چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟

همانطور که می دانید بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و کاملا دیجیتالی است. بنابراین، برای خرید بیت کوین نیازی به مراجعه حضوری ندارید. شما می توانید بیت کوین را به راحتی و فقط به صورت آنلاین خریداری کنید.

آیا واقعاً نیاز به خرید یک بیت کوین کامل دارید؟

همچنین سوالی که همیشه از افراد تازه کار پرسیده می شود این است که آیا باید چند هزار دلار سرمایه گذاری کنیم و یک واحد بیت کوین بخریم؟

خیر، مانند طلا فقط می توانید چند گرم بخرید، بیت کوین را می توان تا هشت واحد اعشاری نیز تقسیم کرد و به عنوان مثال می توانید بیت کوین 0.001 یا حتی 500 هزار تومان بیت کوین بخرید.

از وب سایت های ارز دیجیتال بازدید کنید

اگرچه راه‌های زیادی برای خرید بیت‌کوین از گروه‌های تلگرام یا واتس‌اپ یا افراد واقعی وجود دارد، اما مطمئن‌ترین راه، مراجعه به سایت‌های صرافی محبوب است.

تراکنش های بیت کوین ناشناس است و خرید این ارز دیجیتال از طریق شبکه های اجتماعی با افراد غریبه بسیار خطرناک است و در صورت کلاهبرداری، مراحل قانونی متعاقب آن بسیار دشوار خواهد بود.

اگر در ایران زندگی می کنید، در یک سایت صرافی ایرانی به راحتی می توانید مستقیماً با کارت بانکی خود بیت کوین بخرید یا سایر ارزهای دیجیتال خود را به بیت کوین تبدیل کنید.

با این حال، اگر خارج از ایران زندگی می کنید، می توانید با بانک یا کارت اعتباری خود، بیت کوین را از صرافی بیت کوین خارجی خریداری کنید.

برای خرید بیت کوین در صرافی، چند مرحله ساده را دنبال کنید:

یک کیف پول بیت کوین راه اندازی کنید

یک صرافی فعال بیت کوین پیدا کنید و با آن ثبت نام کنید

شناسایی با مدارک هویتی

بیت کوین بخرید و آن را در کیف پول خود دریافت کنید

1. کیف پول بیت کوین را نصب کنید

آموزش خرید بیت کوین شامل مراحل پیش خرید و پس از خرید است. قبل از خرید بیت کوین، باید بدانید که به مکانی برای ذخیره آن نیاز دارید. شما می توانید به یک کیف پول بیت کوین مانند حساب بانکی خود فکر کنید که می تواند برای دریافت، ذخیره و ارسال بیت کوین استفاده شود.

کیف پول بیت کوین انواع مختلفی دارد و با نام های مختلفی عرضه می شود.

اگر بخواهیم خیلی سریع در مورد کیف پول ها توضیح دهیم، کیف پول های نرم افزاری رایگان هستند و به راحتی روی تلفن های همراه (اندروید و iOS) یا رایانه های شخصی (ویندوز، لینوکس و مک) نصب می شوند.

کیف پول های دیگری نیز تحت اینترنت در دسترس هستند و می توان با استفاده از یک مرورگر اینترنتی (مانند کروم) به آنها متصل شد. از سوی دیگر، کیف پول های سخت افزاری امن تری به صورت فیزیکی در دسترس هستند و باید خریداری شوند.

برای آشنایی با بهترین کیف پول های بیت کوین، توصیه می کنیم مقاله بهترین کیف پول های بیت کوین را مطالعه کنید. اما اگر به دنبال گزینه ای امن هستید، می توانید به راحتی با اپلیکیشن Trust Wallet شروع به کار کنید. TrustWallet که بیشترین تعداد نصب را در بین تمام کیف پول ها دارد، فقط برای موبایل در دسترس است.

برای دریافت بیت کوین، باید آدرس کیف پول بیت کوین خود را در هنگام پرداخت وارد کنید. آدرس بیت کوین یک رشته متنی مشابه شماره حساب بانکی است که در کیف پول (از قسمت دریافت) به شما نشان داده شده است.

امنیت را در نظر بگیرید

در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال، شما مسئول حفظ دارایی های خود هستید. تراکنش‌های بیت‌کوین برگشت‌ناپذیر هستند و به دلیل عدم رعایت اقدامات امنیتی، ردیابی بیت‌کوین‌های شما بسیار دشوار خواهد بود.

همچنین، اگر کیف پول شما حذف شده و پشتیبان ندارید، باید برای همیشه با بیت کوین های خود خداحافظی کنید.

