چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

دانستن دقیق زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بسیار مهم و حیاتی است. به این دلیل که تشخیص زودهنگام و درمان سریع مشکلات مغزی و عصبی می تواند از عوارض جانبی و بدتر شدن علائم جلوگیری کند. متخصصان مغز و اعصاب پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان اختلالات سیستم عصبی تخصص دارند.

اگر پزشک خانواده علائمی از یک مشکل عصبی را کشف کند، ممکن است بیمار را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. این پزشک خانواده ممکن است روانپزشک باشد که تفاوت روانپزشک و روانشناس در همین است. ما به شما متخصص مغزو اعصاب در شیراز را پیشنهاد میدهیم.

آشنایی با متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب

مغز عضوی بسیار حساس است و کوچکترین مشکلی در آن می تواند باعث اختلالات اساسی در بدن شود. بنابراین می توان او را بهترین متخصص مغز و اعصاب دانست که می تواند این گونه مشکلات را با سرعت بالا تشخیص دهد و راه حل های مناسب ارائه دهد.

این راه حل ها می توانند از درمان دارویی ساده تا جراحی متفاوت باشند، اما یک متخصص مغز و اعصاب تعیین می کند که چه راه حل هایی مورد نیاز است. البته باید بدانید که خوشبختانه اکثر بیماری های مربوط به مغز نیازی به جراحی ندارند و تنها با دارو قابل بهبود هستند.

اگر به دنبال بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران هستید به شما توصیه می کنیم به کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کنید که بهترین و مجرب ترین متخصصان انواع بیماری ها و جراحی ها اعم از متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک و روانشناس را دارد. … استفاده می شود

قبل از این که باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم، به معرفی برخی از فوق تخصص های رشته مغز و اعصاب می پردازیم که در زیر به آنها اشاره می شود:

✓ پرنده

✓ روانپزشکی

✓ خدمات مغز و اعصاب

✓ اختلالات خودمختار

✓ اعصاب کودکان

✓ نورولوژی عروقی

✓ داروهای عصبی عضلانی

✓ اختلالات رشد عصبی

✓ بیماری های عصبی و مراقبت های تسکینی

علائم شایع اختلالات عصبی

1- سردرد:

سردرد مشکلی است که همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم. ما می توانیم دردی را احساس کنیم که وارد قبر می شود و به قسمت بالایی و عضلات سر، گردن، شانه ها می رود و در امتداد جمجمه و قاعده مغز می رود. علائم شدیدتر این سردرد، مانند سردرد، می تواند شامل حالت تهوع و استفراغ یا سردرد دائمی که برای مدت طولانی ادامه دارد، سردردی که به طور ناگهانی ایجاد می شود، باشد.

2- درد مزمن:

درد مزمن دردی است که ماه ها یا سال ها طول می کشد. این درد ممکن است به دلیل بیماری یا آسیب جسمی یا روحی باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، ممکن است به دلیل مشکل دیگری در بدن باشد. اگر درمانگر و درمانگر نتوانند این درد را از بین ببرند، باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

3- سرگیجه:

سرگیجه می تواند به طرق مختلف رخ دهد. متخصصان مغز و اعصاب می توانند سرگیجه را در صورتی که ناشی از عدم ثبات یا با نگاه کردن از ارتفاع زیاد به پایین باشد، درمان کنند. بنابراین برای آشنایی بیشتر با بیماری های عصبی و علل سرگیجه می توانید به کلینیک مغز و اعصاب رها مراجعه کرده و یا با کارشناسان ماهر ما تماس بگیرید.

4- زخم های روی بدن:

علل این عارضه چیزهای مختلفی است، مثلاً نشستن به گونه ای که باعث توقف گردش خون شود، یا خوردن غذای نامناسب برای مدتی یا نخوردن، این کار برطرف می شود. اگر سوزش و درد ادامه پیدا کرد یا به طور ناگهانی اتفاق افتاد و حتی در یک قسمت از بدن رخ داد، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

5- ضعف بدن:

یکی دیگر از عواملی که زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب را مشخص می کند، ضعف بدن است. این بیشتر یک احساس ضعف است که باید به پزشک مراجعه کنید تا خستگی شدید یا درد عضلانی ناشی از پیاده روی زیاد یا بلند کردن اجسام سنگین. ضعف عضلانی به این معناست که برای حرکت دادن قسمت بدن به انرژی بیشتری نیاز است و این می تواند دلیلی برای مراجعه به متخصص باشد.

6- مشکلات حرکتی:

اختلالات حرکتی مانند مشکل در راه رفتن، کلافگی، حرکات و حرکات غیرطبیعی اعضای بدن همه این شرایط می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی و شدید در سیستم عصبی شود. در واقع باید به خاطر داشت که برخی از این مشکلات و علائم مانند لرزش بدن ممکن است ناشی از عوارض جانبی داروها یا اضطراب باشد.

7- تشنج:

شروع تشنج یا تشنج می تواند خفیف یا حاد باشد. علائم صرع از از دست دادن هوشیاری تا لرزش ناگهانی در بازوها و پاها، مشکل در تنفس و گیجی متغیر است. تشنج هایی که به طور ناگهانی و بدون دلیل ظاهری رخ می دهند، باید فوراً با پزشک مشورت شود. یک پزشک عمومی فقط به شما کمک می کند اندازه و شدت حمله را ارزیابی کنید و تعیین کنید که چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

8- مشکلات بینایی:

اختلال بینایی می تواند ناشی از افزایش سن یا مشکلات سیستم عصبی باشد. اگر مشکلات بینایی به طور ناگهانی و تصادفی در هر دو چشم ایجاد شد، باید به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک یا پزشک عمومی تعیین می کند که آیا ارجاع به متخصص مغز و اعصاب لازم است یا خیر.

9- نقض اندام های حسی:

مشکلات گفتاری، تغییرات شخصیتی، مشکلات حافظه و غیره. نشانه مشکلات سیستم عصبی، مغز و ستون فقرات خواهد بود. برخی از علائم این بیماری می تواند به دلیل اختلالات یادگیری یا بیماری هایی مانند آلزایمر ظاهر شود.

10- الگوی خواب نامنظم:

دلایل واضح اختلال خواب عبارتند از دیر خوابیدن، داشتن شرایطی مانند اضطراب و کابوس، و برخی از این الگوهای خواب آشفته به دلیل اختلالات عصبی است. یک مثال از آن میل ناگهانی به خواب است که یک اختلال مزمن و ژنتیکی است که بدون دلیل خاصی رخ می دهد و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از این علائم ممکن است ناشی از یک اختلال عصبی نباشد. پزشکان عمومی و عمومی تنها افرادی هستند که در تصمیم گیری کمک زیادی به شما می کنند و شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهند.

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم و نشانه های نوروپاتی، که برخی از آنها عبارتند از:

کلافه شدن

✓ سرگیجه شدید

✓ ضعف شدید عضلانی

✓ فلج جزئی یا کامل

از دست دادن هماهنگی بدن

سردردهای مکرر یا شدید.

✓ تغییرات حسی که بر لامسه، بینایی، بویایی یا چشایی تأثیر می گذارد.

گاهی اوقات مشکلات عصبی به طور ناگهانی ظاهر می شوند و می توانند نشانه سکته مغزی باشند. برخی از علائمی که باید بدانیم و جدی بگیریم عبارتند از:

✓ سرگیجه شدید

✓ سردرگمی

✓ ضعف در دست، بازو یا پا

✓ از دست دادن ناگهانی بینایی

✓ بی حسی در یک طرف بدن

✓ مشکل در صحبت کردن ناگهانی

✓ لرزش یا لرزش