی را نیز شاهد هستیم. از نظر طراحی خارجی، هیوندا النترا دارای درهای بزرگتر، چراغهای جلویی و گلگیرهای حجیمتری است. از نظر طراحی داخلی آپشنها در یک اندازه است، فقط کمی مدرنتر شدهاند. فضای لازم برای سرنشینان نیز در النترا بیشتر است. از نظر فنی نیز میتوان به قدرت موتور بیشتر النترا و در نتیجه مصرف سوخت بالاتر آن اشاره کرد.
خودروی هیوندای اکسنت برای افراد یکه با بودجه کم میخواهند خودروی با کیفیت متوسط ولی خارجی داشته باشند، مناسب است. برای این رده قیمتی نمیتوان انتظار داشت به تمامی امکانات و تجهیزات مدرن مجهز شده باشد، ولی امکانات رفاهی لازم را برای سرنشینان در حد معقول برآورده میکند.
معرفی کمپانی هیوندای
هیوندای – Hyundai – بزرگترین کمپانی زنجیرهای کرهٔ جنوبی است که درابتدا به عنوان یک شرکت ساختمانی، در شهر سئول راهاندازی شد و از سال ۱۹۵۴ شروع به توسعه و گسترش در دیگر زمینههای صنعتی کرد.
هیوندای امروزه به بخشهای مختلفی چون گروه هیوندای، هیوندای موتور، هیوندای موبیس، هیوندای استیل، مهندسی و ساختوساز هیوندای و … تفکیک شدهاست.
بخش خودروسازی گروه هیوندای، هیوندای موتورز نام دارد که جزو ده خودروساز بزرگ جهان قرار دارد.
هیوندای مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان است، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل تولید میکند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر میباشند، عرضه میکند.
حضور خودروهای هیوندای در بازار ایران و نمایندگی لوازم یدکی هیوندای به اوایل دهه 90 میلادی باز میگردد که مدل های الانترا، سوناتا و…. در تعداد محدود به کشور وارد شده بود. در دهه 80 شمسی، کرمان خودرو طی همکاری با هیوندای، خودروهای آوانته (الانترا XD) و ورنا را در خودروسازان راین مونتاژ میکرد، همچنین آسان موتور نیز با آزاد شدن واردات خودرو، انواع سواری های هیوندای را به بازار کشورمان آورد تا هیوندای، پرفروش ترین برند بازار در آن سالها شود….، طی یکی دوسال اخیر نیز کرمان موتور همکاری خود با هیوندای را افزایش داده و محصولات جدید این شرکت را مونتاژ یا وارد میکند.