چرا در سقف شیروانی پنجره می گذارند؟

ساخت سقف‌های شیروانی در طرح، جنس و مدل‌های متنوعی تولید می‌گردند. کار اصلی آن‌ها سر دادن آب برف و باران بوده و بیشتر در مناطق شمالی کشور از آن‌ها بکار گرفته می‌شود. اما به نظر شما فقط به همین دلیل ما باید به اجرای بپردازیم؟ قطعاً خیر.برخی از مدل‌های سقف‌های شیروانی آن قدر متنوع هستند که طراحان معماری ترجیح می‌دهند تا در نماسازی سقف از آن بهره ببرند. سقف‌های دو شیب، سه شیب و چهار شیب از رایج‌ترین طراحی‌ها به شمار ‌می‌روند. اما باید گفت علاوه بر زیبایی و سر دادن آب باران، باید عایق صدا نیز باشند.

Why do they put windows in the gable roof?

شاید برای برخی کارفرمایان و کسانی که قصد دارند خانه خود را بازسازی کنند این ویژگی مهم نباشد، اما برای اجرای سقف ویلا‌های مدرن و برخی ساختمان‌های لوکس این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

طراحی و ساخت سقف شیبدار ویلا

اصلی‌ترین عنصر در طراحی نمای ویلا، طراحی سقف ویلاست. ویلا‌های ساحلی خصوصاً در شمال کشور بهتر است که سقف شیبدار داشته باشند. در اجرای سقف باید ابعاد ساختمان را نیز در نظر گرفت. اگر طراحی سقف به گونه‌ای باشد که شکستگی‌های متعددی را معمار یا مهندس طراحی نما در نقشه پیاده‌سازی نموده باشد، باید برای هر شکستگی سقف شیروانی جدا نصب نمود.اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود، انتخاب نوع سقف و نحوه نصب آن هاست. باید سقف را به گونه‌ای نصب نمود که همتراز با سقف باشد. به عبارتی دیگر اندازه سقف شیروانی با سقف‌های خود ساختمان هم تراز باشد.در برخی خانه‌ها دیده شده است که با ایزوگام و سیمان پستی‌ها و بلندی‌ها را پوشش داده‌اند که از نظر ما این کار غیراصولی به نظر می‌رسد.

بهترین عایق سقف شیروانی

برای انتخاب بهترین عایق شیروانی باید فاکتورهای زیر را مدنظر قرار داد. اساسا یک سقف شیروانی مقاوم، خوب و با کیفیت ویژگی های زیر را دارا می باشد:

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • دوام و عمر بالا
  • عدم تغییر شکل و ظاهر به مرور زمان
  • عدم تغییر رنگ در برابر حرارت خورشید
  • ضد رطوبت و پوسیدگی
  • مستحکم و مقاوم در برابر پرتاب اشیاء خارجی
  • مقاوم در برابر طوفان، تگرگ، انباشتگی برف، نفوذ آب باران و گرد و خاک
  • مقاوم در برابر شعله های آتش
  • عدم چین خوردگی
  • عدم زنگ زدگی
  • قابلیت نصب به صورت تک بر، دو بر و چهار بر
  • سازگاری با متریال خرپا
  • قابلیت استفاده برای آلاچیق، روف گاردن، سوله و غیره
  • قابلیت عدم نفوذ موریانه و حشرات
  • نصب آسان سقف شیروانی
  • متریال با کیفیت و درجه یک
  • ضمانت نامه معتبر ساخت سقف شیروانی

که از میان دیگر عایق ها انتخاب می شود، باید ویژگی های ذکر شده در بالا را داشته باشد. اگر بخواهیم ملاک قیمت را از این لیست حذف کنیم، قطعا تمام ویژگی های ذکر شده باید در یک سقف شیروانی با طول عمر بالا نهادینه شده باشد. ولی از آنجایی که هر چه قدر هزینه کنیم، همان قدر عایدمان خواهد شد چنین سقف هایی دارای قیمت بالایی هستند و با نوسانات ارز قیمت آن ها دائما در حال تغییرات است.

نکات مهم جهت ساخت سقف شیروانی

برای انتخاب کاشی و سرامیک گرفته تا سقف خانه‌ها و ویلا‌ها شما باید به شاخصه‌ها و معیار‌هایی در هنگام خرید توجه داشته باشید. به طور مثال فردی تمایل دارد برای مطبخ خانه خود از کاشی درجه سه استفاده کند و برای کاشی آشپزخانه متریال درجه یک را انتخاب می‌نماید.

