چند نکته مهم صافکاری خودرو که باید بدانید

هر آنچه باید در مورد شغل صافکاری، صافکاری حرفه ای و نکات آن بدانید

امروزه خودرو به یکی از ابزارهای کلیدی زندگی بشر تبدیل شده است. افزایش استفاده از اتومبیل منجر به افزایش تصادفات و در نتیجه آسیب دیدن بدنه خودرو شده است. بدنه اتومبیل از چند لایه فلز ساخته شده است که با لایه هایی از رنگ پوشانده شده و شکلی یکنواخت دارند.

تصادفات کوچک و بزرگ یا سهل انگاری عمدی یا سهوی ممکن است به این لایه ها آسیب برساند. افزایش تعداد تصادفات و خسارات وارد شده به اتومبیل منجر به افزایش مشاغل مرتبط با تعمیر مشکلات خودرو و بدنه شده است. یکی از مهمترین مشاغل در زمینه بدنه اتومبیل، صافکاری و نقاشی اتومبیل است. شناخت بهتر این شغل می تواند درک بهتری از شرایط مورد نیاز صافکاری اتومبیل شما به شما بدهد.

صافکاری خودرو، مهارتی در ترمیم بدنه اتومبیل است که هر تعمیرکار توانایی انجام آن را ندارد. اگر در اثر تصادف یا هر تصادف، قسمتی از بدنه ماشین ناهموار (فرورفته یا بیرون زده) شود. برای بازگشت به حالت عادی باید از یک متخصص کمک بگیرید. صافکاری دستگاه در دو حالت کلی بدون رنگ یا با رنگ انجام می شود (اگر آسیب جدی دیده باشد).

به عبارت دیگر، می توان گفت که این چیزی فراتر از کار مکانیکی است؛ این یک هنر با دقت بالا است. در اینجا برخی از نکات مهم وجود دارد که باید بعنوان یک مالک اتومبیل در خاطر داشته باشید تا در صورت نیاز به صافکاری هوشیارتر باشید. رعایت این نکات به شما کمک می کند آسیب به بدنه وسیله نقلیه خود را به حداقل برسانید.

چه زمانی به صافکاری خودرو نیاز داریم؟

ممکن است در اثر تصادف یا برخورد با هر مانعی اتومبیل شما آسیب ببیند و این صدمه به ماشین شما شدید یا جزئی باشد. در چنین شرایطی، بدنه اتومبیل شما دچار برآمدگی یا فرورفتگی خواهد شد و یا رنگ بدنه ممکن است برود. برای تعمیر و بازگرداندن بدنه خودرو به روز اول باید به یک تعمیرکار ماهر خودرو مراجعه کنید.

به چند صورت قسمت آسیب دیده بدنه ماشین ترمیم می شود؟

  • آسیب سطحی: اگر بدنه اتومبیل شما در هنگام تصادف فقط آسیب و خراشیدگی جزئی داشته باشد، با استفاده از رنگ اتومبیل یا روش های صافکاری بدون رنگ، به راحتی قابل ترمیم است.
  • آسیب عمقی: اگر بدنه اتومبیل شما در حین تصادف آسیب جدی دیده باشد، برای ترمیم آن به ماشین صافکاری یا اصطلاحاً چکش نیاز دارید که در بیشتر موارد بدون رنگ امکان پذیر نیست.

در این مقاله، بحث اصلی و مهم ما در مورد آسیب عمقی بدنه خودرو است که برای تعمیر باید به یک تعمیرگاه خوب و ماهر مراجعه کنید.

ویژگی های یک صافکاری خوب

  1. تا حد امکان تعمیرات را بدون رنگ انجام دهید تا صاحب خودرو در اثر کاهش قیمت خودرو زیان کمتری ببیند.
  2. تا آنجا که ممکن است، صافکار حرفه ای قطعه ای را جایگزین نمی کند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل می کند.
  3. ضخامت بتونه در قطعات صاف شده بسیار نازک است، به طوری که با گذشت زمان و نور خورشید ترک نمی خورد.
  4. نتیجه کار وی این است که قسمت رنگ شده با سایر قسمتهای بدنه ماشین همرنگ شده و هیچ مرزی بین قسمت رنگ شده و قسمت سالم وجود ندارد. از فاصله 10 تا 15 متری و زیر نور خورشید، هیچ تفاوتی رنگ بین قطعات وجود ندارد. شفافیت و براقیت قسمت رنگ شده و سالم کاملاً یکسان است.
  5. صرف نظر از کد رنگ بدنه اتومبیل، رنگی درست با سایر قسمتهای بدنه درست کنید. زیرا به دلیل تابش نور خورشید رنگ بدنه خودرو تغییر می کند. به عنوان مثال، رنگ بدنه پژو 206 مدل 1385 با کد رنگ 67905 (نقره ای) با رنگ بدنه پژو 206 مدل 1393 با کد رنگ 67905 (نقره ای) متفاوت است.
  6. در هنگام تعمیر و باز و بسته شدن قطعات خودرو هیچ پیچ و مهره ای از بین نمی رود. قطعات و روکش های ماشین مانند روز اول نصب شده و هنگام رانندگی لرزش و صدا ندارد.
  7. فاصله بین قسمتهای مختلف بدن متقارن است، به عنوان مثال، در مورد درب راننده صافکاری، پس از اتمام کار، فاصله لبه درب و گلگیر در سمت راننده و دانش آموز دقیقاً یکسان است.
  8. قیمت مناسبی دارد. و در ابتدا هزینه تمام کار را بالا می برد.
  9. برای اتمام کار زمان کمتری لازم است.

