پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس/بازارگردان‌ها متهم نوسان منفی بودند

اخبار آفتاب:

علیزاده آرانی گفت: شاخص هفته گذشته نسبت به هفته قبل و شاخص ها نسبتاً بهتر از هفته قبل است. اما این بهبودی ضعیف است و در هفته های آینده ادامه نخواهد یافت.

وی گفت: “هیجان بازار طی یکی دو سال اخیر شرکت ها را مجبور به انتخاب نیروهای بازار کرده است.” متأسفانه این بازیگران بازار به جای کارآیی و تحریک بیشتر بازار ، در مسیر درست حرکت کرده اند. متأسفانه در چنین شرایطی سهامداران خرد رنج می برند و سعی می کنند بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند.

وی گفت: “یكی از مشكلات موجود در بازار این است كه سازنده بازار و سهامدار عمده سهام بزرگ را پشتیبانی نمی كنند و بازار به یك بازار محلی تبدیل شده است كه فعالان بازار می توانند در آن نوسان كنند.” بازار علاقه بیشتری به سهام شرکتهای کوچک نشان می دهد. وی در توضیح این موضوع افزود: از آنجا که تعداد سهام این سهام اندک است ، سهامدار عمده نمی تواند سهام بزرگ را به راحتی جابجا کند و اگر چند سهامدار کوچکتر وجود داشته باشد ، فکر می کند سهام از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است. ، توزیع نشده و فروخته نمی شود. از آنجا که این سهام کوچک برای رشد و جابجایی نیاز به پول زیادی ندارد ، اکنون میل به بازارهای کوچک افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این شاخص در یک ماه گذشته نسبتاً صعودی بوده و حرکت نسبتاً خوبی داشته است ، اضافه کرد: بخشی از ضرر سهامداران طی چند ماه گذشته جبران شده است ، اما اکنون عوامل موثر در بازار ریسک های سیاسی و بحث بودجه هستند. بدون تعیین ، باعث ایجاد نوساناتی در برخی از سهام در سایه بودجه می شود و هنوز ثبات و پایداری لازم در روند رشد آنها مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور مشکل بودجه وجود دارد ، تعیین نرخ ارز در بودجه ، وضعیت فروش نفت در بودجه ، تعیین مسئولیت درآمد دولت. این واقعیت که هر نماینده مجلس در مورد اصلاح بودجه سال آینده اظهار نظر می کند و دولت ها سعی می کنند در برابر بودجه مقاومت کنند عامل عدم اعتماد سهامداران است.

وی با بیان اینکه شاخص هایی مانند شاخص کل وزن و شاخص کل وزنی برای شتاب سریع آماده نیستند ، اضافه کرد: در حال حاضر سهام کوچک در بازار سهام امیدوار کننده است. به طور کلی ، شیب شاخص وزن کلی در این هفته افزایش یافت. ما انتظار داریم این شیب هفته آینده خوب باشد ، اما تحولات هفته آینده مشخص خواهد کرد که در طولانی مدت چگونه بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد. اگر سطح شاخص های یکنواخت هفته آینده مثبت باشد امید بیشتری به سهامداران خواهد داد. بحث دیگر این است که جریان واقعی وجوه نقد برای ما بهتر از هفته قبل از جریان نقدی بود که نوید می دهد هفته خوبی باشد.

وی گفت: “بازارهای موازی اکنون کاملاً کساد و بازارهای رکودی هستند.” بنابراین تنها بازاری که می تواند هیجان خاصی به سرمایه گذار بدهد بازار سهام و بازار سرمایه است. من فکر می کنم بازار سرمایه در پایان سال جاری در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و رشد آن منطقی تر و مطلوب تر از بازارهای موازی سرمایه گذاری باشد.