پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارد؟

پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد در ساده ترین حالت، یک شبکه کامپیوتری مجموعه ای است که شامل یک روتر، یک سوئیچ غیر مدیریتی، یک چاپگر شبکه، کامپیوترهای متصل به سوئیچ و تلفن های IP، همه آنهایی است که اطلاعات را با آن مبادله می کنند. آنها تحت مفهومی به نام LAN یکدیگر را پرداخت می کنند.

در مثال‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، سازمانی متشکل از یک سایت یا اتاق سرور حاوی سرورهای رک و زیرشبکه‌های مختلف که لایه‌های مختلف سازمان را به هم متصل می‌کنند، می‌یابیم و تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات مسئول مدیریت این شبکه‌ها هستند.

حتی در ساده ترین شکل خود، شبکه های کامپیوتری نیاز به پشتیبانی دارند تا عملکرد آنها به مرور زمان کاهش نیابد و اتفاقات غیرمنتظره باعث از کار افتادن شبکه نشود. این پشتیبانی می تواند به صورت داخلی توسط یک متخصص پشتیبانی شبکه انجام شود یا به یک شرکت شخص ثالث برون سپاری شود. با توجه به اهمیت مفهوم نصب و نگهداری تجهیزات و دستگاه های شبکه در دنیای امروز، تصمیم گرفتیم در این مقاله به چیستی پشتیبانی شبکه کامپیوتری و اهمیت آن بپردازیم.

پشتیبانی شبکه چیست؟

پشتیبانی شبکه به مجموعه خدمات ارائه شده برای پشتیبانی و حل مشکلات زیرساخت شبکه و شبکه اطلاق می شود. این سیستم می تواند بر دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری باشد:

سخت افزار شامل بررسی وضعیت عملکرد تجهیزات شبکه، بررسی سخت افزار تجهیزات، بررسی کابل ها، سیستم های خنک کننده و غیره است.

نرم افزار شامل راه اندازی خدمات جدید، به روز رسانی سخت افزار و نصب یا جایگزینی نرم افزارهای قدیمی با نسخه های جدیدتر است.

به طور معمول، افرادی که این مسئولیت را بر عهده دارند، متخصصان پشتیبانی شبکه یا تیم های پشتیبانی شبکه نامیده می شوند.

اهمیت پشتیبانی شبکه

پس از مدت زمان مشخصی پس از راه اندازی و استفاده از یک شبکه، تجهیزات به دلایل مختلف با مشکل مواجه می شوند و عملکرد شبکه کاهش می یابد و یا سیستم ها مانند گذشته داده ها را سریع ارسال و دریافت نمی کنند. نرم افزار باید به صورت دوره ای به روز شود تا آسیب پذیری های موجود در این قسمت برطرف شود.

نقش تیم پشتیبانی شبکه قراردادن دوره ای با سازمان ها برای هماهنگی عملیات شبکه است. در قرارداد انتخاب شده توسط شرکت ها (و برخی از شرایط آن را در زیر خواهیم دید)، ارائه دهنده خدمات مجاز است مشکلاتی را که ممکن است در فرآیند ایجاد مشکل کند شناسایی کند و در صورت قطع شدن اتصال و رفع سریع همه چیز، شرایط اولیه را بازگرداند.

مشکلات رایج شبکه کامپیوتری

تقریباً تمام مشکلاتی که برای کاربر خانگی و سیستم های فردی پیش می آید در مقیاس بزرگتر در شبکه ها رخ می دهد. این مشکل می تواند خرابی روتر یا عدم اتصال به اینترنت باشد. در مقیاس شبکه، مشکلات بزرگتر و جدی تر می شوند و مهمترین آنها عبارتند از:

مشکلات نرم افزاری: یکی از دلایل اصلی خرابی یا از دست دادن عملکرد شبکه، مشکلات نرم افزاری است. مشکلات نرم افزاری به دلایل زیادی رخ می دهد. به عنوان مثال، یک کارمند کنجکاو یا ناآگاه ممکن است ندانسته تنظیمات TCP/IP را تغییر دهد، آدرس های ثابت را جعل کند یا گزینه های DHCP را در رایانه خود غیرفعال کند. علاوه بر این، نرم افزاری که توسط مشتریان برای ارتباط از راه دور یا کار از راه دور استفاده می شود، گاهی اوقات کار نمی کند یا تنظیمات آن تغییر می کند.

مشکلات سخت افزاری: دومین مشکل رایج شبکه کامپیوتری، مشکل سخت افزاری است. روترها، سوئیچ ها و … بعد از مدتی تمام می شوند و یا قطعات سخت افزاری آنها آسیب می بیند. به عنوان مثال، منبع تغذیه اولین قطعه سخت افزار در یک سرور خراب است. تیم پشتیبانی شبکه مشکل را شناسایی کرده و در صورت لزوم رفع می کند، اما در صورت جدی بودن مشکل، سخت افزار مشکل را به تعمیر و نگهداری شرکت منتقل می کند و تا رفع مشکل، سخت افزار جایگزین در اختیار شرکت قرار می گیرد. برای تعمیر سرور hp خود روی لینک کلیک کنید.

