گیربکس سیاره ای یا خورشیدی چیست

گیربکس خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

به نقل از youtube.com گیربکس خورشیدی یا در زبان انگلیسی سیاره‌ای جعبه دنده‌ای است که شافت ورودی و شافت خروجی در یک راستا قرار دارند. یک گیربکس خورشیدی برای انتقال یک گشتاور بزرگ در فشرده ترین شکل ممکن استفاده می‌شود. امروزه مهندسان از این نوع گیبکس در کاربردهایی که نیازمند چگالی گشتاور بالا، راندمان و دوام زیاد است، بهره می برند. مخترع گیربکس خورشیدی هنوز مشخص نیست اما از نظر عملکردی عده‌ ای از مهندسان بر این باورند که لئوناردو داوینچی در سال 1490 این نوع گیربکس را اختراع کرده است. بنابراین گیربکس خورشیدی قرن هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.

از سه جزء اصلی تشکیل می شود: در هنگام خرید گیربکس خورشیدی باید به چه نکاتی توجه نماییم:

این سه جزء یک طبقه از گیربکس خورشیدی را تشکیل می دهند. برای نسبت های بالاتر از طبقات بیشتری استفاده می کنند. این نوع از گیربکس ها با موتورهای الکتریکی، موتورهای هیدرولیک و سایر موتور های محرک کار می کنند.

طراحی ساده یک راه بسیار کارآمد و موثر برای انتقال نیرو از موتور به خروجی است. تقریبا 97 درصد از انرژی ورودی در این گیربکس به عنوان خروجی تحویل داده می شود.

 چرا گیربکس خورشیدی نامگذاری شده است؟

گیربکس خورشیدی نام خود را به دلیل نحوه حرکت چرخ دنده های مختلف با هم گرفته است. در یک گیربکس خورشیدی ما یک چرخ دنده خورشیدی، چرخ دنده ماهواره ای یا حلقه ای و دو یا چند چرخ دنده سیاره ای می بینیم. به طور معمول، دنده خورشیدی حرکت می کند و بنابراین چرخ دنده های دیگر را هم به حرکت در می آورد و شافت خروجی را تشکیل می دهد. چرخ دنده های ماهواره ای موقعیت ثابتی نسبت به سایر دارند. این دقیقا شبیه به منظومه شمسی می باشد و نام گیربکس خورشیدی از آنجا سر چشمه گرفته است.

سه نوع اصلی از گیربکس های خورشیدی بر اساس عملکرد آن ها موجود است. از جمله چرخ محرک، خروجی شفت و خروجی اسپیندل. در اینجا آنچه لازم است در مورد انواع مختلف این گیربکس ها و نحوه عملکردشان را توضیح می دهیم.

چرخ محرک

چرخ دنده خورشیدی، چرخ دنده های سیاره ای اطراف را که به یک حامل در جعبه دنده سیاره ای متحرک متصل شده اند، به حرکت در می آورد. هنگامی که چرخ دنده خورشیدی حرکت می کند، چرخ دنده های سیاره ای چرخ دنده ماهواره ای را به حرکت در می آورند. چرخ ها را می توان روی محفظه سیستم ترکیب کرد. با اتصال مستقیم چرخ به گیربکس می توان اندازه سیستم را بهینه کرد. گیربکس خورشیدی دیفرانسیل در مواردی تا گشتاور 332 هزار نیوتن بر متر قابل استفاده است.

خروجی شافت

در این نوع گیربکس خورشیدی، چرخ دنده خورشیدی بخش های سیاره ای اطراف را که به یک حامل کرمی محرک شافت متصل هستند، اجرا می کند. قسمت ماهواره ای با حامل چرخشی که درایو را به شفت می رساند، ثابت نگه داشته می شود. قسمت محفظه سیستم مستقیما روی دستگاه ثابت می شود و خروجی آن یک شافت چرخشی است. این گیربکس می تواند 113 هزار نیوتن بر متر مورد استفاده قرار گیرد.

خروجی اسپیندل

این گیربکس خورشیدی تقریبا مشابه به نوع خروجی شافت عمل می کند اگر چه خروجی به صورت فلنج ارائه می گردد. این نوع گیربکس در کاربردهایی تا گشتاور 113 هزار نیوتن بر متر مورد استفاده قرار می گیرد.

معیارهای خرید و فروش گیربکس خورشیدی چیست؟ پاسخ به این سوال دشوار است زیرا بستگی زیادی به محل استفاده دقیق گیربکس دارد. اول از همه مشخصات اولیه مانند «گشتاور، بَکلَش، نسبت» باید مشخص شود سپس مشخصات ثانویه مهم می باشند مانند: «مقاومت در برابر خوردگی و نوع ساخت و طراحی» و در پایان هم زمان تحویل و قیمت گیربکس خورشیدی و همینطور در دسترس بودن و خدمات مورد بررسی قرار می گیرد. گروه صنعتی نقش جهان نمایندگی فروش در کشور می تواند شما را در روند خرید گیربکس موردنظر خود یاری نماید

چرخ دنده سیاره ای نوعی سیستم چرخ دنده ای است که از چرخ دنده های خار تشکیل شده است. در چرخ دنده سیاره ای (همچنین به عنوان چرخ دنده ایی سیکلیک شناخته می شود)، یک چرخ دنده مرکزی به نام دنده خورشیدی به عنوان ورودی و محرک مجموعه عمل می کند. سه یا چند چرخ دنده “محرک” (که به آنها سیاره گفته می شود) به دور چرخ دنده خورشیدی می چرخند.

