کاشت گردو در گلدان چگونه است؟

فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت درخت گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد. به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند. برای خرید نهال سالم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.

نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد. برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.

ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید. دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.

از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.

اگر فضایی که در آن  کاشت نهال  را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید. این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند. برای دریافت لیست قیمت نهال گردو با ما در واتساپ در ارتباط باشید.

کاشت گردو در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

زمان کاشت گردو در گلدان

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید. این روش کاشت نهال گردو در گلدان بود که خیلی از همراهان نهالستان درخواست آموزش آن را داشتند.

کاشت گردو؛ بهترین زمان کاشت نهال گردوچه موقع میباشد؟

فصل پاییز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهیم به طور دقیق بهترین زمان کاشت نهال گردو را بیان کنیم، از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این زمان شرایط خاک و آب و هوا شرایط خوبی را برای کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسیت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنید.

اقدامات بعد از کاشت نهال گردو

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شدید باید بدانید که بعد از کاشت نهال، اگر این کارها را انجام ندهید، نهال‌های خود را از دست می‌دهید.

? کار اول: پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید.

? کار دوم: بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی توان میزانی را برای آبیاری همه نهال ها و در همه اقلیم ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.

? کار سوم: حتما در موقع کاشت نهال های اسفندماه، سرزنی نهال را فراموش نکنید. اگر نهال ها را سرزنی نکنید، احتمال خشگیدگی بالاست چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می کند.

اگر تا بحال سرزنی انجام نداده اید، برای نهال های میوه از پیوند به بالا ۸۰ سانت سرزنی بصورت مورب بزنید و بعد چسب باغبانی به محل زخم بزنید.

آبیاری نهال گردو یکی از کارهای مهم در زمان نگهداری و مراقبت از درخت گردو است. برای آشنایی بیشتر با نهال بادام بهتر است به این نشانی https://www.nahalarghavan.com/buy-almond-seedlings/ مراجعه نمایید.

شرایط کاشت درخت گردو

5 نکته مهم در شرایط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نیست.

  1. ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع بالاتر از سطح دریا به معنای سردتر بودن منطقه جغرافیایی است. اگر در این مناطق قصد کاشت نهال گردو را دارید، باید ارقام مقاوم را انتخاب کنید. خرید نهال گردو چندلر برای این مناطق مناسب است.
اگر در  ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر قصد کاشت درخت گردو را دارید، نهال گردو فرنور گزینه مناسبی است. گردوی مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

نکته مهم دیگر در خرید نهال گردو دقت به دیرگل یا زود گل بودن نهال است. نهال های دیر گل برای مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

برخی از نهال‌های گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ ارغوان در سال اول شروع به محصول دهی می‌کنند. برخی دیگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نیز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهی می‌کنند.
میزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گردوی خشک است.

درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دلیل مقاوم بودن قابلیت رشد را دارد. خاک های شنی و یا لومی، گزینه بسیار مناسبی برای کاشت درخت گردو هستند.

  1. مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

طرز کاشت گردو؛ خاک مناسب برای کاشت نهال گردو چیست؟

اولین نکته ای که درمورد بهترین مکان برای کاشت گردو باید به آن دقت نمود، زمین و خاک آن است. زمینی که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود باید دارای خاک حاصلخیر و غنی باشد.
اگر فضای زمین باغچه مانند است، باید دقت کنید که زمین عاری از هرگونه گچ، سیمان و بقایای ساختمان باشد. سپس کاری که باید انجام شود، غنی کردن زمین و خاک مکان مربوطه است.

برای غنی کردن خاک مناسب برای کاشت نهال گردو باید مقداری خاک زراعی مرغوب از زمین زراعی یا مکانی مشابه تهیه کرد و سپس آن را با کود حیوانی پوسیده به همراه ماسه به مقداری که حداقل یک متر و نیم از ارتفاع باغچه را در بر بگیرد، مخلوط کرد.

باید توجه داشت اگر مقدار ماسه بیشتر از یک متر و نیم باشد، بهتر است. زیرا ریشه درختان، بیشتر از یک مترو نیم در اعماق زمین فرو می روند که یکی از نکات بهترین مکان برای کاشت گردو نیز دقت به همین موضوع است.

