خبر جدید درباره یارانه‌ها/ یارانه معیشتی تیرماه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

طبق روال دو ماه گذشته، یارانه معیشتی روز دوشنبه 29 تیرماه به حساب شهروندان واریز می شود، یعنی در هفته جاری سرنوشت اعتصاب کنندگان و فراریان از یارانه معیشت مشخص می شود.

هفته گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد که اخبار جدیدی را از معترضان و شهروندان بازمانده منتشر خواهد کرد که قرار بود قبل از پایان مهلت پرداخت یارانه های جدید انجام شود.

این سازمان همچنان از شهروندان یکی از دو گروه مذکور می‌خواهد تا زمان انتشار اطلاعیه جدید و مشخص شدن نتیجه درخواست خود صبر کنند. از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت اعلام کرده است که بازماندگان و معترضان حق اعتراض را برای خود محفوظ می‌دارند و در صورت بروز چنین اعتراضی، از اردیبهشت ماه یارانه به همه تعلق می‌گیرد.

بر اساس برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت یارانه های معیشتی را برای شهروندان با درآمد یک تا 9 برای خرید کالاهای ضروری در نظر گرفت. این یارانه تا اطلاع ثانوی با 400 هزار تومان در سه دهم اول ماه و 300 هزار تومان در شش دهه آینده به صورت نقدی پرداخت می شود.

شهروندان کلاس 10 این یارانه را دریافت نمی کنند اما می توانند مانند سایر شهروندان از یارانه دارو، بنزین و نان استفاده کنند.

تکلیف کی مشخص شده؟

طی چند روز گذشته نقل قولی از سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها منتشر شد که از مجموع 2.5 میلیون درخواست بررسی شده برای دریافت یارانه جدید، درخواست 2.3 میلیون نفر از شهروندان شامل حدود 300 هزار نفر یک دهم مورد موافقت قرار گرفت. از کل، که از دریافت یارانه محروم شدند.

به نظر می رسد این آمار به بررسی درخواست بازماندگان اختصاص دارد نه معترضان به یارانه جدید. پیگیری‌های تجارت نیوز نشان می‌دهد که مخالفت بازماندگان با یارانه معیشتی، بررسی این درخواست را مشخص کرده و احتمالاً بخشی از اطلاعیه پیشرفت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این وضعیت اختصاص دارد. از این شهروندان

بازماندگان یارانه کسانی هستند که پس از پرداخت یارانه نقدی در دولت دهم، یارانه دریافت نکرده اند. ثبت نام این شهروندان برعهده سازمان هدفمندی یارانه ها بود و وزارت رفاه پس از بررسی های گسترده صحت درخواست آنها را تایید کرد.

در خصوص معترضان به یارانه، مسئولیت ثبت و بررسی درخواست ها از ابتدا بر عهده وزارت رفاه بود. این گروه شامل شهروندانی می‌شود که یارانه دریافت می‌کردند اما به دلیل به‌روزرسانی اطلاعات دهک‌های درآمدی از سوی وزارت رفاه، یارانه‌شان قطع شد.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، وضعیت درخواستی شهروندان این گروه ممکن است در هفته جاری مشخص شود.

در حال حاضر به احتمال زیاد قطعیت این است که وضعیت درخواست یارانه بازماندگان مشخص شده است.

به هر حال فقط سه روز به پایان مهلت پرداخت صد و سی و هفتمین قسط یارانه معیشتی (یارانه تیرماه) باقی مانده است. طبق روال عادی این سرمایه گذاری، سازمان هدفمندی یارانه ها اطلاعیه جدیدی صادر می کند که به احتمال زیاد وضعیت معترضان و بازماندگان را روشن می کند و راه های ثبت نام و پیگیری درخواست معترضان احتمالی را اعلام می کند. .

223225