  •     برای خانه‌ها و ویلا به دلیل آن که نمای خارجی در معرض عوامل محیطی و تغییرات جوی قرار دارد، باید به اصل کیفیت توجه ویژه داشته باشید. ابتدا سقف مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینکه دارای چه میزان شیب است. و در برابر سرعت باد و باران چگونه مقاومت می‌نماید.
  •     معیار دیگر انتخاب نوع متریال یا جنس ورق است. هر ساختمانی تحمل بار به خصوصی دارد. ممکن است مدل‌های سفالی برای هر ساختمانی مناسب نباشد و یا مدل‌های بتنی برای سوله‌ها مناسب باشند. در این خصوص مهندس طراح تصمیم خواهد گرفت که چه جنس ورقه‌ای برای ساختمان شما مورد نیاز است.
  •     در هنگام خرید به رنگ سقف نیز باید توجه داشته باشید. باید با سایر اجزای بنا تناسبات لازم را داشته باشد.
  •     شرایط اقلیمی منطقه. برای مناطق کوهستانی، خشک و مرطوب ورقه متفاوتی انتخاب می‌گردد.

سقف شیبدار ویلایی

حالا نوبت به معرفی است که بنا به سلیقه و شرایط اقلیمی آن منطقه، معماران و یا پیمانکاران یک یا چند مدل از آن‌ها را برای ساختمان مورد نظر انتخاب می‌نمایند.برخی از آن‌ها وزن زیادی دارند و برخی دیگر از وزن کمی برخوردار هستند. همچنین باید به مکانی که می‌خواهید آن را نصب نمایید توجه داشته باشید.

سقف شیروانی کامپوزیتی

شاید برایتان جالب باشد که این سقف با آسفالت ساخته می‌شود و در کشور‌های خارجی بسیار پرطرفدار است. در ایران بسته به سلیقه معمار و یا کارفرما می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. اما حتماً در نظر داشته باشید که آیا این سقف می‌تواند با ساختمان شما تناسب داشته باشد یا خیر؟وزن این سقف‌ها زیاد است و اگر قصد بازسازی خانه فرسوده‌ای را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مدل را انتخاب نکنید.

سقف شیروانی سفالی

رنگ این سقف‌ها، خاک رس را در ذهن ما تجلی خواهد کرد. از خاک رس برای ساخت این شیروانی‌های بی‌نظیر ساخته می‌شود. بیشتر برای سردر خانه‌ها و پارکینگ‌ها و نصب در بالای پنجره‌ها کاربرد دارند.در شمال کشور به دلیل شرایط جوی، از این سقف استفاده بسیار زیادی می‌شود. از مزایای آن می‌توان به عدم تغییر رنگ، وزن مناسب، حمل آسان و نصب و اجرای کاملاً کم هزینه اشاره نمود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، مراحل زیرسازی است. حتماً باید زیرسازی به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام شود.

سقف شیروانی فلزی

حالا کمی از معماری کلاسیک فاصله می‌گیریم و به معماری مدرن حرکت می‌کنیم. به دلیل وزن متناسبی که دارند انتخاب بسیار مناسبی برای خانه‌های ویلایی هستند.می‌توانید کل فضا را با این سقف پوشش دهید. از سردر خانه گرفته تا سردر پنجره‌ها. طراحی ظاهری آن بی‌نظیر است و اگر درست و اصولی اجرا گردد شما را به سمت خیابان‌های پاریس رهسپار خواهد کرد.

نحوه طراحی سقف شیروانی ویلا

خب، حالا تا اینجای کار که مطلب را مطالعه نمودید لازم است بدانید که چگونه معماران و یا نماکاران به طراحی سقف ویلا می‌پردازند. به عبارتی تراز‌بندی آن چگونه است که سقف تا سال‌های سال متمرکز و ثابت باقی می‌ماند.سقف‌های شیب دار یا شیروانی بر روی خرپا نصب می‌گردند. به عبارتی محل فیکس شدن آن‌ها بر روی خرپا است. خرپا می‌تواند چوبی باشد یا فلزی.

  •     ابتدا خرپا ساخته می‌شود
  •     بعد رنگ‌آمیزی می‌شود. در صورتی که احتمال زنگ زدگی و یا پوسیدگی وجود داشته باشد، می‌توان از پوشش ضد زنگ نیز استفاده نمود.
  •     از آن جایی که سقف کمی به بیرون متمایل است باید بال‌های خرپا در یک شیب قرار گیرند.
  •     در ساخت خرپا باید به ابعاد ورق نیز توجه نمود.