تفاوت خاک زراعی مرغوب با نامرغوب

خاک زراعی خوب دارای رنگ تیره بوده و از قهوه ای و قرمز به سمت تیره و سیاهی نزدیک است. حتما دقت کنید که خاک تهیه شده مرغوب باشد و از سطح زمین (حداکثر 30 سانتی متر) جمع آوری شود.

تفاوت خاک زراعی خوب و نامرغوب در جنس و رنگ آن هاست.

لازم است بدانید که خاک زراعی نامرغوب رنگی کمرنگ و متمایل به زردی و خاکستری دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمی شود، اما خاک زراعی مرغوب علاوه بر خصوصیات رنگی تیره که در بالا ذکر شد، به این شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم می چسبد و با یک ضربه کوچک نیز از هم جدا شده و پودر می شود.

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

در کاشت نهال درختانی که ریشه طویل و درازی دارند مثل گلابی و نهال گردو پیوندی، نیاز است که عمق و عرض چاله آن ها بیشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتی متر است.

نکته: توجه داشته باشید این مقدار برای خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غیر این صورت برای رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو، عمق آن را باید بیشتر و حدود 2 متر افزایش دهید.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عمیق تر باشد، زیرا نم و رطوبتی که در فصل بهار در چاله ها بوجود می آید، باعث تکثیر موجوداتی ریز می شود که بسیار برای خاک و نهال مفید است.

یکی از منابع علمی برای نهال گردو walnuts.org/blog/balanced-lifestyle می باشد.

قیم گذاری نهال گردو

قیم گذاری نهال تازه کاشته شده یکی از کارهای مهم بعد از کاشت نهال گردو است.
در سال اول که نهال تازه است و ریشه های مویی و کوچک آن شروع به رشد می کنند با باد و تکان هایی که به نهال وارد می‌شود، ریشه های آن از بین می روند که باید با قیم گذاری مانع ار این مشکل شویم.
قیم گذاری نهال گردو علاوه بر حفظ ریشه های نهال، باعث می شود تا نهال مستقیم و با پایه صاف رشد کند و کج نشود. در قیم گذاری به این دو نکته دقت کنید:

  1. در قیم گذاری نهال گردو دقت کنید از نخی برای اتصال استفاده کنید که نرم باشد تا به نهال آسیبی نرساند.
    2. چوبی که انتخاب می کنید باید کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری باشد، چرا که بیماری ها از قیم به راحتی به نهال انتقال پیدا می کنند.

چگونه گردو بکاریم؛ نکات مهم زیر را از دست ندهید.

  • محل قرار گیری پیوند بسیار مهم است. بعد از کندن خاک برای کاشت نهال گردو و آماده سازی شرایط مناسب کاشت، محل پیوند باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ریشه ها به طور مرتب در خاک قرار گیرند و درهم تنیده نشوند.
  • معمولاً مقداری خاک به شکل کله قند در انتهای چاله نهال ریخته شده و ریشه های نهال را به طور مرتب روی آن قرار میدهند. ریشه ها با خاک زهکشی پوشانده شده و می توانید ناحیه اطراف نهال ها را در یک کاسه شکل دهید تا آب به خوبی حل گشته و در نهایت جذب ریشه شود.
  • نهال را عمود بر سطح زمین قرار دهید و بررسی کنید که از دو طرف نیز یکسان و تراز باشد.
  • قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گیاهچه با یک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گیری انجام می شود. از آن پس باید نهال ها آبیاری شوند تا گیاه ریشه های جدیدی تولید کند و بیشترین میزان رطوبت خاک را داشته باشد.

نکات مهم در کاشت نهال گردو

ارتفاع چاله ها بهتر هست ۸۰ سانت و قطر ۷۰ سانت باشد.