اگر یک پالایشگر ماهر می شناسید، از او کمک بگیرید. اما در غیر این صورت، بهتر است از چندین نفر مشاوره بگیرید. بخاطر داشته باشید که تعمیرکار خوب شخصی است که منطقاً بازرسی خودرو انجام داده و نظر دهد. به عنوان مثال، برای اتومبیلی که آسیب جدی دیده است. ادعای صافکاری در مورد بی رنگ بودن آن کاملاً غیر منطقی است و نباید به آن اعتماد کرد.

اگر صافکاری خودرو با رنگ انجام شود این خودرو به دلیل آسیب دیدگی و تغییر رنگ دچار افت قیمت می شود. بنابراین، باید در انتخاب تعمیرکار خودرو بسیار مراقب باشید و وسایل نقلیه خود را به کسی واگذار نکنید. این به این دلیل است که ممکن است علاوه بر صرف هزینه های زیاد، ماشین شما نیز ظاهر خوبی نداشته باشد.

ابزار جدید صافکاری ماشین

با گسترش استفاده انسان از اتومبیل، میزان تصادفات نیز افزایش می یابد. بدنه خودرو به عنوان لباس اتومبیل شناخته می شود که از آن در برابر آسیب های خارجی، ضربه، تغییرات دما و نزولات جوی محافظت می کند. بدنه خودرو در صورت خرابی به متخصصان صافکاری جهت تعمیر بدنه خودرو نیاز دارد.

آسیب به بدنه ماشین می تواند کوچک یا بزرگ باشد که با استفاده از روش های مختلف در صافکاری قابل جبران است. ابزار صافکاری یکی از مهمترین عوامل در یک صافکاری عالی است. امروزه ابزارهای صافکاری به دلیل رشد صنعت خودروسازی دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

ابزار صافکاری بسته به نوع فرآیند انتخاب شده توسط صافکار یا متخصصان این حوزه متفاوت است. بنابراین، نباید انتظار داشت که از ابزار صافکاری یکسان در کلیه موارد مربوط به تعمیر قطعات بدنه خودرو استفاده شود. البته، تجربه و دانش صافکار در انتخاب نوع ابزار صافکاری نیز تأثیر دارد. بسیاری از پزشکان صافکاری با تمام ابزارهای صافکاری آشنایی ندارند، به همین دلیل ابزارهای صافکاری که استفاده می کنند بسیار محدود است.

صافکاری با ابزارهای جدید

در گذشته، صافکاری یک حرفه پیچیده و دشوار بود زیرا ابزارهای صافکاری در اختیار پالایشگران نبود و آنها مجبور بودند تنها با استفاده از ابزارهای اساسی مانند قالب های صندوق عقب، به صافکاری اعتماد کنند. با توسعه صنعت خودرو و تولید هرچه بیشتر خودروها و ورود آنها به بازار، در نتیجه نیاز به توسعه و ظهور ابزارهای جدید صافکاری بیشتر احساس شد. بخشش برای صافکاری نیز مفید است.

صافکاری با ابزار سنتی

صافکاری سنتی نقاط ضعف بسیاری دارد و فقط نظافتچی های بسیار حرفه ای قادرند با استفاده از صافکاری سنتی و ابزارهای خود، کار بی عیب و نقصی را در صافکاری ارائه دهند. صافکاری سنتی با استفاده از ابزار دستی و قالب صندوق عقب در بسیاری از پالایشگاه های قدیمی تهران و سایر شهرهای ایران که پاسخگوی ماشین های قدیمی هستند و به ماشین آلات لوکس خارجی پاسخ نمی دهند، ادامه دارد.

منبع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/وسایل-نقلیه/صافکاری-خودرو