بنابراین، حتما از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت گم شدن رمز کیف پول یا آسیب دیدن دستگاه، بتوانید پول خود را پس بگیرید.

کیف پول معمولاً مجموعه ای از 12 یا 24 کلمه امنیتی انگلیسی را به شما می دهد که باید آنها را در مکانی امن یادداشت کنید. با این اطلاعات می توانید به راحتی وسایل خود را در صورت وجود مشکل پیدا کنید.

همچنین اگر از رایانه برای ذخیره ارز دیجیتال خود استفاده می کنید، حتما یک آنتی ویروس معتبر روی آن نصب کنید، همیشه نرم افزار خود را به روز کنید و فایل ها یا لینک های مشکوک را باز نکنید.

حتما قبل از ارسال بیت کوین آدرس را دوباره چک کنید، زیرا برخی بدافزارها آدرس را در زمان ارسال تغییر داده و آدرس هکر را جایگزین آن می کنند.

اگر قصد دارید پول زیادی پس انداز کنید، خرید یک کیف پول سخت افزاری را توصیه می کنیم. Ledger و Trezor دو تا از بهترین کیف پول های موجود در بازار هستند.

2. یک صرافی قابل اعتماد بیت کوین پیدا کنید

پس از انتخاب و نصب کیف پول بیت کوین، باید یک فروشنده معتبر پیدا کنید. شما می توانید هم از افراد واقعی و هم از سایت هایی به نام «صرافی ارز دیجیتال» به صورت آنلاین بیت کوین بخرید.

با توجه به کلاهبرداری های فراوان در این زمینه، توصیه می کنیم بیت کوین را از صرافی های معتبر خریداری کنید و در شبکه های اجتماعی با افرادی که نمی شناسید معامله نکنید.

از صرافی های ایرانی بیت کوین بخرید

اگر در ایران زندگی می کنید، یکی از بهترین گزینه ها خرید مستقیم بیت کوین با ریال ایران و کارت های بانکی از طریق وب سایت های ایرانی است. برای جستجو در تعداد زیادی از صرافی های ایرانی کافیست عبارت «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید.

سایت های صفحه اول گوگل معمولا معتبر هستند و فقط از نظر قیمت و کیفیت خدمات می توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال، یک صرافی ممکن است نقدینگی بیشتر یا پشتیبانی بهتری نسبت به سایرین داشته باشد. با این حال، به گوگل اعتماد نکنید و قبل از ثبت نام، از صحت صرافی مطمئن شوید. تأیید آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت مهمترین چیزهایی هستند که باید بررسی شوند.

ما به شما صرافی بیت ارز را برای خرید بیت کوین پیشنهاد میکنیم.

بیت کوین را از فارکس بخرید

کارت های اعتباری بین المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی پال، وب مانی، پرفکت مانی، سایر ارزهای دیجیتال (مانند تتر یا اتر) و غیره. شما همچنین می توانید بیت کوین را از ارزهای خارجی خریداری کنید. البته اگر در ایران زندگی می کنید به دلیل تحریم ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و معمولا باید از واسطه ها کمک بگیرید که باعث افزایش هزینه می شود.

Coinbase (Coinbase.com)، Bitstamp (Bitstamp.net) و Binance (Binance.com) بزرگترین صرافی هایی هستند که می توانید با کارت اعتباری خود (Visa و MasterCard) بیت کوین بخرید. Changelly.com وب سایت محبوب دیگری است که در آن می توانید بیت کوین را با کارت اعتباری خریداری کنید.

در بسیاری از موارد، در هر کشور، یک روش تدارکات بهتر از دیگری است. به عنوان مثال، در استرالیا، اکثر کاربران از وب سایت Coinspot برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. برای یافتن راه مناسب برای خرید بیت کوین در کشور خود، کافی است کلمه «Buy Bitcoin» و نام کشور خود را در گوگل جستجو کنید. مثال: خرید بیت کوین در استرالیا.

سایر ارزهای دیجیتال را به بیت کوین تبدیل کنید

اگر تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری دارید، می توانید آن را در یک صرافی بین المللی مانند کوکوین به بیت کوین تبدیل کنید.

با این روش اغلب باید برای خرید تتر به صرافی ایرانی رفته و سپس آن را به بیت کوین تبدیل کنید.

توجه داشته باشید که صرافی های بین المللی به دلیل تحریم ها به کاربران مقیم ایران اجازه فعالیت نمی دهند و خطر تعلیق حساب وجود دارد. با این حال بسیاری از کاربران ایرانی در حال حاضر از کوکوین استفاده می کنند. نحوه تبادل ارز دیجیتال در این صرافی را می توانید در مقاله «آموزش صرافی کوکوین» یاد بگیرید.

