کلاهبرداری در پروژه های چیتگر

کلاهبرداری در پروژه چیتگر که در برخی ساختمان های تعاونی ساز و یا شخصی ساز رخ داده، سبب خدشه دار شدن اعتبار تعاونی های سازنده در این منطقه شده و سلب اعتماد مردم نسبت به تعاونی ها را در پی داشته است. این موضوع حتی برای تعاونی های فعال و خوش سابقه نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

پروژه یاران چیتگر یکی از پروژه های منطقه 22 و پروژه های مروارید شهر می باشد. همچنین پروژه یاران از پروژه های پذیره نویسی منطقه 22 نیز محسوب می شود. پروژه تعاونی مسکن مهر ایثار در مجموع دارای 4 بلوک می باشد که در آن 300 واحد قرار دارد به طوری که هر برج 75 واحد دارد.

در سال های اخیر برخی از تعاونی ها به قول خود در خصوص ساخت و تحویل تعدادی از پروژه ها در چیتگر عمل نکرده و نام و اعتبار بدی از خود برجای گذاشته اند و در این میان، تعداد بسیار زیادی از این تعاونی ها پس از گذشت مدتی، با تغییر نام و نشان تجاری خود، به عنوان تعاونی تازه تاسیس، مجددا به فعالیت های کلاهبرداری گونه خود ادامه داده اند.

پروژه حکیم، بزرگترین کلاهبرداری در پروژه چیتگر

از نمونه های کلاهبرداری در پروژه چیتگر می توان به دیر تحویل دادن پروژه و یا عدم تامین برخی از امکانات مقرر شده در قرارداد، اشاره کرد. سطح بالاتری از کلاهبرداری نیز وجود دارد که در آن، تعاونی ها علیرغم دریافت مبالغی مبنی بر سرمایه گذاری و یا پیش فروش واحدهای مسکونی و تجاری، از ساخت و تحویل واحدها به خریداران سر باز می زنند. کلاهبرداری در پروژه حکیم را می توان یکی از معروف ترین کلاهبرداری های پروژه های تعاونی ساز در منطقه چیتگر بر شمرد.

در سال 1386 افراد بسیاری به امید خانه دار شدن در در پروژه حکیم سرمایه گذاری کرده و نسبت به پیش خرید واحدهای مسکونی این پروژه اقدام کردند. اما متاسفانه با وجود گذشت 14 سال، تا کنون هیچ خانه ای در این پروژه به صاحب امتیازان تحویل داده نشده است و در این مدت مال باختگان با ایجاد کمپین “واحدهای پروژه حکیم را تحویل دهید” اعتراض خود را در مورد عدم تحویل واحدهای پیش خرید شده، اعلام کرده اند. این امر سبب مطرح شدن نام پروژه حکیم به عنوان بزرگترین کلاهبرداری در منطقه چیتگر و کاهش اعتماد مردم نسبت به پیش خرید مسکن در این منطقه شد.

چگونه در دام کلاهبرداری در پروژه چیتگر گرفتار نشویم؟

برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداری در پروژه چیتگر و از دست رفتن سرمایه، بهتر است پیش از هرگونه سرمایه گذاری در این منطقه نسبت به آگاهی کامل از برخی موارد نظیر حسن شهرت سازنده و متناسب بودن مبالغ پرداختی با میزان پیشرفت پروژه اطمینان حاصل کرد. اولین قدم برای پیشگیری از متضرر شدن در پروژه چیتگر، بررسی پیشینه تعاونی و شخص سازنده می باشد. یکی از بهترین راهکارها جهت کسب شناخت کافی نسبت به سازنده، بررسی کیفیت پروژه های ساخته شده و میزان رضایت خریداران است.