در نهایت، سیارات از داخل با یک چرخ دنده حلقوی درگیر می شوند که یک طراحی چرخ دنده داخلی را ایجاد می کند. از آنجایی که چرخ دنده های سیاره ای به طور مساوی در اطراف خورشید توزیع شده اند، قطارهای چرخ دنده سیاره ای طراحی های بسیار ناهمواری دارند. یکی دیگر از مزایای گیربکس سیاره ای این است که به راحتی با تعویض چرخ دنده های حامل و خورشید تبدیل به نسبت های متفاوت می شود.

یک مجموعه چرخ دنده سیاره ای از چرخ دنده های خار استفاده می کند که در مقابل یکدیگر در همان صفحه حرکت می کنند. در حالی که چرخ‌دنده‌های خار از نظر مهندسی نوع پایه‌تری از چرخ دنده‌ها هستند، زیرا از زوایای خاص یا برش‌هایی مانند چرخ‌دنده‌های مخروطی یا استخوان ماهی استفاده نمی‌کنند، در طراحی شکل دندان پیچیده هستند. بسته به کاربرد، این طراحی دندانه محل تماس دندانه ها را تعیین می کند که سپس قدرت، گشتاور و پتانسیل سرعت موجود دنده ها را مشخص می کند.

دنده سیاره ای در کاربردهای پردازش منحصر به فرد. از آنجایی که چرخ دنده های سیاره ای به دلیل پتانسیل نسبت بالا، طراحی جمع و جور و استحکام شناخته شده است، برای کاربردهای منحصر به فرد ایده آل است. به خصوص در مکان های صنعتی، از چرخ دنده های سیاره ای برای تامین انرژی برنامه های کاربردی در جنگل داری از جمله عرشه های چوبی، تجهیزات پوست زدایی، کاربردهای اره، واشر خمیر کاغذ و فیلترهای خلاء استفاده می شود. درایوهای چرخ دنده سیاره ای نیز در کاربردهای نیشکر، صنایع فسفات، کارخانه های فولاد، و نوار نقاله های آسفالت و سیمان، میکسرها و درام ها استفاده می شوند. چرخ دنده های سیاره ای نسبت به سایر دنده ها تطبیق پذیرتر هستند زیرا امکان تغییر نسبت آسان را فراهم می کنند

طرح‌های چرخ دنده‌های سیاره‌ای در طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله گیربکس‌های خودرو و خارج از جاده، موتورهای محرک چرخ، برنامه‌های کاربردی انتقال صنعتی و غیره استفاده می‌شوند. در واقع، حتی یک برنامه به ظاهر ساده مانند دوچرخه از چرخ دنده سیاره ای برای نیرو دادن به مکانیسم تعویض دنده استفاده می کند. علاوه بر این، می توان از آنها به عنوان یک پیشرانه بین موتورهای احتراق داخلی یا متصل به موتورهای الکتریکی استفاده کرد.

هنگام تغییر برنامه مورد استفاده با ، کاربر مجبور نیست یک محصول کاملاً جدید بخرد زیرا آنها به سادگی می توانند نسبت را در طراحی سیاره ای تغییر دهند. چرخ دنده سیاره ای به دلیل توزیع یکنواخت سه چرخ دنده سیاره ای در اطراف خورشید در کاربردهای ناهموار استفاده می شود. آنها قوی تر و متراکم تر هستند، به این معنی که می توانند گشتاورها و کاهش های بالاتر را در یک بسته کوچکتر و فشرده تر تحمل کنند. آنها همچنین می‌توانند بارهای ضربه‌ای بالاتر و بارهای بالای آویزان را تحمل کنند، زیرا ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود تراز ویژه Planetgear را دارند.

چرخ دنده های سیاره ای نسبت به سایر دنده ها تطبیق پذیرتر هستند زیرا امکان تغییر نسبت آسان را فراهم می کنند. هنگام تغییر برنامه مورد استفاده با گیربکس، کاربر مجبور نیست یک محصول کاملاً جدید بخرد زیرا آنها به سادگی می توانند نسبت را در طراحی سیاره ای تغییر دهند. در مجموع، چرخ دنده های سیاره ای یک مجموعه دنده همه کاره، مستحکم و ناهموار هستند که صنایع مختلف را با بارهای شوک بالا و شرایط سخت نیرو می دهند