قبل از شروع کار باید درصد شیب را مشخص نمود. سقف شیبدار می‌تواند حدود 20 الی 80 درصد شیب داده شود. این میزان را اقلیم منطقه مشخص می‌نماید که به چه میزان باید آن را شیب داد. شاید برای مناطق کویری نیازی به شیب زیاد نباشد.در صورتی که در طراحی شیروانی ویلا استاندارد‌های لازم صورت نپذیرد، کارفرما ضرر خواهد کرد و باید مجدداً هزینه‌هایی را برای نگهداری سقف و جلوگیری از تخریب آن بپردازد. پس توصیه می‌شود که فرآیند اجرای سقف را به تیم متخصص و کارآزموده بسپارید.

انواع مدل های سقف شیروانی

در طراحی سقف ویلا باغ ظاهر حرف اول را می‌زند. باید طراحی سقف به گونه‌ای باشد که با فضای سبز محیط، تناسب زیبایی را ایجاد نماید. اما صرفاً به ظاهر توجه نکنید و فاکتور‌های دیگری را هنگام انتخاب بهترین سقف شیروانی مدنظر قرار دهید. بهترین سقف‌های ویلا باغ عبارتند از:

  • سقف شیروانی تک شیب یا یک طرفه (Shed Roof)
  • سقف شیروانی ویلایی دو شیب یا هشتی
  • سقف شیروانی چهار شیب یا چهار طرفه

مدلهای سقف شیروانی سقف شیروانی دو شیب ساخت سقف شیروانی – شیروانی چهار برشما می‌توانید در تصاویر بالا به طور کامل مشاهده کنید که تک بر و دو بر و چهار بر چه سقف‌هایی هستند.اما اگر برای انتخاب سقف شیروانی ویلا باغ بودجه کمی را اختصاص داده‌اید، می‌توانید نوع تک بر را انتخاب کنید. تک بر همانطور که از اسم آن پیداست، فقط یک بر دارد و صرفاً در یک وجه قرار می‌گیرد.اما مدل‌های دوبر و چهار بر برای ویلا باغ‌های مدرن بهترین انتخاب به شمار ‌می‌روند.

ساخت سقف شیروانی ویلا

همه ما می‌دانیم که در نواحی شمال کشور بارندگی زیاد است و باید به زاویه شیب توجه ویژه‌ای داشت. در غیر این صورت سقف دچار نم زدگی خواهد شد و نمای داخل خانه به تدریج زرد خواهد شد.سقف‌های سفالی و فلزی می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند. اما با توجه به این که در این مناطق رطوبت هوا بسیار زیاد استف ممکن است سقف‌های فلزی به مرور زمان دچار زنگ زدگی شوند و در این شرایط بهتر است بهترین نوع سقف‌های فلزی که دارای متریال درجه یک هستند را انتخاب کنید.

سقف شیروانی ایرانیت

کم هزینه‌ترین و کم خرج‌ترین و در عین حال کارآمد‌ترین نوع سقف مورد استفاده در شمال کشور، ایرانیت است و زیرسازی آن هزینه (قیمت سقف شیروانی) بسیار اندکی دارد. این سقف حالت موج دار و یا دالبری دارد و برای سر خوردن قطرات باران و عدم جذب رطوبت بسیار مناسب است. حتی می‌توانید آن را به سلیقه خود رنگ کنید. در صورتی که دوست دارید سقف ویلا نمای مدرنی داشته باشد، گزینه‌های بهتری هم وجود دارد.

سقف‌های شیروانی سفالی

به وفور در شمال کشور این نوع سقف دیده می‌شود. قیمت مناسب، عدم جذب آب، عدم تغییر رنگ، مقاومت بالا و تنوع در رنگ موجب شده است تا بسیاری از افراد برای سر در خانه‌ها و سقف مکان‌ها این نوع متریال را مورد استفاده قرار دهند.اما باید اشاره کرد که برای شمال کشور انتخاب کاملاً مناسبی است. و شاید برای مناطق دیگر مناسب نباشد. قیمت ورقه‌ها بسیار مناسب می‌باشد و نصب آن هزینه زیادی را بر کارفرما متحمل نمی‌نماید. اما نکته مهم در خصوص حمل آن هاست. باید به ایمن‌ترین شکل ممکن حمل شوند تا دچار ترک و شکستگی نشوند.