برای گرفتن استعلام در خصوص تعاونی ها و همچنین بررسی پروژه های ساخته شده و یا در حال ساخت هر تعاونی نیز می توان از سایت های اینترنتی فعال در این حوزه استفاده کرد. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص پروژه های تعاونی ساز، بررسی دقیق نام تعاونی است که اگر با نام تعاونی دیگر همخوانی و یا مشابهت داشته باشد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. زیرا گاهی اوقات تعاونی هایی که اعتبار خود را در میان مردم از دست می دهند، با نام مشابه، تعاونی جدیدی تاسیس نموده و اقدام به کلاهبرداری مجدد می نمایند.

مورد بسیار مهم دیگر را می توان تناسب مقدار پیش پرداخت با هزینه های ساخت آپارتمان عنوان کرد. در پاره ای از موارد، مبالغ در نظر گرفته شده برای پیش پرداخت، تناسبی با قیمت اصلی آپارتمان نداشته و صرفا جهت جلب نظر مشتریان و فریب افراد ناآگاه اعلام شده است که می تواند نشانه ای از شکست پروژه و کلاهبرداری بودن آن باشد.

آیا با وجود کلاهبرداری در پروژه چیتگر، همچنان در این منطقه سرمایه گذاری کنیم؟

از ویژگی هایی نظیر وسعت زیاد، آب و هوای پاک و دسترسی مناسب برخوردار می باشد. همچنین این منطقه برج ها و شهرک های مسکونی لوکس و نوساز، اماکن گردشگری فراوان نظیر پارک های جنگلی و دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس و همچنین مراکز تجاری و تفریحی منحصر به فردی نظیر باملند و را در خود جای داده است. و امکانات رفاهی فراوان چیتگر از آینده درخشان و پتانسیل بالای این منطقه برای سرمایه گذاری حکایت دارد و قادر است سرمایه افراد را در مدت کوتاهی تا چندین برابر افزایش دهد.

با این وجود، ممکن است شنیدن اخباری در خصوص کلاهبرداری در پروژه چیتگر بسیاری از افراد را جهت سرمایه گذاری در این منطقه دچار شک و تردید نماید. نکته بسیار مهمی که می بایست در خصوص سرمایه گذاری در منطقه چیتگر به آن توجه داشت، آن است که تمامی تعاونی ها و یا پروژه های شخصی ساز مشابه یکدیگر نیستند و با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند. از این رو با کسب شناخت کافی نسبت به سازنده می توان با اطمینان خاطر بیشتری در این منطقه سرمایه گذاری کرد.

در برخی موارد، با تماس تلفنی و مشورت با افراد ماهر در این زمینه، می توان اطلاعات بیشتری را در مورد تعاونی ها و میزان سوددهی پروژه ها کسب کرده و با اطمینان بیشتری نسبت به خرید ملک و سرمایه گذاری در این منطقه اقدام کرد.

مقدمه

در حال حاضر بازار معاملات با توجه به اتمام ساخت پروژه‌های نیمه‌کاره و زمین‌های دارای پروانه ساخت که تا مدتی قبل روند ساخت و ساز آن‌ها متوقف شده و از بازار معاملات دور بوده‌اند، برای رهایی از این عقب‌ماندگی و همچنین بازگشت به روند ساخت و ساز، نیازمند سرمایه قابل توجهی هستند. به علت کلاهبرداری منطقه 22 و بدنام شدن بعضی از پروژه‌ها و تعاونی‌ها در بازار مسکن و از دست رفتن اعتبار آن‌ها، تعاونی‌های جدیدالتاسیس بسیاری به صورت شخصی در این منطقه شروع به کار نمودند.  آنها قبل از اتمام پروانه‌های ساخت زمین‌ها و پروژه‌ها می‌توانند با فروش و واگذاری ، مقداری از سرمایه از دست رفته تعاونی و اعضا را جبران کنند.

بسیاری از این تعاونی‌های جدید، پشتوانه‌ای برای ساخت پروژه‌ها نداشته و متکی به پرداختی‌ اعضای خود هستند، بنابراین شروع به جذب سرمایه و تکمیل اعضا از طریق پذیره‌نویسی از عموم مردم کرده‌اند تا بتوانند از این طریق سرمایه مورد نیاز خود را تأمین نمایند.

جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداری منطقه 22

برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداری در منطقه 22 و از دست رفتن سرمایه، باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این منطقه، آگاهی کاملی از برخی موارد نظیر حسن شهرت سازنده، متناسب بودن مبالغ پرداختی با میزان پیشرفت پروژه و غیره اطمینان حاصل کرد. اولین قدم برای پیشگیری از ضرر در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این منطقه، بررسی پیشینه تعاونی و شخص سازنده پروژه است. یکی از بهترین راهکارها برای دستیابی به چنین شناختی، بررسی کیفیت پروژه‌های ساخته شده توسط تعاونی و میزان رضایت خریداران است.

استعلام تعاونی مسکن مربوطه

برای استعلام گرفتن در خصوص تعاونی‌ها و پروژه‌های ساخته شده یا در حال ساخت توسط آن‌ها، می‌توان از سایت‌های اینترنتی فعال در این زمینه کمک گرفت. از دیگر نکات حائز اهمیت در این رابطه، بررسی دقیق نام تعاونی است که اگر با نام دیگر تعاونی‌ها، همخوانی یا مشابهت داشته باشد، باید تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت گیرد. زیرا گاهی یک تعاونی اعتبار خود را در میان مردم از دست می‌دهد و دوباره با نامی مشابه، یک تعاونی جدید تاسیس کرده و اقدام به کلاهبرداری منطقه 22 تهران می‌کند.

تناسب منطقی پیش پرداخت به نسبت قیمت آپارتمان

مهم‌ترین مورد دیگر، تناسب میزان پیش پرداخت با هزینه‌های ساخت واحدهای آپارتمانی است. در برخی مواقع، مبالغی که برای پیش پرداخت در نظر گرفته می‌شود، تناسبی با قیمت اصلی آپارتمان‌ها نداشته و صرفاً برای جلب نظر مشتریان و فریب افراد ناآگاه اعلام خواهد شد. همین امر می‌تواند نشان‌دهنده شکست پروژه و کلاهبرداری تعاونی باشد.

نکات مهم در رابطه با سرمایه‌گذاری در منطقه 22

  • توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران عضو تعاونی‌های تازه تأسیس و یا تعاونی‌هایی که عمر 3 یا 4 ساله دارند نشوند، مگر در شرایط خاصی مانند شناخت مدیر و هیئت مدیره تعاونی‌ها.
  • بهتر است سرمایه‌گذاران درگیر تبلیغات افراد مشهور مانند بازیگران و فوتبالیست‌ها نشوند زیرا آن‌ها صرفاً تبلیغات را برعهده داشته و اطلاعی در رابطه با جزئیات تعاونی و سازنده‌ها ندارند.
  • حتماً باید در رابطه با تعاونی در منطقه، استعلامات لازم انجام گیرد تا از ساخت پروژه توسط آن مطمئن شد. همچنین این پروژه‌ها باید با سرعت مناسبی در حال ساخت باشند.
  • معمولاً تعاونی‌هایی معتبر شمرده می‌شوند که خود مالک زمین بوده و تنها مشارکت‌کننده در آن نباشند.
  • عضوگیری در تعاونی‌های معتبر نهایتاً در مدت دو روز انجام می‌شود. در صورتی که یک تعاونی برای برخی پروژه‌ها به مدت چندین ماه درگیر عضوگیری باشد، باید به اعتبار آن شک کرد.
  • برای جلوگیری از کلاهبرداری منطقه 22، سرمایه‌گذاران نباید درگیر ترس و طمع بشوند و بهتر است با خونسردی عمل کرده و در آرامش کافی خرید خود را انجام دهند.
  • در صورتی که سرمایه‌گذاران آشنایی کافی با تعاونی‌های این منطقه ندارند، به هیچ عنوان نباید در پذیره‌نویسی‌ها شرکت کنند.

برلیان ، مشاور املاک منطقه 22 چیتگر