کرونا ۱۰ درصد اقتصاد ترکیه را بلعید!

رشد اقتصادی ترکیه به پایین ترین سطح دو ساله رسید.

اقتصاد ترکیه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به 9.9 درصد کاهش یافت که نسبت به سال گذشته 5.5 درصد کاهش داشت ، اما اقتصاددانان اعلام کردند که این رقم 1.9 درصد بیشتر از حد پیش بینی شده است. این ضعیف ترین رشد فصلی است که از سه ماهه اول سال 2019 در ترکیه ثبت شده است. رشد اقتصادی با کاهش منفی 8.6 درصدی رشد هزینه های خانوارها بیشترین ضربه را دیده است. سرمایه گذاری ثابت 6.1 درصد و هزینه دولت 0.8 درصد افزایش یافته است.

انفجار تاج بر تجارت خارجی ترکیه تأثیر گذاشت و صادرات را 35.3 درصد و واردات را 6.3 درصد کاهش داد. به صورت ماهانه ، رشد اقتصادی در ماه ژوئن 11 درصد بود.

رشد در سه ماهه سوم سال جاری منفی 12.2 درصد و 3.1 درصد سه ماهه چهارم بوده است. سال آینده ، با بازگشت تدریجی فعالیت اقتصادی به سطح قبل از کرونا ، اقتصاد ترکیه 4.5 درصد رشد خواهد کرد.

پیش از فوران کرونا ، دولت ترکیه رشد 5 درصدی را تا پایان سال جاری پیش بینی کرده بود. اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال 2009 رشد منفی سالانه داشته و به 4.7 درصد کاهش یافته است. بین سالهای 2010 و 2018 ، ترکیه با متوسط ​​رشد سالانه 5 درصد یکی از سریعترین کشورهای در حال رشد در جهان بود. با این حال ، بحران ارزی ترکیه در سال 2018 این رشد را متوقف کرد و فوران تاج باعث تسریع در مشکلات اقتصادی شد.

انتظار می رود تورم طی ماه های آینده حدود 12 درصد باشد ، اما پیش بینی می شود در پایان سال به 10.2 درصد و در پایان سال آینده به 9.9 درصد کاهش یابد. نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی بیش از سه درصد است.

انتهای پیام