3. احراز هویت با اسناد هویتی

اکثر صرافی های ارز دیجیتال به خصوص صرافی های ایرانی نیاز به احراز هویت با ارسال عکس مدارک شناسایی خود پس از ثبت نام دارند.

احراز هویت انجام می شود تا صرافی مطمئن شود که شما شخصی هستید که بیت کوین ها را خریداری کرده اید. این برای جلوگیری از کلاهبرداری و پولشویی احتمالی است.

در اکثر صرافی های ایرانی باید عکس مدرک شناسایی خود (مانند کارت ملی یا کارت بانکی) را برای تایید حساب خود در صرافی آپلود کنید. برخی از صرافی‌ها از شما می‌خواهند برای تأیید صحت یک سلفی بگیرید.

نحوه انجام احراز هویت در سایتی که انتخاب کرده‌اید به تفصیل توضیح می‌دهد.

4. انتقال پول در مبادله و خرید

در اکثر صرافی های ایرانی، خریدار و فروشنده افراد حقیقی هستند و صرافی نقش واسطه را ایفا می کند و از هر سفارش برای خدمات خود کارمزد ناچیزی دریافت می کند. در صرافی های دیگر، کاربران مستقیماً با خود صرافی معامله می کنند.

پس از تایید مبادله، می توانید با استفاده از کارت بانکی خود حساب خود را به صورت آنلاین شارژ کرده و سکه های ثبت شده را خریداری کنید.

پس از خرید بیت کوین، برخی از سایت ها بیت کوین ها را در کیف پول های موجود در سایت ذخیره می کنند. به دلیل هزینه های بالای انتقال در شبکه بیت کوین، اگر مقادیر کمی بیت کوین خریداری می کنید، بهتر است آن را در صرافی نگه دارید.

آیا خرید بیت کوین قانونی است؟

هنوز قوانین روشنی در مورد بیت کوین وجود ندارد. اما در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، نگهداری و خرید بیت کوین برای مردم ممنوع یا جرم نیست.

در حال حاضر هیچ منع قانونی برای خرید بیت کوین فی نفسه وجود ندارد، مگر اینکه بیت کوین های خریداری شده برای ارتکاب جرم (مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم) استفاده شوند.

بانک مرکزی ایران در 18 دی ماه 1394 استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را در تمامی موسسات تجاری و مالی کشور ممنوع اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک ها، موسسات مالی و بورس های مجاز بانک مرکزی رسما ممنوع است. اما این قضاوت به معنای منع مردم نیست.

با توجه به احتمال کلاهبرداری در این حوزه، نهادهای امنیتی مانند پلیس و پلیس فتا از نظر فنی مسئول و مجاز به رسیدگی به کلاهبرداری در این زمینه هستند. در کنار بحث ارز دیجیتال به عنوان یک فناوری، قانون می تواند تا حد امکان پیگیری های لازم را انجام دهد.

در صورت کلاهبرداری، هک یا عهدشکنی در فضای ارز دیجیتال می توان شکایت رسمی کرد و دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

سوالات متداول در مورد خرید بیت کوین

بهترین راه خرید بیت کوین در ایران چیست؟

بهترین راه برای خرید بیت کوین در ایران مراجعه به سایت های صرافی ایرانی است.

آیا خرید بیت کوین بدون تایید امکان پذیر است؟

شما می توانید بیت کوین را از افراد واقعی در شبکه های اجتماعی (مثلا گروه های تلگرام) بدون مجوز خریداری کنید. اما این شغل خطرات زیادی دارد و ممکن است فرد مورد نظر مجرم یا کلاهبردار باشد.

ساده ترین راه برای خرید بیت کوین چیست؟

پاسخ به این سوال نسبی است; اما به طور کلی برخی افراد بیت کوین را مستقیماً از ماینرها (ماینرها) خریداری می کنند، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه و هزینه اضافی به صرافی ها نیست.

آیا باید بیت کوین کامل بخرم؟

خیر، بیت کوین ها به واحدهای کوچکتر تبدیل می شوند. به عنوان مثال، شما می توانید 0.001 بیت کوین بخرید.

حداقل مقدار خرید ارز دیجیتال بیت کوین چقدر است؟

حتی با 100 هزار تومان هم می توانید بیت کوین بخرید. البته ممکن است برخی از صرافی ها مبلغ را به عنوان حداقل مبلغ مشخص کنند. اما روی کاغذ، شما می توانید بیت کوین را با هر قیمتی که هزینه شبکه و مبادله بیت کوین را برآورده می کند، خریداری کنید.