کارتریج و تونر چیست؟

همه چیز درباره کارتریج و انواع آن

کارتریج چیست؟ چه کاربردی دارد ? نحوه کار کارتریج تونر پرینتر لیزری و جوهری، تفاوت شارژ و تعویض آن، انواع کارتریج ( جوهری ، تونری یا لیزری) سوالاتی از این قبیل، ممکن است ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد. پاسخ این سوالات به خصوص برای افرادی که با پرینتر ها و ماشین‌های اداری سروکار دارند، می‌تواند مفید و قابل استفاده باشد. در این مقاله از سری مقالات می‌توانید این اطلاعات را به دست آورید.

کارتریج چیست ؟

به طور کلی به قطعه‌ ای گفته می­‌شود که محل ذخیره و نگهداری چیزی باشد. در ، محل ذخیره‌ی ماده ­ای است که با قرار گرفتن روی کاغذ موجب پدیدار شدن محتوای متنی و گرافیکی می‌­شود.

این قطعه منبع تامین رنگ پرینتر بوده و در اصل یا جوهر مورد نیاز پرینتر، برای چاپ اسناد درون این مخزن قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد تازه وارد در زمینه پرینتر، تفاوتی بین این مخزن و ماده درون آن قائل نبوده و گمان می‌کنند که تونر همان کارتریج است که پروسه چاپ را انجام می‌دهد. اما این تفکر درست نیست و همانطور که اشاره کردیم،  کارتریج hp تنها منبع نگهدارنده جوهر یا تونر پرینتر است.

نحوه کار :

کارتریج‌ های تونری، به دلیل جنس خاصی که دارند دارای بار الکتریسیته هستند. پرینتر با تابیدن لیزر روی ، این قطعه را داغ می‌کند. با گرم شدن درام حرارت تونر نیز بالا می‌رود. سپس کارتریج، تونر را روی درام ریخته و آن را پخش می‌کند، بار درون تونر نیز تنها جذب نقاط مخالف درام می‌شود. بعد کاغذ به درون پرینتر کشیده شده و از روی درام در حال چرخش رد می‌شود. این پروسه سبب می‌شود کاغذ دارای بار شده و تونر داغ شده را به خود جذب ‌کند. به این طریق فرایند چاپ انجام شده و متن مورد نظر روی کاغذ چاپ می‌شود.

کارتریج‌های پرینتر ‌های جوهری، از یک کیت مشکی و یک کیت سه رنگ که شامل سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد است تشکیل شده‌اند. بعد از نصب آن درون پرینتر، سیستم دستور چاپ را به پرینتر فرستاده و دستگاه نیز بعد از دریافت آن، پیغام را به کارتریج ارسال می‌کند. در این قسمت پرینتر‌ جوهری ، ترکیب کیت مشکی و کیت سه رنگ که عملی بسیار زمان‌بر و طولانی است را انجام می‌دهد و سپس جوهر را به سوزن نازل می‌فرستد. بعد از وارد شدن جوهر به سوزن نازل، هد پرینتر کار پاشیدن قطرات بسیار ریز پرینتر روی کاغذ را انجام می‌دهد.

 به کارتریج هایی که از رنگ مایع استفاده می‌کنند کارتریج جوهری یا جوهرافشان می‌گویند.

به کارتریج هایی که از رنگ پودری استفاده می‌کنند کارتریج تونری یا لیزری می‌گویند.

 دقت، کیفیت و سرعت کارتریج های لیزری چه سیاه و سفید و چه کارتریج های لیزری رنگی خیلی بیشتر از جوهری ( جوهرافشان ) می‌باشد. کارتریج جوهری از نظر قیمت به نسبت بسیار گران‌تر از لیزری هستند. ظرفیت کارتریج‌‌های جوهرافشان نسبت به کارتریج‌‌های لیزری کمتر است و صفحات محدودتری را چاپ می‌کند. یک کارتریج لیزری قادر است تا ۵ هزار صفحه را پرینت بگیرد.

 اگر قصد خرید پرینتر دارید، قبل از هرچیز باید به نوع جوهر و یا پودر کارتریج توجه داشته باشید. چرا که انتخاب کارتریج مناسب باعث صرفه‌جویی در مصرف هزینه و وقت شما می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که هزینه نگهداری کارتریج‌های پودری یا پرینتر های لیزری بسیار کمتر از پرینتر های جوهر افشان است.

 اکثر مشکلاتی که در پرینتر و فرایند چاپ مشاهده می‌کنید، به تونر و کارتریج ارتباط دارد. کارتریجی که شارژ شده توسط متخصص مجدد بررسی و همان کارتریج با تعویض قطعاتی مانند درام و چیپست احیا می‌شود. اما تعویض به معنای این است که کارتریج‌اصل یا طرح جدیدی را خریداری کرده و جایگزین قبلی کنیم. اگر از کاربرانی هستید که به جای خرید کارتریج اصل یا طرح، شارژ کارتریج را انتخاب می‌کنید باید بدانید که بعد از هر بار شارژ، می‌توانید اسناد و مدارک خود را با همان کیفیت قبل چاپ کنید و لزومی به خرید مجدد و صرف هزینه های زیاد نخواهید بود. البته اگر مشکل با شارژ کارتریج برطرف شود و خود آن آسیبی ندیده باشد.

 کارتریج تونر را در صورت عدم استفاده از بسته‌بندی خارج نکنید. اگر از بسته‌بندی خارج نمودید ولی استفاده نکردید، شکافی را که بالای آن است با یک پوشش پوشانده و در جای تاریک، در دمای زیر ۴۰ درجه و بین رطوبت ۲۰ تا ۸۰ درصد و به صورت خوابیده یا افقی از آن نگهداری کنید. (قسمتی که در پرینتر رو به بالا قرار می‌گیرد، همیشه به طرف بالا باشد). کارتریج تونر را به مدت زیاد در محیط های بسته نگهداری نکنید و از تابش مستقیم نور خورشید و یا قرار دادن در معرض گرد و غبار و هوای پر رطوبت خودداری نمایید.

 اگر محل نگهداری تونر، مرطوب و خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد مدت زیادی عمر خواهد کرد. پس کارتریج های تونری یا لیزری تاریخ انقضا ندارند ومی‌توان بعد از مدت طولانی بدون تغییر کیفیت، باز هم از آن استفاده کرد.

در کارتریج جوهری پس از مدت کوتاهی، اسفنج جوهر داخل آن شروع به خشک شدن می‌کند. شاید بعد از مدتی هم بشود از آن استفاده کرد اما ممکن است نتایج بهینه برای چاپ به دست نیاوریم.