هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ را بخرد

آوای البرز/ خراسان رضوی نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران اظهار داشت: چرا باید بیت المال را بسوزانیم و منابع ملی کشور را هدر دهیم؟ اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم، محصول بی کیفیتی خریده ایم. هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران با شاخص کروسین 230 یا 240 نیست زیرا این زعفران در انبارهای تعاونی باقی مانده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

در آبان ماه سال جاری ساپورت زعفران در کشور و خراسان رضوی خریداری شد که بر این اساس قیمت حمایتی هر کیلو زعفران ناگین 41 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت نیمه تمام شد. زعفران گرانبها 33 میلیون تومان بود.

در فهرست اولیه مشخصات خرید زعفران حمایتی، شاخص کروسین زعفران باید 230 باشد، اما اخیراً بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی طی بخشنامه ای به مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ابلاغ شد. ، شرایط جدید خرید پشتیبانی اعلام شد; در این نامه آمده است که شاخص کروسین به 290 خواهد رسید.

این تغییرات باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان شد و تربت نامه ای به نماینده مردم حیدری ارسال کرد. در این خصوص محسن سنکانه نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و ساوه، وزیر جهاد کشاورزی. وی در نامه ای به ساداتی نژاد خواستار لغو بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران شد.

در بخشی از این نامه آمده است که این تصمیم مغایر با موازین شرعی، احکام بیع و قوانین تجارت بوده و موجب تضییع حقوق مکتسبه کشاورز و ضرر و زیان کشاورزان خواهد شد و لذا قابل انجام نیست. اعتبار قانونی، نیاز به تسریع در مقررات زدایی وجود دارد، جلسات کارشناسی در حال برگزاری است.

در همین راستا علی حسینی، عضو هیئت مدیره شورای ملی زعفران وی در گفت وگو با آوای البرز درباره بخشنامه جدید خرید زعفران که با دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد و تاثیری که این موضوع بر بازار زعفران داشته است، گفت: در بخشنامه اولیه خرید زعفران، شاخص کروسین زعفران 230 و محتوای رطوبت 10 خواهد بود، به نظر می رسد کارشناسان نیست. همچنین نمی دانیم چه کسی این اطلاعات را به تعاونی های روستا ابلاغ کرده است. شاخص کروسین 230 به این معنی است که زعفران دو ساله است و رطوبت 10 به این معنی است که زعفران 2 درصد آب است.

هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران با شاخص کروسین 230 نیست

وی افزود: میزان رطوبت زعفران سرگل باید 8 باشد، بیش از 8 قابل قبول نیست و در این زمینه اعتراض کرده ایم. از کجای دنیا زعفران با کروسین 230 میخرید؟ ما برای مشتریان داخلی و خارجی زعفران تولید می کنیم. تولیدکنندگان و خریداران می دانند که خریداران زعفران با کروسین بالا وجود دارد.

یکی از اعضای هیات مدیره شورای ملی زعفران درباره چرایی فروش زعفران قدیمی با کروسین 230 به انبارهای دولتی تاکید کرد: اگر زعفران با شاخص کروسین 230 به دولت فروخته شود، چه کسی در دنیا این زعفران را خریداری می کند؟ کشاورز تولید کننده زعفران با شاخص کروسین 290 زعفران خود را با بالاترین قیمت و کشاورز تولید کننده زعفران با کروسین پایین باید زعفران خود را با کمترین قیمت خریداری کند. خرید زعفران با کروسین 230 منصفانه نیست.

وی اظهار نظر کرد: چرا باید بیت المال را آتش بزنیم و منابع ملی ملت را هدر دهیم؟ اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم، محصول بی کیفیتی خریده ایم. هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران با شاخص کروسین 230 یا 240 نیست زیرا این زعفران در انبارهای تعاونی باقی مانده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران با شاخص کروسین 230 نیست

عکس از آرشیو

حسینی با اشاره به قیمتی که دولت هر کیلو زعفران را 41 میلیون و 350 هزار تومان خریداری کرد، گفت: این قیمت برای زعفران با بیشترین شاخص کروسین است. این زعفران در بازار 30 تا 31 میلیون تومان خریداری می شود. همچنین زعفران با شاخص کروسین 250 یا 260 به 28 میلیون تومان در بازار می رسد اما دولت آن را 36 تا 37 میلیون تومان می خرد. دولت کیفیت زعفران را به عنوان معیار خرید آزمایشگاهی تعیین کرده است. وقتی زعفران مرغوب باشد مشتری دارد اما وقتی بی کیفیت باشد مشتری ندارد.