مشکلات زیرساخت: مشکلات زیرساخت یک سطح کمتر از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است و شامل بسیاری از تجهیزات زیرساخت مانند کابل های شبکه، خطوط شبکه، سوئیچ ها، سوکت ها، پچ پنل ها و غیره می شود. برای شناسایی چنین مشکلاتی به خصوص در مورد کابل ها، تیم پشتیبانی شبکه از ابزارهای خاصی به نام تست سلامت تجهیزات شبکه استفاده می کند.

متخصص پشتیبانی شبکه کامپیوتری کیست؟

طبق تعریف رسمی، متخصص پشتیبانی شبکه به فردی گفته می‌شود که مسئولیت پشتیبانی از خدمات زیرساختی از جمله شبکه‌های مخابراتی، تلفن IP، سرورهای ایمیل، سخت‌افزار شبکه و دامنه‌های وب به او سپرده شده است. گزینه دوم برای شرکت هایی اعمال می شود که منابع مالی کافی برای استخدام مدیران سایت ساختمانی ندارند و ترجیح می دهند افراد حرفه ای در این زمینه استخدام کنند.

به طور معمول، یک متخصص پشتیبانی شبکه حداقل دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا یک زمینه مرتبط مانند فناوری اطلاعات است. علاوه بر این، قبل از این سمت، چندین سال به عنوان راننده تاکسی در شرکت ها کار می کرد. عموماً شرکت ها در آگهی های استخدامی بر تجربه کاری مفید تاکید می کنند و برای برخی مدرک دانشگاهی ملاک انتخاب نیست، اما تجربه و مهارت های فنی برای شرکت ها مهم است.

برای اینکه بتوانید در یک سازمان متخصص شبکه شوید، بهتر است به فکر گرفتن مدرک در رشته علوم کامپیوتر باشید. به طور معمول سطوح A+، Network+ و Security+ شانس جویندگان کار را برای بدست آوردن این شغل افزایش می دهد. برخی از افراد گواهینامه MCSA، MCSE یا CCNA را به طور خاص برای تسلط بر مفاهیم پیشرفته تر در دنیای شبکه دریافت می کنند.

کار تیم پشتیبانی شبکه

تکنسین پشتیبانی شبکه یا تیم پشتیبانی شبکه چه وظایفی دارد؟

شرح شغل یک متخصص پشتیبانی بستگی به شرکتی دارد که در آن کار خواهد کرد. برخی از وظایف عمومی هستند و در بسیاری از رشته ها کاربرد دارند. لطفاً توجه داشته باشید که شرح شغل زیر مختص افراد حرفه‌ای پشتیبانی نیست و برای شرکت‌های پشتیبانی شبکه و سایر سازمان‌ها نیز کاربرد دارد. از جمله وظایف اصلی یک متخصص شبکه یا تیم پشتیبانی شبکه، باید به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلاتی را که ممکن است عملکرد زیرساخت ارتباطی را مختل یا کند کند، تشخیص و حل کنید.

ارائه راهکارهای امنیتی برای رفع مشکلات امنیتی. این راه حل ها می توانند مجموعه های امنیتی، فایروال ها، سیستم های تشخیص نفوذ و پیشگیری و غیره را نصب کنند. متأسفانه در بحث امنیت، ارائه راهکارهای امنیتی به سازمان ها وظیفه کارشناسان امنیتی است، اما سازمان ها برای کاهش هزینه ها، کارشناسان پشتیبانی شبکه را ترجیح می دهند.

هدف از آزمایش و ارزیابی تجهیزات سخت افزاری شبکه اطمینان از عملکرد بهینه آنهاست.

اندازه گیری سرعت شبکه و یافتن عواملی که باعث خاموش شدن شبکه می شوند. به طور کلی، شبکه های LAN به دلیل پورت های گیگابیتی تعبیه شده در دستگاه های سخت افزاری بسیار سریع هستند، اما اگر کاهش قابل توجهی در انتقال اطلاعات بین دستگاه های مختلف شبکه وجود داشته باشد، یک تکنسین یا تیم پشتیبانی شبکه با اجرا کردن، علت مشکل را پیدا خواهند کرد. تست های مختلف

ارائه آموزش های اولیه به کارکنان غیر فنی. یک تیم حرفه ای یا پشتیبانی شبکه باید آموزش های اولیه را به کارمندانی که با مبانی فناوری اطلاعات آشنایی ندارند ارائه دهد. این آموزش می تواند نحوه نصب نرم افزار، شناسایی مشکلات اساسی مانند عدم شناسایی پرینترها توسط سیستم، دلایل اتصال به اینترنت و … باشد.