  • از ریختن کودهای حیوانی نپوسیده به شدت خودداری کنید. (برای تقویت رشد بیشتر اندام های رویشی از اواخر فروردین ماه کودهای شیمیایی اطلاع خواهیم داد تا استفاده بکنید)
  • دقت شود محل پیوندها حتما ۵-۱۰ سانت بالاتر از سطح خاک باشد.
  • موقع کاشت نهال گردو بایستی به شاخه اصلی (رنگ محافظ تنه) با قلم مویی رنگ آمیزی بکنید. این رنگ را میتونید از محصولات کشاورزی تهیه کنید.
  • برای زمین‌هایی که طریقه آبیاری درخت گردو بصورت غرقابی است و قطره ای نیست، حتما برای هر نهال تشتک درست بکنید تا موقع آبیاری نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسیدگی طوقه نشود.
  • آبیاری نهال گردو بلافاصله پس از کاشت باید انجام شود.
  • فواصل استاندارد برای کاشت نهال های مجموعه ارغوان نهال به ترتیب زیر است:
    کاشت گردو پیوندی: ۶×۶ متر
    کاشت گردو ژنوتیپ: ۷×۷
    کاشت انگور: ۳×۲.۵
    کاشت بادام: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت گیلاس، آلبالو و زردآلو: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت سیب، گلابی و به: ۴×۳
    کاشت هلو و شلیل: ۳×۳

چالکود درخت گردو

زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را می توان انجام داد.
چالکود را باید در قسمت سایه انداز درخت و با عمق چاله ۵۰ سانت ایجاد کرد که در ویدیو به طور دقیق، محل ایجاد چالکود نشان داده شده است.
مناسب ترین کود برای چالکود (محتویات چالکود) کود پوسیده گاوی و کود گوگرد بنتونیت دار است.

کاشت گردو در گلدان امکان پذیر است؟

گردو که میوه درختی از تیره (Juglans) است، از نظر علمی در دسته میوه‌ های هسته ‌دار دسته ‌بندی می‌شود؛ اما در دنیای آشپزی از آن به‌ عنوان آجیل درختی یاد می‌شود. با توجه به مصرف و همچنین قیمت بالای این میوه ارزشمند، بسیاری به ‌دنبال کاشتن گردو در گلدان، در منزل خود، در باغچه یا حتی گلدان هستند. اگر شما هم مایل به کاشت گردو در گلدان، همچنین پرورش آن در خانه هستید، این مطلب نظرتان را جلب خواهد کرد.

مصارف مختلف کاشت گردو:

محصول درخت گردو در حین رشد سبز بوده و سپس به رنگ زرد کم‌رنگ در می‌آید. پس از رسیدن کامل، از درخت می ریزند و بعد از آن از روی زمین برداشت می‌شود. در ابتدا پوسته سبز خارجی گسسته می‌ شود و یک پوسته سخت قهوه ‌ای رنگ باقی می‌ماند، برای مصرف نیز، آن پوسته رویی سخت برداشته یا کنده می‌شود تا گوشت آجیلِ داخل آن، آشکار شود.

در خواربار فروشی ‌ها گردو به دو گونه ی بدون پوست و با پوست به فروش می‌رسد. این آجیل درختی همچنین به گونه های مختلف خشک، تازه، بو داده، فراوری شده یا کره گردو، روغن گردو و به‌صورت نگهداری شده در آب نمک (فال گردو) برای استفاده در پخت و پز یا میان وعده‌ای دلچسب، همراه دیگر انواع آجیل مصرف می‌شود.

همچنین شما می توانید با خرید نهال گردو، تمامی زحمات کاشت بذر گردو را یک جا خریداری نمایید! (مشاهده لیست خرید پربار)

روش اول، کاشت گردو در گلدان:

از طریق کاشت دانه نیاز به صرف زمان، دستورالعمل‌های مختلف و بردباری زیادی دارد و هنگامی‌ که درخت گردو بالغ شد، می‌ تواند به قدی حدود 40-30 متر و تاج بزرگی به عرض 20-15 متر برسد. آن‌ها همچنین می ‌توانند تا 2 دهه نیز زندگی کنند. با این حال، چنانچه فضای کمی ‌در اختیار داشته و یا تمایل به کاشت گردو در گلدان، دارید کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول – جمع آوری بذر:

گردو در ماه شهریور رسیده و از درخت می‌ ریزد. این زمانی است که باید آن‌ها را جمع آوری کنید. زمان جمع آوری گردو به این دلیل مهم است که، هر چه بتوانید گردو تازه ‌‌تری برداشت کنید، شانس بیشتری هم برای جوانه زدن آن خواهید داشت.