وی موافقت کرد: اکنون که کشاورزان محصول خود را فروخته اند، دلالان زعفران در انبارهای خود نگران زعفران قدیمی خود هستند. چرا زعفران 10 میلیونی را 40 میلیون تومان بفروشیم؟ دلیل نمی شود زعفرانی را که 10 میلیون خریده اند 40 میلیون تومان بفروشند.

نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران تصریح کرد: از ابتدای خرید حمایتی زعفران تا کنون 87 درصد زعفران تحویلی به انبارها دارای شاخص کروسین بیش از 230 بوده که در مرکز خرید زعفران خریداری شده است. بالاترین قیمت، این موضوع ناعادلانه است و به حق نرسیده است. . طبق بخشنامه سابق کشاورزی که بهترین گل زعفران را با شاخص کروسین 290 تولید می کرد، باید محصول خود را به قیمت 41 میلیون و 350 هزار تومان به فروش می رساند و فرد دارای زعفران کهنه نیز زعفران را با قیمت بالاتری به فروش می رساند. . اگر به پیشنهاد اولیه اعتراض نمی کردیم، خرید طبق آن مشخصات پیش می رفت. در جدول مشخصات بخشنامه اول منبع علمی و کارشناسی وجود نداشت.

حسینی با اشاره به خواص زعفران که برای مصرف کننده مهم است، تصریح کرد: میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال برای مصرف کننده مهم است. این موارد در زعفران در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است. بنابراین باید کیفیت و سابقه تولید زعفران کشور را حفظ کنیم.

هیچ صادرکننده ای حاضر به خرید زعفران با شاخص کروسین 230 نیست

عکس از آرشیو

وی با اشاره به اینکه این تغییر بر افزایش صادرات زعفران تاثیر می گذارد، افزود: تجار که قصد خرید زعفران از بورس را دارند در خرید آنها تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران اظهار داشت: تعاون روستایی سال هاست که زعفران را به صورت حمایتی خریداری می کند و شورای ملی زعفران هیچ نقشی در این زمینه ندارد. امسال اولین سالی است که در این کارگروه نماینده شورا داریم و خیلی ها از این موضوع ناراحت هستند زیرا با تخلفات زیادی مواجه هستیم. ما نظری را تحمیل نمی کنیم بلکه نظر کارشناسی خود را اعمال می کنیم و بر اساس کار کارشناسی فنی و علمی عمل می کنیم.

حسینی ادامه داد: بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران از 14 آذرماه امسال ابلاغ و اجرا شد. نظر کارشناسی ما 25 روز پیش ارائه شد و پس از پیگیری های متعدد این بخشنامه صادر شد. بخشنامه جدید به دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

یکی از اعضای شورای ملی زعفران با اشاره به کاهش صادرات زعفران در سال جاری گفت: این امر دلایل مختلفی دارد. بخشی از کاهش صادرات زعفران کشور ناشی از قوانین و مقررات خلق الزی است که دست و پای صادرکننده را می بندد. موضوع دیگر بازگشت ارز حاصل از صادرات است. امروز صادرکننده زعفران سرمایه خود را به خطر انداخته است. این مشکل چندین مشکل را برای صادرکننده به همراه دارد. اگر این مسائل حل نشود، صدارت نمی پرد.

حسینی ادامه داد: برخی تصور می کنند ایران تنها کشور تولیدکننده زعفران در جهان است اما اینطور نیست. ایران اگرچه بزرگترین تولیدکننده زعفران است، اما تنها تولیدکننده زعفران نیست. کشورهایی مانند هند، یونان، مراکش، افغانستان، ایتالیا، آمریکا، استرالیا، چین و غیره تولیدکنندگان موثر بر تولید در بازار مصرف هستند.

انتهای پیام/