امکان عیب یابی سخت افزار VoIP زیربنایی. متخصصان پشتیبانی شبکه می توانند تا حدودی به شرکت ها در حل مشکلات VoIP کمک کنند، اما یک تیم پشتیبانی شبکه چندتخصصی در شناسایی مشکلات در این زمینه حرفه ای است.

مدیریت خانه سرور. به طور کلی تیم پشتیبانی شبکه به سازمان ها در زمینه نحوه استقرار سرورهای رک در اتاق سرور، تغییر و جابجایی تجهیزات سخت افزاری در محل کمک می کند. نکته بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که جابجایی سرورها نیاز به دانش زیادی دارد. اول اینکه کابل ها باید به درستی به پچ پنل ها، سوئیچ ها، دستگاه های NAS و غیره متصل شوند. ایزوله سازی و ثانیاً رک سرورها به درستی قرار گرفته باشند تا بهترین فن ها جریان هوای گرم سرورهای رک را برگردانند و جریان هوای سرد وارد رک شود. رک ها بر اساس معماری مشخص شده توسط معماران شبکه. بر اساس این تعریف می بینیم که این فرآیند باید به تیم پشتیبانی وب سپرده شود.

یکی از مهمترین جنبه های پشتیبانی شبکه، مستندسازی و نقشه برداری زیرساخت شبکه است. از آنجایی که برخی از شرکت ها این نقشه را ندارند، تهیه چنین نقشه ای نه تنها کار پشتیبانی شبکه را تسهیل می کند، بلکه به میزبان نشان می دهد که با یک فرد یا تیم حرفه ای کار می کنند.

نکات مهم پشتیبانی شبکه

چه با یک متخصص پشتیبانی مستقل یا یک تیم متخصص با ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی شبکه قرارداد داشته باشید، می توانید با توجه به نکات زیر یک تجربه کاری دلپذیر را تضمین کنید:

تمام خدماتی که ارائه می دهید را ضبط و ذخیره کنید و گزارش ها را به شرکت دریافت کننده ارسال کنید.

هنگام برداشتن تجهیزات خارج از محل، تمام تجهیزات و اطلاعات فنی، شماره دستگاه و غیره را یادداشت کنید. در یک فرم و یک رسید به شرکت بدهید.

در صورت تعمیر تجهیزات آسیب دیده، لیست دقیق قطعات تعویض شده را به مشتری ارائه دهید.

به طور مرتب به مرکز مربوطه مراجعه کنید.

نرم افزارهای زیرساختی مانند سیستم عامل و آنتی ویروس را به طور منظم به روز کنید.

در صورت تمایل، مشاوره فنی به مشتری برای بهبود عملکرد شبکه ارائه دهید.

جهت مشاوره و بستن قرار جهت پشتیبانی شبکه خود از لینک زیر استفاده فرمایید.

https://rayanposhtiban.com/قرارداد-پشتیبانی-شبکه/

 

لیست نگهداری و پشتیبانی شبکه

چک لیست شبکه خدمات و فعالیت هایی را که باید در هنگام نگهداری و پشتیبانی از شبکه در نظر گرفته شود فهرست می کند. متأسفانه تنظیم لیست سرور و نگهداری و پشتیبانی از شبکه کار ساده ای نیست زیرا شبکه سازمان فرمت خاصی ندارد و هر سازمانی برای پیاده سازی شبکه بر اساس سیاست ها و برنامه های استراتژیک طراحی شده است. به همین دلیل، جزئیات تأیید باید مطابق با شبکه پشتیبانی شده تهیه شود.

به عنوان مثال، یک چک لیست پشتیبانی شبکه ممکن است فقط مسائل نرم افزاری را پوشش دهد، وضعیت مدیریت زیرساخت مجازی سازی، یکپارچگی ساختارهای شبکه، به ویژه کابل کشی و تجهیزات را پوشش دهد، یا تمام موضوعات مرتبط با شبکه را یکجا پوشش دهد. ساختار چک لیست به ترکیبی از این عوامل بستگی دارد. برای تهیه یک چک لیست دقیق و صحیح، باید تا حد امکان اطلاعات کاملی در مورد شبکه خود به دست آورید. چک لیست چندین موضوع مشترک دارد.

شرکت های حرفه ای چک لیست را به دو قسمت تقسیم می کنند که قسمت اول به جنبه های فنی و نسبتاً کلی می پردازد و قسمت دوم موارد تخصصی را در بر می گیرد. به عنوان یک متخصص پشتیبانی شبکه یا تیم تعمیر و نگهداری شبکه، اگر در تهیه چک لیست به نکات مهم توجه کنید، قادر به پشتیبانی از شبکه ها خواهید بود.