مرحله دوم – بیدار شدن یا فعال شدن بذر:

بذرها را حتما در این مرحله مرطوب سازید. آب قابلیت این را دارد که پوسته هایی که باید قبل از کاشتن در خاک جدا شوند را، سست می‌کند. جوانه زدن گردو در آب، یکی از مهم ترین مراحل کاشت گردو می باشد.

مرحله سوم – جدا کردن پوسته ‌های بیرونی:

برای کاشت گردو در گلدان، لازم است تا کمی اصول اولیه را رعایت کنید. برای این مرحله از لباس قدیمی و دستکش کمک بگیرید! زیرا پوسته بیرونی گردو حاوی موادی است که به راحتی موجب به وجود آمدن لکه می‌شود و این لکه‌ها به سرعت پاک نمی گردند. زمانی که آماده شدید، باید پوسته بیرونی گردو را با ضربه زدن توسط چکش جدا کنید و مغز دانه را بردارید.

مرحله چهارم – انتخاب بذر مناسب:

پس از جدا شدن پوسته ‌ها، دانه‌ ها را دوباره در آب قرار دهید. خواهید دید که برخی از آن‌ها شناور می‌ شوند و برخی دیگر غرق می‌شوند. برای کاشت باید دانه ‌هایی را انتخاب کنید که در ته سطل باقی می مانند.

مرحله پنجم – لایه بندی دانه‌ها:

دانه ‌های گردو برای گذراندن مراحل لایه ‌بندی (آمادگی برای جوانه زنی)، به یک دوره زمانی 4 ماهه نیاز دارند. این بدان معنی است که آن‌ها برای این مدت، باید در یک منطقه سرد قرار بگیرند تا برای جوانه زنی فعال و آماده شوند. برای این مرحله، دانه ها را در یک نایلون قرار داده سپس در منطقه خنکی بگذارید. برای کاشت گردو در گلدان، به خاطر داشته باشید که به هیچ ‌وجه نباید از این مرحله صرفه نظر کرد!

مرحله ششم – کاشت بذر گردو:

پس از اتمام دوره لایه ‌بندی، اکنون می‌ توانید بذر را در خاک گلدان خود قرار دهید. برای این کار، یک گلدان با اندازه متوسط را با خاک مناسب انباشته کنید و سپس دانه آماده گردو را به عمق حدود 2 سانتی‌متری، در خاک قرار دهید. بعد از گذشت حدود پنج تا شش هفته، شاهد شروع جوانه زدن درخت گردو از خاک خواهید بود.

به خاطر داشته باشید که آبیاری را ادامه دهید تا خاک مرطوب بماند و به علاوه کمی‌کود نیز در اطراف تنه پخش کنید. پس از کاشت گردوها در گلدان، وقتی طول جوانه به حد کافی بلند شد، برای ادامه رشد، درخت، خاک و کلیه بخش‌های موجود در خاک را به گلدان بزرگ‌‌تری انتقال دهید.

در نهایت نیز، هنگامی‌ که قطر تنه نهال گردو به حدود 5/9 سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن را به باغچه منتقل کنید. نکته اینکه: هنگام کاشت مجدد نهال گردو، از همان خاک گلدان استفاده کنید!

روش دوم، کاشت گردو در گلدان:

به‌ طور کلی، کاشت گردو به پیروی از یکسری اصول مشترک نیاز دارد. اما کارشناسان روش‌های گوناگونی را برای بازده بالاتر و جوانه‌زنی بهتر دانه‌ها پیشنهاد می‌کنند. طبق روش دوم، بهترین فصل کاشت گردو با پوست، فصل بهار است.

مرحله اول – تهیه بذر:

برای کاشت گردو در گلدان، به دو طریق عمل می ‌شود: کاشت بذر یا نهال گردو. که هر دو را می‌ توان به‌ راحتی و از طریق فروشندگان محصولات کشاورزی تهیه کنید. تنها تفاوت این روش ‌ها نیز در زمان رشد و به بار نشستن گیاه خواهد بود.

مرحله دوم – بیدار شدن بذر:

به منظور نرم شدن پوسته سخت بیرونی گردو، باید بذر‌ها را به مدت 2 روز در ظرف آبی غوطه‌ور کنید و سپس برش کوچکی در یک سمت گردو‌ها ایجاد کنید.